1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
MOAȘE ȘI ASISTENȚĂ MEDICALĂ |
1.3 Departamentul |
|
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1) |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
ASISTENȚĂ MEDICALĂ |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
FIZIOLOGIE NORMALĂ ȘI PATOLOGICĂ |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
|
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Şef.Lucr.Dr. Citto Taisescu |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Şef.Lucr.Dr. Citto Taisescu |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Şef Lucrări Universitar |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de baza |
|||||||
2.7. Anul de studiu
|
I |
2.8. Semestrul
|
I |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DF |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
5 |
din care: 3.2 curs |
3 |
3.3 seminar/laborator |
2 |
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
70 |
din care: 3.5 curs |
42 |
3.6 seminar/laborator |
28 |
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
20 |
||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
16 |
||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
28 |
||||
Tutoriat |
4 |
||||
Examinări |
8 |
||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
22 |
||||
3.7 Total ore studiu individual |
98 |
|
|||
3.9 Total ore pe semestru |
168 |
||||
3.10 Numărul de credite4) |
6 |
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Studenţii trebuie să aibă cunoştinţe de anatomie, biochimie, biofizică, biologie celulară |
4.2 de competenţe |
- |
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
- |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
Pregătirea în prealabil, prin studiu individual a laboratorului, purtarea obligatorie a halatului |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6) 7) |
|
COMPETENŢE PROFESIONALE |
CP1 - Să știe să definească starea de normalitate și să identifice orice abatere de statusul fiziologic
CP2 – Să abordeze problemele de sănătate/boală în relație directă cu condițiile sociale și economice ale comunității și realizarea unei baze solide de noţiuni ce vizează atât normalul cât şi patologicul, un punct de plecare pentru o conduită corectă în practica medicală
|
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
CT1. Autonomie şi responsabilitate · dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii · să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale · să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei CT2. Interacţiune socială · să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate · să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa · să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii CT3. Dezvoltare personală şi profesională · să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii · să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale · să valorifice optim si creativ propriul potential în activităţile colective · să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării . |
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
Obiective generale; la finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă): § să orienteze studentul vederea unei bune înţelegeri a fenomenelor fiziologice ce au loc în organismul uman § să evalueze comparativ fenomenele normale şi cele patologice § să-şi însuşească noţiuni legate de mecanismele unor boli reprezentative pentru fiecare aparat în parte. § să solicite gândirea studentului în formarea unui raţionament ştiinţific corect § realizarea unei baze solide de noţiuni ce vizează atât normalul cât şi patologicul, un punct de plecare pentru o conduită corectă în practica medicală. |
7.2 Obiectivele specifice |
Obiective specifice; la finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă): § să cunoasca parametrii stării de normalitate § să poată conştientiza trecerea de la normal către patologic prin analiza buletinelor de investigaţie § să aprecieze gravitatea unor fenomene patologice în vederea unei mai bune cooperări cu medicul curant § însuşirea unor noţiuni de bază privind unele investigaţii paraclinice şi de laborator
|
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
Tema 1: Fiziologia respiraţiei. Ventilaţia pulmonară. Perfuzia pulmonară. Difuziunea gazelor respiratorii. Transportul gazelor prin sânge |
2 |
Tema 2: Proprietăţile fundamentale ale cordului. Fenomene electrice (potenţial de acţiune, potenţial de membrană) şi activitatea mecanică a inimii. Centrii de automatism cardiac. |
2 |
Tema 3: Ciclul cardiac. Zgomotele cardiace, focare de ascultaţie. Reglarea activităţii cardiace. |
2 |
Tema 4: Sistemul vascular de înaltă şi joasă presiune – sectoare, roluri. Tensiunea arterială. Pulsul arterial. |
2 |
Tema 5: Digestia gastrică (mecanismul secreţiei gastrice, compoziţia secreţiei gastrice, valori normale). Acidul clorhidric (secreţie, valori normale, roluri). |
2 |
Tema 6: Digestia intestinala. Sucul biliar (compoziţie, roluri, săruri şi pigmenţi biliari).Secreţia pancreatică. Secreţia intestinală. |
2 |
Tema 7: Formarea urinii: filtrarea glomerulară, reabsorţia şi secreţia tubulară. |
2 |
Tema 8: Sângele: volum sanguin, caracteristici fizico-chimice; plasma sanguină. |
|
Tema 9: Elemente figurate ale sângelui: eritrocitul, leucocitul, valori normale, roluri. Formula leucocitară. |
2 |
Tema 10: Trombocitul.Hemostaza (hemostaza primară, coagularea, fibrinoliza). |
2 |
Tema 11: Grupele sanguine: sistemul OAB şi Rh. |
2 |
Tema 12: Neuronul – proprietăţi funcţionale. Potenţialul de acţiune al neuronului. Transmisia sinaptică inter-neuronală şi neuro-musculară |
2 |
Tema 13: Contracţia muşchiului striat. Funcţiile fundamentale ale SNC: funcţia de conducere şi funcţia reflexă |
2 |
Tema 14: Fiziologia glandelor endocrine. Hormonii. |
2 |
8.2 Lucrări practice (subiecte/teme) |
|
Lp.1 Instructajul de protecţia muncii. Noţiuni introductive. Prezentarea laboratorului |
2 |
Lp.2 Spirometrie şi spirografie |
2 |
Lp.3 Spirografie. Masurarea capacităţilor, debitelor şi volumelor pulmonare |
2 |
Lp.4 Electrocardiograma; derivaţii şi undele EKG |
2 |
Lp.5 Analiza traseului EKG |
2 |
Lp.6 Tensiunea arterială, oscilometrie, determinări |
2 |
Lp.7 Dozarea HCl din sucul gastric; tubajul gastric |
2 |
Lp.8 Tubaj duodenal; evidenţierea pigmenţilor biliari în urină; dozarea pigmenţilor biliari în ser |
2 |
Lp.9 Determinarea grupelor sanguine şi a Rh-ului |
2 |
Lp.10 Hematocrit, VSH |
2 |
Lp.11 Numărătoare de hematii; Numărătoare de leucocite; formula leucocitară |
2 |
Lp.12 Timp de sângerare, timp de coagulare, timp Quick |
2 |
Lp.13 Secusă, tetanos, oboseală musculară |
2 |
Lp.14 Refaceri lucrări practice |
2 |
BIBLIOGRAFIE 1. Colev V, Mocanu V., Vornicu M., Mustaţă G.T., Handbook of practical pathophysiology, Litografia U.M.F. Iaşi 1999 2. Colev Luca Veronica, Magda Bădescu, Veronica Mocanu, Fiziopatologie practică, Editura Bit Iaşi, 2002 ISBN 973-9327-66-4 3. Guyton A., Hall J.E. (2000). Textbook of medical physiology (10th ed., pp. 432–482). Philadelphia: W.B. Saunders. 4. Hăulică I., Fiziologie ediţia a II-a Editura Medicală Bucureşti 1996 ISBN 978-973-106-056-9 5. Muntean D., Cristescu A. Pathophysiology. A practical Approach. Editura Orizonturi Universitare Timişoara 2001. 6. Pop A., Mărcuş I., Sevastre B, Fiziopatologie experimentală, Editura Risoprint Cluj Napoca 2002 7. Râca G., Daniela Badea, Veronica Sfredel, Dan Cioroianu, Fl. Romanescu, C.Dragonu, C.I.Taisescu, Oana Raca, Elemente de fiziologie clinica si experimentala Editura Medicala Universitara, Craiova 2004, ISBN 973-8354-90-0 8. Taisescu C.I., Fiziologie normală şi patologică. Editura Universitaria, 2011 9. Vrabete M, Compendiu de Patologie umană, Editura Sitech, Craiova, 2007 Vrabete Maria, C.I.Taisescu, Fiziologie Patologica, Lucrari practice Editura Medicala Universitara Craiova, 2007 |
|
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
Curs |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegerea, dezbaterea, prezentare power-point, filme |
Lucrari practice |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: aplicaţii practice, studiu de caz, proiecte, filme |
Studiu individual |
Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice |
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
|||
3 |
Laboratorul de fiziologie |
Ultima saptamana a semestrului |
Șef.Lucr.Taisescu Citto |
Cronologc 2 teme/zi |
||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
2 ore/saptamana/cadru didactic |
Laboratorul de fiziologie |
Saptamanal |
Șef.Lucr.Taisescu Citto |
Tema din saptamana respectiva |
|||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
2 ore/săptamana |
Laboratorul de fiziologie |
Saptămânal |
Șef.Lucr.Taisescu Citto |
Tema din saptamana respectiva |
|||
|
||||||||
12. EVALUARE |
||||||||
Forma de activitate |
Evaluare Scris, oral şi aplicaţie practică |
Procent din nota finală |
||||||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
||||
Curs |
- |
- |
X |
60% |
||||
Lucrări practice |
X |
X |
X |
25% |
||||
Examen |
|
|
X |
|
||||
Verificările periodice |
|
- |
- |
10% |
||||
Prezenţa la curs |
|
|
|
5% |
||||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
||||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
||||||
Ultima zi de vineri a fiecarei luni |
Laboratorul de Fiziologie |
Șef.Lucr.Taisescu Citto |
||||||