FIŞA DISCIPLINEI
(Această fișă corespunde modelului ARACIS)
I. INFORMAŢII GENERALE
Universitatea
|
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA
|
Facultatea
|
MEDICINA DENTARĂ
|
Domeniul de licenţă
|
SANATATE
|
Programul de studii
|
Medicină Dentară
|
Denumirea disciplinei |
SĂNĂTATE ORALĂ
|
Codul disciplinei
|
|
Anul de studiu
|
VI
|
II. STRUCTURA DISCIPLINEI
Nivelul de studii1)
|
Sem.
|
Tip2) (conţinut)
|
Tip3) (obligativitate)
|
Activităţi normate [ore/săpt.] coordonate de cadrele didactice |
Activităţi
studiu individual ore/săpt
|
Total ore
[săpt/sem] |
Credite4) |
||||||
C
|
S |
L |
Total |
Sem I |
Sem II |
Total |
|
|
|
||||
L
|
II
|
|
DI
|
2
|
4
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III. TITULAR DISCIPLINĂ
Numele şi prenumele |
Dăguci Constantin |
Instituţia |
Facultatea de Medicină Dentară |
Departamentul |
II |
Titlul ştiinţific |
Doctor în Ştiinţe medicale |
Gradul didactic |
Conferenţiar |
Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de bază |
Colaboratori |
|
IV. OBIECTIVELE DISCIPLINEI
Obiective generale -dobândirea de noţiuni şi cunostinţe, aptitudini, comportamente, atitudini, abilităţi în ceea ce priveşte noţiunile de bază ale studiilor epidemiologice care se utilizează pentru cunoaşterea morbidităţii prin afecţiuni orale. -stăpânirea noţiunilor de bază privind prelucrarea şi sintetizarea datelor obţinute din cercetările epidemiologice -dobândirea de cunoştinţe în ceea ce priveşte prevalenţa afecţiunilor buco-dentare şi impactul lor biologic, economic şi psiho-social provocat de evoluţia şi costul tratamentelor -însuşirea de cunoştinţe în ceea ce priveşte combaterea inegalităţilor în materie de sănătate orală şi a factorilor de risc comuni -adoptarea de măsuri preventive pentru a reduce sau împiedica impactul afecţiunilor orale asupra stării de sănătate orală Obiective specifice La finalizarea disciplinei, studentul va fi capabil: -să cunoască determinanţii sănătăţii -influenţa statusului socio-economic asupra stării de sănătate orală -sa cunoască bolile cavităţii orale ca fiind probleme de sănătate publică -controlul determinanţilor cariei dentare şi a bolii parodontale -dobândirea de cunoştinţe în ceea ce priveşte comportamentul faţă de sănătatea orală
|
V. COMPETENŢELE SPECIFICE (vizează competenţele asigurate de programul de studii din care face parte disciplina)
|
V.1Cunoştinţe teoretice La finalizarea cursului studentul trebuie: - să cunoască relaţiile dintre sănătatea orală, sănătatea generală şi calitatea vieţii - să identifice domeniile sănătăţii orale - să descrie clasificarea strategiilor preventive din perspectiva sănătăţii orale - să cunoască elemente de promovare a sănătăţii orale -să cunoască aspecte ale programelor de sănătate orală -să descrie particularităţile sistemelor de sănătate
V.2Abilităţi dobândite: V.2.1. Abilităţi tehnice La finalizarea cursului studentul trebuie să: - realizeze corect şi complet anamneza pacientului - aplice tehnicile de examinare intraorală a pacientului şi să înregistreze în scris rezultatele - realizeze un management eficient al informaţiei medicale - identifice tipurile de studii epidemiologice - recunoască indicii clinici de evaluare a status-ului oral - identifice etapele de realizare a unui chestionar - descrie etapele anchetelor epidemiologice - instituie un program de educaţie a acestuia în ceea ce priveşte igiena orală
V.2.2. Abilităţi de comunicare. La finalizarea cursului studentul trebuie: - să dovedească o atitudine profesională faţă de pacient şi echipa de lucru - să aplice principiile etice legate de practica medicală dentară - să respecte drepturile pacienţilor - să respecte pacienţii şi colegii fără discriminare - să respecte procedurile juridice, legale, administrative şi direcţiile de conduită în practica medicinei dentare - să transmită pacientului diagnosticul şi planul de tratament - să lucreze în echipă - să-şi însuşească şi să utilizeze corect vocabularul medical - să menţină o atmosferă de lucru constructivă, lipsită de stres
|
VI. CONŢINUTUL DISCIPLINEI
VI.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
CAP 1. Relaţiile dintre sănătatea orală, sănătatea generală şi calitatea vieţii Tema 1:Determinanţii sănătăţii |
2 ore |
CAP 2.Tendinţe evolutive în sănătatea orală |
4 ore |
CAP 3. Abordările sănătăţii orale |
3 ore |
CAP 4. Noţiuni de epidemiologie şi statistică medicală |
4 ore |
CAP 5. Tipuri de sisteme de sănătate Tema 1: Noţiuni generale de economie sanitară |
3 ore
|
CAP 6. Indicii clinici de evaluare a statusului oral |
3 ore |
CAP 7. Clasificarea strategiilor preventive din perspectiva sănătăţii orale Tema 1: Clasificarea strategiilor preventive în funcţie de momentul intervenţiei şi în funcţie de segmentul populaţional |
4 ore
|
CAP 8. Noţiuni de promovare a sănătăţii orale |
3 ore |
CAP 9. Programe de sănătate orală |
2 ore |
VI.2 LUCRARI PRACTICE (subiecte/teme)
|
Nr. ore
|
1. Epidemiologie. Statistica în anchetele epidemiologice |
8 ore |
2. Fişa OMS pentru copii |
6 ore |
3. Cariograma |
6 ore |
4. Chestionarul Tema 1: partea generală, exemple de chestionare |
10 ore |
5. Pregătire pentru comunităţi Tema 1: exemple de proiecte, alegere temă de proiect |
8 ore
|
6. Fişa OMS pentru adulţi |
8 ore |
7. Etapele proiectului |
10 ore |
VII. BIBLIOGRAFIE
1. Essential Dental Public Health, Blanaid Daly, Paul Batchelor, Elizabeth Treasure, Richard Watt, Oxford University Press, second edition 2013. 2. Community Oral Health, Cynthia Pine 2000, Ed. Oxford University. 3. Concepte şi tendinţe în sănătatea orală, Mihaela Adina Dumitrache şi colab, Editura Universitară ˮCarol Davilaˮ Bucureşti, 2009 4. Sănătate publică orală, V. Nicolaescu, Ed Nemira, Bucureşti, 2002.
|
VIII. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
|
Curs
|
prelegere, conversaţie euristică, dezbaterea, problematizarea |
|
Lucrari practice
|
aplicaţii practice, problematizarea |
|
Studiu individual
|
Tip de activitate
|
Nr. ore
|
1. Studiul şi descifrarea notiţelor de curs
|
|
|
2. Studiu după ma nual, suport de curs
|
|
|
3. Studiul bibliografiei minimale indicate
|
|
|
4. Documentare suplimentară în bibliotecă
|
|
|
5. Activitate de pregătire specifică seminar/ laborator
|
|
|
6. Realizare de referate, eseuri
|
|
|
7. Pregătire lucrări/teme de control
|
|
|
8. Pregătire prezentări orale
|
|
|
9. Pregătire examinare finală
|
|
|
10. Consultaţii
|
|
|
11. Documentare pe teren
|
|
|
12. Documentare pe internet
|
|
|
13. Comunicare şi colaborare pe platforme electronice
|
|
|
14. Alte activităţi
|
|
IX. PROGRAM DE RECUPERARE
|
||||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
|||||
3 |
Sala 2, etaj 1, Facultatea de Medicină, Bld 1 Mai |
Ultimele 2 săptămâni din semestrul II |
Conf dr Dăguci Constantin |
În funcţie de necesităţile studenţilor |
||||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
|
Sala 2, etaj 1, Facultatea de Medicină, Bld 1 Mai |
Ultima zi de joi din fiecare lună a semestrului, ora 13 |
Conf dr Dăguci Constantin |
|
|||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
|
Sala 2, etaj 1, Facultatea de Medicină, Bld 1 Mai |
Ultima zi de marţi din fiecare lună a semestrului, ora 13 |
Conf dr Dăguci Constantin |
|
|||||
|
||||||||||
X. EVALUARE
|
||||||||||
Forma de activitate |
Evaluare (scris, scris şi oral, oral, test, aplicaţie practică, altele) |
Procent din nota finală |
||||||||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
||||||
Curs |
oral |
test grilă |
test grilă |
|
||||||
Lucrări practice |
|
|
|
|
||||||
Examen |
oral |
scris |
oral |
|
||||||
Verificare |
20% |
10% |
70% |
|
||||||
|
||||||||||
XI. PROGRAME DE ORIENTARE :I CONSILIERE PROFESIONALĂ
|
||||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
||||||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
||||||||
A treia zi de miercuri din fiecare lună a semestrului - orele 13-15 |
Sala 2, etaj 1, Facultatea de Medicină, Bld 1 Mai |
Conf dr Dăguci Constantin |
||||||||
XII DATE SUPLIMENTARE DESPRE DISCIPLINĂ |
||||||||||
Discipline similare |
|
|
||||||||
Baza materială |
|
|
||||||||
Data avizării în departament:
Şef de departament, NUME PRENUME Prof Univ Dr Ţuculină Mihaela |
Coordonator program de studii, NUME PRENUME |
Titular disciplină, NUME PRENUME Conf Univ Dr Dăguci Constantin |
|
Prof. univ. dr. Mercuţ Veronica Decan FMD |
|
Notă:
1) Nivelul de studii - se alege una din variantele: L (licenţă)/ M (master)/ D (doctorat).
2) Tip (conţinut) - se alege una din variantele:
- pentru nivelul de licenţă: DF (disciplină fundamentală)/ DD (disciplină din domeniu)/ DS (disciplină de specialitate)/ DC (disciplină complementară);
- pentru nivelul de master: DA (disciplină de aprofundare)/ DS (disciplină de sinteză)/ DCA (disciplină de cunoaştere avansată).
3) Tip (obligativitate) - se alege una din variantele: DI (disciplină obligatorie)/ DO (disciplină opţională)/ DFac (disciplină facultativă).
4) Un credit este echivalent cu 25 – 30 de ore de studiu (activităţi didactice şi studiu individual).
5) Se poate acorda o bonificaţie pentru prezenţă.