1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
DE MOAȘE ȘI ASISTENȚĂ MEDICALĂ |
1.3 Departamentul |
2 |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
Asistenta Medicala |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
SEMIOLOGIE CHIRURGICALA |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
|
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Prof. univ. dr. Mercut Dorin |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Prof. univ. dr. . Mercut Dorin, Sef.Lucr.Univ dr. Trasca Emil |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Prof. univ, Sef Lucr. univ |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu 2015-2016 |
|
2.8. Semestrul
|
II |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DF |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
4 |
din care: 3.2 curs |
2 |
3.3 seminar/laborator |
2 |
||
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
60 |
din care: 3.5 curs |
30 |
3.6 seminar/laborator |
30 |
||
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
20 |
||||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
16 |
||||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
30 |
||||||
Tutoriat |
- |
||||||
Examinări |
8 |
||||||
Alte activităţi: consultaţii, cercuri studentesti |
22 |
||||||
3.7 Total ore studiu individual |
96 |
|
|||||
3.9 Total ore pe semestru |
160 |
||||||
3.10 Numărul de credite4) |
4 |
||||||
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Studenţii trebuie să aibă cunoştinţe solide de Anatomie, Biochimie, Fiziologie, Fiziopatologie, Morfopatologie, Imunologie |
4.2 de competenţe |
- |
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
Punctualitatea studentilor: obligatorie |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
Pregătirea în prealabil, prin studiu individual al noțiunilor predate in cadrul cursului (studentul va aplica practic la stagiu, noțiunile predate la curs; obligativitatea cunoașterii noțiunilor predate la cursurile anterioare) Tinuta obligatorie (specifica activitatilor spital-uniforma spital) |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7) |
|
COMPETENŢE PROFESIONALE |
C1 - Să identifice simptomele și semnele bolilor; să recunoască starea de boala si le încadreze corect în sindromul aferent C2 – Să abordeze problemele de santate/boala din perspectiva particularitatilor comunitatii, in relatie directa cu conditiile sociale, economice sau/si culturale proprii acelei colectivitati. C3 – Sa initieze si sa deruleze o activitate de cercetare stiintifica sau/si formativa in domeniul sau de competente |
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
. C6. Autonomie şi responsabilitate
C7. Interacţiune socială; · să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; · să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă; · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa; · să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii.
C8. Dezvoltare personală şi profesională
|
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
Obiectivul disciplinei de Semiologie Chirurgicala este de a oferi studenţilor din anul II FMAM, suportul informational si logistic necesar pentru a înţelege simptomele și semnele bolilor, pentru a putea recunoaște sindroamele majore din patologia chirurgicala. Dorim să pregătim asistenți medicali competitivi pe piața muncii, cu abilități profesionale deosebite. Dorim ca studenții să abordeze o ținută adecvată, să utilizeze un limbaj medical corect. Dorim ca studenții să fie capabili să lucreze eficient într-o echipă, astfel încât actul medical oferit pacienților să fie calitativ superior. Studenții trebuie să fie capabili să empatizeze cu omul bolnav, să înțeleagă suferința generată de o boală și prin comportamentul lor să contribuie la creșterea încrederii în actul medical. Studenții trebuie să învețe să aibă un limbaj adecvat în fața pacienților și să învețe să contribuie la respectarea rigorilor activităților dintr-o unitate medicală. Dorim ca studenții să învețe să aibă un comportament adecvat față de toți membrii echipei de îngrijire. |
7.2 Obiectivele specifice |
Prin curricula adaptată la standardele europene de calitate, prin metodele de predare şi de evaluare utilizate, prin implicarea studenţilor în activităţi de cercetare şi de evaluare a pacienţilor, disciplina de Semiologie Chirurgicala urmăreşte să formeze aptitudini cognitive, deprinderi şi atitudini care să stea la baza oricărui act medical preventiv, de diagnostic, curativ sau recuperator. La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă) să-şi însuşească și să dobândească: Abilităţile cognitive, care le vor permite:
DEPRINDERI PRACTICE · Însuşirea corectă a terminologiei medicale · Recunoaşterea semnelor vitale şi a simptomelor şi semnelor bolilor · Însuşirea tehnicii şi metodologiei efectuării unei anamneze (interviu) · Dobândirea cunoştinţelor necesare efectuării unui examen obiectiv · complet · Dobândirea cunoştinţelor necesare identificării sindroamelor majore · din patologia chirurgicala · Însuşirea deprinderilor practice în efectuarea explorărilor complementare · Analizarea şi coroborarea simptomelor şi semnelor clinice cu rezultatele explorărilor complementare · Să organizeze efectuarea lucrării practice: să formeze o echipă, să · Să împartă sarcinile, să colaboreze, să comunice cerinţele, să efectueze o anamneză corectă
APTITUDINI
|
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
Tema 1: SEMIOLOGIA INFECŢIILOR CHIRURGICALE – 2 ORE
|
2 |
- abcesul cald - furunculul - hidrosadenita - erizipelul - flegmonul - gangrena gazoasă - tetanosul - septicemia
|
|
Tema 2: SEMIOLOGIA TRAUMATISMELOR – 2 ORE A. SEMIOLOGIA TRAUMATISMELOR ÎNCHISE
|
2 |
- echimoza - hematomul - seromul - edemul dur - contuzia prin strivire - contuzia prin suflu B. SEMIOLOGIA TRAUMATISMELOR DESCHISE- plăgi prin tăiere - plăgi prin înţepare - plăgi prin arme albe - plăgi contuze - plăgi de război
|
|
Tema 3: SEMIOLOGIA TRAUMATISMELOR PRIN ACŢIUNEA CĂLDURII ŞI FRIGULUI (ARSURILE ŞI DEGERĂTURILE) – 2 ORE
|
2 |
· Clasificarea arsurilor dupa tipul de arsura · Gravitatea arsurilor · Calcularea suprafetei arse · Rasunetul general al arsurilor · Clasificarea degeraturilor |
|
Tema 4 EXPLORAREA SISTEMULUI ARTERIAL – 2-ORE
|
2 |
- examenul clinic al sistemului arterial periferic - examene complementare - traumatismele arteriale - obstrucţiile arteriale - anevrismele aortei abdominale - anevrismele arterio-venoase - boala Raynaud
|
|
Tema 5: . EXPLORAREA SISTEMULUI VENOS – 2 ORE |
2 |
- flebitele memebrelor inferioare - emboliile pulmonare - sechelele trombozei venoase - varicele esenţiale - trombozele venoase ale membrului superior aselor
|
|
Tema 6: AFECŢIUNILE DIAFRAGMULUI – 2 ORE
|
2 |
- herniile diafragmatice câştigate şi congenitale - herniile traumatice - eventraţiile diafragmatice
|
|
Tema 7 SEMIOLOGIA BOLILOR CHIRURGICALE ALE ABDOMENULUI – 4 ORE
|
4 |
A. SEMIOLOGIA BOLILOR CHIRURGICALE ALE PERETELUI ABDOMINAL - hernii dobândite - hernii congenitale B. SEMIOLOGIA BOLILOR CHIRURGICALE ALE ORGANELOR ABDOMINALE INTRAPERITONEALE - semiologia bolilor stomacului şi duodenului - semiologia bolilor jejunului şi ileonului - semiologia bolilor intestinului gros - semiologia bolilor căilor biliare extrahepatice
|
|
Tema 8: ABDOMENUL ACUT CHIRURGICAL – 4 ORE |
4 |
A.INFECŢIILE ACUTE ALE ABDOMENULUI - apendicita acută - peritonita acută - abcesul subfrenic B.OCLUZIILE INTESTINALE - sindromul ocluziv - localizarea ocluziei - mecanismul ocluziei - diagnosticul etiologic - infarctul intestinal - dilataţia acută de stomac
|
|
Tema 9: PANCREASUL – 2 ORE |
2 |
- pancreatita acută - pancreatita cronică - psedo-chiste de pancreas - cancerul de pancreas |
|
Tema 10: GLANDA MAMARĂ – 2 ORE |
2 |
- infecţii ale sânului - tumorile sânului - ginecomastia
|
|
Tema 11: HIDROCELUL ŞI VARICOCELUL – 2 ORE |
2 |
- definiţie - clasificare -simptomatologie - examene paraclinice
|
|
Tema 12: POLITRAUMATISMELE – 2 ORE 13. HEMORAGIA ŞI HEMOSTAZA – 2 ORE
|
2 2 |
BIBLIOGRAFIE Bibliografie obligatorie 1) SEMIOLOGIE CHIRURGICALĂ - CURS, EDITURA SITECH , 2007, Autor: DORIN MERCUT 2) NURSING CHIRURGICAL: - LUCRĂRI PRACTICE, EDITURA MEDICALA UNIVERSITARA CRAIOVA , 2007, Autori: DORIN MERCUT 3) CHIRURGIE – VOL. II SEMIOLOGIE CHIRURGICALĂ, EDITURA SITECH, 4) 2012, Autor: FANE GHELASE, DORIN MERCUT 5) CHIRURGIE – VOL. III PATOLOGIE CHIRUGICALĂ, EDITURA SITECH, 2013, Autor: FANE GHELASE, DORIN MERCUT 6) CHIRURGIE – VOL. I PROPEDIUTICĂ ŞI TEHNICI DE BAZĂ, EDITURA SITECH, 2012, Autor: FANE GHELASE, DORIN MERCUT
|
|
CONŢINUTUL LUCRĂRILOR PRACATICE: PROGRAMA ANALITICĂ |
|
F1. LP1. PREZENTAREA SECŢIEI DE CHIRURGIE; ASEPSIA ŞI ANTISEPSIA
|
2 |
F1. LP2. FOAIA DE OBSERVAŢIE ŞI EXAMINAREA UNUI BOLNAV CHIRURGICAL |
2 |
F1. LP3. INSTRUMENTARUL CHIRURGICAL . |
2 |
F1. LP4 INJECŢIILE
|
2 |
F1. LP5. PREGĂTIREA ŞI EXPLORAREA PREOPERATORIE A BOLNAVULUI CHIRURGICAL
|
2 |
F1. LP6. PERFUZIILE CU SOLUŢII CRISTALOIDE ŞI MACROMOLECULARE
|
2 |
F1. LP7. PERFUZIA ŞI TRANSFUZIA DE SÂNGE; GRUPUL SANGVIN
|
2 |
F1. LP8 PLĂGILE: PANSAMENTE, ÎNFĂŞAREA
|
2 |
F1. LP9. INCIZIILE ŞI SUTURILE CHIRURGICALE |
2 |
F1. LP10. PUNCŢIILE (PLEURALĂ, PERICARDICĂ, ABDOMINALĂ)
|
2 |
F1. LP11. DRENAJUL
|
2 |
F1. LP12. SPĂLĂTURILE (GASTRICĂ, VAGINALĂ ETC.)
|
2 |
F1. LP13 SONDAJUL VEZICII URINARE
|
2 |
F1. LP14. ASPIRAŢIA GASTRO-DUODENALĂ; OXIGENOTERAPIA
|
2
2
2
2
2
2 |
F1. LP15 CLISMELE |
|
F1. LP16 HEMORAGIA – MIJLOACE DE HEMOSTAZĂ
|
|
F1.LP17 PRIMUL AJUTOR ÎN ACCIDENTE
|
|
F1.LP18 NURSINGUL POSTOPERATOR |
|
f1.LP!9 PREZENTĂRI DE CAZURI ŞI EXAMINAREA CLINICĂ A BOLNAVILOR CHIRURGICALI
|
|
BIBLIOGRAFIE 1.SEMIOLOGIE CHIRURGICALĂ - CURS, EDITURA SITECH , 2007, Autor: DORIN MERCUT 2.NURSING CHIRURGICAL: - LUCRĂRI PRACTICE, EDITURA MEDICALA UNIVERSITARA CRAIOVA , 2007, Autori: DORIN MERCUT 3.CHIRURGIE – VOL. II SEMIOLOGIE CHIRURGICALĂ, EDITURA SITECH,2012, Autor: FANE GHELASE, DORIN MERCUT 4.CHIRURGIE – VOL. III PATOLOGIE CHIRUGICALĂ, EDITURA SITECH, 2013, Autor: FANE GHELASE, DORIN MERCUT 5.CHIRURGIE – VOL. I PROPEDIUTICĂ ŞI TEHNICI DE BAZĂ, EDITURA SITECH, 2012, Autor: FANE GHELASE, DORIN MERCUT
|
|
|
|
II. I. OVERVIEW Department of Surgery; |
2 |
Sterility and antisepsis |
|
II. SHEET observation and examination of a patient SURGICAL |
2 |
III Surgical instruments. |
1 |
iv. The injections. |
2 |
V. PREPARATION AND SURGICAL EXPLORATION preoperative sick. |
2 |
VI. Infusion and blood transfusion; Blood type. |
2 |
VII. AND MACROMOLECULAR crystalloid infusion. |
1 |
VIII. Wound dressings diapering. |
1 |
IX. Incisions and surgical sutures. |
2 |
X. Puncture (pleura, pericardium, abdomen). |
1 |
XI. DRAINAGE. |
2 |
XII. Lavage (gastritis, vagina etc). |
1 |
XIII. SURVEY bladder. |
2 |
XIV. ASPIRATION ulceration; Oxygen |
2 |
XV. Enemas |
1 |
XVI. Haemorrhage - means of hemostasis |
1 |
XVII. FIRST AID IN ACCIDENT |
1 |
XVIII. POSTOPERTIVE NURSING |
2 |
XIX CASE REPORTS AND CLINICAL EXAMINATION OF SURGICAL PATIENS |
2 |
|
|
BIBLIOGRAFIE |
|
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
Curs |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegerea, dezbaterea, problematizarea |
Lucrari practice |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: aplicaţii practice, studiu de caz, proiecte |
Studiu individual |
Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice |
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
||||||||||||||||||||||||||
3 |
Spitalul de Urgenta Militar Craiova |
Ultima saptamana a semestrului |
Asistentul de grupă |
Cronologic, 2 teme/zi |
|||||||||||||||||||||||||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
2 ore/saptamana/cadru didactic |
Spitalul de Urgenta Militar Craiova |
Saptamanal |
Toate cadrele didactice |
Tema din saptamana respectiva |
||||||||||||||||||||||||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
2 ore/săptamana |
Spitalul de Urgenta Militar Craiova |
|
Toate cadrele didactice |
Tema din saptamana respectiva |
||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
12. EVALUARE
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|||||||||||||||||||||||||||||
Ultima zi de vineri a fiecarei luni |
Spitalul de Urgenta Militar Craiova |
Toate cadrele didactice |