1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
ASISTENŢĂ MEDICALĂ ŞI MOAŞE |
1.3 Departamentul |
|
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
ASISTENŢĂ MEDICALĂ ŞI MOAŞE |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
BIOLOGIE CELULARĂ.HISTOLOGIE |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
|
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
STĂNOIU BOGDAN PETRE |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
STĂNOIU BOGDAN PETRE |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Şef lucrări univ. |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu
|
I |
2.8. Semestrul
|
I |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
|
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
A. SEMESTRUL I
3.1 Număr de ore pe săptămână |
2 |
din care: 3.2 curs |
1 |
3.3 seminar/laborator |
1 |
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
28 |
din care: 3.5 curs |
14 |
3.6 seminar/laborator |
14 |
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
10 |
||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
10 |
||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
20 |
||||
Tutoriat |
4 |
||||
Examinări |
6 |
||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
|
||||
3.7 Total ore studiu individual |
50 |
||||
3.8 Total ore pe semestru |
78 |
||||
3.9 Numărul de credite4) |
|
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Studenţii trebuie să aibă cunoştinţe de Biologie, Chimie |
4.2 de competenţe |
- |
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
- |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
Purtarea obligatorie a halatului, pregătirea, prin studiu individual, a laboratorului. |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)
COMPETENŢE PROFESIONALE |
CP1. Studentul trebuie să dobândească pe parcursul studiilor o cultură generală în domeniul biologiei celulare şi moleculare si geneticii, să aibă cunoştinţe fundamentale asupra structurii şi organizării celulei, alcătuirii şi funcţiilor membranei celulare, organizării matrixului extracelular, citoscheletului celular, semnalizării celulare, nucleului, replicaţiei ADN, transcripţiei, translaţiei, traficului moleculelor în celule, organitelor celulare
CP2 Studentul trebuie să fie capabil să aplice diversele cunoştinţe dobândite, să utilizeze microscopul optic, să recunoască imagini de microscopie electronică, să utilizeze aparatura din laborator, să izoleze şi să evalueze acizii nucleici, să interpreteze rezultatele PCR, Real-Time PCR, ASO, RFLP, să interpreteze electroforeza ADN în gel de agaroză şi în gel de poliacrilamidă
|
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
CT1 Autonomie şi responsabilitate
CT2 Interacţiune socială să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; să dezvolte abilităţi de lucru în echipă; să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute; să se implice în acţiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii. CT3 Dezvoltare personală şi profesională să conştientizeze importanţa pregătirii pe parcursul semestrului pentru obţinerea rezultatelor bune si durabile să conştientizeze importanţa căutării, documentării si cercetării proprii legate de temele discutate la curs şi laborator
|
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
Dobândirea de către studenţi a noţiunilor generale despre celule, bazele moleculare ale organizării celulare (structura şi ultrastructura celulei eucariote) şi ale mecanismelor celulare fiziologice şi patologice.
|
7.2 Obiectivele specifice |
Familiarizarea studenţilor cu noţiuni şi tehnici moderne de biologie celulară şi moleculară: microscopie optică şi electronică, culturi de celule, metode de fracţionare celulară, spectrofotometrie, tehnologie ADN-ARN (PCR, secventiere, Real-Time PCR) |
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
Originea si evolutia celulelor eucariote. Teoria evolutionista a originii vietii. Sintezele prebiotice. Aparitia sistemului genetic precelular. Aparitia primelor celule. Organizarea generala a celulelor eucariote. |
2 |
Componentele moleculare ale celulei. Bazele chimice ale alcatuirii moleculelor mici din celula. Structura si functiile macromoleculelor proteice. Structura acizilor nucleici. |
2 |
Arhitectura moleculara a membranei celulare. Invelisul celular.Structura moleculara a plasmalemei. Structurile specializate ale membranei celulare. Jonctiunile celulare |
2 |
Functia de transport a membranei celulare. Transportul mediat de proteinele “carrier”. Transportul mediat de proteinele canal. Transportul transmembranar al macromoleculelor. Endocitoza mediata de receptori |
2 |
Citoscheletul celular. Microtubulii. Structura si proprietati. Transportul intracelular mediat de microtubuli. Structura si proprietatile cililor si flagelilor. Centriolul si corpii bazali. Microfilamentele de actina. Filamentele intermediare. |
2 |
Matricea extracelulara. Masa polizaharidica si gligoproteica a matricei. Acidul hialuronic si proteoglicanii. Proteinele fibroase multifunctionale ale matricei. Colagenul. Proteinele de adezivitate ale matricei. Laminina si Fibronectina |
2
|
Nucleul celular. Structura. Organizarea ADN in nucleu. Functii. Replicatia ADN. Transcriptia si sinteza ARN in celula eucariota. Sinteza ARN ribozomal. Biogeneza ribozomilor. Translatia. Sinteza proteinelor. |
2 |
VI.2 LUCRARI PRACTICE (subiecte/teme) |
Nr. ore |
Prepararea celulelor pentru examinarea la microscopul optic. Tipuri de microscopie optică.
|
2 |
Microscopul electronic. Principii, construcție, funcționare. Prepararea celulelor pentru examinarea la microscopul electronic. |
2 |
Culturile de celule |
2 |
- Tehnici de izolare si purificare ADN și ARN. Metode de evaluare a concentrației, purității și gradului de fragmentare a acizilor nucleici anterior PCR. |
2 |
- Tehnici de amplificarea ADN/ARN. Tehnica PCR. Variante |
2 |
- Electroforeza ADN-ului în geluri de agaroză și poliacrilamidă. Variante și aplicații. Tehnica PCR în medicina legală - amprentarea ADN. |
2 |
- Aplicații ale tehnicii PCR. Detectarea mutaţiilor. Tehnici moleculare în diagnosticul și monitorizarea bolilor cu etiologie infecțioasă. Depistarea și evaluarea ADN/ARN infecțios în probele biologice umane. |
2 |
1.Principii fundamentale de biologie moleculară, F. Mixich, A. Ardelean, Ed. Medicală Universitară, 2002; 2. Noţiuni fundamentale de biologie celulară şi moleculară, Elena Buteică, B. Stănoiu, Ed. Universitaria, 2002; 3. Molecular Biology of the Cell, Alberts, Bruce; Johnson, Alexander; Lewis, Julian; Raff, Martin; Roberts, Keith; Walter, Peter New York and London: Garland Science; c2008.
|
|
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: |
Curs |
Prelegere, sinteză, învăţare interactivă în scopul realizării feedback-ului, explicarea unor probleme evidenţiate de studenţi. Prezentări power-point, proiectare diagrame, formule, filme si spoturi. |
Lucrari practice |
Explicaţia, dezbaterea, demonstraţia şi executarea analizelor de laborator. Prezentarea şi interpretarea unor cazuri reale. |
Studiu individual |
Studiu bibliografiei, exerciţii, elaborare de referate |
11. PROGRAM DE RECUPERARE
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
5 |
Laboratorul de Biologie celulară şi moleculară |
Penultima săptămână din semestru |
Cadrele didactice de la disciplină |
În funcţie de temele la care s-a absentat |
|
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
|
Laboratorul de Biologie celulară şi moleculară |
Săptămânal
|
Şef lucr. dr. Bogdan Stănoiu |
În funcţie de cerinţele studenţilor |
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
|
Laboratorul de Biologie celulară şi moleculară |
Săptămânal
|
Şef lucr. dr. Bogdan Stănoiu |
În funcţie de necesităţile studenţilor |
12. EVALUARE Forma de activitate |
Evaluare (scris, scris şi oral, oral, test, aplicaţie practică, altele) |
Procent din nota finală |
|||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
|
Curs |
- |
- |
Scris |
20% |
|
Lucrări practice |
Aplicatii practice |
Oral |
Oral |
20% |
|
Examen |
|
|
Scris + Oral |
60% |
|
Verificare |
|
|
|
|
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
Ultima vineri din fiecare lună, orele 1000-1200 |
Laboratorul de Biologie celulară şi moleculară |
Şef lucr. dr. Bogdan Stănoiu |