1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
MOAŞE ŞI ASISTENŢĂ MEDICALĂ |
1.3 Departamentul |
V – SPECIALITĂŢI MEDICALE III |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
MEDICINĂ : ASISTENTA MEDICALA |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
MANAGEMENT ŞI LEGISLAŢIE SANITARĂ |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
|
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Dr DRAGOMIR IULIANA MANUELA |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
|
|||||||
2.5.Gradul didactic |
SEF LUCRARI |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
norma de baza |
|||||||
2.7. Anul de studiu
|
IV |
2.8. Semestrul
|
I |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DS
|
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI
|
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
1 |
din care: 3.2 curs |
1 |
3.3 seminar/laborator |
0 |
||
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
15 |
din care: 3.5 curs |
15 |
3.6 seminar/laborator |
0 |
||
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
25 |
||||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
13 |
||||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
10 |
||||||
Tutoriat |
4 |
||||||
Examinări |
4 |
||||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
13 |
||||||
3.7 Total ore studiu individual |
69 |
|
|||||
3.9 Total ore pe semestru |
84 |
||||||
3.10 Numărul de credite4) |
3 |
||||||
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Studenţii trebuie să aibă cunoştinţe de sănătate publică, biostatistică, epidemiologie, etică. |
4.2 de competenţe |
|
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
- |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
- |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7) |
|
COMPETENŢE PROFESIONALE |
C1. Să identifice starea de sănătate a unei colectivităţi prin culegerea de infornaţii în condiţii cât mai standardizate şi calcularea de indicatori. C2. Să itervină, prin programe de intervenţie aplicate colectivităţi care vizează factotrii cauzali, de risc sau boală, în menţinerea şi îmbunătăţirea sănătăţii. C5. Să iniţieze şi să deruleze o activitate de cercetare ştiinţifică sau/şi formativă în domeniul său de competenţe |
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
. C6. Autonomie şi responsabilitate · dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, disponibili să ajute oamenii, interesaţi de dezvoltarea comunităţii; · să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi eticii profesionale; · să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvare. C7. Interacţiune socială · să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; · să dezvolte abilităţi de lucru în echipă; · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute; · să se implice în acţiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii. C8. Dezvoltare personală şi profesională · să aibă deschidere către invăţare pe tot parcursul vieţii; · să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale; · să valorifice optim şi creativ potenţialul propriu în activităţile colective; să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării. |
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
Obiectivul disciplinei este de a acorda studenţilor din anul IV suportul informaţional pentru a: -deprinde noţiunile fundamentale necesare înţelegerii unor concepte şi elemente de metodă referitoare la descrierea, analiza şi intervenţia practică; -dobândi noţiuni şi cunoştinţe, aptitudini, comportamente, atitudini necesare menţinerii, îmbunătăţirii şi redobândirii sănătăţii; -explica caracteristicile managementului serviciilor de sănătate; -dobândi atitudini, abilităţi şi valori necesare practicii în domeniul medical. -dobandi cunostinte teoretice si practice privind principalele legi care actioneaza in sectorul de sanatate. |
7.2 Obiectivele specifice |
-dobândirea cunoştinţelor necesare pentru înţelegerea funcţiilor şi principiilor conducerii aplicate la serviciile de sănătate - dobândirea cunoştinţelor privind caracteristicile sistemului de sănătate din România şi din alte ţări; -dobândirea cunoştinţelor privind principalele acte normative care reglementeaza exercitarea profesiei in domeniul ingrijirilor de sanatate. |
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
1Sisteme de sănătate : modele ,descriere , analiză |
2 ore |
2Modalități de finanțare a unui sistem de sănătate |
2 ore |
3Principalele modalități de plată a serviciilor și furnizorilor de servicii de sănătate |
2 ore |
4Sistemul sanitar din România: istoric, reforme, actualități, perspective, organizare |
2 ore |
5Legislație sanitară în asigurările sociale de sănătate din România |
2 ore |
6 Organismele profesionale din domeniul sanitar |
2 ore |
7 Notiuni de economie sanitară |
2 ore |
8 Legislatie sanitară specifică: actualități. |
1 oră |
BIBLIOGRAFIE · Note de curs 2014– 2015 · Dragomir Manuela, Management sanitar-organizarea sistemelor de sănătate, Editura Medicală Universitară Craiova, 2007 · Dragomir Manuela, Ghelase M., Dinescu S., - Sănătate publică-demografie şi epidemiologie, Editura Medicală Universitară Craiova, 2005 · -www.cnas.ro , · -www.ms.ro, · Scoala natională de Sănătate Publică şi Management Sanitar, Managementul Spitalului, Editura Public H Press, Bucureşti, 2006.
|
|
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
· Cunoştinţele dobândite la disciplina de management şi legislaţie sanitară conferă sprijin pentru înţelegerea unor concepte, noţiuni şi elemente de metodă care vor putea fi aplicate în descriere, analiză şi intervenţie, atunci când acestea au drept obiect grupurile umane.
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: |
|
Curs |
Prelegere, sinteză, învăţare interactivă în scopul realizării feedback-ului, explicarea unor probleme evidenţiate de studenţi. Prezentări power-point. |
|
|
|
|
Studiu individual |
Studiu notelor de curs, suport de curs |
|
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
|||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
||||
3 |
Catedra de sănătate public şi management |
Ultima săptămână din semestru |
Dr Dragomir |
Cronologic, în funcţie de temele la care s-a absentat |
|||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
1 oră/săpt. |
Catedra de sănătate publică şi management |
Vineri 1300-1400
|
Dr Dragomir |
În funcţie de necesităţile studenţilor |
||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
1 oră/săpt. |
Catedra de sănătate publică şi management |
Vineri 1300-1400
|
Dr Dragomir |
În funcţie de necesităţile studenţilor |
||||
|
|||||||||
12. EVALUARE |
|||||||||
Forma de activitate |
Evaluare
|
Procent din nota finală |
|||||||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
|||||
Curs |
|
|
x |
70% |
|||||
Lucrări practice |
|
|
|
|
|||||
Examen |
|
|
x |
|
|||||
Verificările periodice |
|
|
|
20% |
|||||
Prezenţa la curs |
|
|
|
10% |
|||||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
|||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
|||||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|||||||
Ultima zi de vineri a fiecarei luni
|
Sediul disciplinei |
Dr Dragomir Iuliana Manuela |
|||||||