Programa

Programa

1. DATE DESPRE PROGRAM

1.1 Instituţia de învăţământ superior

UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA

1.2 Facultatea

MOAŞE ŞI ASISTENŢĂ MEDICALĂ

1.3 Departamentul

 

1.4 Domeniul de studii

SĂNĂTATE

1.5 Ciclul de studii1

LICENŢĂ

1.6 Programul de studii/Calificarea

MOAŞE, ASISTENŢĂ MEDICALĂ

2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ

2.1 Denumirea disciplinei

BIOFIZICĂ MEDICALĂ

2.2. Codul disciplinei 

 

2.3 Titularul activităţilor de curs

Paul Anoaica

2.4 Titularul activităţilor de seminar

Paul Anoaica

2.5.Gradul didactic    

 Şef lucrări

2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat)

Normă de bază

2.7. Anul de studiu

 

I

2.8. Semestrul

 

II

2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2)

DF

2.10. Regimul disciplinei        (obligativitate)3)

DI

                 

3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)

3.1 Număr de ore pe săptămână

2

din care: 3.2 curs

1

3.3 seminar/laborator

2

3.4 Total ore din planul de învăţământ

28

din care: 3.5 curs

14

3.6 seminar/laborator

14

Distribuţia fondului de timp ore

 

Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe

14

Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren

10

Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri

7

Tutoriat

1

Examinări

3

Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti

4

3.7 Total ore studiu individual

39

 

3.9 Total ore pe semestru

67

3.10 Numărul de credite4)

 

               

 

4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)

4.1 de curriculum

 

4.2 de competenţe

 

5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)

5.1. de desfăşurare a cursului

-

5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului

 

 

6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)

COMPETENŢE PROFESIONALE

C1- Identificarea starii de boala si stabilirea corect al diagnosticului

C5 – Sa initieze si sa deruleze o activitate de cercetare stiintifica sau/si formativa in domeniul sau de competente

 

COMPETENŢE TRANSVERSALE

C6. Autonomie şi responsabilitate

         ·            dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii;

         ·            să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale;

         ·            să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei.

 

C7. Interacţiune socială;

          ·           să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate;

          ·           să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă;

          ·           să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa;

          ·           să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii.

 

C8. Dezvoltare personală şi profesională

         ·            să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii,

         ·            să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale;

         ·            să valorifice  optim si creativ propriul potential  în activităţile colective;

         ·            să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării.

 

7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)

7.1 Obiectivul general al disciplinei

 

Însuşirea, aplicarea şi înţelegerea noţiunilor legate de procesele şi fenomenele fizice la sistemele biologice, cu predilecţie în organismul uman; utilizarea corectă a principilor şi mărimilor fizice în scopul manipulării eficiente şi în siguranţă a aparaturii şi a metodelor instrumentale medicale de către personalul specializat în investigatii şi analize în cadrul unitaţiilor sanitare;

 

7.2 Obiectivele specifice

La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă) să-şi însuşească

ABILITĂŢILE COGNITIVE, care le vor permite:

-          Explice, diferenţieze şi să analizeze principiile diverselor fenomene şi principii fizice (mecanică, optică, electricitate şi magnetism, atomică şi nucleară) în raport cu funcţionarea materiei vii.

-          Să analizeze, să sintetizeze şi să interpreteze corect fenomenele biofizice şi fizice ce apar în reglementarea şi utilizarea aparaturii care intervine în activitatea medicală

-          Să compare şi să evalueze metodele imagistice studiate, din punct de vedere al interacţiilor fizice

DEPRINDERI PRACTICE

-          Să efectueze anumite lucrări practice care au corespendenţă în actvitatea profesională, în analizele din laboratoarele clinice, în folosirea metodelor fizice de investigare si tratament al bolilor

-          Să planifice şi să efectueze lucrări experimentale de biofizică în echipă

-          Să explice şi să interpreteze rezultatele analitice;

-          Să evalueze şi sa integreze date experimentale obţinute prin diverse metode specifice domeniului medical 

ATITUDINI

-          să fie deschişi spre dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii;

-          să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei.

-          să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate;

-          să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă;

-          să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa;

-          să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii,

-          să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale;

-          să valorifice  optim si creativ propriul potential  în activităţile colective;

-          să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării;

8. CONŢINUTURI

8.1  Curs (unităţi de conţinut)

Nr. ore

1.      Obiectul şi importanţa biofizicii şi fizicii medicale

1

2.      Elemente de fizica atomului şi moleculei, structură, interacţii şi legături moleculare, aplicaţii în biofizică

1

3.      Noţiuni de termodinamica sistemelor vii (principii, funcţii termodinamice termodinamica proceselor biologice, metabolism, aplicaţii)

1

4.      Sisteme disperse (apa, soluţii: structură moleculara, proprietăţi fizice, aplicaţii)

1

5.      Noţiuni de biomecanică (forţe, mecanica fluidelor, hemodinamică, acustică, unde mecanice, aplicaţii în medicină şi biofizică)

1

6.      Membrana celulară (organizare şi funcţii, compoziţie, modele membranare, mecanisme si sisteme de comunicare intercelulara, fenomene de transport prin membrană)

2

7.      Biofizica sistemelor complexe: receptori şi analizori (analizorul vizual, analizorul auditiv)

1

8.      Bioelectricitate şi biomagnetism, aplicaţii terapeutice; proprietăţi ale transmiterii impulsurilor în celule nervoase şi musculare

1

9.      Laseri şi aplicaţii în medicină

1

10.  Radiaţii ionizante şi neionizante: caracteristici, interacţia cu ţesutul viu, radioprotecţie, aplicaţii medicale)

2

11.  Principii fizice ale imagisticii medicale: (radiografie, ecografie, CT, MRI, scintigrafie, PET)

2

TOTAL

14

BIBLIOGRAFIE:

1.      P.G.Anoaica, S. Buzatu, E.Osiac Biofizică şi Fizică Medicală, Editura Medicală Universitară 2013

2.      Paul Davidovits, Physics in Medicine and Biology, Academic Press, 2008

3.      Irving P. Herman, Physics of the human body, Springer, 2007

4.      R. Glaser, Biophysics, Springer Verlag Berlin 2012

 

8.2  Lucrări practice (subiecte/teme)

 

1.      Noţiuni de protecţia muncii în laborator, mărimi fizice, unităţi de măsură

1

2.      Măsurători, erori experimentale, interpretarea statistica a datelor experimentale

1

3.      Măsurători termodinamice (căldură specifică, căldura latentă, capacitate calorică)

1

4.      Determinarea coeficientului de tensiune superficiala al unei soluţii tensioactive

1

5.      Vâscozimetrie (principii, metode, determinări)

1

6.      Măsurarea indicelui de refracţie al lichidelor cu ajutorul refractometrului

1

7.      Determinarea concentraţiei unei soluţii optic active cu ajutorul polarimetrului

1

8.      Microscopie optică; caracteristici ale radiaţiei laser

2

9.      Analize spectrale (principii, tipuri, aplicaţii medicale)

2

10.  Măsurători bioelectrice (potenţiale, electroliză, principii EKG)

1

11.  Studiul ultrasunetelor (propagare, reflexie, determinarea coeficientului de atenuare)

2

TOTAL

14

BIBLIOGRAFIE:

1.      P.G.Anoaica, S. Buzatu, E.Osiac Biofizică şi Fizică Medicală, Editura Medicală Universitară 2013

2.      Paul Davidovits, Physics in Medicine and Biology, Academic Press, 2008

3.      Irving P. Herman, Physics of the human body, Springer, 2007

4.      R. Glaser, Biophysics, Springer Verlag Berlin 2012

5.      Protocoale ale disciplinei

 

 

9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI

  •  

10. REPERE METODOLOGICE

Forme de activitate

Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc.

Curs

Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegerea, dezbaterea, problematizarea

Lucrari practice

Se folosesc urmatoarele metode combinate: aplicaţii practice, studiu de caz, proiecte

Studiu individual

Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice

 

11. PROGRAM DE RECUPERARE

Recuperări absenţe

Nr. absenţe care se pot recupera

Locul desfăşurării

Perioada

Responsabil

Programarea temelor

 

3

Lab. biofizica

Ultimele doua saptamani

Titular lucrari practice

Conform orarului  de la disciplină

Program de consultaţii/

cerc ştiinţific studenţesc

2ore/sapt.

Lab. biofizica

Ultimele doua saptamani

Titular lucrari practice

Conform orarului  de la disciplină

Program pentru studenţii slab pregătiţi

8 ore/sem.

Lab. biofizica

Ultimele doua saptamani

Titular lucrari practice

Conform orarului  de la disciplină

 

12. EVALUARE

Forma de activitate

Evaluare scris/oral

 

Procent din nota finală

 

Formativă

Periodică

Sumativă

 

Curs

X

 

 

10%

Lucrări practice

X

X

 

20%

Examen

 

 

X

70%

Verificările periodice

X

 

 

10%

Prezenţa la curs

 

 

 

 

13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ

Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună)

Programare ore

Locul desfăşurării

Responsabil

Prima zi de vineri a fiecarei luni

Lab. Biofizică

Toate cadrele didactice

 

Actualizat la 09.09.2021, 10:14