Programa

Programa

 1. DATE DESPRE PROGRAM

1.1 Instituţia de învăţământ superior

UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA

1.2 Facultatea

MOAȘE ȘI ASISTENȚĂ MEDICALĂ

1.3 Departamentul

 

1.4 Domeniul de studii

SĂNĂTATE

1.5 Ciclul de studii1)

LICENŢĂ

1.6 Programul de studii/Calificarea

ASISTENȚĂ MEDICALĂ

2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ

2.1 Denumirea disciplinei

FIZIOLOGIE NORMALĂ ȘI PATOLOGICĂ

2.2. Codul disciplinei 

 

2.3 Titularul activităţilor de curs

Şef.Lucr.Dr.  Citto Taisescu

2.4 Titularul activităţilor de seminar

Şef.Lucr.Dr.  Citto Taisescu

2.5.Gradul didactic    

Şef Lucrări Universitar

2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat)

Norma de baza

2.7. Anul de studiu

 

I

2.8. Semestrul

 

I

2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2)

DF

2.10. Regimul   disciplinei        (obligativitate)3)

DI

                 

3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)

3.1 Număr de ore pe săptămână

5

din care: 3.2 curs

3

3.3 seminar/laborator

2

3.4 Total ore din planul de învăţământ

70

din care: 3.5 curs

42

3.6 seminar/laborator

28

Distribuţia fondului de timp ore

 

Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe

20

Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren

16

Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri

28

Tutoriat

4

Examinări

8

Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti

22

3.7 Total ore studiu individual

98

 

3.9 Total ore pe semestru

168

3.10 Numărul de credite4)

6

4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)

4.1 de curriculum

Studenţii trebuie să aibă cunoştinţe  de anatomie, biochimie, biofizică, biologie celulară

4.2 de competenţe

-

5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)

5.1. de desfăşurare a cursului

-

5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului

Pregătirea în prealabil, prin studiu individual a laboratorului, purtarea obligatorie a halatului

 

6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6) 7)

COMPETENŢE PROFESIONALE

 

CP1 - Să știe să definească starea de normalitate și să identifice orice abatere de statusul fiziologic

 

CP2 – Să abordeze problemele de sănătate/boală în relație directă cu condițiile sociale și economice ale comunității și realizarea  unei baze solide de noţiuni ce vizează atât normalul cât şi patologicul, un punct de plecare pentru o conduită corectă în practica medicală

 

COMPETENŢE TRANSVERSALE

CT1. Autonomie şi responsabilitate

         ·            dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii

         ·            să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale

         ·            să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei

 

CT2. Interacţiune socială

          ·           să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate

          ·           să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă

          ·           să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa

          ·           să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii

 

CT3. Dezvoltare personală şi profesională

         ·            să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii

         ·            să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale

         ·            să valorifice  optim si creativ propriul potential  în activităţile colective

         ·            să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării

.

7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)

7.1 Obiectivul general al disciplinei

Obiective generale; la finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă):

§        să orienteze studentul vederea unei bune înţelegeri a fenomenelor fiziologice ce au loc în organismul uman

§        să evalueze comparativ  fenomenele normale  şi cele patologice

§        să-şi însuşească noţiuni legate de mecanismele unor boli reprezentative pentru fiecare aparat în parte.

§        să solicite gândirea studentului în formarea unui raţionament ştiinţific corect

§        realizarea  unei baze solide de noţiuni ce vizează atât normalul cât şi patologicul, un punct de plecare pentru o conduită corectă în practica medicală.

7.2 Obiectivele specifice

Obiective specifice; la finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă):

§        să cunoasca parametrii stării de normalitate

§        să poată conştientiza trecerea de la normal către patologic prin analiza buletinelor de investigaţie

§        să aprecieze gravitatea unor fenomene patologice în vederea unei mai bune cooperări cu medicul curant

§        însuşirea unor noţiuni de bază privind unele investigaţii paraclinice şi de laborator

  • să descrie mecanismele fiziologice care stau la baza funcţionării organelor, aparatelor si sistemelor care alcătuiesc organismul uman.
  • să descrie, să explice şi să evalueze mecanismele prin care organismul uman se adaptează la variaţiile de mediu intern sau extern;
  • să interpreteze abaterile de la normal ale unor parametri biologici şi să caute relevanţa clinică;
  • să interpreteze scheme, diagrame, reprezentări grafice ale unor funcţii sau parametri funcţionali;
  • să integreze cunoştinţele teoretice si practice dobândite la disciplina de fiziologie cu cele obţinute de la alte discipline fundamentele şi să le folosească ca platformă pentru instruirea clinică;
  • să organizeze efectuarea lucrării practice: să formeze o echipă, să împartă sarcinile, să colaboreze, să comunice cerinţele, să pregătească materialele, să urmărească un protocol dat, să înregistreze rezultatele, să comunice rezultatele, să le discute în echipă;
  • să execute diferite metode de evidenţiere sau de determinare ale unor parametri biologici
  • să execute manevrele pentru înregistrarea volumelor, capacităţilor şi debitelor pulmonare

8. CONŢINUTURI

8.1  Curs (unităţi de conţinut)

Nr. ore

Tema 1: Fiziologia respiraţiei. Ventilaţia pulmonară. Perfuzia pulmonară. Difuziunea gazelor respiratorii. Transportul gazelor prin sânge

2

Tema 2: Proprietăţile fundamentale ale cordului. Fenomene electrice (potenţial de acţiune, potenţial de membrană) şi activitatea mecanică a inimii. Centrii de automatism cardiac.

2

Tema 3: Ciclul cardiac. Zgomotele cardiace, focare de ascultaţie. Reglarea activităţii cardiace.

2

Tema 4: Sistemul vascular de înaltă şi joasă presiune – sectoare, roluri. Tensiunea arterială. Pulsul arterial.

2

Tema 5: Digestia gastrică (mecanismul secreţiei gastrice, compoziţia secreţiei gastrice, valori normale). Acidul clorhidric (secreţie, valori normale, roluri).

2

Tema 6: Digestia intestinala. Sucul biliar (compoziţie, roluri, săruri şi pigmenţi biliari).Secreţia pancreatică. Secreţia intestinală.

2

Tema 7: Formarea urinii: filtrarea glomerulară, reabsorţia şi secreţia tubulară.

2

Tema 8: Sângele: volum sanguin, caracteristici fizico-chimice; plasma sanguină.

 

Tema 9: Elemente figurate ale sângelui: eritrocitul, leucocitul, valori normale, roluri. Formula leucocitară.

2

Tema 10: Trombocitul.Hemostaza (hemostaza primară, coagularea, fibrinoliza).

2

Tema 11: Grupele sanguine: sistemul OAB şi Rh.

2

Tema 12: Neuronul – proprietăţi funcţionale. Potenţialul de acţiune al neuronului. Transmisia sinaptică inter-neuronală şi neuro-musculară

2

Tema 13: Contracţia muşchiului striat. Funcţiile fundamentale ale SNC: funcţia de conducere şi funcţia reflexă

2

Tema 14: Fiziologia glandelor endocrine. Hormonii.

2

8.2  Lucrări practice (subiecte/teme)

Nr. ore

Lp.1 Instructajul de protecţia muncii. Noţiuni introductive. Prezentarea laboratorului

2

Lp.2 Spirometrie şi spirografie

2

Lp.3 Spirografie. Masurarea capacităţilor, debitelor şi volumelor pulmonare

2

Lp.4 Electrocardiograma; derivaţii şi undele EKG

2

Lp.5 Analiza traseului EKG

2

Lp.6 Tensiunea arterială, oscilometrie,  determinări

2

Lp.7 Dozarea HCl din sucul gastric; tubajul gastric

2

Lp.8 Tubaj duodenal; evidenţierea pigmenţilor biliari în urină; dozarea pigmenţilor biliari în ser

2

Lp.9 Determinarea grupelor sanguine şi a Rh-ului

2

Lp.10 Hematocrit, VSH

2

Lp.11 Numărătoare de hematii; Numărătoare de leucocite; formula leucocitară

2

Lp.12 Timp de sângerare, timp de coagulare, timp Quick

2

Lp.13 Secusă, tetanos, oboseală musculară

2

Lp.14 Refaceri lucrări practice

2

 

BIBLIOGRAFIE

1.       Colev V, Mocanu V., Vornicu M., Mustaţă G.T., Handbook of practical pathophysiology, Litografia U.M.F. Iaşi 1999

2.       Colev Luca Veronica, Magda Bădescu, Veronica Mocanu, Fiziopatologie practică, Editura Bit Iaşi, 2002 ISBN 973-9327-66-4

3.       Guyton A., Hall J.E. (2000). Textbook of medical physiology (10th ed., pp. 432–482). Philadelphia: W.B. Saunders.

4.       Hăulică I., Fiziologie ediţia a II-a Editura Medicală Bucureşti 1996 ISBN 978-973-106-056-9

5.       Muntean D., Cristescu A. Pathophysiology. A practical Approach. Editura Orizonturi Universitare Timişoara 2001.

6.       Pop A., Mărcuş I., Sevastre B, Fiziopatologie experimentală, Editura Risoprint Cluj Napoca 2002

7.       Râca G., Daniela Badea, Veronica Sfredel, Dan Cioroianu, Fl. Romanescu, C.Dragonu, C.I.Taisescu, Oana Raca, Elemente de fiziologie clinica si experimentala Editura Medicala Universitara, Craiova 2004, ISBN 973-8354-90-0

8.       Taisescu C.I., Fiziologie normală şi patologică. Editura Universitaria, 2011

9.       Vrabete M, Compendiu de Patologie umană, Editura Sitech, Craiova, 2007

Vrabete Maria, C.I.Taisescu,  Fiziologie Patologica, Lucrari practice Editura Medicala Universitara Craiova, 2007

 

9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI

  • Disciplina fiziologie normală și patologică este o disciplină fundamentală, ce stă la baza pregătirii cadrelor ce activează în domeniul medical
  • Cunoştinţele, deprinderile practice şi atitudinile învăţate la această disciplină ofera baza de studiu și fundamentul pentru înţelegerea şi învăţarea oricărui act medical preventiv, de diagnostic, curativ sau recuperator

10. REPERE METODOLOGICE

Forme de activitate

Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc.

Curs

Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegerea, dezbaterea, prezentare power-point, filme

Lucrari practice

Se folosesc urmatoarele metode combinate: aplicaţii practice, studiu de caz, proiecte, filme

Studiu individual

Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice

 

11. PROGRAM DE RECUPERARE

Recuperări absenţe

Nr. absenţe care se pot recupera

Locul desfăşurării

Perioada

Responsabil

Programarea temelor

         3

Laboratorul de fiziologie

Ultima saptamana a semestrului

Șef.Lucr.Taisescu Citto

Cronologc 2 teme/zi

Program de consultaţii/

cerc ştiinţific studenţesc

2 ore/saptamana/cadru didactic

Laboratorul de fiziologie

Saptamanal

Șef.Lucr.Taisescu Citto

Tema din saptamana respectiva

Program pentru studenţii slab pregătiţi

2 ore/săptamana

Laboratorul de fiziologie

Saptămânal

Șef.Lucr.Taisescu Citto

Tema din saptamana respectiva

 

12. EVALUARE

Forma de activitate

Evaluare

Scris, oral şi aplicaţie practică

Procent din nota finală

 

Formativă

Periodică

Sumativă

 

Curs

-

-

X

60%

Lucrări practice

X

X

X

25%

Examen

 

 

X

 

Verificările periodice

 

-

-

10%

Prezenţa la curs

 

 

 

5%

13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ

Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună)

Programare ore

Locul desfăşurării

Responsabil

Ultima zi de vineri a fiecarei luni

Laboratorul de Fiziologie

Șef.Lucr.Taisescu Citto

                 

 

Actualizat la 09.09.2021, 10:15