FIŞA DISCIPLINEI
(Această fică corespunde modelului ARACIS)
I. INFORMAŢII GENERALE
Universitatea
|
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA
|
Facultatea
|
MEDICINA DENTARĂ
|
Domeniul de licenţă
|
SANATATE
|
Programul de studii
|
Medicină Dentară
|
Denumirea disciplinei |
PATOLOGIE ORALĂ
|
Codul disciplinei
|
|
Anul de studiu
|
VI
|
II. STRUCTURA DISCIPLINEI
Nivelul de studii1)
|
Sem.
|
Tip2) (conţinut)
|
Tip3) (obligativitate)
|
Activităţi normate [ore/săpt.] coordonate de cadrele didactice |
Activităţi
studiu individual ore/săpt
|
Total ore
[săpt/sem] |
Credite4) |
||||||
C
|
S |
L |
Total |
Sem I |
Sem II |
Total |
|
|
|
||||
L
|
I
|
DS
|
DI
|
2
|
10
|
|
12
|
6 |
|
6 |
18/252 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III. TITULAR DISCIPLINĂ
Numele şi prenumele |
PITRU ALLMA ROXANA |
Instituţia |
Facultatea de Medicină Dentară, UMF Craiova |
Departamentul |
2 |
Titlul ştiinţific |
Doctor în științe medicale |
Gradul didactic |
Șef de lucrări |
Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de Bază |
Colaboratori |
|
IV. OBIECTIVELE DISCIPLINEI
Obiective generale: 1. Cunoaşterea structurii histologice şi a morfologiei normale a mucoasei orale. 2. Cunoaşterea mecanismelor de apărare de la nivelul cavităţii orale. 3. Cunoaşterea leziunilor fundamentale ale mucoasei orale, a variaţiilor fiziologice ale normalului, a afecţiunilor mucoasei orale, precum şi a manifestărilor orale din cadrul unor afecţiuni sistemice.
Obiective specifice: la finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă): 1. Cunoaşterea aspectului normal al mucoasei cavităţii bucale şi variantele normalului. 2. Cunoaşterea şi depistarea factorilor favorizanţi ai malignizării, a afecţiunilor cu potenţial de malignizare, a leziunilor premaligne şi a principalelor forme de debut ale cancerului oral. Efectuarea controlului oncologic preventiv în cabinetul de medicină dentară. 3. Elaborarea diagnosticului clinic pozitiv, etiologic, diferenţial şi evolutiv al principalelor afecţiuni ale mucoasei cavităţii orale. 4. Elaborarea conduitei de tratament în afecţiunile mucoasei cavităţii orale.
|
V. COMPETENŢELE SPECIFICE (vizează competenţele asigurate de programul de studii din care face parte disciplina)
|
V.1Cunoştinţe teoretice La finalizarea cursului studentul trebuie să: 1. Să cunoască aspectul normal al cavității bucale si variantele normalului. 2. Să cunoască si eventual să poată suprima factorii locali favorizanți ai malignizarii. 3. Să cunoască leziunile cu potențial de malignizare, premaligne si principalele forme de debut ale carcinomului oral în vederea efectuării controlului oncologic preventiv în cabinetul stomatologic. 4. Să cunoască principalele afecțiuni medicale ale cavității bucale, în general, și ale mucoasei bucale în special.
V.2Abilităţi dobândite: V.2.1. Abilităţi tehnice La finalizarea cursului studentul trebuie să: - Să realizeze corect și complet anamneza pacientului - Să realizeze examinarea exoorala și intraorală a pacientului și să realizeze în scris rezultatele - Să precizeze examenele paraclinice complementare necesare diagnosticului, să realizeze anumite examene complementare specifice identificării leziunilor de mucoasă orală și să interpreteze rezultatele - Să cunoască si eventual să poată suprima factorii locali favorizanți ai malignizarii. - Să elaboreze un plan de tratament și chiar să trateze o parte din afecțiunile care sunt cuprinse în ghidul de competențe profesionale ale medicului stomatolog.
V.2.2. Abilităţi de comunicare.
La finalizarea cursului studentul trebuie să aibă următoarele abilităţi de comunicare a. comportament profesional - să dovedească o atitudine profesională faţă de pacient şi echipa de lucru - să coordoneze activitatea în cabinetul de medicină dentară prin colaborare cu asistenta - să instituie şi să menţină un climat de lucru lipsit de pericole - să cunoasă importanţa educaţiei medicale continue pentru a-şi dezvolta capacităţile profesionale fondate pe date ştiinţifice actuale b. comportament etic şi jurisprudenţă - să aplice principiile etice legate de practica medicală dentară - să respecte drepturile pacienţilor - să recunoască semnele de abuz sau maltratare a pacienţilor şi să informeze instanţele legale competente - să acorde prioritate acelor opţiuni de tratament care răspund nevoilor individuale ale pacientului - să respecte pacienţii şi colegii fără discriminare - să respecte procedurile juridice, legale, administrative şi direcţiile de conduită în practica medicinei dentare c. capacitate de comunicare şi relaţionare - să-şi însuşească şi să utilizeze corect vocabularul medical - să comunice cu pacientul şi cu aparţinătorii acestuia - să identifice factorii sociologici şi culturali care provoacă o maladie dentară sau o disfuncţie - să interrelaţioneze cu medicii altor specialităţi - să menţină o atmosferă de lucru constructivă, lipsită de stres
|
VI. CONŢINUTUL DISCIPLINEI
VI.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
Cap.1 Examinarea clinică și diagnosticul în patologia orală Tema1.Examinarea clinică și diagnosticul în patologia orală
|
2 |
Tema2. Structura histologică a mucoasei normale. Leziuni histologice ale epiteliului şi ţesutului conjunctiv din corion, modificări ale ţesutului conjunctiv din corion. |
2 |
Cap.2 Morfologia mucoasei orale Tema 3 Morfologia mucoasei orale.Variaţii ale normalului la nivelul mucoasei orale de etiologie necunoscută. |
2 |
Cap.3 Leziuni premaligne și leziuni cu potențial de malignizare Tema 4 Leziuni premaligne și leziuni cu potențial de malignizare |
2 |
Tema 5Lichenul plan oral. Reacţii lichenoide Tema 6Lupusul eritematos. Leziuni cu potenţial de malignizare şi leziuni premaligne ale mucoasei. Cap.4 Afecțiuni veziculo-buloase Tema 7 Afecţiuni veziculo-buloase ale mucoasei orale. - Clasificarea afecțiunilor veziculo-buloase - Mecanismul de formare al bulelor Tema 8 Afecţiunile veziculo-buloase ale mucoasei orale de etiologie virală Tema 9 Afecţiuni veziculo-buloase ale mucoasei orale de etiologie autoimună Evaluare periodică – test grilă Cap.5 Aftele și aftozele Tema 10 Aftele bucale cronice recidivante Cap 6 Infecţii micotice ale mucoasei orale Tema 11 Candidoza bucală acută şi cronică. Cap 7 Hipertrofiile gingivale Tema 12 Hipertrofii gingivale şi gingivite. Cap.8 Leziuni pigmentare ale mucoasei Tema 13 Leziuni pigmentare al mucoasei orale - pigmentări melanozice ale mucoasei orale - pigmentări nemelanozice ale mucoasei orale - forme de debut și aspectul clinic al melanomului malign - pigmentările orale în cursul intoxicațiilor cronice cu metale și metaloizi Cap 9 Leziuni traumatice ale mucoasei orale Tema 14 Leziuni traumatice ale mucoasei orale - factori etiologici implicați în apariția leziunilor - aspectul clinic al leziunilor determinate de traumatismele mecanice - aspectul clinic al leziunilor traumatice provocate de arsuri termice - aspectul clinic și conduita de tratament în cazul hiperplaziilor epitelio-conjunctive Cap. 10 Xerostomia Tema 15 Xerostomia - etiologia hiposialiilor - aspectul clinic al mucoasei orale în caz de xerostomie - conduita de tratament în cazul xerostomiilor - principalele afecţiuni autoimune ale glandelor salivare - examenul salivei. Cap.11 Debutul carcinomului de mucoasă Tema 16 Debutul carcinomului de mucoasă. Examenul oncologic preventiv. - principalele leziuni de debut ale carcinomului de mucoasă - examenul oncologic preventiv - zonele de mare risc de apariție a carcinomului de mucoasă de la nivelul cavității orale
Dezbateri, clarificări, consultații
|
2 2
2
2 2 1
2
2
2
2
2
2
2
2
1 |
VI.2 LUCRARI PRACTICE (subiecte/teme)
|
Nr. ore
|
Tema 1 Metodologia examinării pacientului. |
1 |
Tema 2 Etapele alcătuirii diagnosticului în Patologia Orală |
1 |
Tema 3 Foaia de observație și particularitățile ei |
1 |
Tema 4 Examene complementare |
1 |
Tema 5 Variaţii ale normalului şi leziuni fără semnificaţie patologică. Tema 5 Leziuni cu potenţial de malignizare şi precancerul cavităţii orale. Tema 6 Lichenul plan oral. Tema 7 Diagnostic şi tratament în afecţiuni veziculo-buloase ale mucoasei orale de etiologie virală: primoinfecţia herpetică, herpesul recidivant, varicela, zona Zoster, boala „Gură-Mână-Picior”, herpangina. Tema 8 Diagnostic şi tratament în afecţiuni veziculo-buloase ale mucoasei orale de etiologie autoimună: eritemul polimorf, sindromul Stevens-Johnson, pemfigusul vulgar, pemfigoidul cicatricial, pemfigoidul bulos, lichenul plan bulos. Tema 9 Diagnostic şi tratament în aftele bucale cronice recidivante şi maladia Behcet. Tema 10Diagnostic şi tratament în candidozele bucale acute şi cronice. Tema 11Diagnostic şi tratament în gingivite şi gingivostomatite acute şi subacute, în gingivitele cronice simple, în gingivitele cronice hiperplazice. Tema 12Diagnostic şi tratament în xerostomie şi în afecţiuni autoimune ale glandelor salivare. Examenul salivei cantitativ, calitativ şi microbiologic. Tema 14 Leziuni pigmentare ale mucoasei orale.Interpretare diapozitive. Prezentări de cazuri clinice. Tema 15 Expunere de diapozitive. Prezentări de caz
|
2 2 2 2
2
2 2 2
2
2
6 |
VII. BIBLIOGRAFIE
1. Cursul teoretic predat. 2. Gabriela Pătroi, Allma Roxana Pitru – Patologie orală. Curs. Ed.Universitară, Craiova, 2010 3. R. A. Cawson, E. W. Odell - Cawson¢s Essentials of Oral Pathology and Oral Medicine, Ed. Churchill Livingstone, Londra, 2002. 4. C. Scully, SR Flint, SR Porter, KF Moos – Oral and Maxillofacial Diseases. An illustrated guide to the diagnosis and management of diseases of the oral mucosa, gingivae, teeth, salivary glands, bones and joints, Ed. Taylor & Francis, Londra, 2004. 5. Ş. Ţovaru – Patologie orală stomatologică, Ed. Cerma, Bucureşti, 1999. 6. Ş. Ţovaru, Mihaela Ţovaru, Mariana Costache, Federica Demarosi – Medicină şi patologie orală, vol. I, Ed. Qmed. Publishing , Bucureşti, 2008 7. S. Tovaru, Mihaela Tovaru; Federica Demarosi; Lelia Mihai; Ioanina Parlatescu; Aurel Bold; Carmen Gheorghe; Ana Maria Vladareanu; Allma Pitru; Anca Streinu-Cercel; Elena Coculescu- Medicină şi patologie orală, vol. II, Ed. Qmed. Publishing , Bucureşti, 2015 8. C. Burlibasa - Chirurgie orala si maxilo-faciala, Ed. Medicala, Bucuresti, 1999. 9. M.A.O. Lewis, R.C.K. Jordan – Oral Medicine, Manson Publishing, 2004 10. Legea nr. 95/2006. Titlul XV. Răspunderea civilă a personalului medical şi a furnizorului de produse şi servicii medicale, sanitare şi farmaceutice. Acordul pacientului informat. Editura Best Publishing România 2006. 11. D. Oltean, Gabriela Pătroi, M. Cuculescu – Stomatologie preventivă, Editura Anotimp, Bucureşti, 1996.
|
VIII. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
|
Curs
|
prelegere, conversaţie euristică, dezbaterea, problematizarea |
|
Lucrari practice
|
aplicaţii practice, problematizarea |
|
Studiu individual
|
Tip de activitate
|
Nr. ore
|
1. Studiul şi descifrarea notiţelor de curs
|
|
|
2. Studiu după ma nual, suport de curs
|
|
|
3. Studiul bibliografiei minimale indicate
|
|
|
4. Documentare suplimentară în bibliotecă
|
|
|
5. Activitate de pregătire specifică seminar/ laborator
|
|
|
6. Realizare de referate, eseuri
|
|
|
7. Pregătire lucrări/teme de control
|
|
|
8. Pregătire prezentări orale
|
|
|
9. Pregătire examinare finală
|
|
|
10. Consultaţii
|
|
|
11. Documentare pe teren
|
|
|
12. Documentare pe internet
|
|
|
13. Comunicare şi colaborare pe platforme electronice
|
|
|
14. Alte activităţi
|
|
IX. PROGRAM DE RECUPERARE
|
||||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
|||||
3 |
Sediul disciplinei |
Ultimele două săptămâni din sem I |
Ș.L.dr.Pitru AllmaRoxana |
În funcție de necesitățilestudenților |
||||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
|
Sediul disciplinei |
Prima zi de vineri din fiecare lună a semestrului, orele12-14 |
Ș.L.dr.Pitru AllmaRoxana |
|
|||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
|
Sediul disciplinei |
A doua zi de vineri din fiecare lună a semestrului, orele12-14 |
Ș.L.dr.Pitru AllmaRoxana |
|
|||||
|
||||||||||
X. EVALUARE
|
||||||||||
Forma de activitate |
Evaluare (scris, scris şi oral, oral, test, aplicaţie practică, altele) |
Procent din nota finală |
||||||||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
||||||
Curs |
Oral |
Test grilă |
Test grilă |
|
||||||
Lucrări practice |
|
|
|
|
||||||
Examen |
Oral |
Scris |
Scris |
|
||||||
Verificare |
20% |
10% |
70% |
|
||||||
|
||||||||||
XI. PROGRAME DE ORIENTARE :I CONSILIERE PROFESIONALĂ
|
||||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
||||||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
||||||||
A treia zi de joi din fiecare lună a semestrului, orele14-16 |
Sediul disciplinei |
Ș.L.dr.Pitru AllmaRoxana |
||||||||
XII DATE SUPLIMENTARE DESPRE DISCIPLINĂ |
||||||||||
Discipline similare |
|
|
||||||||
Baza materială |
|
|
||||||||
Data avizării în departament:
Şef de departament, NUME PRENUME |
Coordonator program de studii, NUME PRENUME |
Titular disciplină, NUME PRENUME |
Conf.univ.dr. Țuculina Mihaela |
Prof. univ. dr. Mercuţ Veronica Decan FMD |
Șef de lucrări dr. Pitru Allma Roxana |
Notă:
1) Nivelul de studii - se alege una din variantele: L (licenţă)/ M (master)/ D (doctorat).
2) Tip (conţinut) - se alege una din variantele:
- pentru nivelul de licenţă: DF (disciplină fundamentală)/ DD (disciplină din domeniu)/ DS (disciplină de specialitate)/ DC (disciplină complementară);
- pentru nivelul de master: DA (disciplină de aprofundare)/ DS (disciplină de sinteză)/ DCA (disciplină de cunoaştere avansată).
3) Tip (obligativitate) - se alege una din variantele: DI (disciplină obligatorie)/ DO (disciplină opţională)/ DFac (disciplină facultativă).
4) Un credit este echivalent cu 25 – 30 de ore de studiu (activităţi didactice şi studiu individual).
5) Se poate acorda o bonificaţie pentru prezenţă.