FIŞA DISCIPLINEI
ANUL UNIVERSITAR
2019-2020
1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
FARMACIE |
1.3 Departamentul |
I |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
MEDICINA |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
ANATOMIE, FIZIOLOGIE SI FIZIOPATOLOGIE |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
farm21206 |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
SEF LUCRARI DR. OLARU CRISTIAN |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
SEF LUCRARI DR. OLARU CRISTIAN |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
|
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
NORMA DE BAZA |
|||||||
2.7. Anul de studiu
|
II |
2.8. Semestrul
|
III-IV |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DF |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
4 |
din care: 3.2 curs |
2 |
3.3 seminar/laborator |
2 |
|
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
56 |
din care: 3.5 curs |
28 |
3.6 seminar/laborator |
28 |
|
Distribuţia fondului de timp ore |
|
|||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
35 |
|||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
20 |
|||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
25 |
|||||
Tutoriat |
- |
|||||
Examinări |
10 |
|||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
10 |
|||||
3.7 Total ore studiu individual |
100 |
|
||||
3.9 Total ore pe semestru |
175 |
|||||
3.10 Numărul de credite4) |
|
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Studentii trebuie sa aiba cunostinte solide de anatomie, fiziologie, fiziopatologie ale corpului uman |
4.2 de competenţe |
- |
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
- |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
Pregătirea în prealabil, prin studiu individual a lucrarilor practice |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7) |
|
COMPETENŢE PROFESIONALE |
C1 - Să identifice structurile anatomice si desfasurarea fenomenelor fiziologice si patologice in corpul uman. C5 – Sa initieze si sa deruleze o activitate de cercetare stiintifica sau/si formativa in domeniul sau de competente
|
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
C6. Autonomie şi responsabilitate
C7. Interacţiune socială; · să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; · să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă; · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa; · să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii. C8. Dezvoltare personală şi profesională
|
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
· deprinderea noţiunilor şi cunoştinţelor necesare pentru înţelegerea anatomiei corpului uman si a mecanismelor fiziologice si patologice; · dobândirea de atitudini, abilităţi şi valori necesare practicii anatomice si fiziologice necesare unui farmacist. |
7.2 Obiectivele specifice |
- dobandirea noţiunilor de baza a structurilor tuturor sistemelor si aparatelor ce formeaza corpul uman; - acumularea noţiunilor pentru înţelegerea mecanismelor fiziologice a aparatelor si sistemelor ce formeaza organismul uman; - dobândirea cunoştinţelor referitoare la alegerea tipului de analize şi a metodelor de investigare clinice, paraclinice si imagistice pentru evaluarea corectă si tintita a stării de sănătate; - înţelegerea importanţei interpretării corecte a rezultatelor obţinute în evaluarea starii de santate si in contextul unei cooperări farmacist – medic – specialist de laborator Obiective specifice; la finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă): - sa recunoasca structurile anatomice si functionarea normala a aparatelor si sistemelor; - sa indice corespunzator analize specifice interesarii patologiei unui anumit aparat sau sistem; - sa fie capabil sa discrimineze anumite simptome specifice aparatelor organismului uman |
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
1. Definiţia anatomiei, fiziologiei şi fiziopatologiei. Istoricul descoperirilor anatomice. Celula - organizare structurală şi funcţională: membrana, citoplasma şi nuclelul celular. Proprietăţile celulare generale şi fundamentale |
4 |
2. Ţesuturi tipuri şi structuri |
2 |
3. Sângele: volumul; proprietăţile fizico - chimice; plasma sanguină; elementele figurate; funcţia imunitară a organismului; hemostaza. Grupele sanguine. Factorul Rh. |
4 |
4. Structura şi funcţia aparatului locomotor: structura şi funcţia oaselor; scheletul capului, trunchiului şi membrelor. : Articulaţiile. Structura şi funcţia muşchilor. . Musculatura capului, trunchiului, membrelor. fiziologia locomoţiei şi posturii. |
8 |
5. Structura şi funcţia apartului cardio - vascular: particularităţile morfo - funcţionale ale vaselor sanguine şi limfatice; circulaţia arterială, capilară, venoasă şi limfatică; reglarea circulaţiei în vase. Circulatia arteriala si venoasa in organismul uman. |
4 |
6. Structura şi funcţia aparatului cardio - vascular: particularităţile morfo - funcţionale ale inimii; manifestările activităţii cardiace; reglarea activităţi cardiace. |
4 |
7. Structura şi funcţia aparatului respirator: structura căilor respiratorii şi a plămânului. . Fiziologia aparatului respirator: ventilaţia; schimbul de gaze la nivelul pulmonar; transportul gazelor; respiraţia tisulară; reglarea respiraţiei. |
4 |
8. Structura şi funcţia aparatului digestiv. Glandele salivare, ficatul şi pancreasul. Fiziologia tubului digestiv: digestia bucală; deglutiţia; digestia gastrică; digestia intestinală: absorbţia şi fiziologia glandelor anexe. |
6 |
9. Structura şi funcţia aparatului excretor: structura rinichiului şi a căilor excretoare. Formarea urinii: filtrarea, reasorbţia şi secreţia tubulară; micţiunea. |
4 |
10. Aparatul genital masculin |
2 |
11. Aparatul genital feminin |
2 |
12. Structura şi funcţia sistemului endocrin: efectele generale ale hormonilor; mecanismul de acţiune; reglarea acţiunii glandelor endocrine |
2 |
13. Structura şi funcţia hipofizei, tiroidei, paratiroidelor, pancreasului endocrin, corticosuprarenalelor, gonadelor, epifizei; alte organe endocrine. |
2 |
14 Structura şi funcţia sistemului nervos: organizarea structurală şi funcţională, neuronul, organizarea nervilor, sinapsa; activitatea reflexă. |
2 |
15. Structura şi funcţia sistemului nervos: măduva spinării; trunchiul cerebral; cerebelul; diencefalul; emisferele cerebrale; nervii spinali şi cranieni |
2 |
16. Structura şi funcţia sistemului nervos: activitatea nervoasă superioară: reflexe condiţionate, procesele nervoase fundamentale |
2 |
17. Sistemul nervos vegetativ |
2 |
18. Structura şi funcţia analizatorilor: sistemele aferente senzitivo - senzoriale: receptori; Structura şi funcţia analizatorului cutanat, vizual, auditiv, gustativ, olfactiv, vestibular. |
4 |
BIBLIOGRAFIE 1. Ranga V. – Tratat de anatomia omului, vol I Partea I Ed. Med. Bucuresti 1990. 2. Kent M. Van De Graff, R. Rhees, Sidney Palmer – Schaum's Outline of Human Anatomy and Physiology, 2013, Editura McGraw Hill Professional 3. Frank H. Netter, MD - NETTER, ATLAS de ANATOMIE a OMULUI, 2013, Editura Medicala CALLISTO 4. Victor Papilian – ANATOMIA OMULUI, 2010 Editura Editura ALL 5. Guyton, Arthur C - GUYTON TRATAT de FIZIOLOGIE a OMULUI, 2007, editura Medicala Callisto 6. Silbernagl / Lang – FIZIOPATOLOGIE , 2011, Editura Medicala Callisto
|
|
8.2 Lucrări practice (subiecte/teme) |
|
1. Microscopul. Studiul structurii microscopice a celulei şi a ţesuturilor: epitelial, conjunctiv, muscular şi nervos |
6 |
2. Sângele: densitatea sângelui şi plasmei; elctroferoza proteinelor serice; identificarea şi dozarea hemoglobinei; viteza de sedimentare a hematiilor; numărarea elementelor figurate, grupele sanguine din sistemul OAB şi Rh; leucograma; timpul de sângerare şi de coagulare |
6 |
3. Fiziologia vaselor: măsurarea presiunii arteriale la om; înregistrarea pulsului arterial; capilaroscopia. Adaptarea aparatului cardivascular la efort fizic. |
4 |
4. Fiziologia inimii: demonstrarea automatismului cardiac; şi propagarea excitaţiei în sistemul excitoconductor al inimii; inexcitabilitatea periodică a inimii; electrocardiograma; reflexe ce influenţează activitatea cardiacă. |
6 |
5. Sistemul osos: tipuri de oase: structura macroscopică; scheletul; articulaţiile. |
2 |
6. Sistemul muscular: tipuri de muşchi, structura macroscopică; muşchi scheletici, muşchi netezi. Fiziologia sistemului muscular: secusa şi tetanosul muscular; tonusul muscular, excitarea indirectă a muşchilor; oboseala musculară. |
2 |
7. Fiziologia apartului respirator: pneumografia; spirometria şi spirografia; influenţa concentraţiei crescute de CO2 din aerul inspirat asupra respiraţiei |
4 |
8. Fiziologia aparatului digestiv: explorarea secreţiei gastrice: dozarea acidităţii libere şi totale, identificarea acidului clorhidric şi acidului lactic din sucul gastric; evidenţierea labfermentului; degradarea enzimatică a proteinelor din sucul gastric; raţia alimentară |
6 |
9. Fiziologia aparatului excretor: clearence-ul insulinei; examenul de urină |
2 |
10. Fiziologia sistemului endocrin: convulsii cu insulină la şoareci; diagnosticul endocrin al sarcinii; tetania hipocalcemică. |
2 |
11. Fiziologia sistemului nervos: studiul arcului reflex; legile reflexelor medulare; oboseala sinaptică; măsurarea excitabilităţii ţesuturilor; rolul cerebelului în reglarea motricităţii; efectele excitării emisferelor cerebrale. |
2 |
12. Analizatorii: structură, funcţii |
3 |
1. Microscopul. Studiul structurii microscopice a celulei şi a ţesuturilor: epitelial, conjunctiv, muscular şi nervos |
6 |
2. Sângele: densitatea sângelui şi plasmei; elctroferoza proteinelor serice; identificarea şi dozarea hemoglobinei; viteza de sedimentare a hematiilor; numărarea elementelor figurate, grupele sanguine din sistemul OAB şi Rh; leucograma; timpul de sângerare şi de coagulare |
6 |
3. Fiziologia vaselor: măsurarea presiunii arteriale la om; înregistrarea pulsului arterial; capilaroscopia. Adaptarea aparatului cardivascular la efort fizic. |
4 |
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme de practica clinica |
Curs |
Prelegere, sinteză, învăţare interactivă în scopul realizării feedback-ului, explicarea unor probleme evidenţiate de studenţi Prezentări power-point, proiectare filme |
Lucrari practice |
aplicaţii practice, problematizarea, conversaţie euristică, |
Studiu individual |
Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice |
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
|||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
||||
3 |
Laborator Et. 5 |
Penultima săptămână din semestru |
Sef lucr. Dr. Olaru Cristian |
În funcţie de temele la care s-a absentat |
|||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
2 ore/saptamana/cadru didactic |
Laborator Et. 5 |
Vineri 13.00- 15.00 |
Sef lucr. Dr. Olaru Cristian |
În funcţie de necesităţile studenţilor |
||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
2 ore/saptamana/cadru didactic |
Laborator Et. 5 |
Vineri 13.00- 15.00 |
Sef lucr. Dr. Olaru Cristian |
În funcţie de necesităţile studenţilor |
||||
12. EVALUARE |
|||||||||
Forma de activitate |
Evaluare
|
Procent din nota finală |
|||||||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
|||||
Curs |
Oral |
Scris |
Test scris + Oral |
5 % |
|||||
Lucrări practice |
Oral |
Scris |
Scris |
10 % |
|||||
Examen |
|
|
Oral |
75 % |
|||||
Verificările periodice |
|
|
Scris +Prezenta |
10 % |
|||||
Prezenţa la curs |
|
|
|
|
|||||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
|||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
|||||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|||||||
Ultima luni din fiecare luna, ora 18.00-20.00 |
Laborator et. 5 |
Sef lucr. Dr. Olaru Cristian |
|||||||
Data avizării în departament:
Şef de departament, Conf. univ. dr. Croitoru Octavian
|
Coordonator program de studii, Prof. univ. dr. Neamu Johny |
Titular disciplină, Sef lucr. dr. Olaru Cristian
|