FIŞA DISCIPLINEI
ANUL UNIVERSITAR
2022- 2023
1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
FARMACIE |
1.3 Departamentul |
FARMACIE I |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
FARMACIE |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
METODOLOGIA CERCETĂRII ŞTIINŢIFICE |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
|
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Văruț Renata-Maria |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
|
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Conf. Univ. Dr. |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu
|
IV |
2.8. Semestrul
|
VIII |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DD |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT
3.1 Număr de ore pe săptămână |
2 |
din care: 3.2 curs |
1 |
3.3 seminar/laborator |
1 |
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
28 |
din care: 3.5 curs |
14 |
3.6 seminar/laborator |
14 |
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
10 |
||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
5 |
||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
8 |
||||
Tutoriat |
|
||||
Examinări |
3 |
||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
4 |
||||
3.7 Total ore studiu individual |
20 |
||||
3.8 Total ore pe semestru |
50 |
||||
3.9 Numărul de credite4) |
2 |
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Biostatistică, Biologie celulară și Moleculară.Genetica, Biofarmacie |
4.2 de competenţe |
|
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
Sala de curs cu mijloace de proiectare / mediu online. |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
Sala de lucrări practice / mediu online. |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)
COMPETENŢE PROFESIONALE |
CP1. Proiectarea, formularea, prepararea şi condiţionarea medicamentelor, suplimentelor alimentare, cosmeticelor şi a altor produse pentru sănătate. |
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
CT1 Autonomie şi responsabilitate
CT2 Interacţiune socială să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; să dezvolte abilităţi de lucru în echipă; să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute; să se implice în acţiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii. CT3. Dezvoltare personală şi profesională
|
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
Studenții trebuie să dobandească tehnicile ce stau la baza proiectării și desfăsurării unui experiment științific
|
7.2 Obiectivele specifice |
- Acumularea cunoștintelor necesare proiectării unui studiu preclinic - Dobândirea cerințelor și reglementărilor după care se desfasoară un studiu clinic. |
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
Semestrul VIII |
14 |
Studii de cercetare preclinica |
2 |
Studii clinice |
2 |
Descoperirea medicamentelor cu masă moleculară mică |
2 |
Chimia computationala |
2 |
Chimia combinatoriala |
2 |
Descoperirea medicamentelor biofarmaceutice |
2 |
Terapii pe baza de celule si acizi nucleici |
1 |
Terapia antisens |
1 |
BIBLIOGRAFIE
1. Lynn D. Torbeck , Pharmaceutical and medical device validation by experimental design , Informa Healthcare USA, Inc., 2007; 2. J. Rick Turner , New drug developement , design methodology and analysis , John Wiley & Sons, Inc., Publication, 2007; 3. Rick Ng Drugs from discovery to approval , John Wiley & Sons, Ltd., Publication , 2009.
|
|
8.2 Lucrări practice (subiecte/teme) |
Nr. ore |
Semestrul VIII |
14 |
Etapele activitatii de cercetare stiintifica (alegerea temei de cercetare , documentarea in cercetarea stiintifica, stabilirea obiectivelor cercetarii, organizarea unui experiment stiintific) |
1 |
Etica cercetarii stiintifice(utilizarea animalelor in cercetarea biomedicala) |
1 |
Metode si tehnici experimentale folosite in procesul dezvoltarii medicamentelor (difractie de raze X, screening ultra inalt selectiv, tehnici de detectie a interactiunii medicament receptor , tehnica microarray) |
2 |
Tehnici de proiectare a unui experiment(termeni si definitii folositi in design-ul experimental , analiza factoriala, validarea metodelor de analiza cantitativa , protocoale de validare a rezultatelor experimentale). |
3 |
Exemplu de proiectare a unui studiu privind validarea formelor farmaceutice |
2 |
Folosirea softului MODDE in proiectarea unui experiment |
2 |
Norme si reglementari privind efectuarea studiilor pentru evaluarea medicamentelor |
2 |
Intocmirea unei lucrari de cercetare stiintifica |
1 |
BIBLIOGRAFIE 1. Lynn D. Torbeck , Pharmaceutical and medical device validation by experimental design , Informa Healthcare USA, Inc., 2007; 2. J. Rick Turner , New drug developement , design methodology and analysis , John Wiley & Sons, Inc., Publication , 2007; 3. Rick Ng Drugs from discovery to approval , John Wiley & Sons, Ltd., Publication , 2009. |
|
§ 9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
§ Cunoştinţele dobândite la disciplina de metodologia cercetării științifice permit înţelegerea etapelor după care se desfășoară un experiment științific
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc În cazul apariţiei unor situaţii speciale (stări de alertă, stări de urgenţă, alte tipuri de situaţii care limitează prezenţa fizică a persoanelor) activitatea se poate desfaşura şi online folosind platforme informatice agreate de către facultate/universitate. Procesul de educaţie online va fi adaptat corespunzator pentru a asigura îndeplinirea tuturor obiectivelor prevăzute în fişa disciplinei. Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegerea, dezbaterea, problematizarea. Pentru varianta online: prelegerea, dezbaterea, problematizarea pe baza materialelor furnizate anticipat. |
Curs |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegerea, dezbaterea, problematizarea. |
Lucrari practice |
Pentru varianta online: prelegerea, dezbaterea, problematizarea pe baza materialelor furnizate anticipat. |
Studiu individual |
Studiul bibliografiei, exerciţii, elaborare de referate |
11. PROGRAM DE RECUPERARE
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
4
|
Laboratorul de MCS/ mediu online. |
Penultima săptămână din semestru |
Cadrele didactice de la disciplină |
Cronologic, în funcţie de temele la care s-a absentat |
|
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
2 ore/săpt. |
Laboratorul de MCS/ mediu online. |
Miercuri – 1400-1500
|
Cadrele didactice de la disciplină |
În funcţie de necesităţile studenţilor |
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
2 ore/săpt. |
Laboratorul de MCS/ mediu online. |
Joi – 1000-1100 |
Cadrele didactice de la disciplină |
În funcţie de necesităţile studenţilor |
12. EVALUARE
Forma de activitate |
Evaluare
|
Procent din nota finală |
||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
Curs |
Oral |
Oral |
|
5% |
Lucrări practice |
Oral |
Scris |
În ultima săptămână a semestrului (oral) /cu ajutorul platformei video în varianta online |
10% |
Examen |
|
|
Examen (scris)/ sistem grilă cu ajutorul platformei informatice în varianta online |
70% |
Verificările periodice |
|
|
Scris |
10% |
Prezenţa la curs |
|
|
Bonificaţie |
5% |
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
Ultima zi de vineri a fiecarei luni |
Laboratorul de MCS |
Conf. Univ. Dr. Văruț Renata |
Data avizării în departament: 21.09.2022
Director de departament, Prof. dr. Octavian Croitoru |
Coordonator program de studii, Prof. dr. Johny Neamţu
|
Titular disciplină, Conf. Dr. Văruț Renata
|