1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
DE MOAȘE ȘI ASISTENȚĂ MEDICALĂ |
1.3 Departamentul |
1 |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
Asistenta Medicala |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
MEDICINA DE URGENTA |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
AM |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Conf. univ. dr. ROTARU LUCIANA |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Conf. univ. dr. ROTARU LUCIANA |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Conferentiar universitar |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu 2015-2016 |
|
2.8. Semestrul
|
II |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DS |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
4 |
din care: 3.2 curs |
2 |
3.3 seminar/laborator |
2 |
||
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
60 |
din care: 3.5 curs |
30 |
3.6 seminar/laborator |
30 |
||
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
30 |
||||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
20 |
||||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
30 |
||||||
Tutoriat |
5 |
||||||
Examinări |
8 |
||||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
20 |
||||||
3.7 Total ore studiu individual |
113 |
|
|||||
3.9 Total ore pe semestru |
173 |
||||||
3.10 Numărul de credite4) |
6 |
||||||
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Studenţii trebuie să aibă cunoştinţe solide de Anatomie, Fiziologie, Fiziopatologie, Semiologie, Nursing |
4.2 de competenţe |
- |
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
- |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
Pregătirea în prealabil, prin studiu individual al noțiunilor predate in cadrul cursului Echiparea si prezentarea conform anuntarii anterioare pentru participarea la activitatile practice desfasurate in dispeceratul de urgenta |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7) |
|
COMPETENŢE PROFESIONALE |
C1 - Identificarea stării de boală şi stabilirea nivelului corect al afectarilor C2 - Conceperea şi aplicarea unui plan de interventie adecvat afectarilor identificate. C5 – Sa initieze si sa deruleze o activitate de cercetare stiintifica sau/si formativa in domeniul sau de competente C6 - Îndeplinirea în condiţii de eficienţă şi eficacitate a sarcinilor impuse de anumite roluri profesionale |
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
. C6. Autonomie şi responsabilitate · sa isi asume si sa respecte principiile care guverneaza interventia de urgenta · sa recunoasca riscurile specifice ale diferitelor situatii si conditii de interventie si sa fie capabili sa identifice rapid solutii de minimizare a acestora · sa isi integreze actiunile in cadrul lucrului echipei · să cunoască și să respecte permanent drepturile pacientului si principiile etice fundamentale ale interventiei asupra pacientului critic · sa invete sa identifice problemele aparute pe parcursul evolutiei situatiei si sa poata adapta metodele si mijloacele de lucru la aceste evolutii · să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii; C7. Interacţiune socială; · să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; · să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă; · să cunoască si să respecte legislatia, principiile deontologice si normele etice de actiune si comunicare cu familia, autoritatile si institutiile statului in beneficial major al pcientului si cu respectarea drepturilor si deciziilor acestuia · să comunice permanent informatiile obtinute, modul de lucru, sarcinile specifice, nevoile generate de situatie cu ceilalti membrii ai echipei,relativii pacientului, martorii evenimentului; · să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii. C8. Dezvoltare personală şi profesională · sa isi construiasca permanent un sistem de valori si evolutie in constructia carieirei · să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii, · să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale; · să valorifice optim si creativ propriul potential în activităţile colective; · să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării. (sistemul de telemedicina, platforme e – lerning, baze de date, simulatoare ) in beneficiul major al pacientului si al propriei dezvoltari |
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
|
7.2 Obiectivele specifice |
Prin apropiere de curricula europeana a specialitatii, disciplina urmareste sa dezvolte studentilor de anul IV cunostiinte, aptituni si abilitati in asistenta medicala de urgenta, de natura a le facilita integrarea in echipe de lucru in medicina de urgenta spitaliceasca si prespitaliceasca si o atitudine proactiva in abordarea pacientilor aflati in situatii de urgenta.
Pe parcursul programului de studiu este vizata dobandirea de: 1. cunostiinte teoretice 2. aptitudini practice 3. abilitati de lucru in echipa, cooperare si comunicare. 4. atitudini
La sfarsitul programului de studiu, studentii trebuie sa fie capabili sa:
1. cunostiinte teoretice · defineasca interventia de prim ajutor si interventia medicala de urgenta · sa precizeze diferentele intre diferitele categorii de echipaje care actioneaza in etapa prespitaliceasca a interventiilor de urgenta · defineasca sarcinile asistentului medical in dispeceratul de urgenta · prezinte succesiunea standard de abordare a unui pacient cu deteriorare semnificativa a semnelor vitale · enumere riscurile salvatorilor · sa descrie principalele masuri de protectie a salvatorilor si victimelor · sa enumere principiile acordarii primului ajutor si normele etice care guverneaza aceasta actiune · sa defineasca particularitatile interventiei de urgenta in situatii speciale · sa enumere principiile interventiei in situatii cu victime multiple · sa prezinte rolurile si sarcinile asistentului medical in actiunea de urgenta · sa alcatuiasca o lista de prioritati pentru actiunea de evacuare intr – o situatie de eveniment extins · sa precizeze rolurile si principiile diferitelor tipuri dealgoritme de triaj triaj
2. aptitudini practice · sa efectueze evaluarea primara a pacientului in maxim 30 secunde · sa identifice detresa functiilor vitale · sa realizeze evaluarea secundara a unui pacient aflat in situatii de urgenta · sa initieze si sustina minim 15 minute suport vital de baza la adult si copil · sa decida si sa practice defibrilarea automata externa · sa practice manevra Heimlich si dezobstructia manuala a cailor aeriene la sugat · sa decisa si sa plaseze un pacient in pozitie de siguranta · sa monitorizeze noninvaziv un pacient critic · sa interpreteze ritmurile cardiace fundamentale · sa interpreteze parametrii de baza ai oxigenarii, ventilatiei si hemodinamicii · sa realizeze imobilizarea provizorie a coloanei vertebrale · sa imobilizeze provizoriu membrele · sa faca hemostaza provizorie in hemoragiade cauza arteriala si venoasa la diferite niveluri lezionale · sa identifice semnele specifice ale unor intoxicatii · recunoasca marile sindroame posttraumatice cu risc vital · sa practice masuri de asistare imediata in anumite situatii speciale · sa trieze in teren pacientii rezultati dintr – un eveniment extins · sa transmita date prin sistemul de telemedicina · sa realizeze triajul a 5 pacienti prezentati simultan intr – o structura de primire urgente · sa aleaga mijlocul de evacuare cel mai potrivit pentru un pacient critic
3.abilitati de lucru in echipa, cooperare si comunicare. · sa comunice cu alte echipe sau membrii ai echipelor de salvare · sa isi asume sarcini intr – o echipa de medicina de urgenta · sa coordoneze o echipa de resuscitare · sa raporteze datele unui eveniment · sa comunice eficient cu pacientii si relativii acestora
4.atitudini · sa aiba respect pentru principiile si drepturile fundamentale ale omului, inclusiv autonomia si dreptul de a decide in cunostiinta de cauza · sa isi asume ca fundament de gandire profesionala ,,legea bunului samaritean si principiul,,primum non nocere” · să fie deschişi spre dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice · corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii; · să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale; · să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei. · sa isi assume responsabilitati in echipa, sa le indeplineasca si sa contribuie la integrarea actiunilor sale in efortul unitar · recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; · să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii. · să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii, · să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale; · să valorifice optim si creativ propriul potential în activităţile colective; · să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării; · să aibă iniţiativă, să se implice în activităţole educative şi ştiinţifice ale disciplinei |
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
|
Tema 1: Introducere. Componentele Sistemului Național Integrat ae Management Al Situațiilor de Urgență din România. Asistenta medicala de urgenta. Riscurile intervenţiei laice. Principii de lucru în urgenţă. Echipa de urgenţă. Locul şi rolul asistentului medical în echipă. |
2 |
|
- Sistemul Național De Management al Situațiilor de Urgență - Sistemul National Unic al Apelurilor de Urgenta 112 - Dispeceratul de urgenta. Tipuri de dispecerate. Amendamente de cooperare si alocare a resurselor de interventie in dispeceratul de urgenta - Sistemul de asistenta de urgenta prespitaliceasca. Tipuri de echipaje de urgenta prespitaliceasca - Sistemul de asistenta medicala de urgenta spitaliceasca. Tipuri de structuri medicale de urgență în România - UPU/CPU - Sistemul de telemedicina - Echipa de urgenta - Categorii de riscuri in asistenta medicala de urgenta. Riscurile scenei accidentului Precauţii universale.Reguli de securizare si balizare la locul evenimentului. Controlul riscurilor. |
|
|
Tema 2: Evaluarea primară şi secundară a adultului, copilului si nou nascutului. Alterările stării de conştienţă. Poziţia de siguranţă |
2 |
|
- Schema A,B,C,D,E - Protocolul evaluarii primare - Evaluarea responsivitatii - Alertarea - Evaluarea respiratiei - Evaluarea semnelor care atesta prezenta circulatiei - Particularitati anatomofiziologice ale copilului si nou nascutului - Evaluarea secundara si reevaluarile succesive - Miniexamenul neurologic - Dezbracarea si expunerea |
|
|
Tema 3: Obstrucţia căii aeriene. |
2 |
|
- Cauze şi tipuri de obstrucţie a căii aeriene. - Semnele obstrucţiei incomplete a căii aeriene. - Semnele obstrucţiei complete a căii aeriene. - Manevre şi tehnici de bază în deschiderea căii aeriene (tripla manevră Saffar, manevra Esmarck, aspiraţia, sonda orofaringeală, ventilaţia cu balon şi mască, combitubul, masca laringeană, I gelul). - Manevra Heimlich şi Heimlich modificat. - Managementul avansat al caii aeriene, intubatia traheala, calea aeriana chirurgicala - Calea aeriană obstruată la sugar- particularităţi de abordare |
|
|
Tema 4: Oprirea cardiorespiratorie. |
2 |
|
- Lanţul supravieţuirii la adult şi copil. - Susţinerea primară a funcţiilor vitale la adult şi copil cu unul sau mai mulţi salvatori Secvenţa BLS (evaluarea primară, alertarea, asistarea căii aeriene, asistarea ventilaţiei, asistarea circulaţiei, reevaluarea, întreruperea suportului vital de bază). - Defibrilarea automată externă precoce. - Managementul avansat al caii aeriene – intubatia traheala, calea aeriana chirurgicala - Monitorizarea electrica a cordului. Ritmuri de oprire cardiaca - Caile de administrare a medicatiei - Medicatia opririi cardiace Algoritmul de lucru in resuscitarea cardiopulmonara si cerebrala avansata |
|
|
Tema 5: Situatii speciale in resuscitare |
2 |
|
- Accidentele de submersie. Innecul - Anafilaxia - Hipotermia. - Resuscitarea gravidei – cezariana perimortem |
|
|
Tema 6: Principalele situatii generatoare ale opririi cardiorespiratorii |
2 |
|
- Tulburari majore de ritm si conducere ale inimii Criterii de intabilitate ale aritmiilor majore. Criterii de alertare ale echipei de resuscitare. Atitudine de urgență.Cardioversia si paciengul cardiac – pregatirea pacientului, echipamentelor, securizarea scenei - Comele.Etiologie. Clasificarea generala de gravitate. Principii de abordare a comelor - Convulsiile - Sindroamele coronariene acute.STEMI, N- STEMI - Embolia pulmonara - Statusul astmatic |
|
|
Tema 7: Generalitati in managementul pacientului traumatizat |
2 |
|
- Principii tactice ale abordarii politraumei - Clasificarea politraumatismelor - Particularitatile evolutive ale politraumatismelor - Evaluarea scenei accidentului - Cinematica traumei - Descarcerarea si extricarea - Transferul pacientului politraumatizat – aerian, terestru, pregatirea pentru evacuare, supravegherea pe timpul transferului |
|
|
Tema 8: Pacientul cu traumă craniana si faciala |
2 |
|
- Particularitati ale traumei craniocerebrale si faciale - Tipuri de traumatisme caniocerebrale – contuzii cerebrale, hematoame intracraniene, leziunile bazei craniulu, traumatismele faciale - Evaluarea primara si secundara a pacientului traumatizat cranian - Recunoasterea elementelor de gravitate ale TCC. - Managementul de urgenta in prespital si UPU. Supravegherea pacientului cu trauma craniofaciala. Elemente de alerta privind deteriorarea pacientului. Semnele de hipertensiune intracraniana |
|
|
Tema 9: Traumatismele coloanei vertebrale |
2 |
|
- Particularitati ale leziunilor vertebrale si spinale - Clasificarea leziunilor spinale - Eveluarea primara si secundara a pacientului cu suspiciune de leziune vertebromedulara - Recunoasterea socului neurogen si spinal - Imobilizarea coloanei cervicale - Managementul de urgenta in prespital si UPU. Manipularea pacientului cu suspiciune de leziune vertebromedulara. |
|
|
Tema 10: Pacientul cu traumă toracică . |
2 |
|
- Particularitati in traumatologia toracica - Clasificarea traumatismelor toracice - Cele 6 leziuni rapid letale în trauma toracică (identificare –management de urgenţă). - Leziuni potenţial letale în trauma toracică (identificare –management de urgenţă). - Leziuni neletale în trauma toracică (identificare –management de urgenţă). - Abordarea sistematica a pacientului cu traumă toracică in prespital si structurile de primire urgente |
|
|
Tema 11: Traumatismele abdominale |
2 |
|
- Particularitati in trauma abdominala - Clasificarea traumatismelor abdominale - Sindroame majore in trauma abdominala – hemoragie interna, peritonitic, ocluziv - Evaluarea primara si secundara a pacientului cu trauma abdominala - Abordarea pacientului cu trauma abdominala in prespital si interfata spital - prespital |
|
|
Tema 12: Traumatismele extremităţilor. |
2 |
|
- Particularitati in trauma pelvina si a membrelor - Fracturile pelvisului. Clasificare. Identificare in urgenta. Imobilizarea pelvisului - Luxaţii şi entorse - identificare. - Semnele de probabilitate şi de certitudine ale fracturilor oaselor lungi. - Raţiunile imobilizărilor de membre. Principiile imobilizării membrelor/ - Amputatiile de membre. Replantarea. |
|
|
Tema 13: Urgentele mediului |
2 |
|
- Intoxicatii - Hipo, hipertermie. Degeraturi. Insolatia. Colapsul si socul caloric. - Spanzurarea, strangularea - Ingestiile de acizi si baze - Electrocutia. Fulgerarea - Arsurile - Intepăturile de insecte si muscăturile de serpi |
|
|
Tema 14. Accidente în masă |
2 |
|
- Terminologie, Definiţii, clasificare. - Planul rosu si planul alb de interventie in situatii de urgenta extinse - Organizarea scenei. Principiile de comandă si control. Sarcini specifice in scena. Comandantul Operatiunilor de Securitate. Directorul de Salvare Medicala. Punctul Medical Avansat. - Principii de triaj al traumatizaţilor la locul accidentului (field triage).Triajul in PMA. Triajul la evacuare - Principii de evacuare şi transport ale pacienilor proveniti din scena evenimentelor extinse. - Triajul în UPU (door triage) |
|
|
Tema 15. Legislatia si fundamentele principiilor etice in medicina de urgenta. |
2 |
|
- Comunicarea cu pacientul si apartinatorii pacientului - Consimtamantul - Etica, deontologia si legislatia prelucrarii datelor cu caracter personal in structurile de primire urgente - Pronuntarea decesului - Anuntarea vestilor proaste - Directiva ,,Do Not Resuscitate’’ - Donarea de organe |
|
|
8.1 LUCRĂRILE PRACATICE (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
|
F1. LP1. Introducere în tehnica acordării primului ajutor. Riscurile salvatorilor. Precauţiile universale. |
2 |
|
F1. LP2. Dispeceratul de urgenta. Tipuri de mijloace de interventie. Ambulante tip C1, C2, B1, B2 ( cu asistent), B2 – echipaje de prim ajutor. Transportul pacientului necritic – ambulante tip A1, A2. Principii de triaj al traumatizaţilor la locul accidentului (field triage – protocolul START). Triajul la evacuare. Transmisia de date prin sistemul de telemedicina catre spitale si intre spitale. Principii de evacuare şi transport ale pacientului traumatizat. Triajul medical în UPU (door triage, principii, procedura, alocarea pacientilor pe arii de lucru. |
2 |
|
F1. LP3. Protocolul si procedura de triaj a pacientilor in structurile de primire urgenta. Codurile de urgenta. Evaluarea gravitatii. Evaluarea resurselor.Monitorizarea in triaj. Timpul de asteptare. Reevaluarea in triaj. |
2 |
|
F1. LP4. Evaluarea primară şi secundară a adultului şi copilului. Alterările stării de conştienţă. Poziţia de siguranţă |
|
|
F1. LP5. Obstrucţia căii aeriene. - Cauze şi tipuri de obstrucţie a căii aeriene. - Semnele obstrucţiei incomplete a căii aeriene. - Semnele obstrucţiei complete a căii aeriene. - Manevre şi tehnici de bază în deschiderea căii aeriene (tripla manevră Saffar, manevra Esmarck, aspiraţia, pipa orofaringeală, ventilaţia cu balon şi mască, combitubul, masca laringeană, I gelul). - Manevre si tehnici avansate de deschidere a caii aeriene – intubatia traheala, cricotiroidotomia, traheostomia de necesitate - Manevra Heimlich şi Heimlich modificat. - Calea aeriană obstruată la sugar- particularităţi |
2 |
|
F1. LP6. Oprirea cardiorespiratorie. - Lanţul supravieţuirii la adult şi copil. - Susţinerea primară a funcţiilor vitale la adult şi copil cu unul sau mai mulţi salvatori Secvenţa BLS (evaluarea primară, alertarea, asistarea căii aeriene, asistarea ventilaţiei, asistarea circulaţiei, reevaluarea, întreruperea suportului vital de bază). - Defibrilarea automată externă precoce. |
2 |
|
F1. LP7. Monitorizarea completă a pacientului – pulsoximetrie, monitorizarea electrică a cordului, electrocardiograma, capnometria, determinarea glicemiei, scorul Glasgow.
|
2 |
|
F1. LP8. Tehnici de administrare ale oxigenului. Administrarea oxigenului in flux liber, masca de oxigen, cortul de oxigen, masca de oxigen cu rezervor auxiliar, Ventilatia cu balon si masca, ventilatia noninvaziva – dispozitive, pregatire si supraveghere a pacientului, ventilatia mecanica. |
2 |
|
F1. LP9. Accesul vascular. Pregătirea materialelor și pacientului pentru acces venos central și periferic, acces intraosos, acces ombilical, acces arterial. |
2 |
|
F1. LP10. Pacientul traumatizat – generalităţi, precauţii şi limite ale intervenţiei laice. Lanţul supravieţuirii în traumă. Protecţia coloanei cervicale – tehnica manuală, gulerele cervicale, targa rigidă, back boardul, targa scoop – strecher, targa vacuum,. Mobilizarea pacientului traumatizat (KED - Kendrick Extrication Device, manevra Rauteck, întoarcerea pacientului). |
|
|
F1. LP11. Abordarea pacientului cu traumă toracică . - Pozitionarea pacientului - Cele 6 leziuni rapid letale în trauma toracică (identificare – prim ajutor de urgenţă: exuflația, pansamentul pe 3 laturi, imobilizarea voletului costal). - Leziuni potenţial letale în trauma toracică (identificare). - Leziuni neletale în trauma toracică (identificare). |
2 |
|
F1. LP12. Primul ajutor pentru pacientul hemoragic. Evaluarea hemodinamică rapidă. Identificarea tipului de hemoragie. Hemostaza provizorie. Principii de reumplere vasculara rapida. Transfuzia de sange. |
|
|
F1. LP13. Traumatismele extremităţilor. - Luxaţii şi entorse - identificare. - Semnele de probabilitate şi de certitudine ale fracturilor. - Raţiunile imobilizărilor de membre. - Principiile imobilizării membrelor. - Imobilizarea fracturii de antebraţ, braţ, gambă, coapsă. - Imobilizarea entorsei şi luxaţiei de gleznă, cot, genunchi. - Imobilizarea pelvisului – centuri pelvine – Boston/ Geneva, targa vacuumatică. - Tipuri de atele și utilizarea lor – atela cutie, atela vacuumatică, atele de tracțiune, atele gonflabile. |
2 |
|
F1. LP14. Primul ajutor în situaţii speciale – înecul, spînzurarea, electrocuţia, hipotermia, hipertermia, intoxicaţiile. Tehnici speciale ( spălătura gastrică) |
2 |
|
F1. LP15 Aplicatie de lucru in echipa la locul accidentului – descarcerarea. Scenarii si simulari de lucru in echipa la simulator |
2 |
|
Bibliografie
|
|
|
1. Luciana Rotaru (sub redacția). Practica Medicinei de Urgență. ISBN 978-606-11-4416-7. Editura Sitech. Craiova, 2015. 2. F. Ghelase ( sub redacția) ,, Chirurgie – vol. III – Patologie chirurgicală - ISBN 978-606-11-3160-0, Editura Sitech. Craiova, 2013 3. F. Ghelase, D. Mercut. Chirurgie – vol. I – Propedeutica si tehnici de baza - ISBN 978-606-11-2437-4, Editura Sitech. Craiova, 2012 4. R. Arafat, Vass Hajnal (sub redacţia. Primul ajutor calificat. ISBN 978-973-0-06993-8 Editura Ministerului Administraţiei şi Internelor, Bucureşti 2009
5. Luciana Rotaru, Cristiana Geormaneanu, Adrian Rotaru - ,, Nursing clinic de urgenta si prim ajutor” – Editura medicală universitară Craiova 2008, 108 pagini, ISBN 978-973-106-102-3
6. Tintinalli J.E (Editor), Gabor D., Kelen Md. (Editor), Stapczynski J. S. (Editor) Emergency Medicine Medicina de urgenta – ghid de studiu comprehensiv’’ – 2 volume traducere autorizată a : A Comprehensive Study Guide 6th edition By McGraw-Hill Professional; 2003, editura Alpha Buzău, ISBN 978 973 139 000 0, 2008
|
|
|
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
Curs |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegerea, dezbaterea, problematizarea |
Lucrari practice |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: aplicaţii practice cu joc de roluri, studiu de caz, simulari/ vizionari de cazuri, lucru pe grupuri mici la manechin, demonstratii de lucru in echipa, integrare in echipe complexe de lucru |
Studiu individual |
Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice |
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
|||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
||||
3 |
Spitalul Clinic Judetean de urgenta UPU -SMURD |
Ultimele 2 saptamani ale semestrului |
Rotaru Luciana Teodora |
Cronologic, 2 teme/zi |
|||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
4 ore /luna |
Spitalul Clinic Judetean de urgenta UPU -SMURD |
2 ore la 2 saptamani, miercuri |
Rotaru Luciana Teodora |
Aplicatie/ simulare bazata pe temele din luna in curs. De 2 ori pe semestru participare la aplicatie de cooperare organizata de ISU |
||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
2 ore/săptamana |
Spitalul Clinic Judetean de urgenta UPU -SMURD |
saptamanal |
Rotaru Luciana Teodora |
Tema din saptamana respectiva |
||||
|
|||||||||
12. EVALUARE |
|||||||||
Forma de activitate |
Evaluare
|
Procent din nota finală |
|||||||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
|||||
Curs |
- |
- |
X |
40% |
|||||
Lucrări practice |
X |
X |
X |
40% |
|||||
Examen |
|
|
X |
|
|||||
Verificările periodice |
|
X |
- |
20% |
|||||
Prezenţa la curs |
|
|
|
|
|||||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
|||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
|||||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|||||||
Ultima zi de vineri a fiecarei luni |
Spitalul Clinic Judetean de urgenta UPU -SMURD |
Rotaru Luciana Teodora |
|||||||