Programa

Programa

                                                                                                                       

 

ANUL UNIVERSITAR

2022- 2023

 

1. DATE DESPRE PROGRAM

1.1 Instituţia de învăţământ superior

UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA

1.2 Facultatea 

MEDICINA DENTARĂ

1.3 Departamentul

2

1.4 Domeniul de studii

SĂNĂTATE

1.5 Ciclul de studii1

LICENŢĂ

1.6 Programul de studii/Calificarea

MEDICINĂ DENTARĂ

 

2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ

2.1 Denumirea disciplinei

ODONTOTERAPIE  RESTAURATOARE I

2.2. Codul disciplinei    

MD 3210

2.3 Titularul activităţilor de curs

Ţuculina Mihaela Jana

2.4 Titularul activităţilor de seminar

Rica Ana-Maria

2.5. Gradul didactic       

Profesor / Asistent universitar

2.6. Încadrarea (norma de bază/asociat) 

Normă de bază

2.7. Anul de studiu

 

III

2.8. Semestrul

 

II

2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2)

DS

2.10. Regimul disciplinei         (obligativitate)3)

DI

                 

 

3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)

3.1 Număr de ore pe săptămână

7

din care: 3.2 curs

3

3.3 seminar/laborator

4

3.4 Total ore din planul de învăţământ 

98

din care: 3.5 curs

42

3.6 seminar/laborator

56

Distribuţia fondului de timp ore

 

Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe

22

Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren

10

Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri

10

Tutoriat

 

Examinări

5

Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti

5

3.7 Total ore studiu individual

52

 

3.9 Total ore pe semestru

150

3.10 Numărul de credite4)

6

               

 

4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)

4.1 de curriculum 

Studenţii trebuie să aibă cunoştinţe de Histologie, Anatomie, Fiziologie, Biochimie si Biofizică, Materiale Dentare

4.2 de competenţe

 

5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)

5.1. de desfăşurare a cursului

- Sală de curs dotată cu mijloace de proiectare

5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului

- Sală de lucrări practice

 

6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)

COMPETENŢE PROFESIONALEE

C1 - Identificarea stării de boală şi stabilirea diagnosticului corect al afecţiunii (afecţiunilor).

C2 - Terapia conservativă odontală

 

 

 

COMPETENŢE TRANSVERSALE

C6. Autonomie şi responsabilitate

     ·să prepare singur în mod corespunzător principalele tipuri de cavități necesare tratamentului cariei simple dentare

     ·să prepare singur în mod corespunzător principalele tipuri de materiale utilizate la restaurarea odontală a cariilor simple dentare

     ·să recunoască toate tipurile de cavități necesare tratamentului cariei simple dentare

     ·să recunoască toate materialele dentare prezentate în cursul demonstraţiilor practice de laborator

C7. Interacţiune socială;

     ·să expună pacientului, la nivelul său de înţelegere, modul de tratament al cariilor simple dentare

     ·să expună pacientului, la nivelul său de înţelegere, avantajele şi dezavantajele utilizării unui anumit material dentar. 

     ·să lucreze în echipă împreună cu asistenta medicală.

     ·să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa;

C8. Dezvoltare personală şi profesională

     ·să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii,

     ·să aibă capacitatea de a culege informaţiile ştiinţifice  necesare legate de tratamentul cariei simple dentare, din diferite surse documentare 

     ·să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării.

 

7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)

7.1 Obiectivul general al disciplinei 

1.Însuşirea unor noţiuni privind structura şi funcţiile ţesuturilor dure dentare în contextul patologiei odontale şi al odontoterapiei conservatoare.

2.Înţelegerea cariei dentare simple ca o boală multifactorială, în vederea combaterii factorilor cauzali într-un cadru individualizat.

3.Însuşirea importanţei caracterului reversibil al demineralizării smalţului pentru păstrarea integrităţii sale morfologice prin tratament neinvaziv, în cariile incipiente necavitare.

4.Însuşirea noţiunilor privind diagnosticul, formele clinice şi procedeele de diagnostic pozitiv şi diferenţial de carie simplă.

5.Însuşirea principiului biologic în tratamentul cariei simple.

6.Însuşirea tehnicilor convenţionale de tratament ale cariei simple (conform regulilor Iui Black).

7. Însuşirea valorilor eticii medicale şi umane, a normelor etice de îngrijire a pacienţilor şi a metodelor de relaţionare cu pacienţii, cu familiile acestora sau cu alte persoane implicate în îngrijirea lor, dezvoltarea de abilităţi de a lucra în echipă

7.2 Obiectivele specifice

La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă) să-şi însuşească 

ABILITĂŢILE COGNITIVE, care îi vor permite:

1. Să identifice un pacient cu risc de carie crescut.

2. Să stabilească cu certitudine un diagnostic de carie dentară simplă.

3. Să diferenţieze dentina alterată de dentina sănătoasă sau de cea recuperabilă prin tratament adecvat al plăgii pulpo-dentinare.

3. Să întocmească un plan de tratament etapizat.

4. Să poată alege metoda de tratament adecvată, pentru o pregătire convenţională a preparaţiei şi să o aplice corect.

5. Să folosească corect tehnicile de restaurare adezive sau neadezive

 6. Să stăpânească şi să utilizeze tehnologia contemporană a informaţiei în scopul formării medicale continue şi al procesării informaţiei

7. Să aibă o atitudine critică, ştiinţifică şi eficientă în achiziţionarea şi folosirea informaţiei

DEPRINDERI PRACTICE

1. obţinerea informaţiilor clinice

-  să realizeze corect şi complet anamneza pacientului

-  să aplice tehnicile de examinare extraorală şi intraorală a pacientului 

-  să precizeze examenele paraclinice complementare necesare şi să le interpreteze

-  să  interpreteze modelele de studiu 

2. stabilirea diagnosticului şi elaborarea planului de tratament 

-  să realizeze un management eficient al informaţiei medicale

3. să instituie un program de dispensarizare a pacientului cu carioactivitate crescută şi de educaţie a acestuia în ceea ce priveşte igiena orală

4. să prepare în mod corespunzător principalele tipuri de cavități necesare tratamentului cariei simple dentare

5. să prepare în mod corespunzător principalele tipuri de materiale utilizate la tratamentul cariei simple dentare

-  să recunoască toate materialele dentare prezentate în cursul demonstraţiilor practice de laborator

-  să  identifice materialele dentare care pot fi utilizate în anumite situaţii clinice

 

APTITUDINI

-  să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei.

-  să acorde prioritate acelor opţiuni de tratament care răspund nevoilor individuale ale pacientului

-  să dovedească o atitudine profesională faţă de pacient

-  să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă;

-  să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa;

-  să instituie şi să menţină un climat de lucru lipsit de pericole

-  să aplice principiile etice legate de practica medicală dentară

-  să respecte drepturile pacienţilor

-  să respecte procedurile juridice, legale, administrative şi direcţiile de conduită în practica medicinei dentare

-  să cunoască importanţa educaţiei medicale continue pentru a-şi dezvolta capacităţile profesionale fondate pe date ştiinţifice actuale

-  să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii,

-  să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale;

-  să valorifice  optim si creativ propriul potential  în activităţile colective;

-  să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării

8. CONŢINUTURI

8.1  Curs (unităţi de conţinut)

Nr. ore

1. Ţesuturile dure dentare (smalţ, cement, dentină): caracteristici topografice, fizice, chimice, structura şi implicaţiile lor clinice                                        

3

2. Caria simplă dentară: generalităţi, evoluţia concepţiilor etiopatogenetice, teorii clasice (externe, interne)Concepţia etiopatogenetică contemporană: structurile dure dentare, lichidul bucal, placa microbiană dentară, substratul metabolic oral.

3

3. Epidemiologia şi profilaxia cariei simple dentare.

2

4.  Carie simplă dentară: morfopatologie . Cunoașterea aspectelor morfofuncționale ale complexului pulpo-dentinar, a capacității sale de adaptare și reparare

1

5.  Carie simplă dentară: semne clinice, diagnostic pozitiv şi diferenţial, forme anatomo-clinice, evoluţie şi complicaţii 

3

6. Radiodiagnosticul cariei dentare

3

7. Principii generale de tratament al cariei simple dentare: plan de tratament, timpi operatori,  nomenclatură, clasificarea cavităţilor, principiile şi etapele pregătirii cavităţilor.

3

8. Controlul infecţiei / contaminării în cursul tratamentului de carie simplă (echipamentul de protecţie, igiena mâinilor, decontaminarea instrumentarului și a suprafețelor, manipularea deșeurilor, controlul infecțiilor de mediu).

3

9. Izolarea câmpului operator în odontoterapia restauratoare.

3

10. Prepararea cavităţilor pentru restaurare cu amalgam, modalităţi de restaurare (inclusiv sisteme speciale de retenţie)

3

11.  Prepararea cavităţilor pentru restaurare cu materiale aderente estetice, modalităţi de restaurare.

3

12.  Clasificarea materialelor de restaurare coronară; materiale provizorii: compoziţie, mecanism şi reacţie de priză, proprietăţi, implicaţii clinice.

1

13.  Materiale de obturaţie de durată neestetice (nefizionomice): amalgamele dentare (compoziţie, mecanism şi reacţie de priză, proprietăţi, implicaţii clinice), tehnici de restaurare cu amalgam .

2

14.  Materiale de obturaţie de durată estetice (fizionomice): materiale compozite, cimenturi cu ionomeri de sticlă, compomeri, ormoceri, giomeri (compoziţie, mecanism şi reacţie de priză, proprietăţi, implicaţii clinice).

3

15. Caria secundară şi recidiva de carie: semne clinice, diagnostic pozitiv şi diferenţial, evoluţie şi complicaţii

3

16.  Noțiuni de imunologie a cariei simple dentare

3

TOTAL

42

BIBLIOGRAFIE

1. Suport curs online pe platforma student-UMFCV

2. 0dontoterapie conservatoare şi restauratoare, vol 2 - Ţuculină M., Ed. Medicală Universitară Craiova, 2009.

3. Curs de Odontoterapie conservatoare şi restauratoare vol I, Autori: Ţuculină Mihaela, Moraru Iren Alina, Ed. Sitech Craiova, 2014.

4. Detection, assessment, diagnosis, and monitoring of caries - Nigel Pitts, 2009.

5. Ghid de practică în prevenția oro-dentară. Ghid de practică în ergonomie în cabinetele de medicină dentară, București 2013.

 

8.2  Lucrări practice (subiecte/teme)

 

1.  Organizarea cabinetului de medicina dentara (echipamentul de protectie, igiena mainilor, igiena mediului)   

4

2.  Prezentarea instrumentarului de consultatie si tratament, pozițiile de lucru, funcționarea și modul de utilizare a unitului dentar in odontoterapia conservativa                                      

4

3.  Examenul clinic al pacientului : foaia de observație clinică, examene complementare și teste diagnostice în caria simpla.

4

4.  Demonstrarea pozițiilor de lucru si de sprijin, modalități de utilizare a instrumentarului pentru tratamentul cariei simple la pacient. Morfologia coronară - recapitulare. 

4

5.  Reguli generale de preparare a cavităților 

4

6.  Teste grila din materia predata 

4

7.  Tratamentul cariei dentare simple – cavitățile de clasa I-a 

4

8.  Tratamentul cariei dentare simple – cavitățile de clasa II-a 

4

9.  Tratamentul cariei dentare simple – cavitățile de clasa III-a si clasa IV-a 

4

10. Tratamentul cariei dentare simple – cavitățile de clasa V-a 

4

11. Tratamentul cariei dentare simple – cavitățile de clasa VI-a  

4

12. Prezentarea materialelor de restaurare coroana provizorie, demonstrații practice și executarea de către studenți a unor obturații pe dinți extrași sau pe model     

4

13. Prezentarea materialelor de restaurare coronara de durata, demonstrații practice si executarea de către studenți a unor obturații de durata pe dinți extrași sau pe model 

4

14. Metode de izolare a câmpului operator în odontoterapia restauratoare.

4

TOTAL

56

BIBLIOGRAFIE

1.     Curs de Odontoterapie conservatoare şi restauratoare vol I, Autori: Ţuculină Mihaela, Moraru Iren Alina, Ed. Sitech Craiova, 2014.

2.     “Manual de Odontoterapie Restauratoare (vol.II): Instrumentar utilizat în odontoterapia restauratoare” – Marcov E.C. (coord.); Ed. Ars Docendi – Universitatea din Bucureşti, 2012.

3.     Sturdevant’s Art and Science of Operative Dentistry - André V. Ritter, Lee W. Boushell, Ricardo Walter, Elsevier 2019

4.    Preservation and Restoration of Tooth Structure Third Edition - Graham J. Mount et all, Willey Blackwell, 2016

 

 

9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI

 

§  Disciplina de odontoterapie 1 este o disciplină de specialitate, obligatorie pentru ca un student să devină medic dentist

§  Cunoştinţele, deprinderile practice şi atitudinile învăţate la această disciplină ofera baza de lucru pentru raţionamentele medicale şi activităţile practice care vor fi detaliate în cadrul disciplinelor clinice şi constituie fundamentul pentru cunoaşterea opţiunilor terapeutice pe care le are la îndemână medicul dentist pentru rezolvarea problemelor stomatologice ale pacienţilor 

 

10. REPERE METODOLOGICE

Forme de activitate

Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc

În cazul apariției unor situații speciale (stări de alertă, stări de urgență, alte tipuri de situații care limitează prezența fizică a persoanelor) activitatea se poate desfășura și online folosind platforme informatice agreate de către Facultate/Universitate (ex. Webex meeting).

Curs

Se folosesc urmatoarele metode combinate: expunerea în actualitate, conversaţia examinatoare, demonstraţia cu mijloace audio-vizuale

Lucrări practice

Stagiile clinice cuprind o primă parte în care se face o reluare sintetică a elementelor teoretice, astfel încât să se asigure premizele lucrării practice. Stagiul se desfăşoară interactiv, urmărindu-se cointeresarea studentului în rezolvarea unor probleme date. 

- explicaţia, dezbaterea, prezentarea şi discuţia unor cazuri clinice problemă, demonstraţia, 

Se folosesc următoarele metode combinate: Demonstraţia pe simulatoare, metoda exerciţiului, conversaţia dezbatere.

- aplicaţia practică, activitatea în echipă: completarea fişei de observaţie clinică 

- executarea tuturor tipurilor de cavități necesare tratamentului cariei simple dentare

Studiu individual

Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice

 

 

11. PROGRAM DE RECUPERARE

Recuperări absenţe

Nr. absenţe care se pot recupera

Locul desfăşurării

Perioada

Responsabil

Programarea temelor

 

3

Sediul disciplinei

Ultimele doua săptămâni ale semestrului

titular disciplină

Conform orarului de la disciplina

Program de consultaţii/

cerc ştiinţific studenţesc

2ore/sapt.

Sediul disciplinei

Săptamânal

titular disciplină

Conform orarului de la disciplina

Program pentru studenţii slab pregătiţi

4ore/sem.

Sediul disciplinei

Ultimele doua saptamani

titular disciplină

Conform orarului de la disciplina

 

 

12. EVALUARE

Tip de activitate

Forme de evaluare

 

Metode de evaluare

Pondere din nota finală

Curs

Evaluare formativă prin sondaj în timpul semestrului

Sumativă în timpul examenului

Examen scris 

30%

Lucrări practice

Formativa prin sondaj în timpul semestrului

Periodică în timpul semestrului, 

Sumativă  in timpul examenului

Examen scris si aplicatie practica

50%

Verificări periodice

Test grila dupa cursul 6

10%

Evaluarea activității individuale

10%

Standard minim de performanță

minim 50% la fiecare componentă a evaluării

13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ

Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună)

Programare ore

Locul desfăşurării

Responsabil

A treia miercuri a fiecarei luni

Sediul disciplinei

Titular disciplină

             

Data avizării în departament:  21.09.2022

                                                

Director de departament,

Prof. univ Abilit. Dr. ȚUCULINĂ MIHAELA JANA

 

Coordonator program de studii,

Conf. univ Dr. Adrian Camen

 

Responsabil disciplină,

Prof. univ Abilit. Dr. ȚUCULINĂ   MIHAELA JANA

 

 

Actualizat la 10.12.2022, 23:56