1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
MOAŞE ŞI ASISTENŢĂ MEDICALĂ |
1.3 Departamentul |
|
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
MOAŞE, ASISTENŢĂ MEDICALĂ |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
BIOFIZICĂ MEDICALĂ |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
|
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Paul Anoaica |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Paul Anoaica |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Şef lucrări |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Normă de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu
|
I |
2.8. Semestrul
|
II |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DF |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
2 |
din care: 3.2 curs |
1 |
3.3 seminar/laborator |
2 |
||
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
28 |
din care: 3.5 curs |
14 |
3.6 seminar/laborator |
14 |
||
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
14 |
||||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
10 |
||||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
7 |
||||||
Tutoriat |
1 |
||||||
Examinări |
3 |
||||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
4 |
||||||
3.7 Total ore studiu individual |
39 |
|
|||||
3.9 Total ore pe semestru |
67 |
||||||
3.10 Numărul de credite4) |
|
||||||
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
|
4.2 de competenţe |
|
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
- |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
|
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7) |
|
COMPETENŢE PROFESIONALE |
C1- Identificarea starii de boala si stabilirea corect al diagnosticului C5 – Sa initieze si sa deruleze o activitate de cercetare stiintifica sau/si formativa in domeniul sau de competente
|
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
C6. Autonomie şi responsabilitate · dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii; · să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale; · să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei. C7. Interacţiune socială; · să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; · să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă; · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa; · să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii. C8. Dezvoltare personală şi profesională · să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii, · să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale; · să valorifice optim si creativ propriul potential în activităţile colective; · să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării. |
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
Însuşirea, aplicarea şi înţelegerea noţiunilor legate de procesele şi fenomenele fizice la sistemele biologice, cu predilecţie în organismul uman; utilizarea corectă a principilor şi mărimilor fizice în scopul manipulării eficiente şi în siguranţă a aparaturii şi a metodelor instrumentale medicale de către personalul specializat în investigatii şi analize în cadrul unitaţiilor sanitare;
|
7.2 Obiectivele specifice |
La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă) să-şi însuşească ABILITĂŢILE COGNITIVE, care le vor permite: - Explice, diferenţieze şi să analizeze principiile diverselor fenomene şi principii fizice (mecanică, optică, electricitate şi magnetism, atomică şi nucleară) în raport cu funcţionarea materiei vii. - Să analizeze, să sintetizeze şi să interpreteze corect fenomenele biofizice şi fizice ce apar în reglementarea şi utilizarea aparaturii care intervine în activitatea medicală - Să compare şi să evalueze metodele imagistice studiate, din punct de vedere al interacţiilor fizice DEPRINDERI PRACTICE - Să efectueze anumite lucrări practice care au corespendenţă în actvitatea profesională, în analizele din laboratoarele clinice, în folosirea metodelor fizice de investigare si tratament al bolilor - Să planifice şi să efectueze lucrări experimentale de biofizică în echipă - Să explice şi să interpreteze rezultatele analitice; - Să evalueze şi sa integreze date experimentale obţinute prin diverse metode specifice domeniului medical ATITUDINI - să fie deschişi spre dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii; - să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei. - să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; - să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă; - să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa; - să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii, - să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale; - să valorifice optim si creativ propriul potential în activităţile colective; - să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării; |
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
1. Obiectul şi importanţa biofizicii şi fizicii medicale |
1 |
2. Elemente de fizica atomului şi moleculei, structură, interacţii şi legături moleculare, aplicaţii în biofizică |
1 |
3. Noţiuni de termodinamica sistemelor vii (principii, funcţii termodinamice termodinamica proceselor biologice, metabolism, aplicaţii) |
1 |
4. Sisteme disperse (apa, soluţii: structură moleculara, proprietăţi fizice, aplicaţii) |
1 |
5. Noţiuni de biomecanică (forţe, mecanica fluidelor, hemodinamică, acustică, unde mecanice, aplicaţii în medicină şi biofizică) |
1 |
6. Membrana celulară (organizare şi funcţii, compoziţie, modele membranare, mecanisme si sisteme de comunicare intercelulara, fenomene de transport prin membrană) |
2 |
7. Biofizica sistemelor complexe: receptori şi analizori (analizorul vizual, analizorul auditiv) |
1 |
8. Bioelectricitate şi biomagnetism, aplicaţii terapeutice; proprietăţi ale transmiterii impulsurilor în celule nervoase şi musculare |
1 |
9. Laseri şi aplicaţii în medicină |
1 |
10. Radiaţii ionizante şi neionizante: caracteristici, interacţia cu ţesutul viu, radioprotecţie, aplicaţii medicale) |
2 |
11. Principii fizice ale imagisticii medicale: (radiografie, ecografie, CT, MRI, scintigrafie, PET) |
2 |
TOTAL |
14 |
BIBLIOGRAFIE: 1. P.G.Anoaica, S. Buzatu, E.Osiac Biofizică şi Fizică Medicală, Editura Medicală Universitară 2013 2. Paul Davidovits, Physics in Medicine and Biology, Academic Press, 2008 3. Irving P. Herman, Physics of the human body, Springer, 2007 4. R. Glaser, Biophysics, Springer Verlag Berlin 2012 |
|
8.2 Lucrări practice (subiecte/teme) |
|
1. Noţiuni de protecţia muncii în laborator, mărimi fizice, unităţi de măsură |
1 |
2. Măsurători, erori experimentale, interpretarea statistica a datelor experimentale |
1 |
3. Măsurători termodinamice (căldură specifică, căldura latentă, capacitate calorică) |
1 |
4. Determinarea coeficientului de tensiune superficiala al unei soluţii tensioactive |
1 |
5. Vâscozimetrie (principii, metode, determinări) |
1 |
6. Măsurarea indicelui de refracţie al lichidelor cu ajutorul refractometrului |
1 |
7. Determinarea concentraţiei unei soluţii optic active cu ajutorul polarimetrului |
1 |
8. Microscopie optică; caracteristici ale radiaţiei laser |
2 |
9. Analize spectrale (principii, tipuri, aplicaţii medicale) |
2 |
10. Măsurători bioelectrice (potenţiale, electroliză, principii EKG) |
1 |
11. Studiul ultrasunetelor (propagare, reflexie, determinarea coeficientului de atenuare) |
2 |
TOTAL |
14 |
BIBLIOGRAFIE: 1. P.G.Anoaica, S. Buzatu, E.Osiac Biofizică şi Fizică Medicală, Editura Medicală Universitară 2013 2. Paul Davidovits, Physics in Medicine and Biology, Academic Press, 2008 3. Irving P. Herman, Physics of the human body, Springer, 2007 4. R. Glaser, Biophysics, Springer Verlag Berlin 2012 5. Protocoale ale disciplinei |
|
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
Curs |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegerea, dezbaterea, problematizarea |
Lucrari practice |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: aplicaţii practice, studiu de caz, proiecte |
Studiu individual |
Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice |
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
|||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
3 |
Lab. biofizica |
Ultimele doua saptamani |
Titular lucrari practice |
Conform orarului de la disciplină |
|
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
2ore/sapt. |
Lab. biofizica |
Ultimele doua saptamani |
Titular lucrari practice |
Conform orarului de la disciplină |
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
8 ore/sem. |
Lab. biofizica |
Ultimele doua saptamani |
Titular lucrari practice |
Conform orarului de la disciplină |
|
|||||
12. EVALUARE |
|||||
Forma de activitate |
Evaluare scris/oral
|
Procent din nota finală |
|||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
|
Curs |
X |
|
|
10% |
|
Lucrări practice |
X |
X |
|
20% |
|
Examen |
|
|
X |
70% |
|
Verificările periodice |
X |
|
|
10% |
|
Prezenţa la curs |
|
|
|
|
|
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
|||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
|||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|||
Prima zi de vineri a fiecarei luni |
Lab. Biofizică |
Toate cadrele didactice |