Programa

Programa

FIŞA  DISCIPLINEI

ANUL UNIVERSITAR

2022- 2023

 

1. DATE DESPRE PROGRAM

1.1 Instituţia de învăţământ superior

UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA

1.2 Facultatea

MEDICINA DENTARĂ

1.3 Departamentul

2

1.4 Domeniul de studii

SĂNĂTATE

1.5 Ciclul de studii1

LICENŢĂ

1.6 Programul de studii/Calificarea

MEDICINĂ DENTARĂ

2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ

2.1 Denumirea disciplinei

BIOINSTRUMENTAŢIE

2.2. Codul disciplinei       

MD2217.1

2.3 Titularul activităţilor de curs

DIACONU OANA

2.4 Titularul activităţilor de seminar

DIACONU OANA

2.5.Gradul didactic           

Conferentiar universitar

2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat)

Normă de bază

2.7. Anul de studiu

 

II

2.8. Semestrul

 

II

2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2)

DS

2.10. Regimul disciplinei  (obligativitate)3)

DO

                 

3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)

3.1 Număr de ore pe săptămână

2

3.2 din care: curs

1

3.3 seminar/laborator

1

3.4 Total ore din planul de învăţământ

28

3.5 din care: curs

14

3.6 seminar/laborator

14

Distribuţia fondului de timp ore

 

Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe

3

Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren

5

Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri

8

Tutoriat

 

Examinări

4

Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti

2

3.7 Total ore studiu individual

22

 

3.9 Total ore pe semestru

50

3.10 Numărul de credite4)

2

               

4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)

4.1 de curriculum

 

4.2 de competenţe

 

5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)

5.1. de desfăşurare a cursului

-Sala de curs dotata cu mijloace de proiectare

5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului

-Sala de lucrari practice

 

6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)

COMPETENŢE PROFESIONALE

C1 - Identificarea stării de boală şi stabilirea diagnosticului corect al afecţiunii (afecţiunilor).

C5 - Iniţierea şi derularea unei activităţi de cercetare ştiinţifică sau/şi formativă în domeniul sau de competenţă

 

 

COMPETENŢE TRANSVERSALE

. C6. Autonomie şi responsabilitate

  • să cunoască aparatura medicală necesară într-un cabinet de medicină dentară, chirurgie oro-dentară, endodonție, parodontologie, precum și  modul de organizare şi circuitele din  aceste cabinete;
  •  să cunoască principiile şi tehnicile de manevrare a instrumentarului necesar în odontoterapie, endodonţie, protetică, chirurgie oro-dentară, parodontologie, ortodonţie.

C7. Interacţiune socială;

        ·          să dobândească abilitatea de comunicare în cunostință de cauză cu cel care asigura montajul sau service-ul aparaturii medicale stomatologice.

C8. Dezvoltare personală şi profesională

  • să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii,
  • să aibă capacitatea de a culege informaţiile ştiinţifice  necesare legate de organizarea cabinetului, de instrumentarul şi aparatura dintr-un cabinet de medicină dentară  în general sau din cele de specialitate: endodonţie, parodontologie, chirurgie dento-alveolară, ortodonţie, din diferite surse documentare
  • să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării.

 

7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)

7.1 Obiectivul general al disciplinei

Familiarizarea studentului cu noţiunile privind dezvoltarea aparaturii şi instrumentarului medical stomatologic, instalarea, service-ul şi  operarea aparaturii medicale avansate

7.2 Obiectivele specifice

 

La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă) să-şi însuşească

ABILITĂŢILE COGNITIVE, care îi vor  permite:

  • Însuşirea şi aprofundarea noțiunilor privind organizarea unui cabinet de medicină dentară, chirurgie oro-dentară, endodonție, parodontologie;

·      Insuşirea utilizării corecte a instrumentarului restaurator odontal

·      Insuşirea utilizării corecte a instrumentarului endodontic.

·       Insuşirea utilizării corecte a instrumentarului chirurgical oro-dentar și parodontal

·      Cunoaşterea aparaturii medicale avansate utilizate în odontologie, estetică dentară, endodonție, chirurgie oro-dentară, parodontologie și protetic

DEPRINDERI PRACTICE:

·       să identifice instrumentarul de consultație  necesar examinării clinice a pacientului;

·       să identifice instrumentarul necesar tratamentului odontal;

·       să identifice instrumentarul necesar tratamentului endodontic;

·       să identifice instrumentarul necesar tratamentului  chirurgical oro-dentar;

·       să identifice instrumentarul necesar tratamentului parodontal;

·       să cunoască modul de operare al aparaturii medicale avansate;

APTITUDINI:

  • să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii,
  • să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale;
  • să valorifice  optim si creativ propriul potential  în activităţile colective, să dobândească abilitatea de comunicare în cunostință de cauză cu cel care asigura montajul sau service-ul aparaturii medicale
  • să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării

8. CONŢINUTURI

8.1  Curs (unităţi de conţinut)

Nr. ore

1. Organizarea cabinetului de medicină dentară, chirurgie oro-dentară, endodonție, parodontologie

2

2. Principii şi tehnici de manevrare a instrumentarului necesar restaurării odontale

2

3. Principii şi tehnici de manevrare a instrumentarului endodontic

2

4. Principii şi tehnici de manevrare a instrumentarului chirurgical oro-dentar

2

5. Principii şi tehnici de manevrare a instrumentarului parodontal

2

6. Principii şi tehnici de manevrare a aparaturii medicale avansate cu utilizare în odontologie, estetică dentară,endodonție,  parodontologie, protetică.

2

7. Analiza principalelor direcţii ce stau la baza anamnezei, examenului clinic și elaborării unui plan de tratament corect, endodontic şi odontal restaurator

2

TOTAL

14

BIBLIOGRAFIE

1.Cursul disciplinei

2.Instrumentar utilizat în odontoterapia restauratoare” – Marcov E.C. (coord.); Ed. Ars Docendi – Universitatea din Bucureşti, 2012.

3. N. Marcov. Elemente de control al infecţiilor în cabinetul stomatologic –, Ed. Universitară, Bucureşti, 2003.

4. Mihaela Ţuculina. Odontoterapie conservatoare şi restauratoare, vol.1,2 Editura Medicală Universitară, Craiova, 2009

5. Iliescu A. Tratat de endodonție,vol1, Ed.Medicală,București, 2014

 

VI.2  LUCRARI PRACTICE (subiecte/teme)

Nr. ore

1. Noțiuni privind organizarea cabinetului de medicină dentară, chirurgie oro-dentară, endodonție, parodontologie

2

2. Noțiuni privind alcătuirea și modul de utilizare al instrumentarului inclus în trusa de consultație;

    Noțiuni privind identificarea și modul de utilizare al instrumentarului necesar restaurării odontale

4

3. Noțiuni privind identificarea și modul de utilizare al instrumentarului necesar tratamentului endodontic                        

4

4. Noțiuni privind identificarea și modul de utilizare al instrumentarului necesar tratamentului parodontal și chirurgical oro-dentar

4

TOTAL

14

BIBLIOGRAFIE

2.Instrumentar utilizat în odontoterapia restauratoare” – Marcov E.C. (coord.); Ed. Ars Docendi – Universitatea din Bucureşti, 2012.

3. N. Marcov. Elemente de control al infecţiilor în cabinetul stomatologic –, Ed. Universitară, Bucureşti, 2003.

4. Mihaela Ţuculina. Odontoterapie conservatoare şi restauratoare, vol.1,2 Editura Medicală Universitară, Craiova, 2009

 

     

9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI

  • Disciplina de Bioinstrumentaţie este o disciplină de specialitate, opţională ,cunoştinţele, deprinderile practice şi atitudinile învăţate la această disciplină ofera baza de lucru pentru raţionamentele medicale şi activităţile practice care vor fi detaliate în cadrul disciplinelor clinice.

10. REPERE METODOLOGICE

Forme de activitate

Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc

În cazul apariției unor situații speciale (stări de alertă, stări de urgență, alte tipuri de situații care limitează prezența fizică a persoanelor) activitatea se poate desfășura și online folosind platforme informatice agreate de către Facultate/Universitate (ex. Webex meeting).

Curs

Se folosesc urmatoarele metode combinate: expunerea în actualitate, conversaţia examinatoare, demonstraţia cu mijloace audio-vizuale

Lucrari practice

Se folosesc urmatoarele metode combinate: Demonstraţia prin utilizarea principalelor instrumente şi  aparaturi din practica stomatologică, metoda exerciţiului, conversaţia dezbaterea.

Studiu individual

Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice

11. PROGRAM DE RECUPERARE

Recuperări absenţe

Nr. absenţe care se pot recupera

Locul desfăşurării

Perioada

Responsabil

Programarea temelor

 

2

Sediul disciplinei

Ultimele doua săptămîni ale semestrului

titular disciplină

Conform orarului de la disciplina

Program de consultaţii/

cerc ştiinţific studenţesc

1ora/sapt.

Sediul disciplinei

Saptamanal

titular disciplină

Conform orarului de la disciplina

Program pentru studenţii slab pregătiţi

4ore/sem.

Sediul disciplinei

Ultimele doua saptamani

titular disciplină

În funcţie de necesităţile studenţilor

             

 

12. EVALUARE

 

Tip de activitate

Forme de evaluare

 

Metode de evaluare

Pondere din nota finală

 

Curs

Evaluare formativă prin sondaj în timpul semestrului

Sumativă în timpul examenului

 Examen scris

 

80%

 

Lucrări practice

Formativa prin sondaj în timpul semestrului

Periodică în timpul semestrului,

Sumativă în timpul examenului

 

Verificări periodice

10%

 

Evaluarea activității individuale

10%

 

Standard minim de performanță

minim 50% la fiecare componentă a evaluării

 

 

 

 

13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ

Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună)

Programare ore

Locul desfăşurării

Responsabil

Prima zi de vineri a fiecarei luni

Sediul disciplinei

titular disciplină

             

Data avizării în departament:  20.09.2021

                                                         

Director de departament,

Prof. Univ. Abilit Dr. Mihaela Jana Tuculina

 

 

 

Coordonator program de studii,

Conf. univ Dr. Adrian Camen

 

                 Responsabil disciplină,

                   Conf. univ Dr. Oana Diaconu

 

 

Notă:

1)           Ciclul de studii - se alege una din variantele: L (licenţă)/ M (master)/ D (doctorat).

2)           Tip (conţinut) - se alege una din variantele:

       ·         pentru nivelul de licenţă: DF (disciplină fundamentală)/ DD (disciplină din domeniu)/ DS (disciplină de specialitate)/ DC (disciplină complementară);

       ·         pentru nivelul de master: DA (disciplină de aprofundare)/ DS (disciplină de sinteză)/ DCA (disciplină de cunoaştere avansată).

3)           Regimul disciplinei (obligativitate) - se alege una din variantele: DI (disciplină obligatorie)/ DO (disciplină opţională)/ DFac (disciplină facultativă).

4)           Un credit este echivalent cu 25 – 30 de ore de studiu (activităţi didactice şi studiu individual).

5)           Se poate acorda o bonificaţie pentru prezenţă.

6)           Din cele 5 competenţe profesionale (cele care se trec în foaia matricolă) se aleg cele în care se încadrează disciplina.

7)           Competenţele transversale sunt în număr de 3 şi se notează de la C6 - C8: C6. Autonomie şi responsabilitate; C7. Interacţiune socială; C8. Dezvoltare personală şi profesională

Actualizat la 16.12.2022, 14:27