Programa

Programa

 1. DATE DESPRE PROGRAM

1.1 Instituţia de învăţământ superior

UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA

1.2 Facultatea

MOAŞE ŞI ASISTENŢĂ MEDICALĂ

1.3 Departamentul

1

1.4 Domeniul de studii

SĂNĂTATE

1.5 Ciclul de studii1

LICENŢĂ

1.6 Programul de studii/Calificarea

ASISTENŢĂ MEDICALĂ

2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ

2.1 Denumirea disciplinei

ANATOMIE SI EMBRIOLOGIE

2.2. Codul disciplinei 

 

2.3 Titularul activităţilor de curs

Sef lucr. Dr. Dana Maria Albulescu

2.4 Titularul activităţilor de seminar

Sef lucr. Dr. Dana Maria Albulescu

2.5.Gradul didactic    

Şef Lucrări

2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat)

Norma de baza

2.7. Anul de studiu

I

2.8. Semestrul

I+II

2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2)

DF

2.10. Regimul disciplinei        (obligativitate)3)

DI

                 

3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)

3.1 Număr de ore pe săptămână

4

din care: 3.2 curs

2

3.3 seminar/laborator

2

3.4 Total ore din planul de învăţământ

56

din care: 3.5 curs

28

3.6 seminar/laborator

28

Distribuţia fondului de timp ore

 

Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe

20

Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren

16

Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri

28

Tutoriat

4

Examinări

8

Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti

22

3.7 Total ore studiu individual

96

3.8 Total ore pe semestru

152

3.9 Numărul de credite4)

 

4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)

4.1 de curriculum

Studenţii trebuie să aibă cunoştinţe de anatomie, fiziologie

4.2 de competenţe

 

 

5.1. de desfăşurare a cursului

-

5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului

Purtarea obligatorie a halatului, Pregătirea în prealabil, prin studiu individual a laboratorului

5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)

 

6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)

COMPETENŢE PROFESIONALE

C1. Dobandirea unui limbaj anatomic adecvat

C2. Constientizarea importantei anatomiei in practica medicala curenta

C3. Dezvoltarea unei gandiri clinice pragmatice, bazate pe notiunile de anatomie functionala

C4. Recunoasterea elementelor structurale ale corpului uman

C5.Dobandirea notiunilor fundamentale asupra functiilor elementelor structurale si sistemelor corpului uman

C6. Dezvoltarea spiritului de lucru in echipa

C7. Cultivarea disciplinei academice si responsabilitatii fata de pregatirea medicala fundamentala, ca etapa obligatorie in formarea unui bun medic practician

COMPETENŢE TRANSVERSALE

C8. Autonomie şi responsabilitate

         ·            să însuşească reperele morale necesare pentru cultivarea unei personalităţi pozitive, în sensul corectitudinii, onestităţii, disponibilităţii pentru pacienţi, cooperării pentru rezolvarea problemelor medicale din comunitate

C9. Interacţiune socială;

          ·           să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate

          ·           să înveţe ceea ce înseamnă lucrul în echipă şi să optimizeze relaţiile din interiorul acesteia

          ·           să înveţe să realizeze o comunicare optimă scrisă şi verbală cu membrii echipei şi cu pacienţii

          ·           să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii

C10. Dezvoltare personală şi profesională

         ·            să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii

         ·            să conştientizeze necesitatea studiului individual

         ·            să valorifice  potential propriu  în activităţile colective

         ·            să utilizeze informaţia scisă şi electronică

 

7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)

7.1 Obiectivul general al disciplinei

 - fixarea şi aprofundarea unor noţiuni de baza din domeniul

    anatomieii pe care studentul le va întâlni şi cu care se va

    confrunta pe parcursul anilor de învăţământ

 

7.2 Obiectivele specifice

 - dobândirea cunoştinţelor generale necesare folosirii unor metode moderne de asimilare a unor noţiuni necesare înţelegerii unor procese fiziologice anatomice din organismul uman.

8. CONŢINUTURI

8.1  Curs (unităţi de conţinut)

Nr. ore

Tema 1: Introducere. Etape în cunoaşterea anatomiei omului. Anatomia generală a sistemelor.Modalităţi de orientare în studiul anatomiei

2

Tema 2: Anatomia reproducerii şi dezvoltării umane. Gametogeneza

2

Tema 3: . Anatomia şi biomecanica sistemului osteo - articular. Scheletul extremităţii cefalice; scheletul membrelor superioare şI inferioare; coloana vertebrală

10

Tema 4: Anatomia sistemului digestiv: cavitatea orală, faringe esofag, stomac,

intestinul subţire, intestinul gros. Ficatul, pancreasul

6

Tema 5: . Anatomia sistemului respirator: nasul extern, fosele nazale, laringele, traheea, bronhiile, plămânii, pleurele

4

Tema 6: . Anatomia sistemului urogenital: rinichii, pelvisul renal, ureterul, vezica urinară, uretra. Organele genitale interne şi externe la femeie şI bărbat. Perineul la femeie şI bărbat

6

Tema 7: Anatomia sistemului circulator: inima, pericardul. Vasele arteriale şi vasele venoase

6

Tema 8: Anatomia sistemului circulator limfatic

2

Tema 9: Anatomia sistemului nervos: măduva spinării, trunchiul cerebral, cerebelul, diencefalul, emisferele cerebrale, ventriculi cerebrali. Vascularizaţia sistemului nervos central.

12

Tema 10: Sistemul nervos periferic: nervii cranieni, plexurile nervoase. Sistemul nervos simpatic şI parasimpatic

2

Tema 11: Anatomia sistemelor de reglare neuro - endocrine

2

Tema 12: . Noţiuni de anatomie topografică a extremităţii cefalice, a amembrelor superioare şI inferioare a trunchiului

2

BIBLIOGRAFIE

 

1.         V. Papilian- Anatomia omului vol I-II, Ed. Didactica si Pedagogica.

2.         Ghe. Dragoi – Manualul lui Repciuc de Anatomi Omului.

3. I. Nicolescu – Anatomia Omului, Vol I,II,III,Ed, UMF Craiova

 

8.2  Lucrări practice (subiecte/teme)

 

1. Părţile corpului omenesc. Metode de studiu în anatomia umană. Axe, puncte, plane.

 

2

2. Sistem osteo articular; scheletul coloanei vertebrale. Vertebre tip, vertebrele cervicale, toracale, lombare.

 

2

       3. Sacrul, coccigele. Coloana vertebrală în întregime

2

       4. Scheletul centurii membrului superior. Clavicula şi scapula

 

2

       5. Humerusul, Radiusul, Ulna. Scheletul mâinii: oasele carpiene, metacarpiene, falangele

2

       6. Scheletul membrului inferior. Osul coxal. Bazinul osos. Diametrele bazinului osos.

 

2

       7. Osul femur, patela.

2

       8. Oasele gambei: tibia, fibula. Scheletul piciorului oasele tarsiene, metatarsiene, falangele.

2

       9. Craniul osos. Oasele neurocraniului: frontalul, etmoidul, occipitalul, temporalul, sfenoidul, parietalul

2

      10. Oasele viscerocraniului. Puncte antropologice, diametre şi indici de dezvoltare

2

      11. Sistemul muscular:principalele grupe musculare ale extremităţii cefalice, trunchiului, membrelor superioare şI inferioare

 

2

      12. Sistemul digestiv: cavitatea orală, faringe, esofag, stomac

2

      13. Intestinul subţire; intestinul gros; ficatul, pancreasul.

      14. Sistemul respirator; nasul extern, fosele nazale, laringele, traheea plămânii, pleurele.

 

2

1.      Sistemul urogenital: rinichii, ureterul, vezica urinară, uretra.

2.      Organele genitale interne şi externe. Perineul la femeie şI bărbat

 

2

2

3. Sistemul circulator; Cordul: configuraţia externă configuraţia internă a atriilor şI ventriculilor

 

2

      4. Vascularizaţia arterială, venoasă şI limfatică a extremităţii cefalice

2

      5. Vascularizaţia arterială, venoasă şI limfatică a membrului superior

2

      6. Vascularizaţia arterială, venoasă şI limfatică a membrului inferior

2

      7. Vascularizaţia arterială, venoasă şI limfatică a pereţilor trunchiului

2

      8. Măduva spinării: configuraţia externă, vascularizaţia arterială şI venoasă

2

      9. Trunchiul cerebral : bulbul, puntea, mezencefalul: configuraţia externă

2

      10. Cerebelul: configuraţia externă. Diencefalul: configuraţia externă

2

      11. Emisferele cerebrale. Şanţuri. Lobi

2

      12. Nervii cranieni.

2

      13. Plexurile nervoase: cervical, brahial, lombar, sacrococcigian

2

      14. Anatomia topographică a membrelor superioare şI inferioare. Anatomia topographică a trunchiului, extremităţii cefalice

2

9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI

  •  

10. REPERE METODOLOGICE

Forme de activitate

Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte

Curs

Se folosesc urmatoarele metode combinate: explicaţie, prelegere, conversaţie examinatoare, dezbaterea, problematizarea

Lucrari practice

Se folosesc urmatoarele metode combinate: metoda observării, metoda demonstraţiei, studiu de caz, problematizarea, conversaţie euristică

Studiu individual

Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice

 

11. PROGRAM DE RECUPERARE

Recuperări absenţe

Nr. absenţe care se pot recupera

Locul desfăşurării

Perioada

Responsabil

Programarea temelor

3

 

Sediul disciplinei

Ultima saptamana a semestrului

Sef lucr. Dr. Dana Maria Albulescu

Cronologic, 2 teme/zi

Program de consultaţii/

cerc ştiinţific studenţesc

2ore/

saptamana

 

Sediul disciplinei

Saptamanal

Sef lucr. Dr. Dana Maria Albulescu

Tema din saptamana respectiva

Program pentru studenţii slab pregătiţi

2ore/

saptamana

 

Sediul disciplinei

Saptămânal

Sef lucr. Dr. Dana Maria Albulescu

Tema din saptamana respectiva

 

12. EVALUARE

Forma de activitate

Evaluare

 

Procent din nota finală

 

Formativă

Periodică

Sumativă

 

Curs

-

X

-

5%

Lucrări practice

X

X

-

25%

Examen

-

-

X

50%

Verificările periodice

-

X

-

20%

Prezenţa la curs

-

-

-

 

13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ

Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună)

Programare ore

Locul desfăşurării

Responsabil

Ultima zi de vineri a fiecarei luni

Sediul disciplinei

Şef.lucr.dr. Dana Albulescu

             

 

                                                                       

 

 

 

 

Titular disciplină,Sef Lucr   Dr Dana Albulescu

 

Actualizat la 09.09.2021, 10:13