1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
ASISTENŢĂ MEDICALĂ ŞI MOAŞE |
1.3 Departamentul |
III |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
ASISTENŢĂ MEDICALĂ |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
ENDOCRINOLOGIE |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
MED5209 |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Răducanu-Lichiardopol Corina |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Popescu Mihaela |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Şef de lucrări, șef de lucrări |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Normă de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu |
IV |
2.8. Semestrul
|
I |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DF |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
3 |
din care: 1 curs |
1 |
2 lucrări practice |
2 |
||
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
45 |
din care: 1 curs |
15 |
2 lucrări practice |
30 |
||
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
30 |
||||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
20 |
||||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
|
||||||
Tutoriat |
1 |
||||||
Examinări |
2 |
||||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
2 |
||||||
3.7 Total ore studiu individual |
55 |
|
|||||
3.9 Total ore pe semestru |
100 |
||||||
3.10 Numărul de credite4) |
4 |
||||||
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
|
4.2 de competenţe |
|
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
- |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
|
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7) |
|
COMPETENŢE PROFESIONALE |
C1 – Să identifice starea de boală şi să stabilească diagnosticul corect al afecţiunii C2 – Să abordeze problemele de sănătate / boala din perspectiva particularităţilor comunităţii, în relaţie directă cu condiţiile sociale, economice şi/sau culturale proprii acelei colectivităţi C5 – Să iniţieze şi să deruleze o activitate de cercetare ştiinţifică şi/sau formativă în domeniul său de competenţe |
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
C6 – Autonomie şi responsabilitate - Dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili să ajute oamenii, interesaţi de dezvoltarea comunităţii - Să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale - Să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei C7 – Interacţiune socială - Să cunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate - Să aibă sau să înveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă - Să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa - Să se implice în acţiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii C8 – Dezvoltare personală şi profesională - Să aibă deschidere către învăţarea pe tot parcursul vieţii - Să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale - Să valorifice optim şi creativ propriul potenţial în activităţile colective Să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării |
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
cunoasterea principiilor de investigație și îngrijire a pacientului diagnosticat cu o boală endocrină |
7.2 Obiectivele specifice |
la finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă): - să formuleze diagnosticul nursei - să cunoască principiile şi mijloacele de investigație și îngrijire a bolnavului diagnosticat cu o boală endocrină |
|
|
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
Principii generale în endocrinologie. Priorităţi româneşti în endocrinologie. Homeostazia. Sistemul endocrin. Glandele endocrine. Sistemul endocrin difuz. Hormonii. Receptorii hormonali. Mecanismele de acţiune ale hormonilor. Reglarea sistemului endocrin – feedback, bioritmuri, control neuroendocrin, genetic. |
1 |
Hipotalamusul. Investigarea și îngrijirea pacienților cu patologie hipotalamică( sindrom de secţiune a tijei hipofizare, diabet insipid, galactoree, hipogonadism hipogonadotrop lezional și funcțional, tulburări pubertare). |
2 |
Hipofiza. Investigarea și îngrijirea pacienților cu patologie hipofizară (tumori secretante și nesecretante, insuficiența hipofizară, nanism hipofizar, comă hipofizară). |
2 |
Tiroida. Investigarea și îngrijirea pacienților cu patologie tiroidiană (afecțiuni determinate de deficitul iodat, afecțiuni tiroidiene inflamatorii, nodul tiroidian, cancer tiroidian). |
2 |
Tiroida. Investigarea și îngrijirea pacienților cu patologie tiroidiană (tireotoxicoză, hipotiroidism, comă tireotoxică, comă mixedematoasă). |
2 |
Paratiroidele. Investigarea și îngrijirea pacienților cu patologie paratiroidiana (hiperparatiroidism, hipoparatiroidism ), osteoporoză. Obezitatea. Complicațiile endocrine ale obezității. Investigarea și îngrijirea pacienților cu obezitate. |
2 |
Suprarenalele . Investigarea și îngrijirea pacienților cu patologie adrenală ( insuficiență corticosuprarenală primară acută și cronică, hipercortizolism, hiperaldosteronism, hiperplazie adrenală congenitală), medulosuprarenală (feocromocitom). Corticoterapia. |
2 |
Dezvoltarea sexuală. Gonadele. Investigarea și îngrijirea pacienților cu tulburări de dezvoltare sexuală (sindrom Turner, sindrom Klinefelter, rezistență la androgeni, criptorhidism), patologie gonadică ( infertilitate, insuficiență ovariană prematură, ovar polichistic) |
2 |
8.2 Lucrări practice (subiecte/teme) |
|
Examinarea pacientului cu boală endocrină, particularități. Rolul asistentului medical. |
2 |
Investigația hormonologică și metabolică a pacientului cu patologie hipotalamo-hipofizară, testarea pacientului cu diabet insipid, teste dinamice pe axa tiroidiană, corticosuprarenală, gonadică, somatotropă). Prezentări cazuri clinice. |
4 |
Investigația imagistică, oftalmologică și neurologică a pacientului cu patologie hipotalamo-hipofizară, interpretarea curbei de creștere, a vârstei osoase. Principii igieno-dietetice și abordare terapeutică în patologia hipotalamo-hipofizară. Prezentări cazuri clinice. |
4 |
Investigația imagistică și hormonologică a pacientului cu patologie tiroidiană. Prezentări cazuri clinice. |
4 |
Investigația cardiovasculară și metabolică a pacientului cu patologie tiroidiană. Principii igieno-dietetice și abordare terapeutică în patologia tiroidiană. Prezentări cazuri clinice. |
4 |
Investigația imagistică, hormonologică și metabolică a pacientului cu patologie paratiroidiană. Principii igieno-dietetice și abordare terapeutică patologia paratiroidiană. Prezentări cazuri clinice. Investigația imagistică, hormonologică și metabolică a pacientului cu osteoporoză. Principii igieno-dietetice și abordare terapeutică în osteoporoză. Prezentări cazuri clinice. Investigația imagistică, hormonologică și metabolică a pacientului cu obezitate. Principii igieno-dietetice și abordare terapeutică în obezitate. Prezentări cazuri clinice. |
4 |
Investigația imagistică, hormonologică și metabolică a pacientului cu patologie suprarenală. Principii igieno-dietetice și abordare terapeutică în in patologia suprarenală. Prezentări cazuri clinice |
4 |
Investigația imagistică, hormonologică și metabolică a pacientului cu patologie de dezvoltare sexuală și gonadică. Principii igieno-dietetice și abordare terapeutică în tulburările de dezvoltare sexuală și în patologia gonadică. Prezentări cazuri clinice |
4 |
BIBLIOGRAFIE Jameson L. Harrison Endocrinologie, Editura ALL, București, 2014 Melmed S., Polonski K., Larsen R.P. ,Kronenberg H., Williams Textbook of Endocrinology, 12th Edition, W.B.Saunders, Philadelphia, 2011 Dumitrache C - Endocrinologie Clinică, Ed. Național,București, 2012.
|
|
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
Curs |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegere, conversaţie euristică, dezbaterea, problematizarea |
Lucrari practice |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: aplicaţii practice, problematizarea, conversaţie euristică, e-learning, învăţare la patul bolnavului, învăţare bazată pe rezolvarea problemei |
Studiu individual |
e-learning, învăţare la patul bolnavului, învăţare bazată pe rezolvarea problemei |
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
|||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
||||
Max. 20% din numărul total de ore de stagiu. |
Spitalul Clinic Județean de Urgența Craiova, Clinica de Endocrinologie, etaj IX
|
Sâmbăta şi duminica, cu aviz anterior de la titularul disciplinei |
Responsabilul de grupă |
În prealabil |
|||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
- |
Spitalul Clinic Județean de Urgența Craiova, Clinica de Endocrinologie, etaj IX
|
Pe tot parcursul semestrului, cu aviz anterior de la titularul disciplinei |
Titularul disciplinei |
În prealabil |
||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
- |
Spitalul Clinic Județean de Urgența Craiova, Clinica de Endocrinologie, etaj IX
|
Pe tot parcursul semestrului, cu aviz anterior de la titularul disciplinei |
Titularul disciplinei |
În prealabil |
||||
|
|||||||||
12. EVALUARE |
|||||||||
Forma de activitate |
Evaluare
|
Procent din nota finală |
|||||||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
|||||
Curs |
La fiecare curs |
|
|
|
|||||
Lucrări practice |
|
Lunar (scris) |
|
20% |
|||||
Examen |
|
|
Examen scris – 2 subiecte teoretice şi discuţia unui caz clinic |
80% |
|||||
Verificările periodice |
|
|
La finalul stagiului |
|
|||||
Prezenţa la curs |
|
|
|
|
|||||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
|||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
|||||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|||||||
Ultima zi de vineri a fiecarei luni |
Spitalul Clinic Județean de Urgența Craiova, Clinica de Endocrinologie, etaj IX
|
Șef lucrări dr. Răducanu-Lichiardopol Corina |
|||||||