HEMATOLOGIE–IMUNOLOGIE
I. INFORMAŢII GENERALE
Universitatea |
UNIVERSITATEA DE MEDICINĂ ŞI FARMACIE DIN CRAIOVA |
Facultatea |
MEDICINA |
Domeniul de licenţă |
SĂNĂTATE |
Programul de studii |
Farmacie |
Denumirea disciplinei |
Hematologie–Imunologie |
Codul disciplinei |
|
II. STRUCTURA DISCIPLINEI
Nivelul de studii1) |
Semestrul |
Tip2) (conţinut) |
Tip3) (obligativitate) |
Activităţi normate [ore/săpt.] |
Total ore[ore/sem] |
Credite4) |
||||
C |
S |
L |
P |
TOTAL |
||||||
L |
II |
DF |
DI |
28 |
|
28 |
|
|
56 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III. TITULAR DISCIPLINĂ
Numele şi prenumele |
Simona Neamțu |
Instituţia |
Facultatea de Farmacie |
Catedra/Departamentul |
Farmacie II |
Titlul ştiinţific |
Doctor în medicină |
Gradul didactic |
|
Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de bază |
IV. OBIECTIVELE DISCIPLINEI
Obiective generale; sa ofere studentului notiuni de baza referitoare la Mecanismele imune fiziologice, Imunitate nespecifica (celule implicate, fagocitoza, inflamatia, sistemul complement) imunitatea specifica (subpopulatii limfoide, mecanismele recunoasterii imune, activarea celulara) hematopoeza si rolul fiziologic al celulelor sanguine, conceptul de celula stem si ontogeneza limfoida, mecanismele diversitatii imune, sistemul MHC si rolul sau in imunitate, mecanismele initierii si derularii raspunsului imun umoral si celular, raspuns imun primar si secundar, cooperarea celulara in cadrul raspunsului imun, grupe sanguine. Mecanisme imune implicate in patologia umana: reactiile de hipersenibilitate imediate si tardive, toleranta imuna si autoimunitatea. boli prin complexe imune, stari de imunodeficienta inascute/dobandite cu componenta majoritara umorala/celulara/mixte, modularea imuna, imunologia de transplant cu prezentrea unor grupe de medicamente si a mecanismelor de actiune, a efectelor adverse corelate cu subiectele discutate si parametrii hematologici. Tehnici de evaluare a celulelor, moleculelor si mecanismelor imune: Tehnici de imunodiagnostic, de evaluare cantitativa si calitativa a unor substante in umori sau/si solutii; imunofenotiparea. Obiective specifice; la finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă): sa defineasca la nivelul notiunilor de baza 1.Imunitate nespecifica (celule implicate, fagocitoza, inflamatia, sistemul complement) imunitatea specifica (subpopulatii limfoide, mecanismele recunoasterii imune, activarea celulara) hematopoeza si rolul fiziologic al celulelor sanguine, conceptul de celula stem si ontogeneza limfoida mecanismele diversitatii imune, sistemul MHC si rolul sau in imunitate, mecanismele initierii si derularii raspunsului imun umoral si celular, raspuns imun primar si secundar, cooperarea celulara in cadrul raspunsului imun, grupe sanguine. 2. reactiile de hipersenibilitate imediate si tardive, toleranta imuna si autoimunitatea. boli prin complexe imune, stari de imunodeficienta inascute/dobandite cu componenta majoritara umorala/celulara/mixte, modularea imuna, imunologia de transplant cu prezentrea unor grupe de medicamente si a mecanismelor de actiune, a efectelor adverse corelate cu subiectele discutate si parametrii hematologici. 3. sa cunoasca principiul unor tehnici de imunodiagnostic (electoforeza, imunelectroforeza, R. de fixare a complementului, ELIZA, T. Coombs ) si a imunofenotiparii 4. Sa recunoasca celulele sanguine si functiile acestora. |
V. COMPETENŢELE SPECIFICE (vizează competenţele asigurate de programul de studii din care face parte disciplina) |
La finalizarea cursului studentul va fi capabil: 1. Să integreze notiunile de imuno hematologie cu celelate notiuni ale disciplinelor fundamentale: Fiziologia normala (fiziologia sangelui si a celulelor sanguine) Microbiologia (clasificarea microrgnismelor patogene si caracteristicile acestora, imunitatea activa, pasiva, vaccinarea). Fiziopatologia aspecte patologice in numarul si/sau functia celulelor sanguine, imune. 2. Să integreze notiunile de imuno hematologie cu celelate notiuni ale disciplinelor specifice: Farmacologia (medicatia imunomodulatoare, imunosupresoare aplicata in bolile autoimune sau in reactiile de rejet posttransplant; utilizarea anticorpilor monoclonali simpli sau cuplati in terapia bolilor autoimune si maligne) Imuno diagnostic (electoforeza, imunelectroforeza, R. de fixare a complementului, ELIZA, T. Coombs ) si a imunofenotiparii Toxicologie (determinarea prin metode imune calitative/cantitative a existentei unor toxice/medicamente in umori), Medicina legala (paternitate, prelucrarea probelor biologice de la locul infracţiunii) |
VI. CONŢINUTUL DISCIPLINEI
VI.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
Definirea imunităţii: rezistenţă imună naturală, celule imune, receptori, mecanisme implicate; Inflamaţia, fagocitoza. Imunologia in medicină/farmacologie |
3 |
Imunitatea specifica caracteristici, celule, receptori, memoria/specificitatea imună, restricţia clonală. Imunitatea celulara si umorala |
3 |
Hematopoeza umană - celula stem hematopoetică. Ontogeneza limfoidă B şi T, mecanismele genetice ale diversităţii imune (rearanjamentul genetic al receptorului pt antigen, formarea receptorului pt antigen ) |
3 |
Antigene – antigen/imunogen, structură; atigene timodependente / timoindependente, haptenă, carrier, relaţia structura / raspuns imun. |
2 |
Complexul major de histocompatibilitate: caracteristici, structură, rol in imunitate, importanţă fiziologică şi fiziopatologică |
2 |
Imunoglobuline – Structură chimică si funcţionala a Ig, clase de Ig, proprietăţi, implicaţii clinice şi patologice; particularităţi stucturale si imune ale diverselor clase de Ig, allotipuri, izotipuri, idiotipuri |
2 |
Sistemul complement – sistem biologic imun, descriere, căi de activare clasică alternă, rol în imunitate, impactul patologic al disfucţiilor sistemului complement |
2 |
Organe limfoide primare şi secundare: descriere, caracteristici morfo-funcţionale, rolul lor în ontogeneza imună şi răspunsul imun, celule imune, receptori celulari implicaţi in activarea si diferentierea limfoida |
2 |
Procesarea şi prezentarea antigenului; sistemul celulelor prezentatoare de antigen rolul lor în imunitate. Iniţierea răspunsului imun specific. |
1 |
Răspunsul imun umoral primar si secundar; cooperarea celulară, rolul receptorului pt antigen a citokinelor si a moleculelor de adeziune celulară; foliculul limfatic secundar/centru germinativ: mecanismul de switch si cel al mutaţiilor somatice |
2 |
Răspunsul imun celular - subpopulaţii limfoide T, NK, LAK; rolul lor in imunitate, rolul citokinelor in imunitatea celulara; citotoxicitatea, supresia celulara imuna |
1 |
Toleranţa imună, mecanisme implicate in inducerea si pierderea tolerantei, boli autoimune aspecte fiziologice, patologice si farmacologice |
1 |
Reacţiile de hipersensibilitate: tip I, II, III şi IV mecanisme implicate; rolul lor în patologie Imunodeficiente congenitale si dobandite (HIV/SIDA) |
2 |
Transplantul de organ Relatia donator-primitor. Mecanisme de rejet acut, subacut si cronic. Reactia grefa contra gazda. Modalităţi si mecanisme de menţinere a grefei. |
1 |
Modalităţi de influenţare a răspunsului imun (imunostimulare, imunomodulare, imunosupresie), antiseruri, anticorpi monoclonali, depleţie T, gamaglobuline, medicaţie supresoare |
1 |
VI.2 LUCRARI PRACTICE (subiecte/teme) |
Nr. ore |
Imunitatea nespecifica , rezistenţa naturală, barierele imune naturale, celule implicate, fagocitoza, inflamaţia; |
3 |
Imunitatea specifica, dobândită, celule imune, receptori pt antigen, antigene/imunogene, imunizare activă/ pasiva, vaccinarea |
3 |
Tehnicile de recoltare, transport si manipulare a probelor biologice (puncţia venoasa,) |
2 |
Examenul sângelui periferic, recunoaşterea granulocitului, limfocitului, monocitului, constante biologice uzuale |
2 |
Prezentarea investigaţiilor de rutină, tehnici de evaluare imună; reacţii de precipitate, de fixare a complementului, testul Coombs, RIA, ELISA, electroforeză, imunelectroforeză, reacţii de citotoxicitate, determinarea HLA |
2 |
Tehnici de imunofluorescenţă (citometrie în flux, examen pe secţiune la parafină sau gheaţă) importanta studiului markerilor celulari imuni normali si patologici |
2 |
Implicarea celulelor prezentatoare de ag in initierea raspunsului imun. Interactiuni celulare in raspunsul imun. Proliferarea clonala Raspunsul imun umoral si celular. Raspunsul imun primar si secundar. |
2 |
Imunodeficienţa umorală şi celulară: LLC, mielom multiplu, boala Hodgkin, SIDA mecanisme fiziopatologice implicate |
2 |
Autoimunitatea – mecanismele implicate in toleranta imuna, boli de colagen, anemii hemolitice, tiroidite autoimune, mecanisme fiziopatologice corelaţii farmacologice |
2 |
Reacţii de hipersensibilitate, şocul anafilactic, astm bronşic, boli prin complexe imune, testarea la PPD, mecanisme fiziopatologice si implicaţii farmacologice |
2 |
Grupele sanguine descriere sistemelor ABO si Rh, incompatibilitatea materno-fetala in sist Rh, reacţii post-tranfuzionale imune si non imune |
2 |
Transplantul de organ şi transplantul medular:tipizarea în sistemul HLA reacţia de rejet şi reacţia grefă contra gazdă, mecanisme imune implicate, corelatii farmacologice |
2 |
Terapii imunomodulatoare şi imunodepresoare. Indicaţii, protocoale, complicaţii |
2 |
VII. BIBLIOGRAFIE
Imunologie clinică; Badea Mihail, Badea Daniela, Ed Sitech, 2001 Caiet de lucrari practice de microbiologie medicala; Constantin Voiculescu,Reprografia Universitatii din Craiova 1993 Hematologie-Imunologie Laborator. Indrumator de lucrari practice. EMU Craiova 2007 Imuno-Hematologie clinica Badea Mihail, Badea Daniela EMU Craiova 2009 |
VIII. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc.. |
Curs |
Prelegere, sinteză, învăţare interactivă în scopul realizării feedback-ului, explicarea unor probleme evidenţiate de studenţi Prezentări power-point |
Lucrări practice |
aplicaţii practice, problematizarea, conversaţie euristică, |
Studiu individual |
|
IX. PROGRAM DE RECUPERARE |
|||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
||||
3
|
Amfiteatru 210 |
Penultima saptamana |
Cadrele didactice de la disciplină |
În funcţie de temele la care s-a absentat |
|||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
|
Amfiteatru 210 |
Marti 14-15 |
Prof.univ.dr. Badea Mihail Ass. dr. Simona Neamtu |
În funcţie de necesităţile studenţilor |
||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
|
Amfiteatru 210 |
Marti 15-16 |
Prof.univ.dr. Badea Mihail Ass. dr. Simona Neamtu |
În funcţie de necesităţile studenţilor |
||||
|
|||||||||
X. EVALUARE |
|||||||||
Forma de activitate |
Evaluare (scris, scris şi oral, oral, test, aplicaţie practică, altele) |
Procent din nota finală |
|||||||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
|||||
Curs |
oral |
Scris |
scris |
5% |
|||||
Lucrări practice |
Oral |
Scris |
scris |
10% |
|||||
Examen |
|
|
scris |
75% |
|||||
Verificare |
|
|
scris |
10% |
|||||
|
|||||||||
XI. PROGRAME DE ORIENTARE :I CONSILIERE PROFESIONALĂ |
|||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
|||||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|||||||
Ultima miercuri din fiecare lună, orele 1800-1900 |
Amfiteatru etaj 1 Fac. veche |
Prof. univ. dr. Mihail Badea Asist. dr. Simona Neamţu |
|||||||