Programa

Programa

 

1. DATE DESPRE PROGRAM

1.1 Instituţia de învăţământ superior

UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA

1.2 Facultatea

DE MOAȘE ȘI ASISTENȚĂ MEDICALĂ

1.3 Departamentul

1

1.4 Domeniul de studii

SĂNĂTATE

1.5 Ciclul de studii1

LICENŢĂ

1.6 Programul de studii/Calificarea

Asistenta Medicala

2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ

2.1 Denumirea disciplinei

SEMIOLOGIE MEDICALĂ

2.2. Codul disciplinei 

 

2.3 Titularul activităţilor de curs

Prof. univ. dr. Letiţia Streba

2.4 Titularul activităţilor de seminar

Prof. univ. dr. Letiţia Streba, Asistent univ. dr. Monalisa Maria Filip

2.5.Gradul didactic    

Prof. univ, asistent universitar

2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat)

Norma de bază

2.7. Anul de studiu

2015-2016

 

2.8. Semestrul

 

I

2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2)

DF

2.10. Regimul disciplinei        (obligativitate)3)

DI

                 

3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)

3.1 Număr de ore pe săptămână

4

din care: 3.2 curs

2

3.3 seminar/laborator

2

3.4 Total ore din planul de învăţământ

56

din care: 3.5 curs

28

3.6 seminar/laborator

28

Distribuţia fondului de timp ore

 

Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe

20

Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren

16

Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri

28

Tutoriat

-

Examinări

8

Alte activităţi: consultaţii, cercuri studentesti

22

3.7 Total ore studiu individual

96

 

3.9 Total ore pe semestru

152

3.10 Numărul de credite4)

3

               

4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)

4.1 de curriculum

Studenţii trebuie să aibă cunoştinţe solide de Anatomie, Biochimie, Fiziologie, Fiziopatologie, Morfopatologie, Imunologie

4.2 de competenţe

-

5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)

5.1. de desfăşurare a cursului

Punctualitatea studentilor: obligatorie

5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului

Pregătirea în prealabil, prin studiu individual al noțiunilor predate in cadrul cursului (studentul va aplica practic la stagiu, noțiunile predate la curs; obligativitatea cunoașterii noțiunilor predate la cursurile anterioare)

Tinuta obligatorie (specifica activitatilor spital-uniforma spital)

 

6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)

COMPETENŢE PROFESIONALE

C1 - Să identifice simptomele și semnele bolilor; să recunoască starea de boala si le încadreze corect în sindromul aferent

C2 – Să abordeze problemele de santate/boala din perspectiva particularitatilor comunitatii, in relatie directa cu conditiile sociale, economice sau/si culturale proprii acelei colectivitati.

C3 – Sa initieze si sa deruleze o activitate de cercetare stiintifica sau/si formativa in domeniul sau de competente

COMPETENŢE TRANSVERSALE

. C6. Autonomie şi responsabilitate

  • dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii;
  • să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale;
  • să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei.

 

C7. Interacţiune socială;

          ·            să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate;

          ·            să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă;

          ·            să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa;

          ·            să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii.

 

C8. Dezvoltare personală şi profesională

  • să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii,
  • să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale;
  • să valorifice  optim si creativ propriul potential  în activităţile colective;
  • să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării.

7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)

7.1 Obiectivul general al disciplinei

Obiectivul disciplinei de Semiologie Medicală este de a oferi studenţilor din anul II FMAM, suportul informational si logistic necesar pentru a înţelege simptomele și semnele bolilor, pentru a putea recunoaște sindroamele majore din patologia medicală. Dorim să pregătim asistenți medicali competitivi pe piața muncii, cu abilități profesionale deosebite. Dorim ca studenții să abordeze o ținută adecvată, să utilizeze un limbaj medical corect. Dorim ca studenții să fie capabili să lucreze eficient într-o echipă, astfel încât actul medical oferit pacienților să fie calitativ superior. Studenții trebuie să fie capabili să empatizeze cu omul bolnav, să înțeleagă suferința generată de o boală și prin comportamentul lor să contribuie la creșterea încrederii în actul medical. Studenții trebuie să învețe să aibă un limbaj adecvat în fața pacienților și să învețe să contribuie la respectarea rigorilor activităților dintr-o unitate medicală. Dorim ca studenții să învețe să aibă un comportament adecvat față de toți membrii echipei de îngrijire.

7.2 Obiectivele specifice

Prin curricula adaptată la standardele europene de calitate, prin metodele de predare şi de evaluare utilizate, prin implicarea studenţilor în activităţi de cercetare şi de evaluare a pacienţilor, disciplina de Semiologie Medicală urmăreşte să formeze aptitudini cognitive, deprinderi şi atitudini care să stea la baza oricărui act medical preventiv, de diagnostic, curativ sau recuperator.  La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă) să-şi însuşească și să dobândească: 

Abilităţile cognitive, care le vor permite:

  • să descrie simptomele bolilor
  • să descrie semnele bolilor
  • să utilizeze termenilogia medicală corectă
  • să monitorizeze corect semnele vitale
  • să cunoasca tehnica efectuării unei anamneze
  • să fie capabili să efectueze corect o anamneza
  • să analizeze critic informațiile obținute cu privire la starea de sănătate
  • să interpreteze abaterile de la normal ale unor parametri biologici şi să caute relevanţa clinică;
  • să integreze cunoştinţele teoretice si practice dobândite la disciplina de semiologie medicală cu cele obţinute de la alte discipline fundamentele şi să le folosească ca platformă pentru instruirea clinică;
  • să comunice clar, riguros cunoştinţele căpătate sau rezultatele obţinute;
  • să emită ipoteze de lucru şi să le verifice

DEPRINDERI PRACTICE

·         Însuşirea corectă a terminologiei medicale

·         Recunoaşterea semnelor vitale şi a simptomelor şi semnelor bolilor

·         Însuşirea tehnicii şi metodologiei efectuării unei anamneze (interviu)

·         Dobândirea cunoştinţelor necesare efectuării unui examen obiectiv

·         complet

·         Dobândirea cunoştinţelor necesare identificării sindroamelor majore

·         din patologia medicală

·         Însuşirea deprinderilor practice în efectuarea explorărilor

complementare

·         Analizarea şi coroborarea simptomelor şi semnelor clinice cu

rezultatele explorărilor complementare

·         Să organizeze efectuarea lucrării practice: să formeze o echipă, să

·         Să împartă sarcinile, să colaboreze, să comunice cerinţele, să efectueze o anamneză corectă

 

APTITUDINI

  • să fie deschişi spre dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii;
  • să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale;
  • să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei.
  • să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate;
  • să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă;
  • să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa;
  • să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii.
  • să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii,
  • să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale;
  • să valorifice  optim si creativ propriul potential  în activităţile colective;
  • să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării;
  • să aibă iniţiativă, să se implice în activităţole educative şi ştiinţifice ale disciplinei

 

8. CONŢINUTURI

 

8.1  Curs (unităţi de conţinut)

Nr. ore

 

 

Tema 1: Noţiuni de semiologie generală

2

 

 

Anamneza (interviul)-principii metodologice

Examenul obiectiv. Tehnică şi metode (inspecţie, palpare, percuţie, auscultaţie)

Principii metodologice în practica investigaţiilor paraclinice

Fişa de interviu

 

 

 

Tema 2: Simptome de ordin general

2

 

 

Febra şi frisonul

Transpiraţia (hipersudoraţia)

Durerea

Cefaleea

Ameţeala şi vertijul;

Astenia, fatigabilitatea, adinamia

Modificările senzaţiei de foame şi ale apetitului

Setea

Pruritul

Tulburările somnului

Alte simptome de ordin general

 

 

 

Tema 3: Inspecţia generală a bolnavului

2

 

 

Starea psihică

Tipul constituţional, statura şi starea de nutriţie

Atitudinea şi mersul

Mişcările involuntare

Fizionomia şi faciesul.

Semiologia ochilor

 

 

 

Tema 4: Examenul Tegumentelor, Mucoaselor Şi Fanerelor

2

 

 

Examenul tegumentelor şi mucoaselor

·         Modificări de culoare: paloare, eritem, cianoză icter, tulburări de pigmentare

·         Leziuni cutanate primare şi secundare

·         Hemoragiile cutanate

·         Dilatări vasculare

Semiologia fanerelor (parul si unghiile)

Semiologia ţesutului celular  subcutanat. Edemul: tipuri semiologice de edem.

 

 

 

Tema 5: Semiologia Muşchilor, Oaselor, Articulaţiilor şi a Bolilor Ţesutului Conjunctiv

2

 

 

Semiologia muşchilor striaţi

Semiologia oaselor

Semiologia articulară şi a bolilor ţesutului conjunctiv

·         Particularităţi ale anamnezei

·         Examenul obiectiv al articulaţiilor

·         Explorări paraclinice în bolile reumatismale

Sindrome Reumatismale Majore

 

 

 

Tema 6: Semiologia Sistemului Hematoformator

2

 

 

Semiologia ganglionilor limfatici

Semiologia splinei

Semiologia hematologică

1.      Noţiuni introductive. Parametrii normali şi variaţii numerice ale elementelor figurate sanguine

2. Sindromul anemic. Particularităţi ale anamnezei şi examenului obiectiv. Simptome şi semen. Examenul obiectiv. Explorări paraclinice. Tipuri semiologice de anemii (anemia posthemoragică acută, anemia feriprivă, anemiile megaloblastice, anemiile hemolitice)

 

 

 

Tema 7:  Sindroame Hematologice Majore

2

 

 

Semiologia poliglobuliilor

Semiologia leucemiilor acute.

·         Anamneză, examen obiectiv, explorări paraclinice

·         Tipuri semiologice de leucemii acute

Sindromul mieloproliferativ

Semiologia  limfoproliferărilor maligne

Sindrome hemoragice majore.

 

 

 

Tema 8:

2

 

 

Particularităţi ale anamnezei în bolile respiratorii

Simptome: Durerea toracică; Dispneea; Tusea; Expectoraţia; Vomica; Hemoptizia

Examenul obiectiv al aparatului respirator

Explorarări complementare în bolile respiratorii

 

 

 

Tema 9: SINDROAME RESPIRATORII MAJORE

2

 

 

Sindroame bronşice (Traheobronşita acută, bronşita cronică şi emfizemul pulmonar, asmul bronşic)

Sindroamul de condensare pulmonară

Sindroame pleurale

Insuficienţa respiratorie

 

 

 

Tema 10: Semiologia Aparatului Cardiovascular

2

 

 

Particularităţi ale anamnezei în bolile aparatului cardiovascular

Simptome şi semne majore. dispneea, durerea precordială, palpitaţiile, tusea, cianoza, edemul

Examenul obiectiv al cordului

·         Inspecţia regiunii precordiale

·         Palparea. Şocul apexian normal şi modificări patologice (sediu, intensitate, suprafaţă). clacmente, freamăt cardiac, frecătura pericardică

·         Percuţia. Aria matităţii cardiace (normală şi modificări patologice)

·         Auscultaţia. Tehnică. Zgomotele fundamentale ale inimii. Modificările zgomotelor cardiace. Zgomote cardiace supraadăugate (zgomote de galop, suflurile cardiovasculare şi frecătura pericardică)

Noţiuni de bază vizând explorarea aparatului cardiovascular

 

 

 

Tema 11: Sindroame cardiovasculare majore

2

 

 

·         Semiologia tulburărilor de ritm şi de conducere

·         Sindromul pericardic

·         Sindroamele valvulare

·         Endocardita infecţioasă

·         Sindromul de ischemie miocardică

·         Hipertensiunea arterială sistemică

·         Insuficienţa cardiacă

·         Cordul pulmonar cronic

 

 

 

Tema 12: Semiologia arterelor şi venelor periferice

2

 

 

Examenul obiectiv al  arterelor

·         Inspecţia, palparea (pulsul arterial normal şi mădificări patologice), auscultaţia

·         Metode clinice instrumentale (tehnica măsurării tensiunii arteriale)

·         Modificări tensionale regionale şi poziţionale;

·         Sindroame arteriale (sindromul de ischemie acută şi cronică, tulburări vasculare funcţionale);

Examenul obiectiv al venelor periferice

·         inspecţie (turgescenţa jugularelor, circulaţia colaterală, varicele membrelor inferioare),

·         palpare

Sindroame mjore: Tromboza venoasă profundă şi tromboflebita superficială, sindromul posttrombotic.

 

 

 

Tema 13: Semiologia Tubului Digestiv

2

 

 

Inspecţia cavităţii bucale şi a faringelui

Semiologia esofagului (simptome, examen obiectiv, explorarea esofagului, sindroame esofagiene majore)

Semiologia generală a abdomenului (simptome, topografie clinică abdominală, inspecţie, palpare, percuţie şi auscultaţie)

Semiologia stomacului şi duodenului (simptome, examen obieciv, explorări paraclinice, sindroame: sindromul gastritic, ulceros, neoplasmele stomacului).Semiologia intestinuluiHemoragiile gastrointestinale (hematemeza, hematochezia, melena)

Semiologia ficatului, veziculei şi căilor biliare şi a pancreasului

 

 

 

Tema 14. Semiologia aparatului urinar

2

 

 

Particularităţi ale anamnezei în bolile renale

Simptome şi semne în bolile renale

Examenul obiectiv al aparatului urinar

Explorarea paraclinică în bolile aparatului urinar 

Sindroame renale

·         Sindromul nefritic

·         Sindromul nefrotic

·         Nefropatiile interstiţiale

·         Litiaza renourinară

·         Insuficienţa renala acută şi cronică

 

 

 

BIBLIOGRAFIE

1.      Arne Schaffler. Ghid clinic, Editura Medicala S. A. 1995.

2.      Borundel Corneliu. Noţiuni de semiologie medicală în Manual de Medicină Internă pentru cadre medii, ed. ALL, 2002.

3.      Cârstea Doina (sub redacția), Streba Letiția (colab). Caiet de lucrări practice semiologie medicală, Ed. SITECH, 2007, ISBN 978-973-746-640-2.

4.      Georgescu Dan. Semiologie Medicală, Ed. Naţional, 1999.

5.      Moldovan Monica, Vasile Mihaela. Semiologie medicală pentru asistenții medicali, 2011, editura ALL,  ISBN: 978-606-587-012-3

6.      Riviș I. Semiologie Medicală, Editura Mirton, Timișoara, 1997.

7.      Seidel Henry. Mosby's Guide to Physical Examination. Text and Mosby's Nursing Video Skills: Physical Examination and Health Assessment, 2010, Mosby Inc.

8.      Streba Letiţia. Semiologie Medicală. Editura Medicală Universitară, 2013

9.      Streba Letiţia. Îndreptar de diagnostic în bolile reumatismale, Ed. SITECH,  2001, ISBN 973-657-103-3.

10.  Streba Letitia. Demersul diagnostic. Sinteze de Semiologie Medicală, 2007, Ed. SITECH, ISBN 978-973-746-636-5.

11.  Talley J.N. O'Connor S. Examinarea clinica. Tratat de semiologie ilustrat. Editura Științelor Medicale, 2005.

12.  Titirică Lucreția. (sub red.). Urgențele medico-chirurgicale. Editura Medicală, Bucuresti, 2001.

 

 

CONŢINUTUL LUCRĂRILOR PRACATICE: PROGRAMA ANALITICĂ

 

 F1. LP1.  Noțiuni de semiologie generală Anamneza (interviul): prezentare cazuri clinice, efectuarea anamnezei de către studenţi. Însuşirea de către studenţi a terminologiei corecte. Tehnica examenului obiectiv: demonstraţii practice;

2

 

 F1. LP2.  SIMPTOME DE ORDIN GENERALFebra şi frisonul; transpiraţia (hipersudoraţia); durerea; cefaleea; ameţeala şi vertijul; astenia, fatigabilitatea, adinamia; modificările senzaţiei de foame şi ale apetitului; setea; pruritul; tulburările somnului. Prezentări de cazuri, anamneze efectuate la bolnavi cu simtomele menţionate. Testarea aptitudinilor studenţilor de a recunoaşte simptomele menţionate. Însuşirea de către studenţi a terminologiei corecte

2

 

F1. LP3.  INSPECŢIA GENERALĂ A BOLNAVULUI Aprecierea stării generale a bolnavului, starea psihică, tulburări ale stării de conştienţă,  tipul constituţional, statura şi starea de nutriţie, atitudinea şi mersul mişcările involuntare fizionomia şi faciesul, ochii. Prezentări de cazuri. Însuşirea tehnicii corecte de examinare. Testarea aptitudinilor studenţilor de a recunoaştere modificările clinice.

2

 

.F1. LP4.  examenul tegumentelor, mucoaselor Şi fanerelor Paloarea, eritemul, cianoza, icterul, tulburări de pigmentare, leziuni cutanate primare şi secundare, semiologia fanerelor. Edemul Tipuri semiologice de edem Prezentări de cazuri, exemplificări. Inspecţia şi palparea edemului. Testarea aptitudinilor studenţilor de a recunoaşte tipurile semiologice de edem.

2

 

F1. LP5.  SEMIOLOGIA MUŞCHILOR, OASELOR ŞI ARTICULAŢIILOR. Prezentarea examenului clinic al aparatului locomotor, prezentarea de cazuri cu suferinţe musculare, osoase şi articulare. Explorări complementare în bolile articulare. Însuşirea de către studenţi a tehnicii corecte de examinare a sistemului osteo-articular.

2

 

F1. LP6. SEMIOLOGIA SISTEMULUI HEMATOFORMATOR Examenul obiectiv al ganglionilor limfatici. Însuşirea tehnicii corecte de palpare a ganglionilor limfatici Prezentări de cazuri cu adenopatii.. Examenul obiectiv al splinei. Splenomegalie, hipersplenism: prezentări de cazuri. Particularităţi ale anamnezei în anemii, tipuri semiologice de anemii. bolile hematologice-prezentare de cazuri cu sindrom anemic, limfoproliferativ şi mieloproliferativ; sindrome hemoragice majore-exemplificări, prezentare de cazuri.

2

 

F1. LP7. SINDROAME HEMATOLOGICE MAJORE Prezentări de cazuri (leucemia acută mieloblastică, sindromul mieloproliferativ, leucemia acută limfoblastică, leucemia limfatică cronică, sindroame hemoragice majore). Anamneză. Examen Obiectiv.

Explorarea paraclinică în bolile hematologice. Parametrii normali şi variaţii numerice ale elementelor figurate sanguine. Explorarea paraclinică în anemii, sindroame limfo- şi mieloproliferative şi în sindromele hemoragice

2

 

F1. LP8. Examenul obiectiv al aparatului respirator Anamneză-particularităţi. Noţiuni de topografie clinică toracopulmonară Examenul căilor aeriene superioare. Tehnica inspecţiei, palpării, percuţiei şi auscultaţiei. Demonstraţii practice în vederea însuşirii tehnicii corecte de către studenţi. Prezentări de cazuri: Proformaţia toracelui normal, deformări toracice şi modificări dinamice, modificări patologice ale freamătului pectoral, modificări patologice ale sonorităţii normale, modificările murmurului vezicular, sufluri patologice, zgomote supraadăugate pulmonare, zgomote pleurale.

2

 

F1. LP9.  sindroame respiratorii: Prezentare de cazuri (sindroame bronşice, sindroamele de condensare pulmonară (neretractilă şi retractilă), sindroame pleurale). Explorarea paraclinică a aparatului respirator (examenul radiologic, probele ventilatorii, examenul sputei, examenul lichidului pleural, bronhoscopia, scintigrafia, examenul CT).

2

 

F1. LP10.  SEMIOLOGIA APARATULUI CARDIOVASCULAR Simptome şi semne în bolile cardiovasculare. Examenul obiectiv al aparatului cardiovascular. Inspecţia regiunii precordiale Şocul apexian normal şi modificări patologice (sediu, intensitate, suprafaţă). Clacmente. Freamăt cardiac. Frecătura pericardică  Aria matităţii cardiace (normală şi modificări patologice). Zgomotele fundamentale ale inimii. Modificările zgomotelor cardiace. Zgomote cardiace supraadăugate. Metodologia examenului obiectiv, demonstraţii practice. Însuşirea tehnicilor examenului obiectiv al cordului.

2

 

F1. LP11.  Sindroame cardiovasculare majore Anamneza şi examenul obiectiv în sindroamele cardiovasculare (tulburări de ritm şi de conducere, sindrom pericardic, sindroame valvulare, endocardita infecţioasă, sindromul de ischemie miocardică, miocardite, hipertensiune arterială sistemică, hipotensiune arterială, insuficienţă cardiacă. Prezentări de cazuri.

Explorarea aparatului cardiovascular (electrocardiograma, tehnica de înregistrare EKG-exemplificare practică, analiza semiologică EKG, examenul radiologic al cordului şi vaselor mari, mecanocardiografia, cateterismul cardiac, explorarea izotopică, pericardiocenteza şi examenul lichidului pericardic).

2

 

F1. LP12.  SEMIOLOGIA ARTERELOR ŞI VENELOR PERIFERICE Tehnica examinării. arterelor. Inspecţia, palparea (pulsul arterial normal şi modificări patologice), auscultaţia arterelor. Simptome şi semne clinice (prezentare de cazuri). Metode clinice instrumentale (tehnica măsurării tensiunii arteriale). Teste de postură. Metodologia examenului obiectiv, demonstraţii practice. Însuşirea tehnicilor examenului obiectiv al vaselor.

2

 

F1. LP13.  Inspecţia cavităţii bucale şi a faringelui. Simptome şi semne în bolile esofagului. Prezentări de cazuri, demonstraţii practice. Topografie clinică abdominală. Tehnici de examinare a abdomenului. Anamneza în bolile tractului gastro-intestinal. Hemoragiile gastrointestinale (hematemeza, hematochezia, melena). Însuşirea tehnicilor corecte de examinare. Explorări complementare. Particularităţi ale anamnezei în bolile ficatului, veziculei biliare şi pancreasului. Tehnici de palpare a ficatului. Puncte dureroase abdominale în suferinţele biliare. Explorări complementare. Prezentări de cazuri. Însuşirea tehnicilor corecte de examinare.

2

 

F1. LP14.  SEMIOLOGIA APARATULUI URINAR Particularităţi ale anamnezei în bolile renale. simptome şi semne în bolile renale. Examenul obiectiv al aparatului urinar. (inspecţie, palparea rinichilor, puncte dureroase renoureterale). Însuşirea tehnicilor corecte de examinare. Explorări complementare în bolile renale. Prezentări de cazuri.

2

 

BIBLIOGRAFIE

13.  Arne Schaffler. Ghid clinic, Editura Medicala S. A. 1995.

14.  Borundel Corneliu. Noţiuni de semiologie medicală în Manual de Medicină Internă pentru cadre medii, ed. ALL, 2002.

15.  Bickley Lynn, Szilagy Peter. Bates' Nursing Guide to Physical Examination and History Taking, 2008, Lippincott Williams & Wilkins, ISBN-13: 9781605479392.

16.  Cârstea Doina (sub redacția), Streba Letiția (colab). Caiet de lucrări practice semiologie medicală, Ed. SITECH, 2007, ISBN 978-973-746-640-2.

17.  Georgescu Dan. Semiologie Medicală, Ed. Naţional, 1999.

18.  Moldovan Monica, Vasile Mihaela. Semiologie medicală pentru asistenții medicali, 2011, editura ALL,  ISBN: 978-606-587-012-3

19.  Riviș I. Semiologie Medicală, Editura Mirton, Timișoara, 1997.

20.  Seidel Henry. Mosby's Guide to Physical Examination. Text and Mosby's Nursing Video Skills: Physical Examination and Health Assessment, 2010, Mosby Inc.

21.  Streba Letiţia. Semiologie Medicală. Editura Medicală Universitară, 2013

22.  Streba Letiţia. Îndreptar de diagnostic în bolile reumatismale, Ed. SITECH,  2001, ISBN 973-657-103-3.

23.  Streba Letitia. Demersul diagnostic. Sinteze de Semiologie Medicală, 2007, Ed. SITECH, ISBN 978-973-746-636-5.

24.  Talley J.N. O'Connor S. Examinarea clinica. Tratat de semiologie ilustrat. Editura Științelor Medicale, 2005.

25.  Titirică Lucreția. (sub red.). Urgențele medico-chirurgicale. Editura Medicală, Bucuresti, 2001.

 

 

 

 

 

 

II.                I. BASIC SEMIOLOGY (4 hours)

2

 

Anamnesis (interview): methodology of interview

Physical examination. Methods of physical examination: inspection, palpation, percussion, auscultation).

 

 

II.  GENERAL SYMPTOMS

2

 

Fever and shivers; sweating (hipersudoration); pain; headache; fainting and vertigo; astenia; fatigability; adinamy; modification in hunger and apetite (anorexia, bulimia); thirst; prurit; sleep disorders

 

 

III GENERAL INSPECTION

2

 

Mental status evaluation

Body habitus, stature, body position, nutrition,

Walking types

Involuntary movements

Abnormal facies.

Semiology of the eyes

 

 

iv. SEMIOLOGY of the skin, nails and body hair

2

 

Skin: color, texture, temperature, moisture, integrity, hydration, pigment, lesions

Edema: physical examination, semiological distinctions regarding types of oedema.

Body hair – distribution, texture, color

Nails – architecture, color, lesions

 

 

V. SEMIOLOGY OF MUSCULOSKELETAL SYSTEM, and JOINTS and REUMATOLOGIC SEMIOLOGY

2

 

History and physical examination in a patient with joint symptoms

Semiology of musculoskeletal diseases

History and physical examination in connective tissue disorders

Major reumatologic syndromes

 

 

VI. SEMIOLOGY OF THE BLOOD AND HEMATOPOIETIC SYSTEM

2

 

Semiology of lymph nodes: superficially adenopathy (inspection, palpation)

Semiology of spleen-physical examination of the spleen. Splenomegaly, hypersplenism

Neutropenia, neutrophilia, eosinophilia

Symptoms and signs in anemia iron deficiency anemia, megaloblastic anemia, anemia of chronic disease, anemia of folate deficiency, hemolytic anemia,

 

 

VII. MAJOR HEMATOLOGICAL SYNDROMES

2

 

The interview, physical examination and laboratory examination in: acute myelogenous leukemia, acute lymphocytic leukemia, chronic myelogenous leukemia, polycythemia vera, chronic lymphocytic Leukemia and lymphoma.  

Semiology of the hemorrhagic disorders

 

 

VIII. SEMIOLOGY OF THE RESPIRATORY SYSTEM

2

 

The interview in respiratory diseases

Major signs and symptoms in respiratory diseases (dyspnea, cough and expectoration, hemoptysis)

Physical examination

  • Topographical anatomy;
  • Inspection, types of the respiration, 
  • Palpation, vocal fremitus.
  •  Percussion
  • Auscultation: normal respiratory sounds; abnormal sounds; sterotors; rhonchus; sibilus; pleural friction; vocal resonance. 

Pleural punction

Laboratory test and Diagnostic procedures

 

 

IX. MAJOR RESPIRATORY SYNDROMES

2

 

Bronchial syndrome

Pulmonary condensation syndromes

Pleural syndromes

Respiratory failure

 

 

X. SEMIOLOGY OF THE CARDIOVASCULAR SYSTEM

 

 

Interview-style questions in cardio-vasculare diseases.

Major symptoms and signs (chest pain, palpitations, shortness of breath, orthopnea, or paroxysmal nocturnal dyspnea, edema, cough, cyanosis)

Physical examination of the heart

·         Inspection point of maximal impulse and for great vessel pulsations.

·         Palpation: point of maximal impulse (PMI), ventricular thrust/heave, palpable gallop and thrills.

·         Auscultation: normal heart sounds, murmurs, clicks, gallops, and pericardial friction rubs.

Electrocardiography

Noninvasive methods of cardiac examination (roentgenography,  phonocardiography, echocardiography, radionuclide techniques) and cardiac catheterization and angiograpy

 

 

XI. MAJOR CARDIOVASCULAR SYNDROMES

2

 

Semiology of Arrhythmias and conduction disturbance

Valvular heart diseases, Infective endocarditis

Pericarditis, Miocarditis

Hypertension

 Hypotension

Coronary Artery Disease, Heart failure

 

 

XII. semiology of peripheral arteries and veins

2

 

Simptoms and signs in peripheral artery disease

Phisical examination of periperal arteries

Arterial pulses at the following sites – temporal, carotid, brachial, femoral, radial, ulnar, popliteal, posterior tibial, dorsalis pedis.

Arterial pulses: rate and rhythm, pulse classification, amplitude and contour, auscultation for bruits

Blood pressure-technique of measurement

Signs and symptoms in peripheral venous disease

Physical examination of the superficial veins

 

 

XIII. SEMIOLOGY OF GASTROINTESTINAL TRACT

Interview in liver diseases

Symptomes and signs of liver disease

Physical examination of the liver -hepatomegaly

Laboratory tests, imaging studies, liver biopsy

Major syndromes: portal hypertension, ascites, hepatic encephalopathy

Semiology of billiary system

Symptoms and signs in jaundice

Semiology of pancreas

2

 

XI. MAJOR CARDIOVASCULAR SYNDROMES

Semiology of Arrhythmias and conduction disturbance

Valvular heart diseases, Infective endocarditis

Pericarditis, Miocarditis

Hypertension

 Hypotension

Coronary Artery Disease, Heart failure

XII. semiology of peripheral arteries and veins

Simptoms and signs in peripheral artery disease

Phisical examination of periperal arteries

Arterial pulses at the following sites – temporal, carotid, brachial, femoral, radial, ulnar, popliteal, posterior tibial, dorsalis pedis.

Arterial pulses: rate and rhythm, pulse classification, amplitude and contour, auscultation for bruits

Blood pressure-technique of measurement

Signs and symptoms in peripheral venous disease

Physical examination of the superficial veins


XIV. semiology OF THE Urinary system

The interview in the renal diseases

Symptoms and sign in renal diseases

Examination of the urinary system

Laboratory tests, imaging studies

Renal syndromes

 

2

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

2

 

BIBLIOGRAFIE

 

           

9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI

  • Disciplina de Semiologie Medicală este o disciplină fundamentală, obligatorie pentru ca un student să devină asistent medical
  • Cunoştinţele, deprinderile practice şi atitudinile învăţate la această disciplină ofera baza de studiu pentru  celelalte discipline clinice din domeniul medicinei interne, constituind fundamentul pentru înţelegerea şi învăţarea oricărui act medical preventiv, de diagnostic, curativ sau recuperator.

10. REPERE METODOLOGICE

Forme de activitate

Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc.

Curs

Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegerea, dezbaterea, problematizarea

Lucrari practice

Se folosesc urmatoarele metode combinate: aplicaţii practice, studiu de caz, proiecte

Studiu individual

Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice

 

11. PROGRAM DE RECUPERARE

Recuperări absenţe

Nr. absenţe care se pot recupera

Locul desfăşurării

Perioada

Responsabil

Programarea temelor

 

3

Spitalul Clinic Municipal Filantropia, Clinica Medicală I

Ultima saptamana a  semestrului

Asistentul de grupă

Cronologic, 2 teme/zi

Program de consultaţii/

cerc ştiinţific studenţesc

2 ore/saptamana/cadru didactic

Spitalul Clinic Municipal Filantropia, Clinica Medicală I

Saptamanal

Toate cadrele didactice

Tema din saptamana respectiva

Program pentru studenţii slab pregătiţi

2 ore/săptamana

Spitalul Clinic Municipal Filantropia, Clinica Medicală I

 

Toate cadrele didactice

Tema din saptamana respectiva

 

12. EVALUARE

Modalităţi de evaluare

Metode de evaluare

(oral, testari, aplicaţie practică)

 

Pondere în nota finală

Evaluarea finală

60 %

III.              Examen

Evaluarea se va realiza în 3 etape: testarea periodică prin teste grilă, examen practic, examen teoretic (subiecte clasice); fiecare din cele trei etape sunt obligatorii şi necesită obţinerea notei minime 5 pentru a putea accede în etapa următoare

Prezentarea la examen este condiţionată de prezenţa la lucrările practice; refacerea LP in conditiile prevăzute de regulamentul UMF si punctul 11

 

Examen practic

30 %

Testarea periodică prin teste grilă

10 %

IV.              Colocviu

V.                 

VI.               

Laborator

 

Proiect

 

VII.            

 Prezenţă5)

 

13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ

Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună)

Programare ore

Locul desfăşurării

Responsabil

Ultima zi de vineri a fiecarei luni

Spitalul Clinic Municipal Filantropia, Clinica Medicală I

Toate cadrele didactice

Actualizat la 09.09.2021, 10:19