Tehnologia realizarii aparatelor ortodontice

Tehnologia realizarii aparatelor ortodontice

TEHNOLOGIA REALIZĂRII APARATELOR ORTODONTICE

CONŢINUTUL DISCIPLINEI

CURS

Nr. ore

1.Noţiuni de biomecanică ortodontică.

Obiectivele învăţării. Studentul trebuie:

        să cunoască tipurile de forţe ortodontice;

        să definească bascularea;

        să definească translaţia;

        să definească derotatarea;

        să definească extruzia;

        să definească intruzia;

        să definească mişcarea de torque.

 

 

 

 

 

2

2.Clasificarea aparatelor ortodontice.

Obiectivele învăţării. Studentul trebuie:

        să clasifice aparatele ortodontice după modul de acţiune;

        să clasifice aparatele ortodontice după modul lor de agregare la arcadeledentare;

        să clasifice aparatele ortodontice după repartizarea zonelor de sprijin şi de acţiune.

 

 

 

 

2

3.Aparatele ortodontice mobilizabile. Baza  plăcii ortodontice.

Obiectivele învăţării. Studentul trebuie:

        să înţeleagă avantajele şi dezavantajele aparatelor ortodontice mobilizabile;

        să cunoască caracteristicile şi importanţa bazei plăcilor ortodontice maxilară şi mandibulară, precum şi modul lor de acţiune;

 

 

 

 

2

4.Elementele  active  ale plăcilor ortodontice. Arcurile ortodontice. Arcul Coffin. Arcul vestibular. Resorturile auxiliare.

Obiectivele învăţării. Studentul trebuie:

        să descrie şi să cunoască regulile de confecţionare ale arcurilor precum şi indicaţiile acestora;

 

 

 

2

5.Elementele  active  ale plăcilor ortodontice. Elementele funcționale asociate plăcilor ortodontice. Șurubul ortodontic.

Obiectivele învăţării. Studentul trebuie:

        să definească, să clasifice să şi să cunoască şuruburile ortodontice precum şi modul lor de acţiune;

        să cunoască elementele funcționale asociate plăcilor ortodontice.

 

 

 

 

 

 

2

6.Elementele de ancorare ale aparatelor ortodontice. Croșetele ortodontice.

Obiectivele învăţării. Studentul trebuie:

        să descrie elementele componente şi caracteristicile  croşetului Stahl;

        să descrie elementele componente şi caracteristicile croşetului direct;

        să descrie elementele componente şi caracteristicile croşetului în “delta”;

        să descrie elementele componente şi caracteristicile croşetului Jackson;

 

 

 

 

 

2

7.Elementele de ancorare ale aparatelor ortodontice. Croșetele ortodontice.

Obiectivele învăţării.Studentul trebuie:

        să descrie elementele componente şi caracteristicile  croşetului Adams;

        să descrie elementele componente şi caracteristicile  croşetului Schwarz;

        să descrie elementele componente şi caracteristicile croşetului interdentar Alt;

        să descrie şi să cunoască indicaţiile şi caracteristicile gutierei ortodontice.

 

 

 

 

 

 

2

8.Elementele de ancorare ale aparatelor ortodontice. Gutiera ortodontică. Ocluzia corectată.

Obiectivele învăţării.Studentul trebuie:

        să descrie şi să cunoască indicaţiile şi caracteristicile gutierei ortodontice;

        să definească ocluzia corectată şi să cunoască modul de înregistrare  a ocluziei corectate.

 

 

 

 

 

2

9.Aparatele funcţionale. Monoblocul-activator Andresen-Haupl.

Obiectivele învăţării. Studentul trebuie:

        să definească şi să cunoască clasificarea aparatelor funcţionale;

        să cunoască indicaţiile, dezavantajele şi elementele componente ale activatorului Andresen.

 

 

 

 

 

2

10.Activatoarele modificate.

Obiectivele învăţării.Studentul trebuie:

        să descrie şi să cunoască indicaţiile bionatorului Balters;

        să descrie şi să cunoască indicaţiile activatorului Klammt;

        să descrie şi să cunoască indicaţiile aparatului Bimmler;

        să descrie şi să cunoască indicaţiile activatorului Karwetzky;

        să descrie şi să cunoască indicaţiile activatorului Harvold-Woodside;

        să descrie şi să cunoască indicaţiile activatorului modern Van Thiel.

 

 

 

 

 

 

2

11.Aparatul Twin Block. Aparatul Frankel. Plăcuţa vestibulară. Planul înclinat.

Obiectivele învăţării. Studentul trebuie:

        să descrie şi să cunoască indicaţiile aparatului Twin Block;

        să descrie şi să cunoască indicaţiile aparatului Frankel;

        să descrie şi să cunoască indicaţiile plăcuţei vestibulare;

        să descrie şi să cunoască cerinţele planului înclinat pentru realizarea saltului articular.

 

 

 

 

 

 

2

12.Aparate ortodontice fixe. Elemente auxiliare de ancoraj.

Obiectivele învăţării.Studentul trebuie:

        să cunoască elementele componente, avantajele şi dezavantajele aparatelor ortodontice fixe;

        să descrie şi să cunoască indicaţiile arcului lingual;

        să descrie şi să cunoască indicaţiile barei transpalatinale Goshgarian;

        să descrie şi să cunoască indicaţiile dispozitivului Nance;

        să descrie şi să cunoască indicaţiile arcului Quad helix;

        să descrie şi să cunoască indicaţiile Lip-bumper-ului;

        să descrie şi să cunoască indicaţiile gutierei cu ţepi;

        să descrie şi să cunoască indicaţiile scutului lingual.

 

 

 

 

 

 

 

 

2

13.Menţinătoarele de spaţiu. Disjuncţia.

Obiectivele învăţării. Studentul trebuie:

        să definească, să clasifice şi să cunoască indicaţiile menţinătoarelor de spaţiu;

        să definească disjuncţia;

        să cunoască tipurile, indicaţiile şi contraindicaţiile disjuncţiei.

 

 

 

 

 

2

14.Aparate de contenţie. Repararea aparatelor ortodontice.

Obiectivele învăţării. Studentul trebuie:

        să clasifice aparatele de contenţie;

        să cunoască elementele componente, avantajele şi dezavantajele aparatelor de contenţie;

        să deţină cunoştinţe despre repararea aparatelor ortodontice.   

 

 

 

 

 

2

LUCRARI PRACTICE

Nr. ore

Studentul trebuie:

        să confecționeze o gutieră ortodontică

 

8

Studentul trebuie:

        să confecţioneze elemente de ancorare ale plăcilor ortodontice

 

 

12

Studentul trebuie:

        să confecţioneze arcuri din sârmă şi resorturi auxiliare.

 

 

16

Studentul trebuie:

        să confecţioneze aparate ortodontice mobilizabile.

 

 

4

Studentul trebuie:

        să confecţioneze un activator Andresen

 

 

8

 

Studentul trebuie:

        să repare un aparat ortodontic

 

 

4

Studentul trebuie:

        să confecţioneze un menţinător de spaţiu.

 

 

4

 

BIBLIOGRAFIE

 

  1. Cursul disciplinei
  2. Boboc Lidia, Stanciu Dragoş-Ortodonţie practică, Ed. Bucureşti, 1999
  3. Ionescu Ecaterina, Milicescu Viorica – Noţiuni de tehnică ortodontică, Ed. Cerma, Bucureşti 2000
  4. Păcurar M., Bică C., Draşoveanu A.- Aparate ortodontice, Litografia UMF. Tg.-Mureş, 2006.
  5. Lidia Boboc, Dragoș Stanciu, Radu Stanciu, Anca Temelcea – Ortodonție practică, Ed. Medicală, București, 2011.

 

 

 

 

Actualizat la 09.09.2021, 09:52