FIŞA DISCIPLINEI
ANUL UNIVERSITAR
2022-2023
1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
MEDICINA DENTARĂ |
1.3 Departamentul |
2 |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
MEDICINĂ DENTARĂ |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
ENDODONȚIE |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
MD4108 |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Gheorghiță Lelia-Mihaela |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Gheorghiță Lelia-Mihaela , Diaconu Oana-Andreea, Gheorghe Anca-Gabriela, Bănică Alexandra-Carina |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Șef lucrări/ Conf. Univ/ Asist Univ / Asist.Univ |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Normă de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu
|
IV |
2.8. Semestrul
|
I |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DS |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
5 |
3.2 din care: curs |
2 |
3.3 ore seminar/laborator |
3 |
||
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
70 |
3.5 din care: curs |
28 |
3.6 seminar/laborator |
42 |
||
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
8 |
||||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
7 |
||||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
5 |
||||||
Tutoriat |
|
||||||
Examinări |
4 |
||||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
6 |
||||||
3.7 Total ore studiu individual |
30 |
|
|||||
3.9 Total ore pe semestru |
100 |
||||||
3.10 Numărul de credite4) |
5 |
||||||
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
|
4.2 de competenţe |
|
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
Sală de curs cu mijloace de proiectare Studenții nu se vor prezenta la curs cu telefoanele mobile deschise. De asemenea, nu va fi tolerată utilizarea telefonului mobil în timpul cursului (convorbiri, poze, înregistrări), nici părăsirea de către studenți a sălii de curs în vederea preluării apelurilor telefonice personale; este interzisă efectuarea de poze/înregistrări în timpul cursului fără acordul cadrului didactic |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
Sală de lucrări practice Studenții nu se vor prezenta la stagiile clinice cu telefoanele mobile deschise; este interzisă efectuarea de poze/înregistrări în timpul cursului fără acordul cadrului didactic. Nu va fi tolerată întârzierea studenților la stagiul clinic întrucât aceasta se dovedește disruptivă la adresa procesului educațional; Accesul la stagiul clinic va fi condiţionat de prezenţa echipamentului medical complet. |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7) |
|
COMPETENŢE PROFESIONALE |
C1 - Identificarea stării de boală şi stabilirea diagnosticului corect al afecţiunii (afecţiunilor). C5 - Iniţierea şi derularea unei activităţi de cercetare ştiinţifică sau/şi formativă în domeniul sau de competenţă
|
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
C6. Autonomie şi responsabilitate · să dovedească o atitudine profesională faţă de pacient · să coordoneze activitatea în cabinetul de medicină dentară prin colaborare cu asistenta · să instituie şi să menţină un climat de lucru lipsit de pericole · să cunoască importanţa educaţiei medicale continue pentru a-şi dezvolta capacităţile profesionale fondate pe date ştiinţifice actuale
C7. Interacţiune socială; · să expună pacientului, la nivelul său de înţelegere, avantajele şi dezavantajele utilizării unui anumit tip de tratament specific inflamatiilor pulpare · să lucreze în echipă împreună cu asistenta medicală
· să-şi însuşească şi să utilizeze corect vocabularul medical
· să identifice factorii sociologici şi culturali care provoacă o maladie dentară sau o disfuncţie · să interrelaţioneze cu medicii altor specialităţi · să menţină o atmosferă de lucru constructivă, lipsită de stres C8. Dezvoltare personală şi profesională
|
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
1. Cunoaşterea morfofiziologiei pulpei dentare şi a ţesuturilor periradiculare. 2. Însuşirea anatomiei spaţiului endodontic şi a rapoartelor topografice ale tuturor dinţilor cu structurile anatomice învecinate ce pot fi interesate în patologia endodontică. 3. Cunoaşterea odontogenezei şi anomaliilor de dezvoltare a dinţilor, mai ales a acelora care interesează morfologia canalelor radiculare. 4. Dobândirea de noţiuni privind răspunsul complexului pulpodentinar la stimuli distructivi şi nedistructivi. 5. Dobândirea de cunoştiinţe privind diagnosticarea diferenţială a durerii pulpare. 6. Însuşirea mecanismelor exprimării sensibilităţii pulpo-dentinare 7. Găsirea celor mai eficiente soluţii în prevenirea accidentelor şi incidentelor ce apar în cursul tratamentului endodontic. |
7.2 Obiectivele specifice |
La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă) să-şi însuşească ABILITĂŢILE COGNITIVE, care îi va permite: 1. Cunoaşterea principiilor anamnezei şi examinării extra şi intraorale a pacientului. 2. Cunoaşterea metodelor contemporane de diagnostic radiologic şi imagistic în endodonţie. 3. Posibilitatea elaborării unui plan de tratament în concordanţă cu diagnosticul afecţiunii pulpare. 4. Cunoaşterea principiului izolării câmpului operator în endodonţie. 5. Cunoaşterea instrumentarului endodontic. 6. Cunoaşterea principiilor extirpării pulpei dentare. 7.Cunoaşterea principiilor odontometriei. Interpretarea radiografiilor retroalveolare executate pentru odontometrie. 8. Cunoaşterea principiilor şi tehnicilor de tratament chemomecanic de canal. 9. Cunoaşterea principiilor şi tehnicilor obturaţiei de canal tridimensionale. DEPRINDERI PRACTICE 1. Insuşirea experienţei în aplicarea izolării cu diga în cazuri variate. 2. Insuşirea utilizării corecte a instrumentarului endodontic manual si rotativ. 3. Asimilarea cunoştiinţelor privind realizarea testelor de diagnostic clinic în endodonţie. 4. Insuşirea tehniciilor radiologice utilizate în endodonţie. 5. Dobândirea noţiunilor privind tehnicile de măsurare a lungimii canalelor. 6. Insuşirea tehnicii extirpării vitale. 7. Aprofundarea noţiunilor privind tehnicile de lărgire a canalelor. 8. Asimilarea cunoştinţelor privind tehnicile de lavaj endodontic. 9. Insuşirea tehnicilor obturaţiei de canal tridimensionale. APTITUDINI 1.Să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei. 2.Să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă; 3.Să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa; 4.Să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii, 5.Să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale; 6.Să valorifice optim si creativ propriul potential în activităţile colective; 7.Să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării |
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
1. Odontogeneza (amelogeneza, dentinogeneza, formarea rădăcinii) |
1 |
2. Morfofiziologia pulpei dentare (celule, fibre, substanţă fundamentală, inervaţie, vascularizaţie) |
2 |
3. Complexul pulpo-dentinar (biologia dentinei, formarea dentinei secundare, recepţia durerii, modificările influenţate de vârstă, afecţiuni congenitale şi sistemice |
1 |
4. Morfologia spaţiului endodontic. |
2 |
5. Morfofiziologia regiunii apicale (apex, cement, spaţiu periodontal, os alveolar) şi raportul dinţilor cu structurile anatomice locale |
1 |
6. Examenul clinic în endodonţie : - anamneza : identificarea şi înregistrarea tuturor factorilor relevanţi; - inspecţie, palpare, percuţie, testarea mobilităţii, teste de vitalitate, foraj explorator, - transiluminare, explorarea fistulelor, anestezia selectivă, analiza ocluziei, precizarea naturii discromiilor; - aprecierea riscurilor tuturor opţiunilor terapeutice (tratament endodontic "de novo", refacerea unui tratament anterior, tratament chirurgical); - acceptul pacientului faţă de soluţiile terapeutice propuse |
2 |
7. Principii şi tehnici de izolare a câmpului operator; folosirea sistemului de diga |
1 |
8. Crearea accesului la camera pulpară |
2 |
9. Tratamentul chemomecanic de canal: principii, stabilirea lungimii de lucru, tehnici de lărgire a canalelor radiculare, lavajele endodontice |
4 |
10. Lărgirea canalelor radiculare prin tehnici rotative la turaţie constantă redusă (freze din aliaje de Ni-Ti) |
2 |
11. Obturarea canalelor radiculare: obiective, materiale, gradul de biocompatibilitate al acestora, tehnici de obturare, indicaţii pentru discomfortul postoperator (durere, edem) |
4 |
12. Clinica inflamaţiei acute a pulpei dentare: formele anatomoclinice de inflamaţii pulpare acute (hiperemia preinflamatorie, pulpita acută seroasă parţială, pulpita acută seroasă totală, pulpita acută purulentă parţială, pulpita acută purulentă totală), semne clinice, histopatologie, diagnostic pozitiv si diferenţial, evoluţie, complicaţii, indicaţii de tratament |
2 |
13. Clinica inflamaţiei cronice a pulpei dentare: formele anatomoclinice de inflamaţii pulpare cronice (pulpita cronică deschisă ulceroasă, pulpita cronică deschisă granulomatoasă/ polipoasă, pulpita cronică închisă propriu-zisă, pulpita cronică închisă hiperplazică/ granulomul intern Palazzi), semne clinice, histopatologie, diagnostic pozitiv şi diferenţial, evoluţie, complicaţii, indicaţii de tratament |
2 |
14. Accidente în tratamentul endodontic: fracturarea instrumentarului, praguri, căi false, lezarea parodonţiului apical, obturaţia de canal incompletă sau cu depăşire, inghiţirea şi aspirarea instrumentelor de canal, emfizemul părţilor moi periapicale. Diagnostic, prevenire şi soluţionare. |
2 |
TOTAL |
28 |
BIBLIOGRAFIE 1. Note de curs (platforma student.umfcv.ro) 2. Manual de Rezidentiat- Stomatologie- sub redactia Prof Univ Dr. Ecaterina Ionescu, Editura Universitara Carol Davila, Bucuresti – 2021 3. Iliescu Andrei Tratat de Endodontie vol 1,2, Editura Medicala, Bucuresti, 2014 4. Castellucci A, Endodontics, vol 1, 2, Ed Odontoiatriche Il Tridente- Firenze, 2004. 5. Root canal morphology and its relationship to endodontic procedures, F.J. Vertucci, Endodontic topics, 2005, Blackwell Munksgaard. 6. Guide to Clinical Endodontics Fifth edition, American Association of Endodontics, 2013. |
|
8.2 Lucrări practice (subiecte/teme) |
|
1. Instrumentarul de consultaţie şi tratament în endodonţie (tehnici de manevrare) Modalitate de desfășurare a activității Identificarea instrumentarului de tratament endodontic si exemplificarea tehnicilor de utilizare |
3 |
2. Exersarea tehnicilor de aplicare a dispozitivului de digă Modalitate de desfășurare a activității Identificarea componentelor sistemului de diga si exersarea tehnicilor de aplicare pe modele - activitate față în față la sediul disciplinei |
3 |
3. Accesul în spaţiul endodontic (pe dinţi extraşi) Modalitate de desfășurare a activității Identificarea dintilor extrasi si realizarea efectiva a cavitatii de acces endodontic in functie de fiecare grupa de dinti |
3 |
4. Odontometria (pe dinţi extraşi) Modalitate de desfășurare a activității Determinarea lungimii de lucru pe dinti extrasi prin diferite metode |
3 |
5. Tratamentul chemomecanic de canal manual prin telescopare regresivă şi progresivă (pe dinţi extraşi/endoblocuri) Modalitate de desfășurare a activității Realizarea tratamentului chemo-mecanic de catre fiecare student in parte prin tehnica de telescopare regresiva |
12 |
6. Tratamentul chemomecanic de canal cu instrumentar rotativ din NiTi (pe dinţi extraşi/endoblocuri) Modalitate de desfășurare a activității Realizarea tratamentului chemo-mecanic de catre fiecare student in parte prin tehnica rotative. |
9 |
7. Obturarea canalelor prin tehnica convenţională şi condensarea laterală la rece a gutapercii (pe dinţi extraşi/endoblocuri) Modalitate de desfășurare a activității Realizarea obturatiei de canal prin tehnica de condensare laterala la rece de catre fiecare student in parte |
9 |
TOTAL |
42 |
BIBLIOGRAFIE 1. Note de curs (platforma student.umfcv.ro) 2. Manual de Rezidentiat- Stomatologie- sub redactia Prof Univ Dr. Ecaterina Ionescu, Editura Universitara Carol Davila, Bucuresti – 2021 3. Iliescu Andrei Tratat de Endodontie vol 1,2, Editura Medicala, Bucuresti, 2014 4. Castellucci A, Endodontics, vol 1, 2, Ed Odontoiatriche Il Tridente- Firenze, 2004. 5. Guide to Clinical Endodontics Fifth edition, American Association of Endodontics, 2013. 6. International Endodontic Journal 2006;39:921-930 Quality guidelines for endodontic treatment: consensus report of the European Society of Endodontology. |
|
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc În cazul apariției unor situații speciale (stări de alertă, stări de urgență, alte tipuri de situații care limitează prezența fizică a persoanelor) activitatea se poate desfășura și online folosind platforme informatice agreate de către Facultate/Universitate (ex. Webex meeting). |
|||||
Curs |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: expunerea în actualitate, conversaţia examinatoare, demonstraţia cu mijloace audio-vizuale |
|||||
Lucrari practice |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: Demonstraţia cu obiecte în stare naturală, metoda exerciţiului, conversaţia dezbatere. |
|||||
Studiu individual |
Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice |
|||||
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
|
3 |
Sediul disciplinei |
Ultimele 2 săptămîni ale semestrului |
Titular disciplină |
Conform orarului disciplinei |
||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
2ore/săpt. |
Sediul disciplinei |
Săptămânal |
Titular disciplină |
Conform orarului disciplinei |
|
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
4ore/sem |
Sediul disciplinei |
A doua luni din lună 0900-1100 |
Titular disciplină |
În funcţie de necesităţile studenţilor |
|
12. EVALUARE |
|||||
Tip de activitate |
Forme de evaluare
|
Metode de evaluare |
Pondere din nota finală |
||
Curs |
Evaluare formativă prin sondaj în timpul semestrului Sumativă în timpul examenului |
Examen scris și oral |
60% |
||
Lucrări practice |
Formativa prin sondaj în timpul semestrului Periodică în timpul semestrului, Sumativă în în ultima săptămână a semestrului |
Examen oral |
20% |
||
Verificări periodice |
15% |
||||
Evaluarea activității individuale |
5% |
||||
Standard minim de performanță |
minim 50% la fiecare componentă a evaluării |
||||
Observatii |
Testul scris dupa cursul 7 este obligatoriu, nota minima de promovare este 7, el putand fi dat de 2 ori pana in prima sesiune de examene. Studentul are obligatia indeplinirii baremului minim de manopere, ceea ce reprezinta conditie necesara de prezentare la examenul practic. Recuperarea absentelor are loc doar in saptamana speciala destinata acestui scop. Absentele care depasesc numarul maxim de absente ce se pot recupera nu vor putea fi refacute in cursul aceluiasi an universitar. |
||||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
|||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
|||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|||
A treia luni din lună 0900-1100 |
Sediul disciplinei |
Titular disciplină |
|||
Director de departament, Prof. univ Dr. Tuculina Mihaela
|
Coordonator program de studii, Conf. univ Dr. Camen Adrian
|
Responsabil disciplină, Sef Lucr. Dr. Gheorghita Lelia
|
Notă:
1) Ciclul de studii - se alege una din variantele: L (licenţă)/ M (master)/ D (doctorat).
2) Tip (conţinut) - se alege una din variantele:
- pentru nivelul de licenţă: DF (disciplină fundamentală)/ DD (disciplină din domeniu)/ DS (disciplină de specialitate)/ DC (disciplină complementară);
- pentru nivelul de master: DA (disciplină de aprofundare)/ DS (disciplină de sinteză)/ DCA (disciplină de cunoaştere avansată).
3) Regimul disciplinei (obligativitate) - se alege una din variantele: DI (disciplină obligatorie)/ DO (disciplină opţională)/ DFac (disciplină facultativă).
4) Un credit este echivalent cu 25 – 30 de ore de studiu (activităţi didactice şi studiu individual).
5) Se poate acorda o bonificaţie pentru prezenţă.
6) Din cele 5 competenţe profesionale (cele care se trec în foaia matricolă) se aleg cele în care se încadrează disciplina.
7) Competenţele transversale sunt în număr de 3 şi se notează de la C6 - C8: C6. Autonomie şi responsabilitate; C7. Interacţiune socială; C8. Dezvoltare personală şi profesională