Programa

Programa

 

1. DATE DESPRE PROGRAM

1.1 Instituţia de învăţământ superior

UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA

1.2 Facultatea

MOAȘE ȘI ASISTENȚĂ MEDICALĂ

1.3 Departamentul

1

1.4 Domeniul de studii

SĂNĂTATE

1.5 Ciclul de studii1

LICENŢĂ

1.6 Programul de studii/Calificarea

ASISTENȚĂ MEDICALĂ

2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ

2.1 Denumirea disciplinei

NURSING CLINIC BOLI INTRNE

2.2. Codul disciplinei 

-

2.3 Titularul activităţilor de curs

Dr. ENESCU AURELIA

2.4 Titularul activităţilor de seminar

Dr. Enescu Aurelia, Dr. Surdulescu Mihai

2.5.Gradul didactic    

Profesor univ., cadru didactic asociat

2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat)

NORMĂ DE BAZĂ, ASOCIAT

2.7. Anul de studiu

II

 

2.8. Semestrul

II

 

2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2): DF

 

2.10. Regimul disciplinei        (obligativitate)3): DI

 

                 

3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)

3.1 Număr de ore pe săptămână

10 ore

din care: 3.2 curs:

 

2

3.3 Lucrări practice:

 

8

3.4 Total ore din planul de învăţământ

140 ore

din care: 3.5 curs:

 

28

3.6 seminar/laborator:

112 ore 

112

Distribuţia fondului de timp ore

 

Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe

20

Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren

16

Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri

28

Tutoriat

 

Examinări

10

Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti

22

3.7 Total ore studiu individual

96

 

3.9 Total ore pe semestru

236

3.10 Numărul de credite4)

 8

               

4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)

4.1 de curriculum

Studenții trebuie să aibă cunoștințe solide de anatomie, fiziologie, fiziopatologie, lexic medical, morfopatologie, semiologie, farmacologie, nursing clinic general

4.2 de competenţe

 

5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)

5.1. de desfăşurare a cursului

Studenții nu au voie să întârzie la curs.

Studenții nu au voie cu telefonul deschis și să înregistreze cursul.

5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului

Purtarea obligatorie a halatului pentru stagiul practice.

Pregătirea în prealabil prin studio individual a noțiunilor predate la curs.

 

6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)

COMPETENŢE PROFESIONALE

C1 – cunoașterea tehnicilor de nursing în îngrijirea bolnavilor cu patologie aparținând medicinei interne.

C2 – să abordeze problemele de sănătate / boală din perspectiva particularităților comunității, în relație directă cu condițiile sociale, economice sau/și culturale proprii acelei colectivități.

C3 – să inițieze și să deruleze o activitate de cercetare științifică sau/și formativă în domeniul său de competență.

COMPETENŢE TRANSVERSALE

C6 – Autonomie şi responsabilitate

  • dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii;
  • să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale;
  • să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei.

C7 – Interacţiune socială

          ·            să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate;

          ·            să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă;

          ·            să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa;

          ·            să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii.

C8 – Dezvoltare personală şi profesională

  • să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii;
  • să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării; profesionale;
  • să valorifice  optim si creativ propriul potential  în activităţile colective;
  • să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării.

7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)

7.1 Obiectivul general al disciplinei

- obiectivul diciplinei  de Nursing clinic boli interne este de a acorda studenților anului II FMAM suportul informațional pentru cunoașterea și aplicarea tehnicilor de nursing în îngrijirea bolnavilor cu patologie aparținând Medicinei Interne.

- studenții trebuie să fie capabili  să empatizeze cu omul bolnav, să înțeleagă suferința generată de boală și prin comportamentul lor să contribuie la creșterea încrederii în actul medical.

7.2 Obiectivele specifice

- prin curricula adaptată la standardele europene, prin metodele de evaluare și predare utilizate, prin implicarea studenților în activitatea de cercetare și de evaluare a pacienților, disciplina Nursing clinic boli interne urmărește să formeze aptitudini cognitive, deprinderi și atitudini care să stea la baza oricărui act medical preventiv de diagnostic, curative sau recuperator. La finalizarea disciplinei studentul va fi capabil să-și însușească și să dobândească:

Abilități cognitive care le vor permite:

- cunoașterea manifestărilor de dependență în afecțiunile din domeniul Medicinei Interne;

- recunoașterea gradului de dependență a pacientului.

- să analizeze critic informațiile obținute cu privire la starea de sănătate;

- să înțeleagă cunoștințele teoretice și practice dobândite la disciplina Nursing Clinic Boli Interne cu cele obținute la alte discipline fundamentale și să folosească ca platforma pentru instruirea clinică;

- să comunice clar, riguros cunoștințele căpătate sau rezultatele obținute;

- să emită ipoteze de lucru și să le verifice.

Deprinderi practice

- cunoașterea și aplicarea corectă a manevrelor de nursing specifice pentru manifestările de dependență;

- stabilirea unui plan corect de nursing adecvat fiecărui pacient.

- însușirea corectă a terminologiei medicale;

- formarea deprinderilor pentru o îngrijire optima a pacienților (administrarea corectă, promptă și conform prescripțiilor medicului currant a tratamentului medicamentos);

- însușirea măsurilor de profilaxie primară, secundară și terțiară;

- asigurarea nivelului adecvat de cunoștințe teoretice și practice pentru recunoașterea unor elemente patologice majore;

- însușirea deprinderilor practice în efectuarea explorărilor complementare;

- analizarea și coroborarea simptomelor și semnelor clinice cu rezultatele explorărilor complementare;

- dobândirea cunoștințelor necesare dispensarizării pacienților cu diferite afecțiuni medicale.

Aptitudini

să fie deschiși spre dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale și civice, care să permită studenților să fie corecți, onești, cooperanți, înțelegători în fața suferinței, disponibili să ajute oamenii, iteresați de dezvoltarea comunității;

- să cunoască, să respecte și să contribuie la dezvoltarea valorilor morale și a eticii profesionale;

- să învețe să recunoască o problemă atunci când se ivește și să ofere soluții responsabile pentru rezolvarea ei;

- să aibe sau să învețe să-și dezvolte abilitățile în echipă;

- să comunice oral și în scris cerințele, modalitatea de lucru, rezultatele obținute, să se consulte cu echipa;

- să aibă deschidere pentru învățare pe tot parcursul vieții;

- să conștientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale și a dezvoltării profesionale;

- să valorifice optim și creativ propriul potential în activitățile colective;

- să știe să utilizeze tehnologia informației și comunicării;

- să aibă initiative, să se implice în activitățile educative și științifice ale disciplinei. 

8. CONŢINUTURI

8.1  Curs (unităţi de conţinut)

Nr. ore

SEMESTRUL I

 

 

C1. Nursing clinic în bolile respiratorii

- Educația pacienților pentru prevenirea afecțiunilor aparatului respirator.

- Manifestările de dependență în afecțiunile respiratorii. 

2 h

C2. Nursing clinic în bolile respiratorii

- Raționamente de bază neceare procesului de nursing în afecțiunile respiratorii.

- Principalele posibilități terapeutice în afecțiunile aparatului respirator.

- Nursing clinic în principalele afecțiuni ale aparatului respirator.

2 h

C3. Nursing clinic în bolile respiratorii

- Nursing clinic în marile urgențe respiratorii.

- Îngrijirile generale și speciale în afecțiunile aparatului respirator.

2 h

C4. Nursing clinic în bolile cardiovasculare

- Educația pacienților pentru prevenirea afecțiunilor cardiovasculare.

- Manifestări de dependență în afecțiunile cardiovasculare.

- Nursing clinic în principalele afecțiuni ale aparatului cardiovascular.

2 h

C5. Nursing în bolile cardiovasculare.

- Nursing clinic în marile urgențe cardiovasculare.

2 h

C6. Nursing clinic în bolile cardiovasculare.

- Îngrijirile generale și speciale în afecțiunile cardiovasculare.

2 h

C7. Nursing clinic în bolile digestive.

- Educația pentru sănătate – măsuri de prevenire a afecțiunile digestive.

- Manifestări de dependență în afecțiunile aparatului digestiv.

- Nursing clinic în principalele afecțiuni ale paratului digestiv.

2 h

C8. Nursing clinic în bolile digestive.

- Nursing clinic în marile urgențe digestive.

- Îngrijirile generale și speciale în afecțiunile aparatului digestiv.

2 h

C9. Nursing clinic în bolile renale.

- Educația pacienților pentru prevenirea afecțiunilor renale.

- Manifestări de dependență în afecțiunile renale.

- Aspecte nursing în tulburările principalelor funcții ale aparatului renal. 

2 h

C10. Nursing clinic în bolile renale.

-Nursing clinic în principalele afecțiuni ale aparatului renal.

-Îngrijirile generale și speciale în afecțiunile renale.

2 h

C11. Nursing clinic în diabetul zaharat.

- Educația pacienților pentru prevenirea aparițiai diabetului zaharat.

- Tipurile de diabet zaharat.

- Urgențele în diabetul zaharat.

- Îngrijirea pacienților cu diabet zaharat.

2 h

C12. Nursing clinic în bolile reumatismale

- Educația pacienților pentru prevenirea afecțiunilor aparatului locomotor.

- Manifestări de dependență în afecțiunile reumatismale.

- Procesul nursing în afecțiunile aparatului locomotor.

- Nursing clinic în principalele afecțiuni ale aparatului locomotor.

- Îngrijirile generale și speciale în afecțiunile aparatului locomotor. 

2 h

C13. Nursing clinic în bolile de sistem (colagenoze)

- Manifestări de dependență în bolile sistemice.

- Procesul nursing în bolile sistemice.

2 h

C14. Nursing clinic în bolile hematologice

- Educația pacienților pentru prevenirea bolilor hematologicr.

- Manifestări de dependență în bolile hematologice.

- Nursing clinic în principalele boli hematologice.

- Îngrijirile generale și speciale în bolile hematologice.  

2 h

LUCRĂRI PRACTICE

 

LP1. Întocmirea foii de observație clinică (din punct de vedere al nursingului).

Principalele tehnici de examinare clinică în Medicina Internă (caracteristicile nursingului)

Aplicarea principiilor de nursing în Medicina Internă

-          în comunicarea cu pacientul;

-          în culegerea datelor;

-          în evaluarea inițială și continuă a stării pacientului;

-          în pregătirea pacientului pentru investigații paraclinice;

-          în efectuarea intervențiilor nursing.

4 h

LP2. Nursing clinic în bolile respiratorii

-          culegerea datelor;

-          analiza și interpretarea datelor culese cu stabilirea diagnosticului/diagnosticelor nursing;

-          planificarea îngrijirilor care vor fi acordate pacientului: obiective, mijloace, intervenții nursing, stabilirea priorităților;

-          realizarea (implementarea) intervențiilor nursing;

-          evaluarea (reevaluarea) intervențiilor nursing acordate pacientului.

4 h

LP3. Nursing clinic în bolile respiratorii

-          oxigenoterapia;

-          manevre de resuscitare respiratorie.

4 h

LP4. Nursing clinic în bolile cardiovasculare

-          culegerea datelor;

-          analiza și interpretarea datelor culese cu stabilirea diagnosticului/diagnosticelor nursing;

-          planificarea îngrijirilor care vor fi acordate pacientului: obiective, mijloace, intervenții nursing, stabilirea priorităților;

-          realizarea (implementarea) intervențiilor nursing;

-          evaluarea (reevaluarea) intervențiilor nursing acordate pacientului. 

4 h

LP5. Nursing clinic în bolile cardiovasculare

-          efectuarea electrocardiogramei;

-          noțiuni de interpretare a electrocardiogramei.

4 h

LP6. Nursing clinic în bolile cardiovasculare

-          utilizarea defibrilatorului;

-          masajul cardiac.

4 h

LP7. Nursing clinic în bolile digestive

-          culegerea datelor;

-          analiza și interpretarea datelor culese cu stabilirea diagnosticului/diagnosticelor nursing;

-          planificarea îngrijirilor care vor fi acordate pacientului: obiective, mijloace, intervenții nursing, stabilirea priorităților;

-          realizarea (implementarea) intervențiilor nursing;

-          evaluarea (reevaluarea) intervențiilor nursing acordate pacientului. 

4 h

LP8. Nursing clinic în bolile digestive

-          stabilirea dietelor pentru diferitele afecțiuni digestive;

-          manevre terapeutice de nursing nonmedicamentoase.  

4 h

LP9. Nursing clinic în bolile renale

-          culegerea datelor;

-          analiza și interpretarea datelor culese cu stabilirea diagnosticului/diagnosticelor nursing;

-          planificarea îngrijirilor care vor fi acordate pacientului: obiective, mijloace, intervenții nursing, stabilirea priorităților;

-          realizarea (implementarea) intervențiilor nursing;

-          evaluarea (reevaluarea) intervențiilor nursing acordate pacientului. 

4 h

LP10. Nursing clinic în diabetul zaharat

-          culegerea datelor;

-          analiza și interpretarea datelor culese cu stabilirea diagnosticului/diagnosticelor nursing;

-          planificarea îngrijirilor care vor fi acordate pacientului: obiective, mijloace, intervenții nursing, stabilirea priorităților;

-          realizarea (implementarea) intervențiilor nursing;

-          evaluarea (reevaluarea) intervențiilor nursing acordate pacientului. 

4 h

LP11. Nursing clinic în bolile reumatismele 

-          culegerea datelor;

-          analiza și interpretarea datelor culese cu stabilirea diagnosticului/diagnosticelor nursing;

-          planificarea îngrijirilor care vor fi acordate pacientului: obiective, mijloace, intervenții nursing, stabilirea priorităților;

-          realizarea (implementarea) intervențiilor nursing;

-          evaluarea (reevaluarea) intervențiilor nursing acordate pacientului.  

4 h

LP12. Nursing clinic în bolile de sistem (colagenoze)

-          culegerea datelor;

-          analiza și interpretarea datelor culese cu stabilirea diagnosticului/diagnosticelor nursing;

-          planificarea îngrijirilor care vor fi acordate pacientului: obiective, mijloace, intervenții nursing, stabilirea priorităților;

-          realizarea (implementarea) intervențiilor nursing;

-          evaluarea (reevaluarea) intervențiilor nursing acordate pacientului.  

4 h

LP13. Nursing clinic în bolile hematologice

-          culegerea datelor;

-          analiza și interpretarea datelor culese cu stabilirea diagnosticului/diagnosticelor nursing;

-          planificarea îngrijirilor care vor fi acordate pacientului: obiective, mijloace, intervenții nursing, stabilirea priorităților;

-          realizarea (implementarea) intervențiilor nursing;

-          evaluarea (reevaluarea) intervențiilor nursing acordate pacientului. 

4 h

LP14. Nursing clinic în principalele urgențe medicale

-          culegerea datelor;

-          analiza și interpretarea datelor culese cu stabilirea diagnosticului/diagnosticelor nursing;

-          planificarea îngrijirilor care vor fi acordate pacientului: obiective, mijloace, intervenții nursing, stabilirea priorităților;

-          realizarea (implementarea) intervențiilor nursing;

-          evaluarea (reevaluarea) intervențiilor nursing acordate pacientului. 

4 h

BIBLIOGRAFIE

  1. Titircă Lucreția. Ghid de nursing cu tehnici de evaluare și îngrijiri corespunzătoare nevoilor fundamentale. Vol. I. Ed. Viața Medicală Românească, București, 2008.
  2. Titircă Lucreția. Tehnici de evaluare și îngrijiri acordate de asistenții medicali. Ghid de nursing. Ed. Viața Medicală Românească, București, 2008.
  3. Titircă Lucreția. Urgențe medico-chirurgicale. Sinteze. Ed. Medicală, București, 2011.
  4. Titircă Lucreția. Îngrijiri speciale acordate pacienților de către asistenții medicali. Ed. Viața Medicală Românească, București, 2008.
  5. Titircă Lucreția. Explorări funcționale și îngrijiri speciale acordate bolnavului. Ed. Viața Medicală Românească, București, 2008.
  6. Cotoi B., Iliescu Adriana. Manual de nursing general. Ed. Sitech, Craiova, 2012.
  7. Prof. Dr. Marcean C. Tratat de Nursing. Îngrijirea omului sănătos și bolnav. Ed. Medicală București, 2012.
  8. Dorobanță Elena, Ghidu Valeria, Zamfir Maria. Nursing. 1150 de teste. Ed. Viața Medicală Românească, București, 2008.
  9. Apostolakos, Michael J, MD and Papadakos, Peter J., MD. The Intensive Care Manual. Copyright 2001 The McGraw-Hill Campanies.
  10. Sawyer Sommers, Marilyn Johnson, Susan A. and Beery, Theresa A. Diseases and Disorders A Nursing Therapeutics Manual. Copyright©.

 

9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI

  • Cunoștințele dobândite la Disciplina Nursing clinic Boli Interne asigură însușirea unor deprinderi corecte de lucru în nursingul tuturor pacienților, aceasta formând baza îngrijirilor, formarea spiritului de echipă și a unui spirit critic de evaluare a metodelor de analiză și a îngrijirilor acordate pacienților. Deprinderea corectă a manevrelor de resuscitare și a recunoașterii urgențelor medicale cu intervenția corectă de îngrijire reprezintă minute salvatoare de viață până poate interveni medicul și restul echipei.

 

10. REPERE METODOLOGICE

Forme de activitate

Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse:

Curs

Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegerea, dezbaterea, problematizarea.

Lucrari practice

Se folosesc urmatoarele metode combinate: aplicații practice, prezentarea și interpretarea unor cazuri reale.

Studiu individual

Înaintea fiecărui curs și a fiecărei lucrări practice.

 

 

11. PROGRAM DE RECUPERARE

Recuperări absenţe

Nr. absenţe care se pot recupera

Locul desfăşurării

Perioada

Responsabil

Programarea temelor

4

 

Clinica Medicină Internă, Spitalul Militar Craiova

Ultima săptămână a semestrului

Asistentul de grupă

Cronologic 2 teme/zi

Program de consultaţii/

cerc ştiinţific studenţesc

2 ore/săpt./

Cadru didactic

Clinica Medicină Internă, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă din Craiova, Secția Medicală Spitalul Militar Craiova

Săptamânal

Toate cadrele didactice

Tema din săptămâna respectivă

Program pentru studenţii slab pregătiţi

 

Clinica Medicină Internă, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă din Craiova, Secția Medicală Spitalul Militar Craiova

 

Toate cadrele didactice

Tema din săptămâna respectivă

12. EVALUARE

Forma de activitate

Evaluare

 

Procent din nota finală

 

Formativă

Periodică

Sumativă

 

Curs

 

x

x

 

Lucrări practice

Seminar

Seminar

Probă practică

30%

Examen

Evaluarea se va realiza în 3 etape: testarea periodică prin teste grilă, examen practic, examen scris, fiecare din cele 3 etape sunt obligatorii și necesită obținerea notei minime 5 pentru a putea accede în etapa următoare

Prezentarea la examen este condiționată de prezența la lucrările practice, refacerea LP în condițiile prevăzute de regulamentul UMF și punctul 11

 

scris

60%

Verificările periodice

Scris

Scris şi Oral

Scris şi Oral

10%

Prezenţa la curs

 

 

 

 

13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ

Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună)

Programare ore

Locul desfăşurării

Responsabil

Ultima zi de vineri a fiecarei luni

Clinica Medicină Internă, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă din Craiova

Toate cadrele didactice

Actualizat la 09.09.2021, 10:16