Fisa disciplinei anul IV

Fisa disciplinei anul IV

FIŞA  DISCIPLINEI

An IV 

 

1. DATE DESPRE PROGRAM

1.1 Instituţia de învăţământ superior

UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA

1.2 Facultatea

MEDICINA DENTARĂ

1.3 Departamentul

2

1.4 Domeniul de studii

SĂNĂTATE

1.5 Ciclul de studii1

LICENŢĂ

1.6 Programul de studii/Calificarea

MEDICINĂ DENTARĂ

2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ

2.1 Denumirea disciplinei

PEDODONŢIE

2.2. Codul disciplinei          

MD 4214

2.3 Titularul activităţilor de curs

Bătăiosu Marilena

2.4 Titularul activităţilor de seminar

Fiera Maglaviceanu Camelia

2.5.Gradul didactic             

Conferenţiar/ Şef lucrări

2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat)

Normă de bază/normă de bază

2.7. Anul de studiu

 

IV

2.8. Semestrul

 

II

2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2)

DS

2.10. Regimul disciplinei    (obligativitate)3)

DI

                 

3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)

3.1 Număr de ore pe săptămână

5

3.2 din care: curs

2

3.3 seminar/laborator

3

3.4 Total ore din planul de învăţământ

70

3.5 din care: curs

28

3.6 seminar/laborator

42

Distribuţia fondului de timp ore

 

Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe

23

Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren

20

Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri

20

Tutoriat

2

Examinări

4

Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti

11

3.7 Total ore studiu individual

80

 

3.9 Total ore pe semestru

150

3.10 Numărul de credite4)

6

               

4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)

4.1 de curriculum

 

4.2 de competenţe

 

5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)

5.1. de desfăşurare a cursului

-Sala de curs dotata cu mijloace de proiectare

5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului

-Sala de lucrari practice

 

6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)

COMPETENŢE PROFESIONALE

C1 - Identificarea stării de boală şi stabilirea diagnosticului corect al afecţiunii (afecţiunilor) dentare.

C2 - Terapia conservativă a structurilor odonto-parodontale

 

 

COMPETENŢE TRANSVERSALE

. C6. Autonomie şi responsabilitate

  • să înveţe să stabilească un diagnostic şi un plan de tratament corespunzător într-un caz clinic prezentat  la cabinetul de medicină dentară
  • să cunoască metodele de tratament în caria simplă şi complicată a dinţilor temporari, respectiv permanenţi tineri
  • să înveţe să recunoască o problemă legată de patologia dinţilor temporari şi/sau permanenţi tineri atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei.

C7. Interacţiune socială;

           ·            să expună pacientului sau aparţinătorului, la nivelul său de înţelegere, diagnosticul de certitudine, precum şi planul de tratament propus în cazul clinic respectiv

           ·            să lucreze în echipă împreună cu asistenta medicală şi alţi specialişti stomatologi sau de medicină generală pentru stabilirea unui diagnostic oro-dentar şi plan de tratament corect al copilului.

           ·            să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa;

C8. Dezvoltare personală şi profesională

  • să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii,
  • să aibă capacitatea de a culege informaţiile ştiinţifice  necesare legate de patologia dinţilor temporari şi permanenţi tineri din diferite surse documentare
  • să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării.

 

7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)

7.1 Obiective generale al disciplinei

Să dobândească cunoştinţe teoretice şi practice cu privire la examenul clinic, diagnosticul şi tratamentul dentar la pacientul copil.        

Să-şi însuşească noţiunile fundamentale despre particularităţile morfologice şi structurale ale dinţilor temporari şi permanenţi tineri.

7.2 Obiectivele specifice

 

Să prezinte principalele caracteristici morfologice ale dinţlor temporari.

Să ofere date despre erupţia dentară: secvenţa şi cronologia erupţiei, factori ce influenţează erupţia.

Va pregăti studentul în vederea recunoaşterii principalelor afecţiuni ale dinţilor temporari şi permanenţi în perioada de creştere.

Va furniza date cu privire la concepţiile şi tehnicile utilizate pentru rezolvarea afecţiunilor dentare la copii, care sunt diferite de cele la adulţi, cu sublinierea acestor diferenţe.

La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă) să-şi însuşească

Cunoştinţe teoretice

La finalizarea cursului studentul va fi capabil să:

-          stabilească un diagnostic de cariei dentare simple la dinţii temporari pe baza semnelor caracteristice;

-          cunoască etapele de tratament ale cariei dentare simple cu particularităţile pentru dinţii temporari;

-          să stabilească un diagnostic de pulpită la un dinte temporar plecând de la semnele subiective şi clinice;

-          cunoască metodele de tratament din inflamaţia pulpară a dinţilor temporari: coafajul indirect, pulpotomia, pulpectomia;

-          cunoască complicaţiile gangrenei pulpare specifice dinţilor temporari;

-          ştie să aplice diferitele metode de tratament ale gangrenei dentare: tratamentul conservator, extracţia, măsuri de compromis;

-          cunoască etapele tratamentului cariei dentare simple a dinţilor permanenţi tineri;

-          stabilească un diagnostic de pulpită la dinţii permanenţi imaturi plecând de la simptomatologia acestora;

-          stabilească un diagnostic de gangrenei pulpară la dinţii permanenţi imaturi plecând de la simptomatologia acestora;

-          cunoască diferitele metode de tratament indicate în gangrena pulpară  a dinţilor permanenţi tineri;

-          cunoască tehnici şi posibilităţi de restaurare complexă a molarilor temporari.

Abilităţi dobândite

La finalizarea cursului studentul trebuie să aibă următoarele abilităţi tehnice:

a. obţinerea informaţiilor clinice

-          să realizeze corect şi complet anamneza pacientului copil;

-          să aplice tehnicile de examinare extraorală şi intraorală a pacientului  şi să înregistreze în scris rezultatele;

-          să precizeze examenele paraclinice complementare necesare şi să le interpreteze.

b.stabilirea diagnosticului şi elaborarea planului de tratament

-          să realizeze un management eficient al informaţiei medicale;

-          să identifice aspectele semnificative ale examenului clinic al pacientului copil în stabilirea diagnosticului;

-          să elaboreze planul de tratament al cariei dentare simple şi complicate a dinţilor temporari;

-          să elaboreze planul de tratament al cariei dentare simple şi complicate a dinţilor permanenţi.

c. instituirea tratamentului

-          să explice pacientului şi eventual însoţitorului pacientului copil necesitatea instituirii tratamentului cariei dentare simple şi complicate a dinţilor temporari, percum şi principiile, etapele şi tehnicile de realizare a tratamentului cariei dentare simple şi complicate a dinţilor temporari;

-          să respecte şi să execute corect toate etapele şi tehnicile tratamentului cariei dentare simple şi complicate a dinţilor temporari;

-          să explice pacientului şi eventual însoţitorului pacientului copil necesitatea instituirii tratamentului cariei dentare simple şi complicate a dinţilor permanenţi;

-          să explice pacientului şi eventual însoţitorului pacientului copil principiile, etapele şi tehnicile de realizare a tratamentului cariei dentare simple şi complicate a dinţilor permanenţi;

-          să respecte şi să execute corect toate etapele şi tehnicile tratamentului cariei dentare simple şi complicate a dinţilor permanenţi.

d.       să instituie un program de dispensarizare a pacientului copil şi de educaţie a acestuia în ceea ce priveşte alimentaţia şi igiena orală.

Abilităţi de comunicare.

La finalizarea cursului studentul trebuie să aibă următoarele abilităţi de comunicare

a. comportament profesional

-          să dovedească o atitudine profesională faţă de pacient şi echipa de lucru;

-          să coordoneze activitatea în cabinetul de medicină dentară prin colaborare cu asistenta;

-          să instituie şi să menţină un climat de lucru lipsit de pericole;

-          să cunoasă importanţa educaţiei medicale continue pentru a-şi dezvolta capacităţile profesionale fondate pe date ştiinţifice actuale.

b. compotament etic şi jurisprudenţă

-      să aplice principiile etice legate de practica medicală  dentară;

-      să respecte drepturile pacienţilor;

-      să recunoască semnele de abuz sau maltratare a pacienţilor şi să informeze instanţele legale competente;

-          să acorde prioritate acelor opţiuni de tratament care  răspund nevoilor individuale ale pacientului;

-          să respecte pacienţii şi colegii fără discriminare;

-          să respecte procedurile juridice, legale, administrative şi direcţiile de conduită în practica medicinei dentare.

c. capacitate de comunicare şi relaţionare

-          să-şi însuşească şi să utilizeze corect vocabularul medical;

-          să comunice cu pacientul şi cu aparţinătorii acestuia;

-          să identifice factorii sociologici şi culturali care provoacă o maladie dentară sau o disfuncţie;

-          să interrelaţioneze cu medicii altor specialităţi;

              -      să menţină o atmosferă de lucru constructivă, lipsită de stres.

                       

8. CONŢINUTURI

8.1  Curs (unităţi de conţinut)

Nr. ore

  1. Introducere în studiul pedodonție. Istoric. 

1

  1. Examenul clinic al pacientului în pedodonţie

2

  1. Dezvoltarea organului dentar

2

  1. Erupţia dentară

2

5.               5.   Etiopatogenia cariei dentare cu particularităţi la dinţii temporari şi permanenţi tineri

1

6.    Dignosticul cariei simple a dinţilor temporari

2

7.    Tratamentul cariei dentare simple la dinţii temporari

2

  1. Diagnosticul inflamaţiei pulpare la dinţii temporari

2

  1. Tratamentul inflamaţiei pulpare la dinţii temporari

2

  1. Diagnosticul gangrenei pulpare a dinţilor temporari

2

  1. Tratamentul gangrenei pulpare la dinţii temporari

2

  1. Clinica şi terapia cariei simple a dinţilor permanenţi în perioada de creştere

2

  1. Clinica şi tratamentul inflamaţiei pulpare a dinţilor permanenţi în perioada de creştere

2

  1. Clinica şi tratamentul gangrenei pulpare a dinţilor permanenţi tineri

2

  1. Restaurarea odontală în practica pediatrică

2

TOTAL

28

BIBLIOGRAFIE

1.       Bătăiosu Marilena – Pedodonţie, curs, vol.I, ediţia a 2-a, Ed. Universitaria, Craiova, 2019.

2.       Fuks AB, Pertz B - Pediatric endodontics. Current concepts in pulp therapy for primary and young permanent teeth. Ed. Spring International Publishing, 1st edition, 2016

3.       Koch S, Poulssen S - Pediatric dentistry - A clinical approch. Ed. Willy Blackwell, 3rd edition, 2017.

4.       Manual pentru rezidențiat, volumul 2. Editura Universitară "Carol Davila", București, 2021

5.        McDonald R.E., Avery D.R. - Dentistry for Child and Adolescent. Ed Mosby 2015, 10th edition.

6.       Nowak Arthur J - Pediatric dentistry:Infancy through adolescence, Ed. Saunders, 2019, 6th edition.

 

8.2  Lucrări practice (subiecte/teme)

 

1.Foaia de observaţie pedodontică. Importanţa anamnezei, a antecedentelor ereditare şi materne. Examenul pacientului copil: exooral și endooral. Indicații de examene complementare tradiționale și modern. Elaborarea unui plan de tratament.

6

2.Analiza morfologiei și erupției dentare în dentiţa mixtă pe modele de studiu.

6

3. Caria dentară simplă a dinţilor temporari.

12

4. Caria dentară complicată a dinţilor temporari.

6

5. Caria dentară simplă și complicată a dinţilor permanenţi în perioada de creştere.

6

6.Restaurarea odontală în practica pedodontică

6

TOTAL

42

BIBLIOGRAFIE

1.       Bătăiosu Marilena – Pedodonţie, curs, vol.I, ediţia a 2-a, Ed. Universitaria, Craiova, 2019.

2.       Fuks AB, Pertz B - Pediatric endodontics. Current concepts in pulp therapy for primary and young permanent teeth. Ed. Spring International Publishing, 1st edition, 2016

3.       Koch S, Poulssen S - Pediatric dentistry - A clinical approch. Ed. Willy Blackwell, 3rd edition, 2017.

4.        McDonald R.E., Avery D.R. - Dentistry for Child and Adolescent. Ed Mosby 2015, 10th edition.

5.       Nowak Arthur J - Pediatric dentistry:Infancy through adolescence, Ed. Saunders, 2019, 6th edition

 

9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI

  • Disciplina de Pedodonţie este o disciplină de specialitate, obligatorie pentru ca un student să devină medic stomatolog
  • Cunoştinţele, deprinderile practice şi atitudinile învăţate la această disciplină ofera baza de lucru pentru raţionamentele medicale şi constituie fundamentul pentru cunoaşterea opţiunilor terapeutice pe care le are la îndemână medicul stomatolog pentru rezolvarea problemelor stomatologice ale pacienţilor copii şi adolescenţi

10. REPERE METODOLOGICE

Forme de activitate

Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc.

În cazul apariției unor situații speciale (stări de alertă, stări de urgență, alte tipuri de situații care limitează prezența fizică a persoanelor) activitatea se poate desfășura și online folosind platforme informatice agreate de către Facultate/Universitate (ex. Webex meeting).

Curs

Susţinerea cursului se face prin predare şi prin interacţiunea cu studentul, urmărindu-se    menţinerea unui echilibru între nevoile impuse de subiectul abordat şi nevoile reale ale studentului

Se folosesc urmatoarele metode combinate: expunerea în actualitate, conversaţia examinatoare, demonstraţia cu mijloace audio-vizuale (scheme, desene, imagini).

Stagiu clinic

Stagiile clinice cuprind o primă parte în care se face o reluare sintetică a elementelor teoretice, astfel încât să se asigure premizele lucrării practice. Stagiul se desfăşoară interactiv,  urmărindu-se cointeresarea studentului în rezolvarea unor probleme date.

- explicaţia, dezbaterea, prezentarea şi discuţia unor cazuri clinice problemă, demonstraţia,

- aplicaţia practică, activitatea în echipă: analiză a modelelor cu dentiție temporară/mixtă şi completarea fişei de observaţie clinică pedodontică

- executarea a minim 3 manopere terapeutice din tematica lucrărilor practice - în cursul stagiilor efectuate la sediul disciplinei

 

Studiu individual

Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice

11. PROGRAM DE RECUPERARE

Recuperări absenţe

Nr. absenţe care se pot recupera

Locul desfăşurării

Perioada

Responsabil

Programarea temelor

 

3

Sediul disciplinei

Ultimele două săptămăni

Titular disciplină

În funcţie de tematica stagiilor clinice şi de solicitările studenţilor

Program de consultaţii/

cerc ştiinţific studenţesc

2ore/sapt.

Sediul disciplinei

 

Saptamanal

 

 

Titular disciplină

În raport cu solicitările studenţilor

Se urmăresc teme propuse la începutul fiecărui semestru.

Program pentru studenţii slab pregătiţi

4ore/sem.

Sediul disciplinei

Consultaţii la sfârşitul fiecărui capitol

Titular disciplină

În raport cu dificultatea temelor relevată de rezultatele evaluărilor

12. EVALUARE

 

Tip de activitate

Forme de evaluare

 

Metode de evaluare

Pondere din nota finală

 

Curs

Evaluare formativă prin sondaj în timpul semestrului

Sumativă în timpul examenului

Examen scris

30%

 

Lucrări practice

Formativa prin sondaj în timpul semestrului

Periodică în timpul semestrului,

Sumativă în timpul examenului

Examen oral

50%

 

Verificări periodice

Test scris dupa cursul 7

10%

 

Testul scris este obligatoriu, nota minimă de promovare este 5, el putând fi dat de cel mult 2 ori pănâ în prima sesiune de examene

 

Evaluarea activității individuale

10%

 

Standard minim de performanță

minim 50% la fiecare componentă a evaluării

 

                       

 

13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ

Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună)

Programare ore

Locul desfăşurării

Responsabil

 

Ultima zi de vineri a fiecarei luni

Sediul CEM

Conf. Univ. dr. Bataiosu Marilena,

Dr. Cristina Pîrlog

 

 

                                                  

     

 

 

Actualizat la 26.11.2022, 20:07