FIŞA DISCIPLINEI
ANUL UNIVERSITAR
2022- 2023
1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
MEDICINA DENTARĂ |
1.3 Departamentul |
2 |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
MEDICINĂ DENTARĂ |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
ENDODONŢIE II |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
MD5201 |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
DIACONU OANA-ANDREEA |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Lelia Gheorghiţă, Anca-Gabriela Gheorghe/Carina-Alexandra Bănică |
|||||||
2.5 Gradul didactic |
Conferenţiar universitar/ Șef Lucrări/ Asist. Univ. |
|||||||
2.6 Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Normă de bază |
|||||||
2.7 Anul de studiu
|
V |
2.8. Semestrul
|
II |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DS |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
12 |
3.2 din care: curs |
3 |
3.3 seminar/laborator |
9 |
||
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
168 |
3.3 din care: curs |
42 |
3.6 seminar/laborator |
126 |
||
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
12 |
||||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
12 |
||||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
20 |
||||||
Tutoriat |
2 |
||||||
Examinări |
9 |
||||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
2 |
||||||
3.7 Total ore studiu individual |
57 |
|
|||||
3.9 Total ore pe semestru |
225 |
||||||
3.10 Numărul de credite4) |
9 |
||||||
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
|
4.2 de competenţe |
|
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
-Sala de curs dotata cu mijloace de proiectare Studenții nu se vor prezenta la curs cu telefoanele mobile deschise. De asemenea, nu va fi tolerată utilizarea telefonului mobil în timpul cursului (convorbiri, poze, înregistrări), nici părăsirea de către studenți a sălii de curs în vederea preluării apelurilor telefonice personale; este interzisă efectuarea de poze/înregistrări în timpul cursului fără acordul cadrului didactic |
|
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
-Sala de lucrari practice - Clinica de Endodonţie Studenții nu se vor prezenta la stagiile clinice cu telefoanele mobile deschise; este interzisă efectuarea de poze/înregistrări în timpul cursului fără acordul cadrului didactic. Nu va fi tolerată întârzierea studenților la stagiul clinic întrucât aceasta se dovedește disruptivă la adresa procesului educațional; Accesul la stagiul clinic va fi condiţionat de prezenţa echipamentului medical complet. |
|
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7) |
||
COMPETENŢE PROFESIONALE |
C1 - Identificarea stării de boală şi stabilirea diagnosticului corect al afecţiunii (afecţiunilor) dentare. C2 - Terapia conservativă a structurilor odonto-parodontale C5 - Iniţierea şi derularea unei activităţi de cercetare ştiinţifică sau/şi formativă în domeniul sau de competenţă |
|
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
. C6. Autonomie şi responsabilitate · să realizeze corect şi complet anamneza pacientului · să poată examina corect şi complet extra şi intraoral pacientul · să precizeze examenele complementare necesare stabilirii diagnosticului endodontic şi să le interpreteze · să cunoască principiile tratamentului endodontic în cazul unei patologii pulpare inflamatorii · să cunoască principiile tratamentului endodontic în cazul unei patologii parodontale apicale acute · să cunoască principiile tratamentului endodontic în cazul unei patologii parodontale apicale cronice. · să cunoască principiile şi tehnicile obturaţiei de canal tridimensionale · să cunoască principiile şi tehnicile de tratament în cazul canalelor complicate · să cunoască posibilele iatrogenii endodontice ce pot surveni in timpul tratamentului si măsurile de prevenire şi remediere ale acestora
C7. Interacţiune socială; · să-şi însuşească şi să utilizeze corect vocabularul medical · să dovedească o atitudine profesională faţă de pacient · să stabilească o relaţie practician-pacient care să permită o ofertă de îngrijire eficace. · să dobândească abilitatea de comunicare cu pacientul pentru obţinerea datelor necesare formulării unui diagnostic corect şi complet al afecţiunii pulpei dentare sau a spaţiului endodontic · să expună pacientului, la nivelul său de înţelegere, avantajele şi dezavantajele efectuării unui tratament de conservare pulpară parţiala / totală sau a unui tratament endodontic(conservator ortograd /retrograd) · să dobândească abilitatea de comunicare cu pacientul pentru obţinerea acordului informat pentru tratamentul endodontic · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute; · să interrelaţioneze cu medicii altor specialităţi · să coordoneze activitatea în cabinetul de medicină dentară prin colaborare cu asistenta · să instituie şi să menţină un climat de lucru lipsit de pericole · să menţină o atmosferă de lucru constructivă, lipsită de stres · să aplice principiile etice legate de practica medicală dentară · să respecte drepturile pacienţilor · să recunoască semnele de abuz sau maltratare a pacienţilor şi să informeze instanţele legale competente · să respecte pacienţii şi colegii fără discriminare · să respecte procedurile juridice, legale, administrative şi direcţiile de conduită în practica medicinei dentare
C8. Dezvoltare personală şi profesională
· să cunoască importanţa educaţiei medicale continue pentru a-şi dezvolta capacităţile profesionale fondate pe date ştiinţifice actuale
|
|
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
Cunoaşterea patologiei si tratamentului afecţiunilor endodontice din perspectiva clasica dar şi modernă, familiarizându-se cu terminologia medicala folosită pentru studiul afecţiunilor endodontice, dar şi cu principalele curente și abordări din domeniul terapiei endodontice. |
7.2 Obiectivele specifice |
La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă) să-şi însuşească ABILITĂŢILE COGNITIVE, care îi vor permite: · să cunoască principiile tratamentului endodontic în cazul unei patologii pulpare inflamatorii · să cunoască principiile tratamentului endodontic în cazul unei patologii parodontale apicale acute · să cunoască principiile tratamentului endodontic în cazul unei patologii parodontale apicale cronice. · să cunoască principiile tratamentului endodontic în cazul unei patologii combinate endo-parodontale · să precizeze examenele complementare necesare stabilirii diagnosticului endodontic şi să le interpreteze · să cunoască principiile şi tehnicile obturaţiei de canal tridimensionale · să cunoască principiile şi tehnicile de tratament în cazul canalelor complicate · să cunoască prognosticul unui tratament endodontic · să recunoască erorile/esecul unui tratament endodontic şi sa poată alege momentul instituirii unui retratament endodontic ortograd /retrograd · să cunoască terapia de urgenţă locală şi generală a afecţiunilor endodontice şi momentul instituirii acesteia. · să poată alege soluţia terapeutică propice pentru restaurarea coronară a dinţilor trataţi endodontic.
DEPRINDERI PRACTICE: · să realizeze corect şi complet anamneza pacientului · să poată examina corect şi complet extra şi intraoral pacientul · să prepare în mod corespunzător canalele radiculare prin tehnici rotative · să recunoască instrumentarul şi aparatura endodontică prezentate în cursul demonstraţiilor practice di timpul stagiilor clinice · să identifice materialele dentare care pot fi utilizate în anumite situaţii clinice cu implicare endodontică · să interpreteze examenele complementare necesare stabilirii diagnosticului endodontic
APTITUDINI: · să-şi însuşească şi să utilizeze corect vocabularul medical · să dovedească o atitudine profesională faţă de pacient · să stabilească o relaţie practician-pacient care să permită o ofertă de îngrijire eficace. · să dobândească abilitatea de comunicare cu pacientul pentru obţinerea datelor necesare formulării unui diagnostic corect şi complet al afecţiunii pulpare sau parodontal apicale · să dobândească abilitatea de comunicare cu pacientul pentru obţinerea acordului informat în vederea efectuării tratamentului endodontic · să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă; · să instituie şi să menţină un climat de lucru lipsit de pericole · să cunoască importanţa educaţiei medicale continue pentru a-şi dezvolta capacităţile profesionale fondate pe date ştiinţifice actuale, conştientizând necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale; · să inveţe importanţa interrelaţionării cu medicii altor specialităţi · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute; · să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării |
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
|
3 |
|
3 |
|
3 |
|
3 |
|
3 |
|
3 |
|
3 |
|
3 |
|
3 |
|
3 |
|
3 |
|
3 |
|
3 |
|
3 |
TOTAL |
42 |
BIBLIOGRAFIE 1. Suportul de curs de pe platforma ”www.student.umfcv.ro” 2. Diaconu Oana, M.Tuculina,M. Bataiosu, L.Gheorghita, C.Petcu Endodontie. Vol. 1 Clinica si tratamentul afectiunilor pulpo-periapicale. Editura Universitaria, Craiova, 2017 3. Manual pentru rezidențiat sub redacția prof. dr. Ecaterina Ionescu, vol 1, Ed. Universitară ”Carol Davila” București 2021- capitolul Endodontie. 4. Iliescu A. Tratat de endodonție, vol1,2, Editura Medicală, București, 2014 5. Patel Shanon, Justin J. Barnes The Principles of Endodontics,3rd ed., Oxford University Press,2019 sau 2-nd ed,2016 6. Patel Sh.,Harvey S, Shemesh H.,Durack C., Cone Beam Computed Tomography In Endodontics 1-st ed. Quintessence Publishing, United Kingdom,2016 |
|
8.2 Lucrări practice (subiecte/teme) |
|
1. Morfologia spaţiului endodontic.Instrumentarul de consultaţie şi tratament în endodonţie (tehnici de manevrare).Odontometria.Tratamentul chemo-mecanic de canal manual prin telescopare regresivă. Obturarea canalelor prin tehnica de condensare laterală la rece a gutapercii (recapitularea noţiunilor din anul IV) |
9 |
2. Stabilirea diagnosticului pozitiv şi diferenţial al bolilor pulpare. Tehnici de anestezie în endodonţie. Prezentări de cazuri clinice cu inflamaţii pulpare. Prezentarea dispozitivului de izolare cu digă. Exersarea tehnicilor de aplicare a dispozitivului de digă. Izolarea dinţilor cu diga în diverse situaţii clinice. Simulare pe model a diverselor situatii ce necesită izolare cu sistemul de diga. |
9 |
3. Accesul în spaţiul endodontic(pe dinţi extraşi/endoblocuri).Lărgirea rotativa a canalelor radiculare.Sisteme de freze de Ni-Ti. Tipuri de mişcări de lărgire rotativă. Simularea tratamentului chemo-mecanic de canal(pe dinţi extraşi/endoblocuri) folosind pentru tratamentul mecanic sistemul rotativ în rotaţie continuă |
18 |
4. Intocmirea fişei de observaţie clinică şi obţinerea consimţământului informat al pacientului. Elemente de anatomie a periapexului.Teste diagnostice si examinarea pacientului în necroza pulpară şi parodontitele apicale. Examenul radiografic și computer tomografic în parodontitele apicale |
9 |
5. Stabilirea diagnosticul pozitiv şi diferenţial al bolilor periradiculare. Prezentări de cazuri clinice cu inflamaţii parodontale apicale acute. Elaborarea în urgenţe a unui plan de tratament combinat local şi medicamentos pentru managementul durerii, anxietăţii şi infecţiei. Lavajul endodontic cu diverse soluţii antiseptice şi chelatori. Pansamentul antiseptic . Simularea tratamentului chemo-mecanic de canal(pe dinţi extraşi/endoblocuri) folosind pentru tratamentul mecanic sistemul rotativ în rotaţie continuă |
18 |
6. Selecţia cazurilor si planul de tratament în parodontitele apicale. Identificarea şi interpretarea radiologică și/sau computer tomografică a leziunilor de parodontită apicală, precum şi a leziunilor combinate endo-parodontale. Simularea tratamentului chemo-mecanic de canal(pe dinţi extraşi/endoblocuri) folosind pentru tratamentul mecanic sistemul rotativ în rotaţie continuă .Prezentări de cazuri clinice cu inflamaţii pulpare și parodontal apicale. |
9 |
7. Metode de obturare a canalului radicular. Materiale endodontice.Tehnica compactării verticale în obturarea canalului radicular. Compactarea termomecanică a gutapercii. Tehnici de obturare cu gutaperca pe suport Identificarea şi Interpretarea radiologică și/sau computer tomografică a leziunilor de parodontită apicală Simularea tratamentului chemo-mecanic de canal(pe dinţi extraşi/endoblocuri) folosind pentru tratamentul mecanic sistemul rotativ în rotaţie continua. Simularea obturației de canal prin mai multe tehnici pe dinti extrași/endoblocuri. |
9 |
8. Eşecurile terapiei endodontice si retratamentul endodontic.Executarea pe dinţi extraşi/endoblocuri a unui retratament endodontic. Prezentări de cazuri clinice cu eșecuri ale tratamentului endodontic ortograd. Interpretari radiologice de patologie endodontica. |
9 |
9. Prevenirea şi tratamentul parodontitei apicale acute hiperemice generate de obturaţia de canal cu depăşire. Tratamentul de urgenţă al parodontitelor apicale acute exsudative generate de obturaţia de canal cu depăşire. Identificarea şi Interpretarea radiologică și/sau computer tomografică a leziunilor de parodontită apicală Simularea tratamentului endodontic(pe dinţi extraşi/endoblocuri) folosind pentru tratamentul mecanic sistemul rotativ în rotaţie continua. Prezentări de cazuri clinice cu patologie endodontică ce necesită tratament de urgență. |
9 |
10. Chirurgia endodontică. Tratamentul dinţilor cu apex larg.Resorbțiile radiculare Identificarea şi interpretarea radiologică și/sau computer tomografică a leziunilor de parodontită apicală, dar și a resorbtiilor radiculare. Prezentări de cazuri clinice cu patologie endodontică. |
9 |
|
9 |
12. Traumatismele corono-radiculare. Sindromul de dinte fisurat. Sindromul de dinte despicat.Fractura verticală la dintii tratati endodontic. Prezentarea de cazuri clinice cu patologie traumatica. Prezentare de cazuri clinice cu patologie endodontică complexa. Executarea refacerii coronare a dinților/endoblocurilor folosite pentru simularea tratamentelor endodontice. |
9 |
TOTAL |
126 |
BIBLIOGRAFIE: 1. Suportul de lucrări practice de pe platforma ”www.student.umfcv.ro” 2. Diaconu Oana, M.Tuculina,M. Bataiosu, L.Gheorghita, C.Petcu Endodontie. Vol. 1 Clinica si tratamentul afectiunilor pulpo-periapicale. Editura Universitaria, Craiova, 2017 3.Manual pentru rezidențiat sub redacția prof. dr. Ecaterina Ionescu, vol 1, Ed. Universitară ”Carol Davila” București 2021- capitolul Endodontie. 4. Iliescu A. Tratat de endodonție, vol1,2, Editura Medicală, București, 2014 5. Patel Shanon, Justin J. Barnes The Principles of Endodontics,3rd ed., Oxford University Press,2019 sau 2-nd ed,2016 6. Patel Sh.,Harvey S, Shemesh H.,Durack C., Cone Beam Computed Tomography In Endodontics 1-st ed. Quintessence Publishing, United Kingdom,2016 |
|
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. În cazul apariției unor situații speciale (stări de alertă, stări de urgență, alte tipuri de situații care limitează prezența fizică a persoanelor) activitatea se poate desfășura și online folosind platforme informatice agreate de către Facultate/Universitate (ex. Webex meeting). |
|||||
Curs |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegerea,expunerea în actualitate, conversaţia examinatoare, analiza,sinteza,compararea,generalizarea,învăţarea interactivă în scopul realizării feedback-ului, explicarea unor probleme evidenţiate de studenţi, prezentarea cu mijloace audio-vizuale |
|||||
Lucrari practice |
- minim 5 tratamente endodontice efectuate cu instrumentar rotativ pe dinţi extraşi/endoblocuri) atât monoradiculari cât şi pluriradiculari - minim 1 retratament endodontic efectuat pe dinţi extraşi /endoblocuri(monoradicular/pluriradicular) · Se impune executarea temelor propuse la sfârșitul fiecărui stagiu, teme ce vor fi trimise in format electronic, tip PDF, pe adresa de mail a disciplinei pâna in ziua stagiului următor, când vor fi discutate pe larg. Temele sunt obligatorii și vor primi calificative, ce vor reprezenta procentual implicarea activa a studenților in cadrul stagiilor desfasurate. |
|||||
Studiu individual |
Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice |
|||||
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
|
5 |
Clinica de Endodonţie |
Ultimele două săptămăni din semestrul |
Cadrele didactice care susţin activitatea la disciplina de Endodonţie |
Conform orarului de la disciplină |
||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
2ore/sapt. |
Clinica de Endodonţie |
Saptamanal |
Conf. Univ. Dr- Diaconu Oana Andreea |
Conform orarului de la disciplină |
|
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
4ore/sem. |
Clinica de Endodonţie |
Ultimele două săptămâni |
Conf. Univ.Dr. Diaconu Oana Andreea |
În funcţie de necesităţile studenţilor |
|
12. EVALUARE |
|
||||||
Tip de activitate |
Forme de evaluare
|
Metode de evaluare |
Pondere din nota finală |
|
|||
Curs |
Evaluare formativă prin sondaj în timpul semestrului Sumativă în timpul examenului |
Examen scris si oral
|
50% |
|
|||
Lucrări practice |
Formativa prin sondaj în timpul semestrului Periodică în timpul semestrului, Sumativă în în ultima săptămână a semestrului |
Examen oral-prezentare de caz |
30% |
|
|||
Verificări periodice |
Test grila dupa cursul 7 |
10% |
|
||||
Evaluarea activității individuale |
10% |
|
|||||
Standard minim de performanță |
minim 50% la fiecare componentă a evaluării |
|
|||||
Observatii |
Testul scris dupa cursul 7 este obligatoriu, nota minima de promovare este 7, el putand fi dat de 2 ori pana in prima sesiune de examene și inca o data inainte de sesiunile de restanta. Studentul are obligatia indeplinirii baremului minim de manopere, ceea ce reprezinta conditie necesara de prezentare la examenul practic. Recuperarea absentelor are loc doar in saptamana speciala destinata acestui scop. Absentele care depasesc numarul maxim de absente ce se pot recupera nu vor putea fi refacute in cursul aceluiasi an universitar. |
|
|||||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
|||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
|||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|||||
Prima zi de joi a fiecarei luni |
Clinica de Endodonţie |
Conf.Univ.dr. Diaconu Oana Andreea |
|||||
Data avizării în departament: 20.09.2022
Director de departament, Prof. univ Dr. Mihaela Ţuculina Jana
|
Coordonator program de studii, Conf. Univ Adrian Camen
|
Responsabil disciplină, Conf univ. Dr. Oana Andreea Diaconu
|
Notă:
1) Ciclul de studii - se alege una din variantele: L (licenţă)/ M (master)/ D (doctorat).
2) Tip (conţinut) - se alege una din variantele:
· pentru nivelul de licenţă: DF (disciplină fundamentală)/ DD (disciplină din domeniu)/ DS (disciplină de specialitate)/ DC (disciplină complementară);
· pentru nivelul de master: DA (disciplină de aprofundare)/ DS (disciplină de sinteză)/ DCA (disciplină de cunoaştere avansată).
3) Regimul disciplinei (obligativitate) - se alege una din variantele: DI (disciplină obligatorie)/ DO (disciplină opţională)/ DFac (disciplină facultativă).
4) Un credit este echivalent cu 25 – 30 de ore de studiu (activităţi didactice şi studiu individual).
5) Se poate acorda o bonificaţie pentru prezenţă.
6) Din cele 5 competenţe profesionale (cele care se trec în foaia matricolă) se aleg cele în care se încadrează disciplina.
7) Competenţele transversale sunt în număr de 3 şi se notează de la C6 - C8: C6. Autonomie şi responsabilitate; C7. Interacţiune socială; C8. Dezvoltare personală şi profesională