1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
FMAM |
1.3 Departamentul |
1 |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
MOASE SI ASISTENTA MEDICALA |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
RADIOLOGIE SI IMAGISTICA MEDICALA |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
AM2202 |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
BONDARI SIMONA |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
BONDARI SIMONA |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Sef Lucrari |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu
|
II |
2.8. Semestrul
|
II |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DS
|
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI
|
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
A. SEMESTRUL II
3.1 Număr de ore pe săptămână |
3 |
din care: 2 curs |
1 |
Lucrari de laborator |
2 |
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
42 |
din care: curs |
14 |
Lucrari de laborator |
28 |
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
15 |
||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
4 |
||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
10 |
||||
Tutoriat |
- |
||||
Examinări |
6 |
||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
8 |
||||
3.7 Total ore studiu individual |
60 |
||||
3.8 Total ore pe semestru |
95 |
||||
3.9 Numărul de credite4) |
2 |
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Studenţii trebuie să aibă cunoştinţe de Anatomie, Fiziologie , Fizica , Fiziopatologie, |
4.2 de competenţe |
.
|
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
- |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
Purtarea obligatorie a halatului, pregătirea, prin studiu individual, a laboratorului. |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)
COMPETENŢE PROFESIONALE |
CP1. Formularea , intelegerea notiuni semiologice de baza radio-imagistice CP2 . Să inteleaga si sa explice necesitatea investigatiilor radio-imagistice
|
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
CT1 Autonomie şi responsabilitate
CT2 Interacţiune socială să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; să dezvolte abilităţi de lucru în echipă; să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute; să se implice în acţiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii. CT3 Dezvoltare personală şi profesională să conştientizeze importanţa pregătirii pe parcursul semestrului pentru obţinerea rezultatelor bune si durabile să conştientizeze importanţa căutării, documentării si cercetării proprii legate de temele discutate la curs şi laborator
|
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
Obiectivul disciplinei este de a acorda studenţilor suportul informaţional pentru: - stabilirea investigatiilor radio-imagistice si ordinea utilizarii lor vederea unei bune diagnosticari – să furnizeze servicii de îngrijiri generale de sănătate, de naturã preventivă, curativă şi de recuperare;
|
7.2 Obiectivele specifice |
-înţelegerea importanţei realizării unor investigatii radio-imagistice şi a interpretării corecte a rezultatelor obţinute - elaborarea unor programe şi desfăşurarea unei activităţi de depistare ecografica a malformatiilor , a cancerului de san, col - faciliteze acţiuni pentru protejarea sănătăţii în grupuri considerate cu risc - să întocmească rapoarte scrise referitoare la activitatea specificã desfăşurată
|
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
Notiuni generale privind examenuele radio-imagistice utilizate in obstetrica ginecologie, examenul ecografic, rezonanta magnetica nucleara, histero-salpingografia, mamografia, computer tomografia |
1oră |
Metode de explorare radio-imagistice, fara substanta de contrast si cu substanta de contrast, fenomenele de intoleranţă, reacţii adverse şi incidentele produse de substanţele de contrast iodate |
1ore |
Metode si tehnici de examinare radio-imagistice in explorarea aparatului respirator |
1ore |
Imaginea radiografica normala a regiunii toraco-pleuro-mediastino-pulmonare, incidenta postero-anterioara si profil |
1 ore |
Criterii generale de analiza a modificarilor patologice pleuro-pulmonare, modificari statice, dinamice |
1 ore |
Modificarile transparentei pulmonare, opacitati, hiper transparente, imagine mixte |
1 ore |
Pneumopatia infectioasa acuta, pneumopatia bacteriana. Pneumonia pneumococica, bronhopneumonia, pneumonia stafilococica pleuro-pulmonara Abcesul pulmonar, chistul hidatic, tumorile pulmonare |
1 ore |
Tuberculoza pulmonara |
1 ore |
Explorarea radio-imagistica a aparatului cardio-vascular ,notiuni generale |
1 ore |
Explorarea radiologica a aparatului digestiv, tehnica de pregatire, examenul radioscopic al abdomenului |
1 ore |
Examenul radiologic al abdomenului pe gol, substanţe farmacodinamice utilizate la examenul radiologic |
1 ore |
Notiuni de semiologie radiologica a aparatului digestiv, modificări funcţionale ale tubului digestive modificări de situaţie şi poziţie, modificări de formă şi volum modificări de contur,modificări morfologice ale tubului digestiv, imagini cu plus de umplere baritată imagini cu minus de umplere baritată |
1ore |
Explorarea radio-imagistica a aparatului urinar, pregatirea pacientului, semiologia radio-imagistica elementara a aparatului urinar |
1 ore |
Metode radio-imagistice de examinare osteo-articulara. Aspectul radiologic normal al osului si articulatiei Notiuni generale privind explorarea radiologica in traumatologie |
1 ore |
8. CONŢINUTURI
VI.2 LUCRARI PRACTICE (subiecte/teme) |
||||||
1. Cunoaşterea principalelor norme privind utilizarea razelor X in diagnosticul radio-imagistic , dozele folosite , notiuni de protectie , măsurarea dozei fizice, filmele radiologice |
2 |
|||||
2.Notiuni generale privind radioscopia, radiografia, computer tomografia(tomodensitometria, tomografia axială computerizata,termografia medicală,ultrasonografia,Imagistica prin rezonanţă magnetică nucleară (IRM) ,tomografia prin emisie de pozitroni,explorările digitale |
2 |
|||||
3. Fenomenele de intoleranţă, reacţii adverse şi incidentele produse de substanţele de contrast iodate |
2 |
|||||
4. Criteriile de corectitudine a radiografiei toraco-pleuro-mediastino-pulmonare.elementele conţinătoruluisi al conţinutului |
2 |
|||||
5. Modificările statice si dinamice patologice, modificarile transparenţei pulmonare patologică în minus, opacitati |
2 |
|||||
6. Modificarile transparenţei pulmonare patologică în plus, hipertransparentele pulmonare, a imaginilor hidro-aerice, mixte.
|
2 |
|||||
7.Pneumonia pneumococcică, Pneumopatii acute diseminate bronhopneumoniile,Bronhopneumonia stafilococică, stafilococia pleuro-pulmonară abcesul pulmonar, chistul hidatic, tumorile pulmonare |
2 |
|||||
8. Tuberculoza pulmonara primara, secundara (ftizia), pleurezia marii cavitati pleurale |
2 |
|||||
|
2
2
2
2 2 |
|||||
Recuperări |
|
|||||
Colocviu |
|
|||||
BIBLIOGRAFIE
3. Mihai Popescu colaborator Dr Daniela Dumitrescu; Dr Simona Bondari Imagistica mediastinului., Craiova Editura Medicala Universitara 2006 4. Zoia Stoica Andrei Bondari Explorarea computer tomografică a craniului şi regiunii gîtului, Editura AIUS Craiova 2000 5. Emil Pleşea, Stelian Dănuţ Enache Bondari Simona, Morfopatologia Tuberculozei Extrapulmonare, Editura Medicală Universitară, Craiova 2008 6. PROKOP M., GALANSKI M., VAN DER MOLLEN A., J., SCHAEFER-PROKOP C.; Spiral and Multislice computed tomography of the body; Georg Thieme Verlag, Stuttgard; 2003
|
|
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii |
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
Curs |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegerea, dezbaterea, problematizarea |
Lucrari practice |
Explicaţia, dezbaterea, demonstraţia şi executarea analizelor investigatiilor radio-imagistice Prezentarea şi interpretarea unor cazuri reale
|
Studiu individual |
II. Studiu bibliografiei, exerciţii, elaborare de referate
|
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
|||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
3 |
Laboratorul de radiologie si imagistica medicala |
Ultima saptamana a semestrului |
Cadrele didactice de la disciplină |
În funcţie de temele la care s-a absentat |
|
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
2 ore/saptamana/cadru didactic |
Laboratorul de radiologie si imagistica medicala |
Saptamanal |
SL Dr Simona Bondari |
Tema din saptamana respectiva |
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
2 ore/saptamana/cadru didactic |
Laboratorul de radiologie si imagistica medicala |
Saptamanal |
SL Dr Simona Bondari |
Tema din saptamana respectiva |
|
12. EVALUARE
Forma de activitate |
Evaluare
|
Procent din nota finală |
||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
Curs |
Oral |
Scris |
Oral |
5 % |
Lucrări practice |
Oral |
Aplicatie practica |
Aplicatie practica |
10 % |
Examen |
|
|
Scris |
45 % |
Verificările periodice |
|
|
Scris |
40 % |
Prezenţa la curs |
|
|
Bonificaţie |
- |
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
Prima luni din lună, orele 1000 – 1100 |
Laboratorul de radiologie si imagistica medicala |
Sef Lucrari Dr Simona Bondari |