FIŞA DISCIPLINEI
2013-2014
I. INFORMAŢII GENERALE
Universitatea |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
Facultatea |
FARMACIE |
Domeniul de licenţă |
SANATATE |
Programul de studii |
Farmacie |
Denumirea disciplinei |
MODELAREA CHIMICĂ ŞI PROIECTAREA MEDICAMENTULUI |
FAR 3209 |
II. STRUCTURA DISCIPLINEI
Activităţi normate [ore/săpt.] |
[ore/sem] |
Credite4 |
||||||||
S |
L |
P |
TOTAL |
|||||||
L |
VI |
DC |
DO |
1 |
- |
- |
- |
1 |
15 |
1 |
III. TITULAR DISCIPLINĂ
Numele şi prenumele |
AMZOIU EMILIA |
Instituţia |
UMF CRAIOVA |
Catedra/Departamentul |
Farmacie 1 |
Titlul ştiinţific |
Doctor |
Gradul didactic |
Şef lucrari |
Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de bază |
IV. OBIECTIVELE DISCIPLINEI
Obiective generale: dobândirea noţiunilor esențiale pentru înţelegerea fenomenelor care au loc în timpul interacţiei (pro)medicament-ţintă biologică; dobândirea de abilități de lucru necesare prelucrării datelor. Obiective specifice dezvoltarea unei baze științifice solide referitoare la concepte fundamentale privind sistemele biologice accesibilitate fundamentată științific la realizări contemporane importante în domeniul farmaceutic prin dobândirea noțiunilor de bază ale tehnicilor QSAR înțelegerea importanței interpretării corecte a rezultatelor obținute |
Competenţe cognitive La finalizarea studiilor, studentul va fi capabil să: utilizeze adecvat noțiunile parcurse pentru înțelegerea fenomenelor fizico-chimice care se desfășoară în timpul interacției ligand – receptor; ilustreze importanța metodelor QSAR în domeniul farmaceutic; aibă atitudine critică, ştiinţifică şi eficientă în achiziţionarea şi folosirea informaţiei. Competenţe tehnice sau profesionale La finalul studiilor, studentul va avea următoarele competenţe tehnice sau profesionale: - utilizarea adecvată a diferitelor programe de calculator; - interpretarea corectă a rezultatelor obţinute în cadrul studiilor efectuate; Competenţe afectiv-valorice La finalul studiilor, studentul va avea următoarele competenţe afectiv-valorice: conștientizarea importanței pregătirii continue, prin studii, documentări și cercetări proprii, pentru dezvoltarea capacităților profesionale aplicabile domeniului farmaceutic; abilitatea de a consulta literatura de specialitate din multiple surse; însuşirea şi utilizarea corectă a vocabularului specific disciplinei; menţinerea unei atmosfere de lucru constructivă, lipsită de stres. |
VI. CONŢINUTUL DISCIPLINEI
VI.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
1 – Modelare 3-D |
5 ore |
1.1. Modelare chimică şi interacţia ligand (medicament) - receptor biologic. Similitudinea structurală şi mimetismul molecular. Recunoaşterea de către receptor a ligandului, identificarea grupărilor farmacofore |
1 oră |
1.2. Mecanismul producerii activităţii biologice şi afinitatea ligandului faţă de receptor. Antagonism |
1 oră |
1.3. Modele fizico-chimice privind interacţia ligand – receptor (teoria ocupării, vitezei de legare (agonisti, antagonisti), modelul operaţional) |
2 ore |
1.4. Descoperirea medicamentului cu ajutorul calculatorului (CADD - Computer Assisted Drug Design). Metode de docking (apropierea moleculelor şi calculul energiilor de interacţie în funcţie de orientarea acestora) |
1 oră |
2 - Modelare 4-D |
6 ore |
2.1. Metode 3D-QSAR şi activitatea substanţelor medicamentoase. Principii generale ale QSAR. Cercetarea medicamentului |
2 ore |
2.2. Metode de validare (crossvalidation) şi valoarea predictivă a ecuațiilor Hansch. Ecuaţii de tip Hansch şi Kubinyi |
1 oră |
2.3. Modelare moleculară. Legile și etapele modelării moleculare |
1 oră |
2.4. Descriptori topologici, electrostatici, termodinamici şi cuantomoleculari (indici ai reactivităţii chimice, indici de formă moleculară) |
1 oră |
2.6. Suprafeţe Connolly de hidrofobicitate şi de acces al solventului |
1 oră |
3 – Aplicaţii. Glosar de termeni QSAR, CADD. Analize QSAR privind activitatea sapoforică a edulcoranţilor, activitatea antivirală a unor medicamente, lipofilia substanţelor medicamentoase |
4 ore |
VII. BIBLIOGRAFIE
1. A. Chiriac, D. Ciubotariu, Z. Simon, „Relaţii cantitative Structură chimică – Activitate biologică (QSAR)“, Ed. Mirton, Timişoara, 1996. 2. Emilia Amzoiu şi Costinel Lepădatu, "Modelare Chimică şi Proiectarea Medicamentului", Ed. Sitech, Craiova, 2005. |
VIII. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
Curs |
prelegere, explicație, conversaţie euristică, de reactualizare, de fixare și verificare, problematizare, prezentare power point |
Lucrari practice |
problematizare, algoritmizare, conversaţie euristică, modelare și utilizare calculator |
Studiu individual |
studiul bibliografiei |
IX. PROGRAM DE RECUPERARE |
|||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
||||
- |
- |
- |
- |
- |
|||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
- |
Laboratorul de chimie-fizică |
Vineri 1100-1300 |
Șef lucr. Dr. Emilia Amzoiu |
In funcție de necesităţile studenţilor |
||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
- |
Laboratorul de chimie-fizică |
Vineri 1100-1300 |
Șef lucr. Dr. Emilia Amzoiu |
In funcție de necesităţile studenţilor |
||||
|
|||||||||
X. EVALUARE |
|||||||||
Forma de activitate |
Evaluare (scris, scris şi oral, oral, test, aplicaţie practică, altele) |
Procent din nota finală |
|||||||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
|||||
Curs |
Oral |
Oral |
Scris + Oral |
20 % |
|||||
Lucrări practice |
- |
- |
- |
- |
|||||
Examen |
- |
- |
- |
- |
|||||
Verificare |
- |
- |
Scris |
80 % |
|||||
|
|||||||||
XI. PROGRAME DE ORIENTARE :I CONSILIERE PROFESIONALĂ |
|||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
|||||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|||||||
Ultima vineri din fiecare lună, orele 1100-1200 |
Laboratorul de chimie-fizică |
Șef lucr. Dr. Emilia Amzoiu |
|||||||
Data avizării în departament: 1 octombrie 2013
Şef de departament, Croitoru Octavian |
Coordonator program de studii, Neamţu Johny |
Titular disciplină, Amzoiu Emilia |