Programa

Programa

 

1. DATE DESPRE PROGRAM

1.1 Instituţia de învăţământ superior

UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA

1.2 Facultatea

FMAM

1.3 Departamentul

DEPARTAMENTUL I

1.4 Domeniul de studii

SĂNĂTATE

1.5 Ciclul de studii1

LICENŢĂ

1.6 Programul de studii/Calificarea

ASISTENŢĂ MEDICALĂ GENERALĂ

2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ

2.1 Denumirea disciplinei

PSIHOLOGIE MEDICALĂ

2.2. Codul disciplinei 

AM40213

2.3 Titularul activităţilor de curs

 Florina Nechita

2.4 Titularul activităţilor de seminar

 Psih. Raluca Motorga

2.5.Gradul didactic    

Lector universitar

2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat)

norma de bază

2.7. Anul de studiu

 

IV

2.8. Semestrul

 

II

2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2)

DC

2.10. Regimul disciplinei        (obligativitate)3)

DI

                 

3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)

3.1 Număr de ore pe săptămână

2

din care: 3.2 curs

1

3.3 seminar/laborator

1

3.4 Total ore din planul de învăţământ

28

din care: 3.5 curs

14

3.6 seminar/laborator

14

Distribuţia fondului de timp ore

 

Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe

15

Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren

5

Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri

4

Tutoriat

6

Examinări

2

Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti

 

3.7 Total ore studiu individual

28

 

3.9 Total ore pe semestru

56

3.10 Numărul de credite4)

2

               

4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)

4.1 de curriculum

 

4.2 de competenţe

 

5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)

5.1. de desfăşurare a cursului

 

5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului

 

 

6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)

COMPETENŢE PROFESIONALE

-          Dobândirea în timpul pregătirii a cunoaşterii adecvate a ştiinţelor ce stau la baza îngrijirilor generale, cuprinzând o cunoaştere suficientă a organismului, a funcţiilor fiziologice şi a comportamentului în condiţii de sănătate şi boală, cât şi a relaţiilor existente între starea de sănătate şi mediul fizic şi social.

-          Dobândirea în timpul pregătirii a cunoaşterii suficiente a profilului şi eticii profesionale şi a principiilor generale ale stării de sănătate şi ingrijirii.

-          Dobândirea în timpul pregătirii a capacităţii de participare la formarea personalului sanitar şi a unei experienţe de colaborare optimă cu restul personalului.

-          Dobândirea în timpul pregătirii a experienţei de colaborare cu alţi profesionişti ai sectorului sanitar.

COMPETENŢE TRANSVERSALE

-          Dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili să ajute oamenii, interesaţi de dezvoltarea comunităţii;

-          Să cunoască, să respecte, să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale;

-          Să înveţe să recunoască o problemă atunci când ea se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei.

-          Să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate;

-          Să aibă sau să înveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă;

-          Să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa;

-          Să se implice în acţiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii.

-          Să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii;

-          Să conştientizeze necesitatea studiului individual, ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale;

-          Să valorifice optim şi creativ propriul potenţial în activităţile colective;

-          Să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării.

7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)

7.1 Obiectivul general al disciplinei

Fixarea şi aprofundarea unor noţiuni de baza din domeniul psihologiei pe care studentul le va întâlni şi cu care se va confrunta pe parcursul anilor de studiu

7.2 Obiectivele specifice

La finalizarea activităţilor aferente disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă):

-          să opereze cu noţiunile de psihologie în activitatea medicală curentă;

-          să identifice factorii psihologici ce determină sau contribuie în boală sau problema medicală;

-          să descrie stilul de viaţă al pacientului în funcţie de cele patru componente;

-          să exemplifice comportamentele asistentului medical care sunt implicate în cele trei tipuri de prevenţie;

-          să identifice cauzele stresului la pacient şi tipul de coping folosit;

-          să descrie trăsăturile imunogene şi disimunogene de personalitate ale pacientului;

-          să explice corect un diagnostic şi planul de tratament.

 

8. CONŢINUTURI

8.1  Curs (unităţi de conţinut)

Nr. ore

  1. Introducere în psihologia medicală

2

  1. Normal şi patologic. Sănătate şi boală

2

  1. Stilul de viaţă

2

  1. Stresul psihic

2

  1. Vulnerabilitatea psihică

2

  1. Psihologia stărilor terminale

2

  1. Comunicarea eficientă

2

Total

14

BIBLIOGRAFIE

1.      Iamandescu Ioan-Bradu – Psihologie medicală, Editura INFOMedica, Bucureşti, 2005

2.      Andronic Ioan – Psihologie generală şi psihologia medicală, Editura SITECH, Craiova, 2004

3.      Băiceanu Leonard – Dicţionar ilustrat de psihologie englez-român, Editura Tehnică, Bucureşti, 2004

4.      Buzdugan Tiberiu – Psihologia pe înţelesul tuturor, Bucureşti, EDP, 2008

5.      Crăciun Ruxandra-Maria- Asistarea (acompanierea) bolnavului terminal în context familial, Iaşi, Editura Lumen, 2006

6.      Dumitrescu Marinela, Dumitrescu Sorina – Educaţia pentru sănătate mentală şi emoţională. Ghid metodologic pentru pregatirea cadrelor didactice, Craiova, Editura ARVES, 2005

 

 

8.2  Lucrări practice (subiecte/teme)

 

  1. Introducere în psihologia medicală

2

  1. Normal şi patologic. Sănătate şi boală – exerciţii, dezbatere

2

  1. Stilul de viaţă - exerciţii, dezbatere

2

  1. Stresul psihic - exerciţii

2

  1. Vulnerabilitatea psihică - dezbatere

2

  1. Psihologia stărilor terminale - dezbatere

2

  1. Comunicarea eficientă a unui diagnostic – joc de rol, dezbatere

2

Total

14

BIBLIOGRAFIE

1.      Iamandescu, Ioan-Bradu – Psihologie medicală, Editura INFOMedica, Bucureşti, 2005

2.      Andronic, Ioan – Psihologie generală şi psihologia medicală, Editura SITECH, Craiova, 2004

3.      Băiceanu, Leonard - Dicţionar ilustrat de psihologie englez-român, Editura Tehnică, Bucureşti, 2004

4.      Buzdugan, Tiberiu - Psihologia pe înţelesul tuturorBucureştiEDP, 2008

5.      Crăciun, Ruxandra-Maria- Asistarea (acompanierea) bolnavului terminal în context familialIaşi, Editura Lumen, 2006

6.      Dumitrescu, Marinela, Dumitrescu, Sorina - Educaţia pentru sănătate mentală şi emoţională. Ghid metodologic pentru pregatirea cadrelor didactice, Craiova, Editura ARVES, 2005

 

 

9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI

  •  

 

 

10. REPERE METODOLOGICE

Forme de activitate

Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse:

Curs

prelegere, conversaţie euristică, dezbaterea, problematizarea

Lucrari practice

aplicaţii practice, problematizarea, exerciţiul, jocul de rol, conversaţia euristică

Studiu individual

Observaţia, studiul de caz, lucrul cu manualul, documentarea

 

11. PROGRAM DE RECUPERARE

Recuperări absenţe

Nr. absenţe care se pot recupera

Locul desfăşurării

Perioada

Responsabil

Programarea temelor

1

Sala 601 – Corp A′

05-10.01.2016

Lect. Univ. Florina Nechita

În funcţie de subiectele seminariilor la care au absentat studenţii

Program de consultaţii/

cerc ştiinţific studenţesc

-

Sala 707 – Corp A′

În fiecare luni

12-14

Lect. Univ. Florina Nechita

În funcţie de necesităţi

Program pentru studenţii slab pregătiţi

-

Sala 707 – Corp A′

În fiecare luni

12-14

Lect. Univ. Florina Nechita

În funcţie de necesităţi

 

12. EVALUARE

Forma de activitate

Evaluare

 

Procent din nota finală

 

Formativă

Periodică

Sumativă

 

Curs

orală

orală

scrisă

 

Lucrări practice

orală

scrisă

orală

20%

Examen

 

 

scris

80%

Verificările periodice

 

scrise

 

 

Prezenţa la curs

 

 

 

obligatorie

13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ

Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună)

Programare ore

Locul desfăşurării

Responsabil

Joia, 12-14

Sala 707 – Corp A′

Lect. Univ. Florina Nechita

Actualizat la 09.09.2021, 10:18