Programa

Programa

 1. DATE DESPRE PROGRAM

1.1 Instituţia de învăţământ superior

UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA

1.2 Facultatea

ASISTENŢĂ MEDICALĂ ŞI MOAŞE

1.3 Departamentul

 III

1.4 Domeniul de studii

SĂNĂTATE

1.5 Ciclul de studii1

LICENŢĂ

1.6 Programul de studii/Calificarea

ASISTENŢĂ MEDICALĂ

2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ

2.1 Denumirea disciplinei

ENDOCRINOLOGIE

2.2. Codul disciplinei 

MED5209

2.3 Titularul activităţilor de curs

Răducanu-Lichiardopol Corina

2.4 Titularul activităţilor de seminar

Popescu Mihaela

2.5.Gradul didactic    

Şef de lucrări, șef de lucrări

2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat)

Normă de bază

2.7. Anul de studiu

 

IV

2.8. Semestrul

 

I

2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2)

DF

2.10. Regimul disciplinei        (obligativitate)3)

DI

                 

3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)

3.1 Număr de ore pe săptămână

3

din care: 1 curs

1

2  lucrări practice

2

3.4 Total ore din planul de învăţământ

45

din care: 1 curs

15

2  lucrări practice

30

Distribuţia fondului de timp ore

 

Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe

30

Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren

20

Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri

 

Tutoriat

1

Examinări

2

Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti

2

3.7 Total ore studiu individual

55

 

3.9 Total ore pe semestru

100

3.10 Numărul de credite4)

4

               

4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)

4.1 de curriculum

 

4.2 de competenţe

 

5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)

5.1. de desfăşurare a cursului

-

5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului

 

 

6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)

COMPETENŢE PROFESIONALE

C1 – Să identifice starea de boală şi să stabilească diagnosticul corect al afecţiunii

C2 – Să abordeze problemele de sănătate / boala din perspectiva particularităţilor comunităţii, în relaţie directă cu condiţiile sociale, economice şi/sau culturale proprii acelei colectivităţi

C5 – Să iniţieze şi să deruleze o activitate de cercetare ştiinţifică şi/sau formativă în domeniul său de competenţe

COMPETENŢE TRANSVERSALE

C6 – Autonomie şi responsabilitate

-          Dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili să ajute oamenii, interesaţi de dezvoltarea comunităţii

-          Să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale

-          Să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei

C7 – Interacţiune socială

-          Să cunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate

-          Să aibă sau să înveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă

-          Să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa

-          Să se implice în acţiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii

C8 – Dezvoltare personală şi profesională

-          Să aibă deschidere către învăţarea pe tot parcursul vieţii

-          Să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale

-          Să valorifice optim şi creativ propriul potenţial în activităţile colective

Să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării

7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)

7.1 Obiectivul general al disciplinei

cunoasterea principiilor de investigație și îngrijire a pacientului diagnosticat cu o boală endocrină

7.2 Obiectivele specifice

la finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă):

-          să formuleze diagnosticul nursei

-          să cunoască principiile şi mijloacele de investigație și îngrijire a bolnavului diagnosticat cu o boală endocrină

 

 

8. CONŢINUTURI

8.1  Curs (unităţi de conţinut)

Nr. ore

 Principii generale în endocrinologie. Priorităţi româneşti în endocrinologie. Homeostazia. Sistemul endocrin. Glandele endocrine. Sistemul endocrin difuz. Hormonii. Receptorii hormonali. Mecanismele de acţiune ale hormonilor. Reglarea sistemului endocrin – feedback, bioritmuri, control neuroendocrin, genetic.

 

1

Hipotalamusul. Investigarea și îngrijirea pacienților cu patologie hipotalamică( sindrom de secţiune a tijei hipofizare, diabet insipid, galactoree, hipogonadism hipogonadotrop lezional și funcțional, tulburări pubertare).

2

Hipofiza. Investigarea și îngrijirea pacienților cu patologie hipofizară (tumori secretante și nesecretante, insuficiența hipofizară, nanism hipofizar, comă hipofizară).

2

Tiroida. Investigarea și îngrijirea pacienților cu patologie tiroidiană (afecțiuni determinate de deficitul iodat, afecțiuni tiroidiene inflamatorii, nodul tiroidian, cancer tiroidian).

2

Tiroida. Investigarea și îngrijirea pacienților cu patologie tiroidiană (tireotoxicoză,  hipotiroidism, comă tireotoxică, comă mixedematoasă).

2

Paratiroidele. Investigarea și îngrijirea pacienților cu patologie paratiroidiana (hiperparatiroidism, hipoparatiroidism ), osteoporoză.

Obezitatea. Complicațiile endocrine ale obezității. Investigarea și îngrijirea pacienților cu obezitate.

2

Suprarenalele . Investigarea și îngrijirea pacienților cu patologie adrenală ( insuficiență corticosuprarenală primară acută și cronică, hipercortizolism, hiperaldosteronism, hiperplazie adrenală congenitală), medulosuprarenală (feocromocitom). Corticoterapia.

2

Dezvoltarea sexuală. Gonadele. Investigarea și îngrijirea pacienților cu tulburări de dezvoltare sexuală (sindrom Turner, sindrom Klinefelter, rezistență la androgeni, criptorhidism),  patologie gonadică ( infertilitate, insuficiență ovariană prematură, ovar polichistic)

2

8.2  Lucrări practice (subiecte/teme)

 

Examinarea pacientului cu boală endocrină, particularități. Rolul asistentului medical.

2

Investigația hormonologică și metabolică a pacientului cu patologie hipotalamo-hipofizară, testarea pacientului cu diabet insipid, teste dinamice pe axa tiroidiană, corticosuprarenală, gonadică, somatotropă). Prezentări cazuri clinice.

4

Investigația imagistică, oftalmologică și neurologică a pacientului cu patologie hipotalamo-hipofizară, interpretarea curbei de creștere, a vârstei osoase. Principii igieno-dietetice și abordare terapeutică în patologia hipotalamo-hipofizară. Prezentări cazuri clinice.

4

Investigația imagistică și hormonologică a pacientului cu patologie tiroidiană. Prezentări cazuri clinice.

4

Investigația cardiovasculară și metabolică a pacientului cu patologie tiroidiană. Principii igieno-dietetice și abordare terapeutică în patologia tiroidiană. Prezentări cazuri clinice.

4

Investigația imagistică, hormonologică și metabolică a pacientului cu patologie paratiroidiană. Principii igieno-dietetice și abordare terapeutică patologia paratiroidiană. Prezentări cazuri clinice.

 Investigația imagistică, hormonologică  și metabolică a pacientului cu osteoporoză. Principii igieno-dietetice și abordare terapeutică în osteoporoză. Prezentări cazuri clinice.

 Investigația imagistică, hormonologică și metabolică a pacientului cu obezitate. Principii igieno-dietetice și abordare terapeutică în obezitate. Prezentări cazuri clinice.

4

Investigația imagistică, hormonologică și metabolică a pacientului cu patologie suprarenală. Principii igieno-dietetice și abordare terapeutică în in patologia suprarenală. Prezentări cazuri clinice

4

Investigația imagistică, hormonologică și metabolică a pacientului cu patologie de dezvoltare sexuală și gonadică. Principii igieno-dietetice și abordare terapeutică în tulburările de dezvoltare sexuală și în patologia gonadică. Prezentări cazuri clinice

4

BIBLIOGRAFIE

Jameson L. Harrison Endocrinologie, Editura ALL, București, 2014

Melmed S., Polonski K., Larsen R.P. ,Kronenberg H., Williams Textbook of Endocrinology, 12th Edition, W.B.Saunders, Philadelphia, 2011

Dumitrache C - Endocrinologie Clinică, Ed. Național,București, 2012.

 

 

9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI

  •  

10. REPERE METODOLOGICE

Forme de activitate

Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc.

Curs

Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegere, conversaţie euristică, dezbaterea, problematizarea

Lucrari practice

Se folosesc urmatoarele metode combinate: aplicaţii practice, problematizarea, conversaţie euristică, e-learning, învăţare la patul bolnavului, învăţare bazată pe rezolvarea problemei

Studiu individual

e-learning, învăţare la patul bolnavului, învăţare bazată pe rezolvarea problemei

 

11. PROGRAM DE RECUPERARE

Recuperări absenţe

Nr. absenţe care se pot recupera

Locul desfăşurării

Perioada

Responsabil

Programarea temelor

Max. 20% din numărul total de ore de stagiu.

Spitalul Clinic Județean de Urgența Craiova, Clinica de Endocrinologie, etaj IX

 

Sâmbăta şi duminica, cu aviz anterior de la titularul disciplinei

Responsabilul de grupă

În prealabil

Program de consultaţii/

cerc ştiinţific studenţesc

-

Spitalul Clinic Județean de Urgența Craiova, Clinica de Endocrinologie, etaj IX

 

 

Pe tot parcursul semestrului, cu aviz anterior de la titularul disciplinei

Titularul disciplinei

În prealabil

Program pentru studenţii slab pregătiţi

-

Spitalul Clinic Județean de Urgența Craiova, Clinica de Endocrinologie, etaj IX

 

 

Pe tot parcursul semestrului, cu aviz anterior de la titularul disciplinei

Titularul disciplinei

În prealabil

 

12. EVALUARE

Forma de activitate

Evaluare

 

Procent din nota finală

 

Formativă

Periodică

Sumativă

 

Curs

La fiecare curs

 

 

 

Lucrări practice

 

Lunar (scris)

 

20%

Examen

 

 

 

Examen scris – 2 subiecte teoretice şi discuţia unui caz clinic

80%

Verificările periodice

 

 

La finalul stagiului

 

Prezenţa la curs

 

 

 

 

13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ

Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună)

Programare ore

Locul desfăşurării

Responsabil

Ultima zi de vineri a fiecarei luni

Spitalul Clinic Județean de Urgența Craiova, Clinica de Endocrinologie, etaj IX

 

 

Șef lucrări dr. Răducanu-Lichiardopol Corina

                   

 

Actualizat la 09.09.2021, 10:14