1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
FMAM |
1.3 Departamentul |
DEPARTAMENTUL I |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
ASISTENŢĂ MEDICALĂ GENERALĂ |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
PSIHOLOGIE MEDICALĂ |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
AM40213 |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Florina Nechita |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Psih. Raluca Motorga |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Lector universitar |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
norma de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu
|
IV |
2.8. Semestrul
|
II |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DC |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
2 |
din care: 3.2 curs |
1 |
3.3 seminar/laborator |
1 |
||
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
28 |
din care: 3.5 curs |
14 |
3.6 seminar/laborator |
14 |
||
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
15 |
||||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
5 |
||||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
4 |
||||||
Tutoriat |
6 |
||||||
Examinări |
2 |
||||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
|
||||||
3.7 Total ore studiu individual |
28 |
|
|||||
3.9 Total ore pe semestru |
56 |
||||||
3.10 Numărul de credite4) |
2 |
||||||
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
|
4.2 de competenţe |
|
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
|
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
|
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7) |
|
COMPETENŢE PROFESIONALE |
- Dobândirea în timpul pregătirii a cunoaşterii adecvate a ştiinţelor ce stau la baza îngrijirilor generale, cuprinzând o cunoaştere suficientă a organismului, a funcţiilor fiziologice şi a comportamentului în condiţii de sănătate şi boală, cât şi a relaţiilor existente între starea de sănătate şi mediul fizic şi social. - Dobândirea în timpul pregătirii a cunoaşterii suficiente a profilului şi eticii profesionale şi a principiilor generale ale stării de sănătate şi ingrijirii. - Dobândirea în timpul pregătirii a capacităţii de participare la formarea personalului sanitar şi a unei experienţe de colaborare optimă cu restul personalului. - Dobândirea în timpul pregătirii a experienţei de colaborare cu alţi profesionişti ai sectorului sanitar. |
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
- Dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili să ajute oamenii, interesaţi de dezvoltarea comunităţii; - Să cunoască, să respecte, să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale; - Să înveţe să recunoască o problemă atunci când ea se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei. - Să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; - Să aibă sau să înveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă; - Să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa; - Să se implice în acţiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii. - Să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii; - Să conştientizeze necesitatea studiului individual, ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale; - Să valorifice optim şi creativ propriul potenţial în activităţile colective; - Să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării. |
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
Fixarea şi aprofundarea unor noţiuni de baza din domeniul psihologiei pe care studentul le va întâlni şi cu care se va confrunta pe parcursul anilor de studiu |
7.2 Obiectivele specifice |
La finalizarea activităţilor aferente disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă): - să opereze cu noţiunile de psihologie în activitatea medicală curentă; - să identifice factorii psihologici ce determină sau contribuie în boală sau problema medicală; - să descrie stilul de viaţă al pacientului în funcţie de cele patru componente; - să exemplifice comportamentele asistentului medical care sunt implicate în cele trei tipuri de prevenţie; - să identifice cauzele stresului la pacient şi tipul de coping folosit; - să descrie trăsăturile imunogene şi disimunogene de personalitate ale pacientului; - să explice corect un diagnostic şi planul de tratament.
|
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
|
2 |
|
2 |
|
2 |
|
2 |
|
2 |
|
2 |
|
2 |
Total |
14 |
BIBLIOGRAFIE 1. Iamandescu Ioan-Bradu – Psihologie medicală, Editura INFOMedica, Bucureşti, 2005 2. Andronic Ioan – Psihologie generală şi psihologia medicală, Editura SITECH, Craiova, 2004 3. Băiceanu Leonard – Dicţionar ilustrat de psihologie englez-român, Editura Tehnică, Bucureşti, 2004 4. Buzdugan Tiberiu – Psihologia pe înţelesul tuturor, Bucureşti, EDP, 2008 5. Crăciun Ruxandra-Maria- Asistarea (acompanierea) bolnavului terminal în context familial, Iaşi, Editura Lumen, 2006 6. Dumitrescu Marinela, Dumitrescu Sorina – Educaţia pentru sănătate mentală şi emoţională. Ghid metodologic pentru pregatirea cadrelor didactice, Craiova, Editura ARVES, 2005
|
|
8.2 Lucrări practice (subiecte/teme) |
|
|
2 |
|
2 |
|
2 |
|
2 |
|
2 |
|
2 |
|
2 |
Total |
14 |
BIBLIOGRAFIE 1. Iamandescu, Ioan-Bradu – Psihologie medicală, Editura INFOMedica, Bucureşti, 2005 2. Andronic, Ioan – Psihologie generală şi psihologia medicală, Editura SITECH, Craiova, 2004 3. Băiceanu, Leonard - Dicţionar ilustrat de psihologie englez-român, Editura Tehnică, Bucureşti, 2004 4. Buzdugan, Tiberiu - Psihologia pe înţelesul tuturor, Bucureşti, EDP, 2008 5. Crăciun, Ruxandra-Maria- Asistarea (acompanierea) bolnavului terminal în context familial, Iaşi, Editura Lumen, 2006 6. Dumitrescu, Marinela, Dumitrescu, Sorina - Educaţia pentru sănătate mentală şi emoţională. Ghid metodologic pentru pregatirea cadrelor didactice, Craiova, Editura ARVES, 2005
|
|
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: |
Curs |
prelegere, conversaţie euristică, dezbaterea, problematizarea |
Lucrari practice |
aplicaţii practice, problematizarea, exerciţiul, jocul de rol, conversaţia euristică |
Studiu individual |
Observaţia, studiul de caz, lucrul cu manualul, documentarea |
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
|||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
||||
1 |
Sala 601 – Corp A′ |
05-10.01.2016 |
Lect. Univ. Florina Nechita |
În funcţie de subiectele seminariilor la care au absentat studenţii |
|||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
- |
Sala 707 – Corp A′ |
În fiecare luni 12-14 |
Lect. Univ. Florina Nechita |
În funcţie de necesităţi |
||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
- |
Sala 707 – Corp A′ |
În fiecare luni 12-14 |
Lect. Univ. Florina Nechita |
În funcţie de necesităţi |
||||
|
|||||||||
12. EVALUARE |
|||||||||
Forma de activitate |
Evaluare
|
Procent din nota finală |
|||||||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
|||||
Curs |
orală |
orală |
scrisă |
|
|||||
Lucrări practice |
orală |
scrisă |
orală |
20% |
|||||
Examen |
|
|
scris |
80% |
|||||
Verificările periodice |
|
scrise |
|
|
|||||
Prezenţa la curs |
|
|
|
obligatorie |
|||||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
|||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
|||||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|||||||
Joia, 12-14 |
Sala 707 – Corp A′ |
Lect. Univ. Florina Nechita |