1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
DE MOAȘE ȘI ASISTENȚĂ MEDICALĂ |
1.3 Departamentul |
1 |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
Asistenta Medicala |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
SEMIOLOGIE MEDICALĂ |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
|
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Prof. univ. dr. Letiţia Streba |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Prof. univ. dr. Letiţia Streba, Asistent univ. dr. Monalisa Maria Filip |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Prof. univ, asistent universitar |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu 2015-2016 |
|
2.8. Semestrul
|
I |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DF |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
4 |
din care: 3.2 curs |
2 |
3.3 seminar/laborator |
2 |
||
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
56 |
din care: 3.5 curs |
28 |
3.6 seminar/laborator |
28 |
||
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
20 |
||||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
16 |
||||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
28 |
||||||
Tutoriat |
- |
||||||
Examinări |
8 |
||||||
Alte activităţi: consultaţii, cercuri studentesti |
22 |
||||||
3.7 Total ore studiu individual |
96 |
|
|||||
3.9 Total ore pe semestru |
152 |
||||||
3.10 Numărul de credite4) |
3 |
||||||
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Studenţii trebuie să aibă cunoştinţe solide de Anatomie, Biochimie, Fiziologie, Fiziopatologie, Morfopatologie, Imunologie |
4.2 de competenţe |
- |
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
Punctualitatea studentilor: obligatorie |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
Pregătirea în prealabil, prin studiu individual al noțiunilor predate in cadrul cursului (studentul va aplica practic la stagiu, noțiunile predate la curs; obligativitatea cunoașterii noțiunilor predate la cursurile anterioare) Tinuta obligatorie (specifica activitatilor spital-uniforma spital) |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7) |
|
COMPETENŢE PROFESIONALE |
C1 - Să identifice simptomele și semnele bolilor; să recunoască starea de boala si le încadreze corect în sindromul aferent C2 – Să abordeze problemele de santate/boala din perspectiva particularitatilor comunitatii, in relatie directa cu conditiile sociale, economice sau/si culturale proprii acelei colectivitati. C3 – Sa initieze si sa deruleze o activitate de cercetare stiintifica sau/si formativa in domeniul sau de competente |
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
. C6. Autonomie şi responsabilitate
C7. Interacţiune socială; · să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; · să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă; · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa; · să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii.
C8. Dezvoltare personală şi profesională
|
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
Obiectivul disciplinei de Semiologie Medicală este de a oferi studenţilor din anul II FMAM, suportul informational si logistic necesar pentru a înţelege simptomele și semnele bolilor, pentru a putea recunoaște sindroamele majore din patologia medicală. Dorim să pregătim asistenți medicali competitivi pe piața muncii, cu abilități profesionale deosebite. Dorim ca studenții să abordeze o ținută adecvată, să utilizeze un limbaj medical corect. Dorim ca studenții să fie capabili să lucreze eficient într-o echipă, astfel încât actul medical oferit pacienților să fie calitativ superior. Studenții trebuie să fie capabili să empatizeze cu omul bolnav, să înțeleagă suferința generată de o boală și prin comportamentul lor să contribuie la creșterea încrederii în actul medical. Studenții trebuie să învețe să aibă un limbaj adecvat în fața pacienților și să învețe să contribuie la respectarea rigorilor activităților dintr-o unitate medicală. Dorim ca studenții să învețe să aibă un comportament adecvat față de toți membrii echipei de îngrijire. |
7.2 Obiectivele specifice |
Prin curricula adaptată la standardele europene de calitate, prin metodele de predare şi de evaluare utilizate, prin implicarea studenţilor în activităţi de cercetare şi de evaluare a pacienţilor, disciplina de Semiologie Medicală urmăreşte să formeze aptitudini cognitive, deprinderi şi atitudini care să stea la baza oricărui act medical preventiv, de diagnostic, curativ sau recuperator. La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă) să-şi însuşească și să dobândească: Abilităţile cognitive, care le vor permite:
DEPRINDERI PRACTICE · Însuşirea corectă a terminologiei medicale · Recunoaşterea semnelor vitale şi a simptomelor şi semnelor bolilor · Însuşirea tehnicii şi metodologiei efectuării unei anamneze (interviu) · Dobândirea cunoştinţelor necesare efectuării unui examen obiectiv · complet · Dobândirea cunoştinţelor necesare identificării sindroamelor majore · din patologia medicală · Însuşirea deprinderilor practice în efectuarea explorărilor complementare · Analizarea şi coroborarea simptomelor şi semnelor clinice cu rezultatele explorărilor complementare · Să organizeze efectuarea lucrării practice: să formeze o echipă, să · Să împartă sarcinile, să colaboreze, să comunice cerinţele, să efectueze o anamneză corectă
APTITUDINI
|
8. CONŢINUTURI
|
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
|
||||||||
|
Tema 1: Noţiuni de semiologie generală |
2 |
|
||||||||
|
Anamneza (interviul)-principii metodologice Examenul obiectiv. Tehnică şi metode (inspecţie, palpare, percuţie, auscultaţie) Principii metodologice în practica investigaţiilor paraclinice Fişa de interviu |
|
|
||||||||
|
Tema 2: Simptome de ordin general |
2 |
|
||||||||
|
Febra şi frisonul Transpiraţia (hipersudoraţia) Durerea Cefaleea Ameţeala şi vertijul; Astenia, fatigabilitatea, adinamia Modificările senzaţiei de foame şi ale apetitului Setea Pruritul Tulburările somnului Alte simptome de ordin general |
|
|
||||||||
|
Tema 3: Inspecţia generală a bolnavului |
2 |
|
||||||||
|
Starea psihică Tipul constituţional, statura şi starea de nutriţie Atitudinea şi mersul Mişcările involuntare Fizionomia şi faciesul. Semiologia ochilor |
|
|
||||||||
|
Tema 4: Examenul Tegumentelor, Mucoaselor Şi Fanerelor |
2 |
|
||||||||
|
Examenul tegumentelor şi mucoaselor · Modificări de culoare: paloare, eritem, cianoză icter, tulburări de pigmentare · Leziuni cutanate primare şi secundare · Hemoragiile cutanate · Dilatări vasculare Semiologia fanerelor (parul si unghiile) Semiologia ţesutului celular subcutanat. Edemul: tipuri semiologice de edem. |
|
|
||||||||
|
Tema 5: Semiologia Muşchilor, Oaselor, Articulaţiilor şi a Bolilor Ţesutului Conjunctiv |
2 |
|
||||||||
|
Semiologia muşchilor striaţi Semiologia oaselor Semiologia articulară şi a bolilor ţesutului conjunctiv · Particularităţi ale anamnezei · Examenul obiectiv al articulaţiilor · Explorări paraclinice în bolile reumatismale Sindrome Reumatismale Majore |
|
|
||||||||
|
Tema 6: Semiologia Sistemului Hematoformator |
2 |
|
||||||||
|
Semiologia ganglionilor limfatici Semiologia splinei Semiologia hematologică 1. Noţiuni introductive. Parametrii normali şi variaţii numerice ale elementelor figurate sanguine 2. Sindromul anemic. Particularităţi ale anamnezei şi examenului obiectiv. Simptome şi semen. Examenul obiectiv. Explorări paraclinice. Tipuri semiologice de anemii (anemia posthemoragică acută, anemia feriprivă, anemiile megaloblastice, anemiile hemolitice) |
|
|
||||||||
|
Tema 7: Sindroame Hematologice Majore |
2 |
|
||||||||
|
Semiologia poliglobuliilor Semiologia leucemiilor acute. · Anamneză, examen obiectiv, explorări paraclinice · Tipuri semiologice de leucemii acute Sindromul mieloproliferativ Semiologia limfoproliferărilor maligne Sindrome hemoragice majore. |
|
|
||||||||
|
Tema 8: |
2 |
|
||||||||
|
Particularităţi ale anamnezei în bolile respiratorii Simptome: Durerea toracică; Dispneea; Tusea; Expectoraţia; Vomica; Hemoptizia Examenul obiectiv al aparatului respirator Explorarări complementare în bolile respiratorii |
|
|
||||||||
|
Tema 9: SINDROAME RESPIRATORII MAJORE |
2 |
|
||||||||
|
Sindroame bronşice (Traheobronşita acută, bronşita cronică şi emfizemul pulmonar, asmul bronşic) Sindroamul de condensare pulmonară Sindroame pleurale Insuficienţa respiratorie |
|
|
||||||||
|
Tema 10: Semiologia Aparatului Cardiovascular |
2 |
|
||||||||
|
Particularităţi ale anamnezei în bolile aparatului cardiovascular Simptome şi semne majore. dispneea, durerea precordială, palpitaţiile, tusea, cianoza, edemul Examenul obiectiv al cordului · Inspecţia regiunii precordiale · Palparea. Şocul apexian normal şi modificări patologice (sediu, intensitate, suprafaţă). clacmente, freamăt cardiac, frecătura pericardică · Percuţia. Aria matităţii cardiace (normală şi modificări patologice) · Auscultaţia. Tehnică. Zgomotele fundamentale ale inimii. Modificările zgomotelor cardiace. Zgomote cardiace supraadăugate (zgomote de galop, suflurile cardiovasculare şi frecătura pericardică) Noţiuni de bază vizând explorarea aparatului cardiovascular |
|
|
||||||||
|
Tema 11: Sindroame cardiovasculare majore |
2 |
|
||||||||
|
· Semiologia tulburărilor de ritm şi de conducere · Sindromul pericardic · Sindroamele valvulare · Endocardita infecţioasă · Sindromul de ischemie miocardică · Hipertensiunea arterială sistemică · Insuficienţa cardiacă · Cordul pulmonar cronic |
|
|
||||||||
|
Tema 12: Semiologia arterelor şi venelor periferice |
2 |
|
||||||||
|
Examenul obiectiv al arterelor · Inspecţia, palparea (pulsul arterial normal şi mădificări patologice), auscultaţia · Metode clinice instrumentale (tehnica măsurării tensiunii arteriale) · Modificări tensionale regionale şi poziţionale; · Sindroame arteriale (sindromul de ischemie acută şi cronică, tulburări vasculare funcţionale); Examenul obiectiv al venelor periferice · inspecţie (turgescenţa jugularelor, circulaţia colaterală, varicele membrelor inferioare), · palpare Sindroame mjore: Tromboza venoasă profundă şi tromboflebita superficială, sindromul posttrombotic. |
|
|
||||||||
|
Tema 13: Semiologia Tubului Digestiv |
2 |
|
||||||||
|
Inspecţia cavităţii bucale şi a faringelui Semiologia esofagului (simptome, examen obiectiv, explorarea esofagului, sindroame esofagiene majore) Semiologia generală a abdomenului (simptome, topografie clinică abdominală, inspecţie, palpare, percuţie şi auscultaţie) Semiologia stomacului şi duodenului (simptome, examen obieciv, explorări paraclinice, sindroame: sindromul gastritic, ulceros, neoplasmele stomacului).Semiologia intestinuluiHemoragiile gastrointestinale (hematemeza, hematochezia, melena) Semiologia ficatului, veziculei şi căilor biliare şi a pancreasului |
|
|
||||||||
|
Tema 14. Semiologia aparatului urinar |
2 |
|
||||||||
|
Particularităţi ale anamnezei în bolile renale Simptome şi semne în bolile renale Examenul obiectiv al aparatului urinar Explorarea paraclinică în bolile aparatului urinar Sindroame renale · Sindromul nefritic · Sindromul nefrotic · Nefropatiile interstiţiale · Litiaza renourinară · Insuficienţa renala acută şi cronică |
|
|
||||||||
|
BIBLIOGRAFIE 1. Arne Schaffler. Ghid clinic, Editura Medicala S. A. 1995. 2. Borundel Corneliu. Noţiuni de semiologie medicală în Manual de Medicină Internă pentru cadre medii, ed. ALL, 2002. 3. Cârstea Doina (sub redacția), Streba Letiția (colab). Caiet de lucrări practice semiologie medicală, Ed. SITECH, 2007, ISBN 978-973-746-640-2. 4. Georgescu Dan. Semiologie Medicală, Ed. Naţional, 1999. 5. Moldovan Monica, Vasile Mihaela. Semiologie medicală pentru asistenții medicali, 2011, editura ALL, ISBN: 978-606-587-012-3 6. Riviș I. Semiologie Medicală, Editura Mirton, Timișoara, 1997. 7. Seidel Henry. Mosby's Guide to Physical Examination. Text and Mosby's Nursing Video Skills: Physical Examination and Health Assessment, 2010, Mosby Inc. 8. Streba Letiţia. Semiologie Medicală. Editura Medicală Universitară, 2013 9. Streba Letiţia. Îndreptar de diagnostic în bolile reumatismale, Ed. SITECH, 2001, ISBN 973-657-103-3. 10. Streba Letitia. Demersul diagnostic. Sinteze de Semiologie Medicală, 2007, Ed. SITECH, ISBN 978-973-746-636-5. 11. Talley J.N. O'Connor S. Examinarea clinica. Tratat de semiologie ilustrat. Editura Științelor Medicale, 2005. 12. Titirică Lucreția. (sub red.). Urgențele medico-chirurgicale. Editura Medicală, Bucuresti, 2001. |
|
|
||||||||
CONŢINUTUL LUCRĂRILOR PRACATICE: PROGRAMA ANALITICĂ |
|
||||||||||
F1. LP1. Noțiuni de semiologie generală Anamneza (interviul): prezentare cazuri clinice, efectuarea anamnezei de către studenţi. Însuşirea de către studenţi a terminologiei corecte. Tehnica examenului obiectiv: demonstraţii practice; |
2 |
|
|||||||||
F1. LP2. SIMPTOME DE ORDIN GENERALFebra şi frisonul; transpiraţia (hipersudoraţia); durerea; cefaleea; ameţeala şi vertijul; astenia, fatigabilitatea, adinamia; modificările senzaţiei de foame şi ale apetitului; setea; pruritul; tulburările somnului. Prezentări de cazuri, anamneze efectuate la bolnavi cu simtomele menţionate. Testarea aptitudinilor studenţilor de a recunoaşte simptomele menţionate. Însuşirea de către studenţi a terminologiei corecte |
2 |
|
|||||||||
F1. LP3. INSPECŢIA GENERALĂ A BOLNAVULUI Aprecierea stării generale a bolnavului, starea psihică, tulburări ale stării de conştienţă, tipul constituţional, statura şi starea de nutriţie, atitudinea şi mersul mişcările involuntare fizionomia şi faciesul, ochii. Prezentări de cazuri. Însuşirea tehnicii corecte de examinare. Testarea aptitudinilor studenţilor de a recunoaştere modificările clinice. |
2 |
|
|||||||||
.F1. LP4. examenul tegumentelor, mucoaselor Şi fanerelor Paloarea, eritemul, cianoza, icterul, tulburări de pigmentare, leziuni cutanate primare şi secundare, semiologia fanerelor. Edemul Tipuri semiologice de edem Prezentări de cazuri, exemplificări. Inspecţia şi palparea edemului. Testarea aptitudinilor studenţilor de a recunoaşte tipurile semiologice de edem. |
2 |
|
|||||||||
F1. LP5. SEMIOLOGIA MUŞCHILOR, OASELOR ŞI ARTICULAŢIILOR. Prezentarea examenului clinic al aparatului locomotor, prezentarea de cazuri cu suferinţe musculare, osoase şi articulare. Explorări complementare în bolile articulare. Însuşirea de către studenţi a tehnicii corecte de examinare a sistemului osteo-articular. |
2 |
|
|||||||||
F1. LP6. SEMIOLOGIA SISTEMULUI HEMATOFORMATOR Examenul obiectiv al ganglionilor limfatici. Însuşirea tehnicii corecte de palpare a ganglionilor limfatici Prezentări de cazuri cu adenopatii.. Examenul obiectiv al splinei. Splenomegalie, hipersplenism: prezentări de cazuri. Particularităţi ale anamnezei în anemii, tipuri semiologice de anemii. bolile hematologice-prezentare de cazuri cu sindrom anemic, limfoproliferativ şi mieloproliferativ; sindrome hemoragice majore-exemplificări, prezentare de cazuri. |
2 |
|
|||||||||
F1. LP7. SINDROAME HEMATOLOGICE MAJORE Prezentări de cazuri (leucemia acută mieloblastică, sindromul mieloproliferativ, leucemia acută limfoblastică, leucemia limfatică cronică, sindroame hemoragice majore). Anamneză. Examen Obiectiv. Explorarea paraclinică în bolile hematologice. Parametrii normali şi variaţii numerice ale elementelor figurate sanguine. Explorarea paraclinică în anemii, sindroame limfo- şi mieloproliferative şi în sindromele hemoragice |
2 |
|
|||||||||
F1. LP8. Examenul obiectiv al aparatului respirator Anamneză-particularităţi. Noţiuni de topografie clinică toracopulmonară Examenul căilor aeriene superioare. Tehnica inspecţiei, palpării, percuţiei şi auscultaţiei. Demonstraţii practice în vederea însuşirii tehnicii corecte de către studenţi. Prezentări de cazuri: Proformaţia toracelui normal, deformări toracice şi modificări dinamice, modificări patologice ale freamătului pectoral, modificări patologice ale sonorităţii normale, modificările murmurului vezicular, sufluri patologice, zgomote supraadăugate pulmonare, zgomote pleurale. |
2 |
|
|||||||||
F1. LP9. sindroame respiratorii: Prezentare de cazuri (sindroame bronşice, sindroamele de condensare pulmonară (neretractilă şi retractilă), sindroame pleurale). Explorarea paraclinică a aparatului respirator (examenul radiologic, probele ventilatorii, examenul sputei, examenul lichidului pleural, bronhoscopia, scintigrafia, examenul CT). |
2 |
|
|||||||||
F1. LP10. SEMIOLOGIA APARATULUI CARDIOVASCULAR Simptome şi semne în bolile cardiovasculare. Examenul obiectiv al aparatului cardiovascular. Inspecţia regiunii precordiale Şocul apexian normal şi modificări patologice (sediu, intensitate, suprafaţă). Clacmente. Freamăt cardiac. Frecătura pericardică Aria matităţii cardiace (normală şi modificări patologice). Zgomotele fundamentale ale inimii. Modificările zgomotelor cardiace. Zgomote cardiace supraadăugate. Metodologia examenului obiectiv, demonstraţii practice. Însuşirea tehnicilor examenului obiectiv al cordului. |
2 |
|
|||||||||
F1. LP11. Sindroame cardiovasculare majore Anamneza şi examenul obiectiv în sindroamele cardiovasculare (tulburări de ritm şi de conducere, sindrom pericardic, sindroame valvulare, endocardita infecţioasă, sindromul de ischemie miocardică, miocardite, hipertensiune arterială sistemică, hipotensiune arterială, insuficienţă cardiacă. Prezentări de cazuri. Explorarea aparatului cardiovascular (electrocardiograma, tehnica de înregistrare EKG-exemplificare practică, analiza semiologică EKG, examenul radiologic al cordului şi vaselor mari, mecanocardiografia, cateterismul cardiac, explorarea izotopică, pericardiocenteza şi examenul lichidului pericardic). |
2 |
|
|||||||||
F1. LP12. SEMIOLOGIA ARTERELOR ŞI VENELOR PERIFERICE Tehnica examinării. arterelor. Inspecţia, palparea (pulsul arterial normal şi modificări patologice), auscultaţia arterelor. Simptome şi semne clinice (prezentare de cazuri). Metode clinice instrumentale (tehnica măsurării tensiunii arteriale). Teste de postură. Metodologia examenului obiectiv, demonstraţii practice. Însuşirea tehnicilor examenului obiectiv al vaselor. |
2 |
|
|||||||||
F1. LP13. Inspecţia cavităţii bucale şi a faringelui. Simptome şi semne în bolile esofagului. Prezentări de cazuri, demonstraţii practice. Topografie clinică abdominală. Tehnici de examinare a abdomenului. Anamneza în bolile tractului gastro-intestinal. Hemoragiile gastrointestinale (hematemeza, hematochezia, melena). Însuşirea tehnicilor corecte de examinare. Explorări complementare. Particularităţi ale anamnezei în bolile ficatului, veziculei biliare şi pancreasului. Tehnici de palpare a ficatului. Puncte dureroase abdominale în suferinţele biliare. Explorări complementare. Prezentări de cazuri. Însuşirea tehnicilor corecte de examinare. |
2 |
|
|||||||||
F1. LP14. SEMIOLOGIA APARATULUI URINAR Particularităţi ale anamnezei în bolile renale. simptome şi semne în bolile renale. Examenul obiectiv al aparatului urinar. (inspecţie, palparea rinichilor, puncte dureroase renoureterale). Însuşirea tehnicilor corecte de examinare. Explorări complementare în bolile renale. Prezentări de cazuri. |
2 |
|
|||||||||
BIBLIOGRAFIE 13. Arne Schaffler. Ghid clinic, Editura Medicala S. A. 1995. 14. Borundel Corneliu. Noţiuni de semiologie medicală în Manual de Medicină Internă pentru cadre medii, ed. ALL, 2002. 15. Bickley Lynn, Szilagy Peter. Bates' Nursing Guide to Physical Examination and History Taking, 2008, Lippincott Williams & Wilkins, ISBN-13: 9781605479392. 16. Cârstea Doina (sub redacția), Streba Letiția (colab). Caiet de lucrări practice semiologie medicală, Ed. SITECH, 2007, ISBN 978-973-746-640-2. 17. Georgescu Dan. Semiologie Medicală, Ed. Naţional, 1999. 18. Moldovan Monica, Vasile Mihaela. Semiologie medicală pentru asistenții medicali, 2011, editura ALL, ISBN: 978-606-587-012-3 19. Riviș I. Semiologie Medicală, Editura Mirton, Timișoara, 1997. 20. Seidel Henry. Mosby's Guide to Physical Examination. Text and Mosby's Nursing Video Skills: Physical Examination and Health Assessment, 2010, Mosby Inc. 21. Streba Letiţia. Semiologie Medicală. Editura Medicală Universitară, 2013 22. Streba Letiţia. Îndreptar de diagnostic în bolile reumatismale, Ed. SITECH, 2001, ISBN 973-657-103-3. 23. Streba Letitia. Demersul diagnostic. Sinteze de Semiologie Medicală, 2007, Ed. SITECH, ISBN 978-973-746-636-5. 24. Talley J.N. O'Connor S. Examinarea clinica. Tratat de semiologie ilustrat. Editura Științelor Medicale, 2005. 25. Titirică Lucreția. (sub red.). Urgențele medico-chirurgicale. Editura Medicală, Bucuresti, 2001. |
|
|
|||||||||
|
|
|
|||||||||
|
II. I. BASIC SEMIOLOGY (4 hours) |
2 |
|||||||||
|
Anamnesis (interview): methodology of interview Physical examination. Methods of physical examination: inspection, palpation, percussion, auscultation). |
|
|||||||||
|
II. GENERAL SYMPTOMS |
2 |
|||||||||
|
Fever and shivers; sweating (hipersudoration); pain; headache; fainting and vertigo; astenia; fatigability; adinamy; modification in hunger and apetite (anorexia, bulimia); thirst; prurit; sleep disorders |
|
|||||||||
|
III GENERAL INSPECTION |
2 |
|||||||||
|
Mental status evaluation Body habitus, stature, body position, nutrition, Walking types Involuntary movements Abnormal facies. Semiology of the eyes |
|
|||||||||
|
iv. SEMIOLOGY of the skin, nails and body hair |
2 |
|||||||||
|
Skin: color, texture, temperature, moisture, integrity, hydration, pigment, lesions Edema: physical examination, semiological distinctions regarding types of oedema. Body hair – distribution, texture, color Nails – architecture, color, lesions |
|
|||||||||
|
V. SEMIOLOGY OF MUSCULOSKELETAL SYSTEM, and JOINTS and REUMATOLOGIC SEMIOLOGY |
2 |
|||||||||
|
History and physical examination in a patient with joint symptoms Semiology of musculoskeletal diseases History and physical examination in connective tissue disorders Major reumatologic syndromes |
|
|||||||||
|
VI. SEMIOLOGY OF THE BLOOD AND HEMATOPOIETIC SYSTEM |
2 |
|||||||||
|
Semiology of lymph nodes: superficially adenopathy (inspection, palpation) Semiology of spleen-physical examination of the spleen. Splenomegaly, hypersplenism Neutropenia, neutrophilia, eosinophilia Symptoms and signs in anemia iron deficiency anemia, megaloblastic anemia, anemia of chronic disease, anemia of folate deficiency, hemolytic anemia, |
|
|||||||||
|
VII. MAJOR HEMATOLOGICAL SYNDROMES |
2 |
|||||||||
|
The interview, physical examination and laboratory examination in: acute myelogenous leukemia, acute lymphocytic leukemia, chronic myelogenous leukemia, polycythemia vera, chronic lymphocytic Leukemia and lymphoma. Semiology of the hemorrhagic disorders |
|
|||||||||
|
VIII. SEMIOLOGY OF THE RESPIRATORY SYSTEM |
2 |
|||||||||
|
The interview in respiratory diseases Major signs and symptoms in respiratory diseases (dyspnea, cough and expectoration, hemoptysis) Physical examination
Pleural punction Laboratory test and Diagnostic procedures |
|
|||||||||
|
IX. MAJOR RESPIRATORY SYNDROMES |
2 |
|||||||||
|
Bronchial syndromePulmonary condensation syndromes Pleural syndromes Respiratory failure |
|
|||||||||
|
X. SEMIOLOGY OF THE CARDIOVASCULAR SYSTEM |
|
|||||||||
|
Interview-style questions in cardio-vasculare diseases. Major symptoms and signs (chest pain, palpitations, shortness of breath, orthopnea, or paroxysmal nocturnal dyspnea, edema, cough, cyanosis) Physical examination of the heart · Inspection point of maximal impulse and for great vessel pulsations. · Palpation: point of maximal impulse (PMI), ventricular thrust/heave, palpable gallop and thrills. · Auscultation: normal heart sounds, murmurs, clicks, gallops, and pericardial friction rubs. Electrocardiography Noninvasive methods of cardiac examination (roentgenography, phonocardiography, echocardiography, radionuclide techniques) and cardiac catheterization and angiograpy |
|
|||||||||
|
XI. MAJOR CARDIOVASCULAR SYNDROMES |
2 |
|||||||||
|
Semiology of Arrhythmias and conduction disturbance Valvular heart diseases, Infective endocarditis Pericarditis, Miocarditis Hypertension Hypotension Coronary Artery Disease, Heart failure |
|
|||||||||
|
XII. semiology of peripheral arteries and veins |
2 |
|||||||||
|
Simptoms and signs in peripheral artery disease Phisical examination of periperal arteries Arterial pulses at the following sites – temporal, carotid, brachial, femoral, radial, ulnar, popliteal, posterior tibial, dorsalis pedis. Arterial pulses: rate and rhythm, pulse classification, amplitude and contour, auscultation for bruitsBlood pressure-technique of measurementSigns and symptoms in peripheral venous disease Physical examination of the superficial veins |
|
|||||||||
|
XIII. SEMIOLOGY OF GASTROINTESTINAL TRACT Interview in liver diseases Symptomes and signs of liver disease Physical examination of the liver -hepatomegaly Laboratory tests, imaging studies, liver biopsy Major syndromes: portal hypertension, ascites, hepatic encephalopathy Semiology of billiary system Symptoms and signs in jaundice Semiology of pancreas |
2 |
|||||||||
|
|
2
2
2 |
|||||||||
|
BIBLIOGRAFIE |
|
|||||||||
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
Curs |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegerea, dezbaterea, problematizarea |
Lucrari practice |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: aplicaţii practice, studiu de caz, proiecte |
Studiu individual |
Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice |
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
||||||||||||||||||||||||||
3 |
Spitalul Clinic Municipal Filantropia, Clinica Medicală I |
Ultima saptamana a semestrului |
Asistentul de grupă |
Cronologic, 2 teme/zi |
|||||||||||||||||||||||||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
2 ore/saptamana/cadru didactic |
Spitalul Clinic Municipal Filantropia, Clinica Medicală I |
Saptamanal |
Toate cadrele didactice |
Tema din saptamana respectiva |
||||||||||||||||||||||||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
2 ore/săptamana |
Spitalul Clinic Municipal Filantropia, Clinica Medicală I |
|
Toate cadrele didactice |
Tema din saptamana respectiva |
||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
12. EVALUARE
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|||||||||||||||||||||||||||||
Ultima zi de vineri a fiecarei luni |
Spitalul Clinic Municipal Filantropia, Clinica Medicală I |
Toate cadrele didactice |