1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
MOAŞE ŞI ASISTENŢĂ MEDICALĂ
|
1.3 Departamentul |
1 |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
ASISTENŢĂ MEDICALĂ |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
ANATOMIE SI EMBRIOLOGIE |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
|
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Sef lucr. Dr. Dana Maria Albulescu |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Sef lucr. Dr. Dana Maria Albulescu |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Şef Lucrări |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de baza |
|||||||
2.7. Anul de studiu |
I |
2.8. Semestrul |
I+II |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DF |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
4 |
din care: 3.2 curs |
2 |
3.3 seminar/laborator |
2 |
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
56 |
din care: 3.5 curs |
28 |
3.6 seminar/laborator |
28 |
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
20 |
||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
16 |
||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
28 |
||||
Tutoriat |
4 |
||||
Examinări |
8 |
||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
22 |
||||
3.7 Total ore studiu individual |
96 |
||||
3.8 Total ore pe semestru |
152 |
||||
3.9 Numărul de credite4) |
|
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Studenţii trebuie să aibă cunoştinţe de anatomie, fiziologie |
4.2 de competenţe |
|
5.1. de desfăşurare a cursului |
- |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
Purtarea obligatorie a halatului, Pregătirea în prealabil, prin studiu individual a laboratorului |
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7) |
|
COMPETENŢE PROFESIONALE |
C1. Dobandirea unui limbaj anatomic adecvat C2. Constientizarea importantei anatomiei in practica medicala curenta C3. Dezvoltarea unei gandiri clinice pragmatice, bazate pe notiunile de anatomie functionala C4. Recunoasterea elementelor structurale ale corpului uman C5.Dobandirea notiunilor fundamentale asupra functiilor elementelor structurale si sistemelor corpului uman C6. Dezvoltarea spiritului de lucru in echipa C7. Cultivarea disciplinei academice si responsabilitatii fata de pregatirea medicala fundamentala, ca etapa obligatorie in formarea unui bun medic practician |
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
C8. Autonomie şi responsabilitate · să însuşească reperele morale necesare pentru cultivarea unei personalităţi pozitive, în sensul corectitudinii, onestităţii, disponibilităţii pentru pacienţi, cooperării pentru rezolvarea problemelor medicale din comunitate C9. Interacţiune socială; · să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate · să înveţe ceea ce înseamnă lucrul în echipă şi să optimizeze relaţiile din interiorul acesteia · să înveţe să realizeze o comunicare optimă scrisă şi verbală cu membrii echipei şi cu pacienţii · să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii C10. Dezvoltare personală şi profesională · să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii · să conştientizeze necesitatea studiului individual · să valorifice potential propriu în activităţile colective · să utilizeze informaţia scisă şi electronică |
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
- fixarea şi aprofundarea unor noţiuni de baza din domeniul anatomieii pe care studentul le va întâlni şi cu care se va confrunta pe parcursul anilor de învăţământ
|
7.2 Obiectivele specifice |
- dobândirea cunoştinţelor generale necesare folosirii unor metode moderne de asimilare a unor noţiuni necesare înţelegerii unor procese fiziologice anatomice din organismul uman. |
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
Tema 1: Introducere. Etape în cunoaşterea anatomiei omului. Anatomia generală a sistemelor.Modalităţi de orientare în studiul anatomiei |
2 |
Tema 2: Anatomia reproducerii şi dezvoltării umane. Gametogeneza |
2 |
Tema 3: . Anatomia şi biomecanica sistemului osteo - articular. Scheletul extremităţii cefalice; scheletul membrelor superioare şI inferioare; coloana vertebrală |
10 |
Tema 4: Anatomia sistemului digestiv: cavitatea orală, faringe esofag, stomac, intestinul subţire, intestinul gros. Ficatul, pancreasul |
6 |
Tema 5: . Anatomia sistemului respirator: nasul extern, fosele nazale, laringele, traheea, bronhiile, plămânii, pleurele |
4 |
Tema 6: . Anatomia sistemului urogenital: rinichii, pelvisul renal, ureterul, vezica urinară, uretra. Organele genitale interne şi externe la femeie şI bărbat. Perineul la femeie şI bărbat |
6 |
Tema 7: Anatomia sistemului circulator: inima, pericardul. Vasele arteriale şi vasele venoase |
6 |
Tema 8: Anatomia sistemului circulator limfatic |
2 |
Tema 9: Anatomia sistemului nervos: măduva spinării, trunchiul cerebral, cerebelul, diencefalul, emisferele cerebrale, ventriculi cerebrali. Vascularizaţia sistemului nervos central. |
12 |
Tema 10: Sistemul nervos periferic: nervii cranieni, plexurile nervoase. Sistemul nervos simpatic şI parasimpatic |
2 |
Tema 11: Anatomia sistemelor de reglare neuro - endocrine |
2 |
Tema 12: . Noţiuni de anatomie topografică a extremităţii cefalice, a amembrelor superioare şI inferioare a trunchiului |
2 |
BIBLIOGRAFIE |
|
1. V. Papilian- Anatomia omului vol I-II, Ed. Didactica si Pedagogica. 2. Ghe. Dragoi – Manualul lui Repciuc de Anatomi Omului. 3. I. Nicolescu – Anatomia Omului, Vol I,II,III,Ed, UMF Craiova |
|
8.2 Lucrări practice (subiecte/teme) |
|
1. Părţile corpului omenesc. Metode de studiu în anatomia umană. Axe, puncte, plane.
|
2 |
2. Sistem osteo articular; scheletul coloanei vertebrale. Vertebre tip, vertebrele cervicale, toracale, lombare.
|
2 |
3. Sacrul, coccigele. Coloana vertebrală în întregime |
2 |
4. Scheletul centurii membrului superior. Clavicula şi scapula
|
2 |
5. Humerusul, Radiusul, Ulna. Scheletul mâinii: oasele carpiene, metacarpiene, falangele |
2 |
6. Scheletul membrului inferior. Osul coxal. Bazinul osos. Diametrele bazinului osos.
|
2 |
7. Osul femur, patela. |
2 |
8. Oasele gambei: tibia, fibula. Scheletul piciorului oasele tarsiene, metatarsiene, falangele. |
2 |
9. Craniul osos. Oasele neurocraniului: frontalul, etmoidul, occipitalul, temporalul, sfenoidul, parietalul |
2 |
10. Oasele viscerocraniului. Puncte antropologice, diametre şi indici de dezvoltare |
2 |
11. Sistemul muscular:principalele grupe musculare ale extremităţii cefalice, trunchiului, membrelor superioare şI inferioare
|
2 |
12. Sistemul digestiv: cavitatea orală, faringe, esofag, stomac |
2 |
13. Intestinul subţire; intestinul gros; ficatul, pancreasul. 14. Sistemul respirator; nasul extern, fosele nazale, laringele, traheea plămânii, pleurele.
|
2 |
1. Sistemul urogenital: rinichii, ureterul, vezica urinară, uretra. 2. Organele genitale interne şi externe. Perineul la femeie şI bărbat
|
2 2 |
3. Sistemul circulator; Cordul: configuraţia externă configuraţia internă a atriilor şI ventriculilor
|
2 |
4. Vascularizaţia arterială, venoasă şI limfatică a extremităţii cefalice |
2 |
5. Vascularizaţia arterială, venoasă şI limfatică a membrului superior |
2 |
6. Vascularizaţia arterială, venoasă şI limfatică a membrului inferior |
2 |
7. Vascularizaţia arterială, venoasă şI limfatică a pereţilor trunchiului |
2 |
8. Măduva spinării: configuraţia externă, vascularizaţia arterială şI venoasă |
2 |
9. Trunchiul cerebral : bulbul, puntea, mezencefalul: configuraţia externă |
2 |
10. Cerebelul: configuraţia externă. Diencefalul: configuraţia externă |
2 |
11. Emisferele cerebrale. Şanţuri. Lobi |
2 |
12. Nervii cranieni. |
2 |
13. Plexurile nervoase: cervical, brahial, lombar, sacrococcigian |
2 |
14. Anatomia topographică a membrelor superioare şI inferioare. Anatomia topographică a trunchiului, extremităţii cefalice |
2 |
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte |
Curs |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: explicaţie, prelegere, conversaţie examinatoare, dezbaterea, problematizarea |
Lucrari practice |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: metoda observării, metoda demonstraţiei, studiu de caz, problematizarea, conversaţie euristică |
Studiu individual |
Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice |
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
|
3
|
Sediul disciplinei |
Ultima saptamana a semestrului |
Sef lucr. Dr. Dana Maria Albulescu |
Cronologic, 2 teme/zi |
||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
2ore/ saptamana
|
Sediul disciplinei |
Saptamanal |
Sef lucr. Dr. Dana Maria Albulescu |
Tema din saptamana respectiva |
|
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
2ore/ saptamana
|
Sediul disciplinei |
Saptămânal |
Sef lucr. Dr. Dana Maria Albulescu |
Tema din saptamana respectiva |
|
|
||||||
12. EVALUARE |
||||||
Forma de activitate |
Evaluare
|
Procent din nota finală |
||||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
||
Curs |
- |
X |
- |
5% |
||
Lucrări practice |
X |
X |
- |
25% |
||
Examen |
- |
- |
X |
50% |
||
Verificările periodice |
- |
X |
- |
20% |
||
Prezenţa la curs |
- |
- |
- |
|
||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
||||
Ultima zi de vineri a fiecarei luni |
Sediul disciplinei |
Şef.lucr.dr. Dana Albulescu |
||||
|
|
Titular disciplină,Sef Lucr Dr Dana Albulescu |