FIŞA DISCIPLINEI
An IV
1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
MEDICINA DENTARĂ |
1.3 Departamentul |
2 |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
MEDICINĂ DENTARĂ |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
PEDODONŢIE |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
MD 4214 |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Bătăiosu Marilena |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Fiera Maglaviceanu Camelia |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Conferenţiar/ Şef lucrări |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Normă de bază/normă de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu
|
IV |
2.8. Semestrul
|
II |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DS |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
5 |
3.2 din care: curs |
2 |
3.3 seminar/laborator |
3 |
||
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
70 |
3.5 din care: curs |
28 |
3.6 seminar/laborator |
42 |
||
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
23 |
||||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
20 |
||||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
20 |
||||||
Tutoriat |
2 |
||||||
Examinări |
4 |
||||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
11 |
||||||
3.7 Total ore studiu individual |
80 |
|
|||||
3.9 Total ore pe semestru |
150 |
||||||
3.10 Numărul de credite4) |
6 |
||||||
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
|
4.2 de competenţe |
|
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
-Sala de curs dotata cu mijloace de proiectare |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
-Sala de lucrari practice |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7) |
|
COMPETENŢE PROFESIONALE |
C1 - Identificarea stării de boală şi stabilirea diagnosticului corect al afecţiunii (afecţiunilor) dentare. C2 - Terapia conservativă a structurilor odonto-parodontale
|
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
. C6. Autonomie şi responsabilitate
C7. Interacţiune socială; · să expună pacientului sau aparţinătorului, la nivelul său de înţelegere, diagnosticul de certitudine, precum şi planul de tratament propus în cazul clinic respectiv · să lucreze în echipă împreună cu asistenta medicală şi alţi specialişti stomatologi sau de medicină generală pentru stabilirea unui diagnostic oro-dentar şi plan de tratament corect al copilului. · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa; C8. Dezvoltare personală şi profesională
|
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiective generale al disciplinei |
Să dobândească cunoştinţe teoretice şi practice cu privire la examenul clinic, diagnosticul şi tratamentul dentar la pacientul copil. Să-şi însuşească noţiunile fundamentale despre particularităţile morfologice şi structurale ale dinţilor temporari şi permanenţi tineri. |
7.2 Obiectivele specifice |
Să prezinte principalele caracteristici morfologice ale dinţlor temporari. Să ofere date despre erupţia dentară: secvenţa şi cronologia erupţiei, factori ce influenţează erupţia. Va pregăti studentul în vederea recunoaşterii principalelor afecţiuni ale dinţilor temporari şi permanenţi în perioada de creştere. Va furniza date cu privire la concepţiile şi tehnicile utilizate pentru rezolvarea afecţiunilor dentare la copii, care sunt diferite de cele la adulţi, cu sublinierea acestor diferenţe. La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă) să-şi însuşească Cunoştinţe teoretice La finalizarea cursului studentul va fi capabil să: - stabilească un diagnostic de cariei dentare simple la dinţii temporari pe baza semnelor caracteristice; - cunoască etapele de tratament ale cariei dentare simple cu particularităţile pentru dinţii temporari; - să stabilească un diagnostic de pulpită la un dinte temporar plecând de la semnele subiective şi clinice; - cunoască metodele de tratament din inflamaţia pulpară a dinţilor temporari: coafajul indirect, pulpotomia, pulpectomia; - cunoască complicaţiile gangrenei pulpare specifice dinţilor temporari; - ştie să aplice diferitele metode de tratament ale gangrenei dentare: tratamentul conservator, extracţia, măsuri de compromis; - cunoască etapele tratamentului cariei dentare simple a dinţilor permanenţi tineri; - stabilească un diagnostic de pulpită la dinţii permanenţi imaturi plecând de la simptomatologia acestora; - stabilească un diagnostic de gangrenei pulpară la dinţii permanenţi imaturi plecând de la simptomatologia acestora; - cunoască diferitele metode de tratament indicate în gangrena pulpară a dinţilor permanenţi tineri; - cunoască tehnici şi posibilităţi de restaurare complexă a molarilor temporari. Abilităţi dobândite La finalizarea cursului studentul trebuie să aibă următoarele abilităţi tehnice: a. obţinerea informaţiilor clinice - să realizeze corect şi complet anamneza pacientului copil; - să aplice tehnicile de examinare extraorală şi intraorală a pacientului şi să înregistreze în scris rezultatele; - să precizeze examenele paraclinice complementare necesare şi să le interpreteze. b.stabilirea diagnosticului şi elaborarea planului de tratament - să realizeze un management eficient al informaţiei medicale; - să identifice aspectele semnificative ale examenului clinic al pacientului copil în stabilirea diagnosticului; - să elaboreze planul de tratament al cariei dentare simple şi complicate a dinţilor temporari; - să elaboreze planul de tratament al cariei dentare simple şi complicate a dinţilor permanenţi. c. instituirea tratamentului - să explice pacientului şi eventual însoţitorului pacientului copil necesitatea instituirii tratamentului cariei dentare simple şi complicate a dinţilor temporari, percum şi principiile, etapele şi tehnicile de realizare a tratamentului cariei dentare simple şi complicate a dinţilor temporari; - să respecte şi să execute corect toate etapele şi tehnicile tratamentului cariei dentare simple şi complicate a dinţilor temporari; - să explice pacientului şi eventual însoţitorului pacientului copil necesitatea instituirii tratamentului cariei dentare simple şi complicate a dinţilor permanenţi; - să explice pacientului şi eventual însoţitorului pacientului copil principiile, etapele şi tehnicile de realizare a tratamentului cariei dentare simple şi complicate a dinţilor permanenţi; - să respecte şi să execute corect toate etapele şi tehnicile tratamentului cariei dentare simple şi complicate a dinţilor permanenţi. d. să instituie un program de dispensarizare a pacientului copil şi de educaţie a acestuia în ceea ce priveşte alimentaţia şi igiena orală. Abilităţi de comunicare. La finalizarea cursului studentul trebuie să aibă următoarele abilităţi de comunicare a. comportament profesional - să dovedească o atitudine profesională faţă de pacient şi echipa de lucru; - să coordoneze activitatea în cabinetul de medicină dentară prin colaborare cu asistenta; - să instituie şi să menţină un climat de lucru lipsit de pericole; - să cunoasă importanţa educaţiei medicale continue pentru a-şi dezvolta capacităţile profesionale fondate pe date ştiinţifice actuale. b. compotament etic şi jurisprudenţă - să aplice principiile etice legate de practica medicală dentară; - să respecte drepturile pacienţilor; - să recunoască semnele de abuz sau maltratare a pacienţilor şi să informeze instanţele legale competente; - să acorde prioritate acelor opţiuni de tratament care răspund nevoilor individuale ale pacientului; - să respecte pacienţii şi colegii fără discriminare; - să respecte procedurile juridice, legale, administrative şi direcţiile de conduită în practica medicinei dentare. c. capacitate de comunicare şi relaţionare - să-şi însuşească şi să utilizeze corect vocabularul medical; - să comunice cu pacientul şi cu aparţinătorii acestuia; - să identifice factorii sociologici şi culturali care provoacă o maladie dentară sau o disfuncţie; - să interrelaţioneze cu medicii altor specialităţi; - să menţină o atmosferă de lucru constructivă, lipsită de stres.
|
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
|
1 |
|
2 |
|
2 |
|
2 |
5. 5. Etiopatogenia cariei dentare cu particularităţi la dinţii temporari şi permanenţi tineri |
1 |
6. Dignosticul cariei simple a dinţilor temporari |
2 |
7. Tratamentul cariei dentare simple la dinţii temporari |
2 |
|
2 |
|
2 |
|
2 |
|
2 |
|
2 |
|
2 |
|
2 |
|
2 |
TOTAL |
28 |
BIBLIOGRAFIE 1. Bătăiosu Marilena – Pedodonţie, curs, vol.I, ediţia a 2-a, Ed. Universitaria, Craiova, 2019. 2. Fuks AB, Pertz B - Pediatric endodontics. Current concepts in pulp therapy for primary and young permanent teeth. Ed. Spring International Publishing, 1st edition, 2016 3. Koch S, Poulssen S - Pediatric dentistry - A clinical approch. Ed. Willy Blackwell, 3rd edition, 2017. 4. Manual pentru rezidențiat, volumul 2. Editura Universitară "Carol Davila", București, 2021 5. McDonald R.E., Avery D.R. - Dentistry for Child and Adolescent. Ed Mosby 2015, 10th edition. 6. Nowak Arthur J - Pediatric dentistry:Infancy through adolescence, Ed. Saunders, 2019, 6th edition. |
|
8.2 Lucrări practice (subiecte/teme) |
|
1.Foaia de observaţie pedodontică. Importanţa anamnezei, a antecedentelor ereditare şi materne. Examenul pacientului copil: exooral și endooral. Indicații de examene complementare tradiționale și modern. Elaborarea unui plan de tratament. |
6 |
2.Analiza morfologiei și erupției dentare în dentiţa mixtă pe modele de studiu. |
6 |
3. Caria dentară simplă a dinţilor temporari. |
12 |
4. Caria dentară complicată a dinţilor temporari. |
6 |
5. Caria dentară simplă și complicată a dinţilor permanenţi în perioada de creştere. |
6 |
6.Restaurarea odontală în practica pedodontică |
6 |
TOTAL |
42 |
BIBLIOGRAFIE 1. Bătăiosu Marilena – Pedodonţie, curs, vol.I, ediţia a 2-a, Ed. Universitaria, Craiova, 2019. 2. Fuks AB, Pertz B - Pediatric endodontics. Current concepts in pulp therapy for primary and young permanent teeth. Ed. Spring International Publishing, 1st edition, 2016 3. Koch S, Poulssen S - Pediatric dentistry - A clinical approch. Ed. Willy Blackwell, 3rd edition, 2017. 4. McDonald R.E., Avery D.R. - Dentistry for Child and Adolescent. Ed Mosby 2015, 10th edition. 5. Nowak Arthur J - Pediatric dentistry:Infancy through adolescence, Ed. Saunders, 2019, 6th edition |
|
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. În cazul apariției unor situații speciale (stări de alertă, stări de urgență, alte tipuri de situații care limitează prezența fizică a persoanelor) activitatea se poate desfășura și online folosind platforme informatice agreate de către Facultate/Universitate (ex. Webex meeting). |
||||||||||
Curs |
Susţinerea cursului se face prin predare şi prin interacţiunea cu studentul, urmărindu-se menţinerea unui echilibru între nevoile impuse de subiectul abordat şi nevoile reale ale studentului Se folosesc urmatoarele metode combinate: expunerea în actualitate, conversaţia examinatoare, demonstraţia cu mijloace audio-vizuale (scheme, desene, imagini). |
||||||||||
Stagiu clinic |
Stagiile clinice cuprind o primă parte în care se face o reluare sintetică a elementelor teoretice, astfel încât să se asigure premizele lucrării practice. Stagiul se desfăşoară interactiv, urmărindu-se cointeresarea studentului în rezolvarea unor probleme date. - explicaţia, dezbaterea, prezentarea şi discuţia unor cazuri clinice problemă, demonstraţia, - aplicaţia practică, activitatea în echipă: analiză a modelelor cu dentiție temporară/mixtă şi completarea fişei de observaţie clinică pedodontică - executarea a minim 3 manopere terapeutice din tematica lucrărilor practice - în cursul stagiilor efectuate la sediul disciplinei
|
||||||||||
Studiu individual |
Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice |
||||||||||
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
|||||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
||||||
3 |
Sediul disciplinei |
Ultimele două săptămăni |
Titular disciplină |
În funcţie de tematica stagiilor clinice şi de solicitările studenţilor |
|||||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
2ore/sapt. |
Sediul disciplinei |
Saptamanal
|
Titular disciplină |
În raport cu solicitările studenţilor Se urmăresc teme propuse la începutul fiecărui semestru. |
||||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
4ore/sem. |
Sediul disciplinei |
Consultaţii la sfârşitul fiecărui capitol |
Titular disciplină |
În raport cu dificultatea temelor relevată de rezultatele evaluărilor |
||||||
|
|||||||||||
Tip de activitate |
Forme de evaluare
|
Metode de evaluare |
Pondere din nota finală |
|
|||||||
Curs |
Evaluare formativă prin sondaj în timpul semestrului Sumativă în timpul examenului |
Examen scris |
30% |
|
|||||||
Lucrări practice |
Formativa prin sondaj în timpul semestrului Periodică în timpul semestrului, Sumativă în timpul examenului |
Examen oral |
50% |
|
|||||||
Verificări periodice |
Test scris dupa cursul 7 |
10% |
|
||||||||
Testul scris este obligatoriu, nota minimă de promovare este 5, el putând fi dat de cel mult 2 ori pănâ în prima sesiune de examene |
|
||||||||||
Evaluarea activității individuale |
10% |
|
|||||||||
Standard minim de performanță |
minim 50% la fiecare componentă a evaluării |
|
|||||||||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
Ultima zi de vineri a fiecarei luni |
Sediul CEM |
Conf. Univ. dr. Bataiosu Marilena, Dr. Cristina Pîrlog |