Curs
Tema 1: Psihologia dezvoltării. Obiect de studiu. Relaţia cu alte ramuri ale psihologiei. (1 oră)
maturizarea şi învăţarea; obiectul de studiu al psihologiei dezvoltării; relaţia psihologiei dezvoltării cu celelalte ramuri ale psihologiei
Tema 2: Dezvoltarea psihică - specific, caracteristici ale procesului dezvoltării umane. (1 oră)
modele şi teorii ale dezvoltării psihice; specificul dezvoltării psihice; caracteristicile dezvoltării psihice
Tema 3: Factorii dezvoltării psihice. (1 oră)
mediul, educaţia şi ereditatea; relaţia dintre factorii dezvoltării psihice
Tema 4: Principii, criterii şi exemple de etapizare. (2 ore)
criterii de etapizare; exemple de etapizare; teorii asupra dezvoltării psihice
Tema 5: Debutul vieţii, naşterea, primul an de viaţă. Perioada antepreşcolară (1-3 ani). (1 oră)
naşterea; primul an de viaţă – dezvoltarea psihică; perioada antepreşcolară – motricitatea, gândirea, afectivitatea (teoria ataşamentului).
Tema 6: Perioada preşcolară (4-6 ani). (1 oră)
dezvoltarea psihică – percepţia, reprezentările, gândirea, limbajul, imaginaţia, afectivitatea, voinţa;
Tema 7: Jocul, activitate dominantă în primii 7 ani de viaţă. (1 oră)
ipoteze şi teorii asupra jocului; tipuri de joc
Tema 8: Perioada şcolarului mic (7-10 ani). (1 oră)
debutul şcolarizării; cunoaşterea; dezvoltarea afectivităţii şi motivaţiei; stilurile cognitive
Tema 9: Perioada şcolarului mijlociu - pubertatea (11-15 ani). (1 oră)
cunoaşterea; reprezentările; gândirea; personalitatea; stilurile parentale
Tema 10: Perioada şcolarului mare - adolescenţa (16-24 ani). (1 oră)
ipoteze şi teorii asupra personalităţii; personalitatea; provocările specifice perioadei
Tema 11: Învăţarea, activitate dominantă în perioada 7-24 ani. (1 oră)
definiţii ale învăţării; forme de învăţare; teoriile asociaţioniste; teoriile cognitiv-genetice
Tema 12: Specificul şi legităţile învăţării. (2 ore)
procese psihice implicate în învăţare; optimizarea învăţării; specificul învăţării umane
Tema 13: Aspecte disfuncţionale sau patologice ale dezvoltării psihice umane. (1 oră)
tulburările de comportament; devierile comportamentale; întârzierile în dezvoltarea psihică
Total ore curs/semestru 1- 15 ore
Seminarii
1. Seminar introductiv, cu caracter organizatoric: comunicarea programei, evaluarea iniţială a informaţiilor din domeniul psihologiei; (1 oră)
2. Dezvoltarea psihică şi relaţia dintre factorii dezvoltării psihice. Exemple. (2 ore)
3. Etapizarea şi criteriile de etapizare în psihologia educaţiei. Exemple. (2 ore)
4. Debutul vieţii, primul an de viaţă – dezvoltarea psihică. Dezbatere asupra rolului stimulării senzoriale, afective şi sociale în dezvoltare. (1 oră)
5. Specificul dezvoltării copilului în perioada antepreşcolară. Motricitatea, stiluri de ataşament – dezbatere. (2 ore)
6. Specificul dezvoltării copilului în perioada preşcolară. Identitatea de gen – dezbatere. (1 oră)
7. Şcolarul mic (6/7 ani - 10/11 ani). Specificul dezvoltării în condiţiile în care activitatea dominantă devine învăţarea; (1 oră)
8. Specificul dezvoltării şcolarului mijlociu. Stiluri parentale, rolul grupului în dezvoltare - dezbatere. (2 ore)
9. Specificul dezvoltării şcolarului mare. Conduite ale adolescentului – dezbatere. (2 ore)
10. Educaţia copiilor cu deficienţe şi/sau dificultăţi de învăţare în cadrul învăţământului public. (1 oră)
Total ore laborator / semestrul 1- 15 ore
Bibliografie
(Găsiţi la biblioteca UMFCV cărţile din lista de mai jos)
1) A. Moisin „Arta educării copiilor şi adolescenţilor în familie şi în şcoală – îndrumător pentru părinţi, educatoare, învăţători, diriginţi şi profesori”, Bucureşti, EDP
2) Cosmovici, L. Iacob (coord) „Psihologie şcolară”, Editura POLIROM, Iaşi, 1999
3) D. Sălăvăstru „Psihologia educaţiei”, ”, Editura POLIROM, Iaşi, 2004
4) E. Ioan „Cei şapte ani de acasă“, Editura Didactică şi Pedagogică, 2007
5) E. Joiţa „Pedagogie şi elemente de psihologie şcolară”, Craiova, Editura ARVES
6) Helgeson, S. Vicki „Psychology Of Gender”, Marea Britanie, Editura Pearson Longman
7) Melvin Lewis, Fred Volkmar „Clinical Aspects of Child and Adolescent Development”, Marea Britanie, Editura Lea&Febiger (la disciplină)
8) N. A. Florea, C. F, Surlea „Şcoala şi consilierea părinţilor”, Craiova, Editura ARVES
9) PAULINE MORAND DE JOUFFREY „Psihologia copilului „ Bucureşti, Editura TEORA, 1999 (xerox)
10) Ş. Cojocaru „Consilierea gravidei şi a tinerelor mame”, Iaşi, Editura Lumen
11) T. Buzdugan „Avertismentele adolescenţei“, EDP, 2009
12) U. Şchiopu, E. Verza „Psihologia vârstelor“, EDP, 1995