Anul IV Disciplina Endodontie

Anul IV Disciplina Endodontie

FIŞA  DISCIPLINEI

ANUL UNIVERSITAR

2022-2023

 

1. DATE DESPRE PROGRAM

1.1 Instituţia de învăţământ superior

UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA

1.2 Facultatea

MEDICINA DENTARĂ

1.3 Departamentul

2

1.4 Domeniul de studii

SĂNĂTATE

1.5 Ciclul de studii1

LICENŢĂ

1.6 Programul de studii/Calificarea

MEDICINĂ DENTARĂ

2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ

2.1 Denumirea disciplinei

ENDODONȚIE

2.2. Codul disciplinei       

MD4108

2.3 Titularul activităţilor de curs

Gheorghiță Lelia-Mihaela

2.4 Titularul activităţilor de seminar

Gheorghiță Lelia-Mihaela , Diaconu Oana-Andreea, Gheorghe Anca-Gabriela, Bănică Alexandra-Carina

2.5.Gradul didactic           

 Șef lucrări/ Conf. Univ/ Asist Univ / Asist.Univ

2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat)

Normă de bază

2.7. Anul de studiu

 

IV

2.8. Semestrul

 

I

2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2)

DS

2.10. Regimul disciplinei  (obligativitate)3)

DI

                 

3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)

3.1 Număr de ore pe săptămână

5

3.2 din care: curs

2

3.3 ore seminar/laborator

3

3.4 Total ore din planul de învăţământ

70

3.5 din care: curs

28

3.6 seminar/laborator

42

Distribuţia fondului de timp ore

 

Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe

8

Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren

7

Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri

5

Tutoriat

 

Examinări

4

Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti

6

3.7 Total ore studiu individual

30

 

3.9 Total ore pe semestru

100

3.10 Numărul de credite4)

5

               

4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)

4.1 de curriculum

 

4.2 de competenţe

 

5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)

5.1. de desfăşurare a cursului

Sală de curs cu mijloace de proiectare

Studenții nu se vor prezenta la curs cu telefoanele mobile deschise. De asemenea, nu va fi tolerată utilizarea telefonului mobil în timpul cursului (convorbiri, poze, înregistrări), nici părăsirea de către studenți a sălii de curs în vederea preluării apelurilor telefonice personale; este interzisă efectuarea de poze/înregistrări în timpul cursului fără acordul cadrului didactic

5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului

Sală de lucrări practice

Studenții nu se vor prezenta la stagiile clinice cu telefoanele mobile deschise; este interzisă efectuarea de poze/înregistrări în timpul cursului fără acordul cadrului didactic. Nu va fi tolerată întârzierea studenților la stagiul clinic întrucât aceasta se dovedește disruptivă la adresa procesului educațional;

Accesul la stagiul clinic va fi condiţionat de prezenţa echipamentului medical complet.

 

 

 

 

 

 

 

 

6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)

COMPETENŢE PROFESIONALE

C1 - Identificarea stării de boală şi stabilirea diagnosticului corect al afecţiunii (afecţiunilor).

C5 - Iniţierea şi derularea unei activităţi de cercetare ştiinţifică sau/şi formativă în domeniul sau de competenţă

 

 

COMPETENŢE TRANSVERSALE

C6. Autonomie şi responsabilitate

                ·         să dovedească o atitudine profesională faţă de pacient

                ·         să coordoneze activitatea în cabinetul de medicină dentară prin colaborare cu asistenta

                ·         să instituie şi să menţină un climat de lucru lipsit de pericole

                ·         să cunoască importanţa educaţiei medicale continue pentru a-şi dezvolta capacităţile profesionale fondate pe date ştiinţifice actuale

  • să prepare singur în mod corespunzător la nivelul fiecarei grupe de dinti extrasi cavitatea de acces in vederea tratamentului endodontic
  • să recunoască si sa identifice tipurile de sisteme endodontice prezente la nivelul fiecarei grupe de dinti prezentate în cursul demonstraţiilor practice de laborator
  • să înveţe să recunoască o problemă legată de dificultatea tratamentului endodontic atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei.

C7. Interacţiune socială;

        ·          să expună pacientului, la nivelul său de înţelegere, avantajele şi dezavantajele utilizării unui anumit tip de tratament specific inflamatiilor pulpare

        ·          să lucreze în echipă împreună cu asistenta medicală

  • să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa;

·    să-şi însuşească şi să utilizeze corect vocabularul medical

  • să stabilească o relaţie practician-pacient care să permită o ofertă de îngrijire eficace.
  • să dobândească abilitatea de comunicare cu pacientul pentru obţinerea datelor necesare formulării unui diagnostic corect şi complet al afecţiunii pulpei dentare sau a spaţiului endodontic
  • să dobândească abilitatea de comunicare cu pacientul pentru obţinerea acordului informat pentru tratamentul endodontic

·    să identifice factorii sociologici şi culturali care provoacă o maladie dentară sau o disfuncţie

·    să interrelaţioneze cu medicii altor specialităţi

·    să menţină o atmosferă de lucru constructivă, lipsită de stres

C8. Dezvoltare personală şi profesională

  • să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii,
  • să aibă capacitatea de a culege informaţiile ştiinţifice  necesare legate de un material dentar din diferite surse documentare
  • să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării.

 

7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)

7.1 Obiectivul general al disciplinei

1. Cunoaşterea morfofiziologiei pulpei dentare şi a ţesuturilor periradiculare.

2. Însuşirea anatomiei spaţiului endodontic şi a rapoartelor topografice ale tuturor dinţilor cu structurile anatomice învecinate ce pot fi interesate în patologia endodontică.

3. Cunoaşterea odontogenezei şi anomaliilor de dezvoltare a dinţilor, mai ales a acelora care interesează morfologia canalelor radiculare.

4. Dobândirea de noţiuni privind răspunsul complexului pulpodentinar la stimuli distructivi şi nedistructivi.

5. Dobândirea de cunoştiinţe privind diagnosticarea diferenţială a durerii pulpare.

6. Însuşirea mecanismelor exprimării sensibilităţii pulpo-dentinare

7. Găsirea celor mai eficiente soluţii în prevenirea accidentelor şi incidentelor ce apar în cursul tratamentului endodontic.

7.2 Obiectivele specifice

La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă) să-şi însuşească

ABILITĂŢILE COGNITIVE, care îi va permite:

1. Cunoaşterea principiilor anamnezei şi examinării extra şi intraorale a pacientului.

2. Cunoaşterea metodelor contemporane de diagnostic radiologic şi imagistic în endodonţie.

3. Posibilitatea elaborării unui plan de tratament în concordanţă cu diagnosticul afecţiunii pulpare.

4. Cunoaşterea principiului izolării câmpului operator în endodonţie.

5. Cunoaşterea instrumentarului endodontic.

6. Cunoaşterea principiilor extirpării pulpei dentare.

7.Cunoaşterea principiilor odontometriei. Interpretarea radiografiilor retroalveolare executate pentru odontometrie.

8. Cunoaşterea principiilor şi tehnicilor de tratament chemomecanic de canal.

9. Cunoaşterea principiilor şi tehnicilor obturaţiei de canal tridimensionale.

DEPRINDERI PRACTICE

1. Insuşirea experienţei în aplicarea izolării cu diga în cazuri variate.

2. Insuşirea utilizării corecte a instrumentarului endodontic manual si rotativ.

3. Asimilarea cunoştiinţelor privind realizarea testelor de diagnostic clinic în endodonţie.

4. Insuşirea tehniciilor radiologice utilizate în endodonţie.

5. Dobândirea noţiunilor privind tehnicile de măsurare a lungimii canalelor.

6. Insuşirea tehnicii extirpării vitale.

7. Aprofundarea noţiunilor privind tehnicile de lărgire a canalelor.

8. Asimilarea cunoştinţelor privind tehnicile de lavaj endodontic.

9. Insuşirea tehnicilor obturaţiei de canal tridimensionale.

APTITUDINI

1.Să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei.

2.Să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă;

3.Să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa;

4.Să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii,

5.Să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale;

6.Să valorifice  optim si creativ propriul potential  în activităţile colective;

7.Să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării

8. CONŢINUTURI

8.1  Curs (unităţi de conţinut)

Nr. ore

1. Odontogeneza (amelogeneza, dentinogeneza, formarea rădăcinii)

1

2. Morfofiziologia pulpei dentare (celule, fibre, substanţă fundamentală, inervaţie, vascularizaţie)

2

3. Complexul pulpo-dentinar (biologia dentinei, formarea dentinei secundare, recepţia durerii, modificările influenţate de vârstă, afecţiuni congenitale şi sistemice

1

4. Morfologia spaţiului endodontic.

2

5. Morfofiziologia regiunii apicale (apex, cement, spaţiu periodontal, os alveolar) şi raportul dinţilor cu structurile anatomice locale

1

6. Examenul clinic în endodonţie :

-        anamneza : identificarea şi înregistrarea tuturor factorilor relevanţi;

-        inspecţie, palpare, percuţie, testarea mobilităţii, teste de vitalitate, foraj explorator,

-        transiluminare, explorarea fistulelor, anestezia selectivă, analiza ocluziei, precizarea naturii discromiilor;

-        aprecierea riscurilor tuturor opţiunilor terapeutice (tratament endodontic "de novo", refacerea unui tratament anterior, tratament chirurgical);

-        acceptul pacientului faţă de soluţiile terapeutice propuse

2

7. Principii şi tehnici de izolare a câmpului operator; folosirea sistemului de diga

1

8. Crearea accesului la camera pulpară

2

9. Tratamentul chemomecanic de canal: principii, stabilirea lungimii de lucru, tehnici de lărgire a canalelor radiculare, lavajele endodontice

4

10. Lărgirea canalelor radiculare prin tehnici rotative la turaţie constantă redusă (freze din aliaje de Ni-Ti)

2

11. Obturarea canalelor radiculare: obiective, materiale, gradul de biocompatibilitate al acestora, tehnici de obturare, indicaţii pentru discomfortul postoperator (durere, edem)

4

12. Clinica inflamaţiei acute a pulpei dentare: formele anatomoclinice de inflamaţii pulpare acute (hiperemia preinflamatorie, pulpita acută seroasă parţială, pulpita acută seroasă totală, pulpita acută purulentă parţială, pulpita acută purulentă totală), semne clinice, histopatologie, diagnostic pozitiv si diferenţial, evoluţie, complicaţii, indicaţii de tratament

2

13. Clinica inflamaţiei cronice a pulpei dentare: formele anatomoclinice de inflamaţii pulpare cronice (pulpita cronică deschisă ulceroasă, pulpita cronică deschisă granulomatoasă/ polipoasă, pulpita cronică închisă propriu-zisă, pulpita cronică închisă hiperplazică/ granulomul intern Palazzi), semne clinice, histopatologie, diagnostic pozitiv şi diferenţial, evoluţie, complicaţii, indicaţii de tratament

2

14. Accidente în tratamentul endodontic: fracturarea instrumentarului, praguri, căi false, lezarea parodonţiului apical, obturaţia de canal incompletă sau cu depăşire, inghiţirea şi aspirarea instrumentelor de canal, emfizemul părţilor moi periapicale. Diagnostic, prevenire şi soluţionare.

2

TOTAL

28

BIBLIOGRAFIE

1.      Note de curs (platforma student.umfcv.ro)

2.      Manual de Rezidentiat- Stomatologie- sub redactia Prof Univ Dr. Ecaterina Ionescu, Editura Universitara Carol Davila, Bucuresti – 2021

3.      Iliescu Andrei Tratat de Endodontie vol 1,2, Editura Medicala, Bucuresti, 2014

4.      Castellucci A, Endodontics, vol 1, 2, Ed Odontoiatriche Il Tridente- Firenze, 2004.

5.      Root canal morphology and its relationship to endodontic procedures, F.J. Vertucci, Endodontic topics, 2005, Blackwell Munksgaard.

6.      Guide to Clinical Endodontics Fifth edition, American Association of Endodontics, 2013.

 

8.2  Lucrări practice (subiecte/teme)

 

1.     Instrumentarul de consultaţie şi tratament în endodonţie (tehnici de manevrare)

Modalitate de desfășurare a activității

Identificarea instrumentarului de tratament endodontic si exemplificarea tehnicilor de utilizare

3

2.     Exersarea tehnicilor de aplicare a dispozitivului de digă

Modalitate de desfășurare a activității

Identificarea componentelor sistemului de diga si exersarea tehnicilor de aplicare pe modele - activitate față în față  la sediul disciplinei

3

3.     Accesul în spaţiul endodontic (pe dinţi extraşi)

Modalitate de desfășurare a activității

Identificarea dintilor extrasi si realizarea efectiva a cavitatii de acces endodontic in functie de fiecare grupa de dinti

3

4.     Odontometria (pe dinţi extraşi)

Modalitate de desfășurare a activității

Determinarea lungimii de lucru pe dinti extrasi prin diferite metode

3

5.     Tratamentul chemomecanic de canal manual prin telescopare regresivă şi progresivă (pe dinţi extraşi/endoblocuri)

Modalitate de desfășurare a activității

Realizarea tratamentului chemo-mecanic de catre fiecare student in parte prin tehnica de telescopare regresiva

12

6.     Tratamentul chemomecanic de canal cu instrumentar rotativ din NiTi  (pe dinţi extraşi/endoblocuri)

Modalitate de desfășurare a activității

Realizarea tratamentului chemo-mecanic de catre fiecare student in parte prin tehnica rotative.

9

7.     Obturarea canalelor prin tehnica convenţională şi condensarea laterală la rece a gutapercii (pe dinţi extraşi/endoblocuri)

Modalitate de desfășurare a activității

Realizarea obturatiei de canal prin tehnica de condensare laterala la rece de catre fiecare student in parte

9

TOTAL

42

BIBLIOGRAFIE

1.      Note de curs (platforma student.umfcv.ro)

2.      Manual de Rezidentiat- Stomatologie- sub redactia Prof Univ Dr. Ecaterina Ionescu, Editura Universitara Carol Davila, Bucuresti – 2021

3.      Iliescu Andrei Tratat de Endodontie vol 1,2, Editura Medicala, Bucuresti, 2014

4.      Castellucci A, Endodontics, vol 1, 2, Ed Odontoiatriche Il Tridente- Firenze, 2004.

5.      Guide to Clinical Endodontics Fifth edition, American Association of Endodontics, 2013.

6.      International Endodontic Journal 2006;39:921-930 Quality guidelines for endodontic  treatment: consensus report of the European Society of Endodontology.

 

9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI

  • Disciplina de Endodontie este o disciplină fundamentală, obligatorie pentru ca un student să devină medic dentist
  • Cunoştinţele, deprinderile practice şi atitudinile învăţate la această disciplină ofera baza de lucru pentru raţionamentele medicale şi activităţile practice care vor fi detaliate în cadrul disciplinelor clinice şi constituie fundamentul pentru cunoaşterea opţiunilor terapeutice pe care le are la îndemână medicul dentist pentru rezolvarea problemelor stomatologice ale pacienţilor

10. REPERE METODOLOGICE

Forme de activitate

Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc

În cazul apariției unor situații speciale (stări de alertă, stări de urgență, alte tipuri de situații care limitează prezența fizică a persoanelor) activitatea se poate desfășura și online folosind platforme informatice agreate de către Facultate/Universitate (ex. Webex meeting).

Curs

Se folosesc urmatoarele metode combinate: expunerea în actualitate, conversaţia examinatoare, demonstraţia cu mijloace audio-vizuale

Lucrari practice

Se folosesc urmatoarele metode combinate: Demonstraţia cu obiecte în stare naturală, metoda exerciţiului, conversaţia dezbatere.

Studiu individual

Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice

11. PROGRAM DE RECUPERARE

Recuperări absenţe

Nr. absenţe care se pot recupera

Locul desfăşurării

Perioada

Responsabil

Programarea temelor

 

3

Sediul disciplinei

Ultimele 2 săptămîni ale semestrului

Titular disciplină

Conform orarului disciplinei

Program de consultaţii/

cerc ştiinţific studenţesc

2ore/săpt.

Sediul disciplinei

Săptămânal

Titular disciplină

Conform orarului disciplinei

Program pentru studenţii slab pregătiţi

4ore/sem

Sediul disciplinei

A doua luni din lună 0900-1100

Titular disciplină

În funcţie de necesităţile studenţilor

             

 

 

12. EVALUARE

Tip de activitate

Forme de evaluare

 

Metode de evaluare

Pondere din nota finală

Curs

Evaluare formativă prin sondaj în timpul semestrului

Sumativă în timpul examenului

Examen scris și oral

60%

Lucrări practice

Formativa prin sondaj în timpul semestrului

Periodică în timpul semestrului,

Sumativă în în ultima săptămână a semestrului

Examen oral

20%

Verificări periodice

15%

Evaluarea activității individuale

5%

Standard minim de performanță

minim 50% la fiecare componentă a evaluării

Observatii

Testul scris dupa cursul 7 este obligatoriu, nota minima de promovare este 7, el putand fi dat de 2 ori pana in prima sesiune de examene.

Studentul are obligatia indeplinirii baremului minim de manopere, ceea ce reprezinta conditie necesara de prezentare la examenul practic.

Recuperarea absentelor are loc doar in saptamana speciala destinata acestui scop. Absentele care depasesc numarul maxim de absente ce se pot recupera nu vor putea fi refacute in cursul aceluiasi an universitar.

13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ

Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună)

Programare ore

Locul desfăşurării

Responsabil

A treia luni din lună 0900-1100

Sediul disciplinei

Titular disciplină

           

 

                                                         

Director de departament,

Prof. univ Dr. Tuculina Mihaela

 

Coordonator program de studii,

Conf. univ Dr. Camen Adrian 

 

Responsabil disciplină,

 Sef Lucr. Dr. Gheorghita Lelia

 

 

Notă:

1)           Ciclul de studii - se alege una din variantele: L (licenţă)/ M (master)/ D (doctorat).

2)           Tip (conţinut) - se alege una din variantele:

  • pentru nivelul de licenţă: DF (disciplină fundamentală)/ DD (disciplină din domeniu)/ DS (disciplină de specialitate)/ DC (disciplină complementară);
  • pentru nivelul de master: DA (disciplină de aprofundare)/ DS (disciplină de sinteză)/ DCA (disciplină de cunoaştere avansată).

3)           Regimul disciplinei (obligativitate) - se alege una din variantele: DI (disciplină obligatorie)/ DO (disciplină opţională)/ DFac (disciplină facultativă).

4)           Un credit este echivalent cu 25 – 30 de ore de studiu (activităţi didactice şi studiu individual).

5)           Se poate acorda o bonificaţie pentru prezenţă.

6)           Din cele 5 competenţe profesionale (cele care se trec în foaia matricolă) se aleg cele în care se încadrează disciplina.

7)           Competenţele transversale sunt în număr de 3 şi se notează de la C6 - C8: C6. Autonomie şi responsabilitate; C7. Interacţiune socială; C8. Dezvoltare personală şi profesională

Actualizat la 16.12.2022, 14:01