FIŞA DISCIPLINEI
ANUL UNIVERSITAR
2013- 2014
1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
FARMACIE |
1.3 Departamentul |
FARMACIE I |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
FARMACIE |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
Suplimente nutritive |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
FAR3209 |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Cornelia Bejenaru |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
|
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Șef de lucrări |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu
|
III |
2.8. Semestrul
|
VI |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DF |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
1 |
din care: 3.2 curs |
1 |
3.3 seminar/laborator |
|
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
15 |
din care: 3.5 curs |
15 |
3.6 seminar/laborator |
|
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
5 |
||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
2 |
||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
3 |
||||
Tutoriat |
- |
||||
Examinări |
1 |
||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
1 |
||||
3.7 Total ore studiu individual |
12 |
||||
3.8 Total ore pe semestru |
27 |
||||
3.9 Numărul de credite4) |
1 |
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Biologie vegetală și animală, Farmacognozie, Anatomie, Biologie celulară, moleculară si genetică |
4.2 de competenţe |
|
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
- |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
- |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)
COMPETENŢE PROFESIONALE |
CP1. Proiectarea, formularea, prepararea şi condiţionarea medicamentelor, suplimentelor alimentare, cosmeticelor şi a altor produse pentru sănătate.
CP2. Consultanţa şi expertiza în domeniul medicamentelor, suplimentelor alimentare, cosmeticelor şi a altor produse pentru sănătate.
|
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
CT1 Autonomie şi responsabilitate
CT2 Interacţiune socială · să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; · să dezvolte abilităţi de lucru în echipă; · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute; · să se implice în acţiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii. CT3. Dezvoltare personală şi profesională
|
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
-deprinderea noţiunilor şi cunoştinţelor necesare pentru cunoaşterea legislaţiei referitoare la normele pe care trebuie să le îndeplinească suplimenţii nutritivi. -deprinderea noţiunilor şi cunoştinţelor necesare pentru recomandarea suplimentelor nutritive în diverse afecțiuni
|
7.2 Obiectivele specifice |
-acumularea noţiunilor privind aportul terapeutic ale suplimenţilor nutritivi. -cunoasterea suplimenţilor nutritivi în funcţie de afecţiune. -dobândirea cunoştinţelor privind recomandarea suplimenţilor nutritivi în funcţie de afecţiune.
|
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
1. Noţiuni introductive. Legislaţia actuală a suplimentelor nutritive. |
1 |
2. Suplimentele nutritive modalităţi de recomandare în terapie. |
1 |
3. Suplimente nutritive recomandate în terapia afecţiunilor segmentului gastro-intestinal. |
1 |
4. Suplimentele nutritive adjuvante în hipertensiunea arterialǎ. |
1 |
5. Suplimentele nutritive utile în afecţiuni ale sistemului nervos. |
1 |
6. Suplimentele nutritive recomandate în afecţiunile aparatului urinar. |
1 |
7. Suplimentele nutritive folosite în dezechilibre de minerale şi vitamine. |
1 |
8. Suplimentele nutritive recomandate în obezitate. |
1 |
9. Suplimentele nutritive recomandate în dermato-cosmeticǎ. |
1 |
10. Suplimentele nutritive recomandate în stimularea imunitǎţii. |
1 |
11. Suplimentele nutritive folosite ca laxativ-purgative. |
1 |
12. Suplimentele nutritive utile în afecţiunile hepatice. |
1 |
13. Suplimentele nutritive adjuvante în dieta copilului. |
1 |
14. Suplimentele nutritive adjuvante în dieta sportivilor. |
1 |
15. Suplimentele nutritive adjuvante în dieta gravidelor. |
1 |
BIBLIOGRAFIE 1. Anca Dragomirescu, Cristina Dehelean, “Nutriţie şi produse dietetice disponibile în farmacie” Editura Brumar, Timişoara, 2002 2. V. Stroescu, Iosefina Corciovei Constantinescu, I. Fulga, Oana Andreia Coman, “Îndreptar pentru prescrierea medicamentelor“ Editura ALL Educaţional, Bucureşti, 1998 3. Aurelia Nicoleta Cristea, “Farmacie clinică“ vol1 , Editura Medicală, Bucureşti, 2006 4. Denisa Mihele, “Nutriţie dietoterapie şi compoziţia alimentelor“ Editura Multi Press Internaţional, Bucureşti, 2004 5. Virginia Faur, “Adevărul despre alimentaţie“ Editura Dacia Europa Nova, Lugoj, 2002
|
|
§ 9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
Disciplina de suplimente nutritive este o disciplină fundamentală, obligatorie pentru ca un student să devină farmacist. § Cunoştinţele și deprinderile practice învăţate la această disciplină oferă baza de studiu pentru procesele care vor fi detaliate la alte discipline şi constituie fundamentul pentru înţelegerea şi învăţarea oricărui medicament pe bază de plante/supliment nutritiv. |
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
Curs |
Prelegere, sinteză, învăţare interactivă în scopul realizării feedback-ului, explicarea unor probleme evidenţiate de studenţi. Prezentări power-point, proiectare filme. |
Lucrari practice |
|
Studiu individual |
Studiu bibliografiei, exerciţii, elaborare de referate. |
11. PROGRAM DE RECUPERARE
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
3 |
Laboratorul de Biologie vegetală și animală |
Penultima săptămână din semestru |
Cadrele didactice de la disciplină |
În funcţie de temele la care s-a absentat |
|
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
|
Laboratorul de Biologie vegetală și animală |
Marţi –1000-1100
|
Cadrele didactice de la disciplină |
În funcţie de necesităţile studenţilor |
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
|
Laboratorul de Biologie vegetală și animală |
Marţi –1100-1200
|
Cadrele didactice de la disciplină |
În funcţie de necesităţile studenţilor |
12. EVALUARE
Forma de activitate |
Evaluare
|
Procent din nota finală |
||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
Curs |
Oral |
Scris |
Oral |
5% |
Lucrări practice |
|
|
|
|
Examen |
|
|
Oral |
80% |
Verificările periodice |
|
|
Scris |
10% |
Prezenţa la curs |
|
|
Bonificație |
5% |
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
Ultima zi de vineri a fiecarei luni |
Laboratorul de Biologie vegetală și animală |
Şef lucr.dr. Cornelia Bejenaru |
Data avizării în departament:
Director de departament, Conf. univ. dr. Octavian Croitoru
|
Coordonator program de studii, Prof. dr. Johny Neamţu
|
Titular disciplină, Şef lucr.dr. Cornelia Bejenaru
|