Programa

Programa

 FIŞA  DISCIPLINEI

ANUL UNIVERSITAR

2019-2020

 

1. DATE DESPRE PROGRAM

1.1 Instituţia de învăţământ superior

UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA

1.2 Facultatea

FARMACIE

1.3 Departamentul

I

1.4 Domeniul de studii

SĂNĂTATE

1.5 Ciclul de studii1

LICENŢĂ

1.6 Programul de studii/Calificarea

MEDICINA

2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ

2.1 Denumirea disciplinei

ANATOMIE, FIZIOLOGIE SI FIZIOPATOLOGIE

2.2. Codul disciplinei      

farm21206

2.3 Titularul activităţilor de curs

SEF LUCRARI DR. OLARU CRISTIAN

2.4 Titularul activităţilor de seminar

SEF LUCRARI DR. OLARU CRISTIAN

2.5.Gradul didactic          

SEF LUCRARI DR.

2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat)

NORMA DE BAZA

2.7. Anul de studiu

 

II

2.8. Semestrul

 

III-IV

2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2)

DF

2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3)

DI

                 

3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)

3.1 Număr de ore pe săptămână

4

din care: 3.2 curs

2

3.3 seminar/laborator

2

3.4 Total ore din planul de învăţământ

56

din care: 3.5 curs

28

3.6 seminar/laborator

28

Distribuţia fondului de timp ore

 

Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe

35

Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren

20

Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri

25

Tutoriat

-

Examinări

10

Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti

10

3.7 Total ore studiu individual

100

 

3.9 Total ore pe semestru

175

3.10 Numărul de credite4)

 

4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)

4.1 de curriculum

Studentii trebuie sa aiba cunostinte solide de anatomie, fiziologie, fiziopatologie ale corpului uman

4.2 de competenţe

-

5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)

5.1. de desfăşurare a cursului

-

5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului

Pregătirea în prealabil, prin studiu individual a lucrarilor practice

 

6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)

COMPETENŢE PROFESIONALE

C1 - Să identifice structurile anatomice si desfasurarea fenomenelor fiziologice si patologice in corpul uman.

C5 – Sa initieze si sa deruleze o activitate de cercetare stiintifica sau/si formativa in domeniul sau de competente

 

COMPETENŢE TRANSVERSALE

C6. Autonomie şi responsabilitate

  • dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii;
  • să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale;
  • să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei.

C7. Interacţiune socială;

         ·          să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate;

         ·          să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă;

         ·          să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa;

         ·          să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii.

C8. Dezvoltare personală şi profesională

  • să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii,
  • să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale;
  • să valorifice  optim si creativ propriul potential  în activităţile colective;
  • să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării.

7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)

7.1 Obiectivul general al disciplinei

·                  deprinderea noţiunilor şi cunoştinţelor necesare pentru înţelegerea anatomiei corpului uman si a mecanismelor fiziologice si patologice;

·                  dobândirea de atitudini, abilităţi şi valori necesare practicii anatomice si fiziologice necesare unui farmacist.

7.2 Obiectivele specifice

- dobandirea noţiunilor de baza a structurilor tuturor sistemelor si aparatelor ce formeaza corpul uman;

- acumularea noţiunilor pentru înţelegerea mecanismelor fiziologice a aparatelor si sistemelor ce formeaza organismul uman;

- dobândirea cunoştinţelor referitoare la alegerea tipului de analize şi a metodelor de investigare clinice, paraclinice si imagistice  pentru evaluarea corectă si tintita a stării de sănătate;

- înţelegerea importanţei interpretării corecte a rezultatelor obţinute în evaluarea starii de santate si in contextul unei cooperări farmacist – medic – specialist de laborator

Obiective specifice; la finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă):

- sa recunoasca structurile anatomice si functionarea normala a aparatelor si sistemelor;

- sa indice corespunzator analize specifice interesarii patologiei unui anumit aparat sau sistem;

- sa fie capabil sa discrimineze anumite simptome specifice aparatelor organismului uman

8. CONŢINUTURI

8.1  Curs (unităţi de conţinut)

Nr. ore

1. Definiţia anatomiei, fiziologiei şi fiziopatologiei. Istoricul descoperirilor anatomice. Celula - organizare structurală şi funcţională: membrana, citoplasma şi nuclelul celular. Proprietăţile celulare generale şi fundamentale

4

2. Ţesuturi tipuri şi structuri

2

3. Sângele: volumul; proprietăţile fizico - chimice; plasma sanguină; elementele figurate; funcţia imunitară a organismului;  hemostaza. Grupele sanguine. Factorul Rh.  

4

4. Structura şi funcţia aparatului locomotor: structura şi funcţia oaselor; scheletul capului, trunchiului şi membrelor. : Articulaţiile. Structura şi funcţia muşchilor. . Musculatura capului, trunchiului, membrelor. fiziologia locomoţiei şi posturii.

8

5. Structura şi funcţia apartului cardio - vascular: particularităţile morfo - funcţionale ale vaselor sanguine şi limfatice; circulaţia arterială, capilară, venoasă şi limfatică; reglarea circulaţiei în vase. Circulatia arteriala si venoasa in organismul uman.

4

6. Structura şi funcţia aparatului cardio - vascular: particularităţile morfo - funcţionale ale inimii; manifestările activităţii cardiace; reglarea activităţi cardiace.

4

7. Structura şi funcţia aparatului respirator: structura căilor respiratorii şi a plămânului. . Fiziologia aparatului respirator: ventilaţia; schimbul de gaze la nivelul pulmonar; transportul gazelor; respiraţia tisulară; reglarea respiraţiei.

4

8. Structura şi funcţia aparatului digestiv. Glandele salivare, ficatul şi pancreasul. Fiziologia tubului digestiv: digestia bucală; deglutiţia; digestia gastrică; digestia intestinală: absorbţia şi fiziologia glandelor anexe.

6

9. Structura şi funcţia aparatului excretor: structura rinichiului şi a căilor excretoare. Formarea urinii: filtrarea, reasorbţia şi secreţia tubulară; micţiunea.

4

10. Aparatul genital masculin

2

11. Aparatul genital feminin

2

12. Structura şi funcţia sistemului endocrin: efectele generale ale hormonilor; mecanismul de acţiune; reglarea acţiunii glandelor endocrine

2

13. Structura şi funcţia hipofizei, tiroidei, paratiroidelor, pancreasului endocrin, corticosuprarenalelor, gonadelor, epifizei; alte organe endocrine.

2

14 Structura şi funcţia sistemului nervos: organizarea structurală şi funcţională, neuronul, organizarea nervilor, sinapsa; activitatea reflexă.

2

15. Structura şi funcţia sistemului nervos: măduva spinării; trunchiul cerebral; cerebelul; diencefalul; emisferele cerebrale; nervii spinali şi cranieni

2

16. Structura şi funcţia sistemului nervos: activitatea nervoasă superioară: reflexe condiţionate, procesele nervoase fundamentale

2

17. Sistemul nervos vegetativ

2

18. Structura şi funcţia analizatorilor: sistemele aferente senzitivo - senzoriale: receptori; Structura şi funcţia analizatorului cutanat, vizual, auditiv, gustativ, olfactiv, vestibular.

4

BIBLIOGRAFIE

1. Ranga V. – Tratat de anatomia omului, vol I Partea I Ed. Med. Bucuresti 1990.

2. Kent M. Van De Graff, R. Rhees, Sidney PalmerSchaum's Outline of Human Anatomy and Physiology, 2013, Editura McGraw Hill Professional

3. Frank H. Netter, MD - NETTER, ATLAS de ANATOMIE a OMULUI, 2013, Editura Medicala CALLISTO

4.  Victor Papilian – ANATOMIA OMULUI, 2010 Editura Editura ALL

5. Guyton, Arthur C - GUYTON TRATAT de FIZIOLOGIE a OMULUI, 2007, editura Medicala Callisto

6. Silbernagl / Lang – FIZIOPATOLOGIE , 2011, Editura Medicala Callisto

 

 

8.2  Lucrări practice (subiecte/teme)

 

1. Microscopul. Studiul structurii microscopice a celulei şi a ţesuturilor: epitelial, conjunctiv, muscular şi nervos

6

2. Sângele: densitatea sângelui şi plasmei; elctroferoza proteinelor serice; identificarea şi dozarea hemoglobinei; viteza de sedimentare a hematiilor; numărarea elementelor figurate, grupele sanguine din sistemul OAB şi Rh; leucograma; timpul de sângerare şi de coagulare

6

3. Fiziologia vaselor: măsurarea presiunii arteriale la om; înregistrarea pulsului arterial; capilaroscopia. Adaptarea aparatului cardivascular la efort fizic.

4

4. Fiziologia inimii: demonstrarea automatismului cardiac; şi propagarea excitaţiei în sistemul excitoconductor al inimii; inexcitabilitatea periodică a inimii; electrocardiograma; reflexe ce influenţează activitatea cardiacă.

6

5. Sistemul osos: tipuri de oase: structura macroscopică; scheletul; articulaţiile.

2

6. Sistemul muscular: tipuri de muşchi, structura macroscopică; muşchi scheletici, muşchi netezi. Fiziologia sistemului muscular: secusa şi tetanosul muscular; tonusul muscular, excitarea indirectă a muşchilor; oboseala musculară.

2

7. Fiziologia apartului respirator: pneumografia; spirometria şi spirografia; influenţa concentraţiei crescute de CO2 din aerul inspirat asupra respiraţiei

4

8. Fiziologia aparatului digestiv: explorarea secreţiei gastrice: dozarea acidităţii libere şi totale, identificarea acidului clorhidric şi acidului lactic din sucul gastric; evidenţierea labfermentului; degradarea enzimatică a proteinelor din sucul gastric; raţia alimentară

6

9. Fiziologia aparatului excretor: clearence-ul insulinei; examenul de urină

2

10. Fiziologia sistemului endocrin: convulsii cu insulină la şoareci; diagnosticul endocrin al sarcinii; tetania hipocalcemică.

2

11. Fiziologia sistemului nervos: studiul arcului reflex; legile reflexelor medulare; oboseala sinaptică; măsurarea excitabilităţii ţesuturilor; rolul cerebelului în reglarea motricităţii; efectele excitării emisferelor cerebrale.

2

12. Analizatorii: structură, funcţii

3

1. Microscopul. Studiul structurii microscopice a celulei şi a ţesuturilor: epitelial, conjunctiv, muscular şi nervos

6

2. Sângele: densitatea sângelui şi plasmei; elctroferoza proteinelor serice; identificarea şi dozarea hemoglobinei; viteza de sedimentare a hematiilor; numărarea elementelor figurate, grupele sanguine din sistemul OAB şi Rh; leucograma; timpul de sângerare şi de coagulare

6

3. Fiziologia vaselor: măsurarea presiunii arteriale la om; înregistrarea pulsului arterial; capilaroscopia. Adaptarea aparatului cardivascular la efort fizic.

4

9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI

  •  

10. REPERE METODOLOGICE

Forme de activitate

Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme de practica clinica

Curs

Prelegere, sinteză, învăţare interactivă în scopul realizării feedback-ului, explicarea unor probleme evidenţiate de studenţi

Prezentări power-point, proiectare filme

Lucrari practice

aplicaţii practice, problematizarea, conversaţie euristică,

Studiu individual

Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice

 

11. PROGRAM DE RECUPERARE

Recuperări absenţe

Nr. absenţe care se pot recupera

Locul desfăşurării

Perioada

Responsabil

Programarea temelor

3

Laborator Et. 5

Penultima săptămână din semestru

Sef lucr. Dr. Olaru Cristian

În funcţie de temele la care s-a absentat

Program de consultaţii/

cerc ştiinţific studenţesc

2 ore/saptamana/cadru didactic

Laborator Et. 5

Vineri 13.00- 15.00

Sef lucr. Dr. Olaru Cristian

În funcţie de necesităţile studenţilor

Program pentru studenţii slab pregătiţi

2 ore/saptamana/cadru didactic

Laborator Et. 5

Vineri 13.00- 15.00

Sef lucr. Dr. Olaru Cristian

În funcţie de necesităţile studenţilor

12. EVALUARE

Forma de activitate

Evaluare

 

Procent din nota finală

 

Formativă

Periodică

Sumativă

 

Curs

Oral

Scris

Test scris + Oral

5 %

Lucrări practice

Oral

Scris

Scris

10 %

Examen

 

 

Oral

75 %

Verificările periodice

 

 

Scris +Prezenta

10 %

Prezenţa la curs

 

 

 

 

13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ

Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună)

Programare ore

Locul desfăşurării

Responsabil

Ultima luni din fiecare luna, ora 18.00-20.00

Laborator et. 5

Sef lucr. Dr. Olaru Cristian

                   

Data avizării în departament:

 

Şef de departament,

Conf. univ. dr. Croitoru Octavian

 

Coordonator program de studii,

Prof. univ. dr. Neamu Johny

Titular disciplină,

Sef lucr. dr. Olaru Cristian

 

 

Actualizat la 08.09.2021, 20:00