1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
MOASE SI ASISTENTA MEDICALA |
1.3 Departamentul |
V SPECIALITATI MEDICALE III |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
ASISTENTA MEDICALA GENERALA |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
MEDICINA LEGALA |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
|
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Sef lucr.dr. Liliana Stanca |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Sef lucr.dr. Liliana Stanca |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Sef lucrari |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de baza |
|||||||
2.7. Anul de studiu
|
IV |
2.8. Semestrul
|
I |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DS |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
2 |
din care: 3.2 curs |
1 |
3.3 seminar/laborator |
1 |
||
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
30 |
din care: 3.5 curs |
15 |
3.6 seminar/laborator |
15 |
||
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
40 |
||||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
14 |
||||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
14 |
||||||
Tutoriat |
0 |
||||||
Examinări |
2 |
||||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
0 |
||||||
3.7 Total ore studiu individual |
70 |
|
|||||
3.9 Total ore pe semestru |
100 |
||||||
3.10 Numărul de credite4) |
4 |
||||||
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Studenţii trebuie să aibă cunoştinţe solide de anatomie, fiziologie,semiologie medicala si chirurgicala |
4.2 de competenţe |
|
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
- |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
|
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7) |
|
COMPETENŢE PROFESIONALE |
§ C1 - Să identifice starea de boala si să stabileasca diagnosticul corect al afectiunii (afectiunilor), inclusiv stabilirea diagnosticului mortii pe baza semnelor mortii reale.
§ sa dezvolte cunostinte cu privire la teoria si practica medico-legala § să cunoasca problemele specifice ale raspunderii medicale § sa detina notiuni de drept medical § să contribuie la protejarea şi ameliorarea sănătăţii populaţiei; § să elaboreze programe şi să desfăşoare activităţi de educaţie pentru sănătate; § să faciliteze acţiuni pentru protejarea sănătăţii în grupuri considerate cu risc; § să desfăşoare activităţi de cercetare în domeniul îngrijirilor generale de sănătate; § să cunoască şi respecte regulile de etică şi deontologie medicală § C3 – Sa evalueze corect riscul de imbolnavire sau contextul aparitiei unei imbolnaviri individuale sau colective, sa aleaga si sa aplice masurile adecvate de profilaxie § C4 – Să abordeze problemele de santate/boala din perspectiva particularitatilor comunitatii, in relatie directa cu conditiile sociale, economice sau/si culturale proprii acelei colectivitati. § C5 – Sa initieze si sa deruleze o activitate de cercetare stiintifica sau/si formativa in domeniul sau de competente.
|
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
. CT1. Autonomie şi responsabilitate · dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii; · să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale; · să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei.
CT2. Interacţiune socială; · să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; · să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă; · să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii.
CT3. Dezvoltare personala si profesionala · să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii, · să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale; · să valorifice optim si creativ propriul potential în activităţile colective; · să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării. . |
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
· Elemente de bază privind tanatologia, traumatologia şi toxicologia medico-legală. · Noţiuni de bază privind clasificarea şi diagnosticul morţii reale, manifestările supravitale, moartea subită. · Generalităţi privind agenţii traumatici, leziunile traumatice primare şi particularităţile traumatologice ale regiunilor topografice importante. · Dobândirea deprinderilor privind corelarea disciplinelor medicale şi chirurgicale cu problematica medico-legală.
|
7.2 Obiectivele specifice |
La finalizarea cursului studentul(a) va fi capabil(ă) de: · Achiziţionarea noţiunilor privind diagnosticul diferenţial al morţii reale. · Cunoaşterea celor mai importanţi agenţi etiologici traumatici, leziunile traumatice si mecanismele de producere · Cunoaşterea celor mai frecvente intoxicaţii întâlnite în practica medico-legală. · Prezentarea principalelor probleme de obstetrică şi sexologie medico-legală. · Cunoasterea noţiunilor de deontologie medicala ,etica şi drept medical.
|
8. CONŢINUTUL DISCIPLINEI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
1. Medicina legala: istoric, preocupari |
1 |
2. Obiectul, organizarea si bazele procesuale ale expertizei medico-legale |
1 |
3. Tanatologia medico-legala.Generalitati |
1 |
4. Expertiza medico-legala a cadavrului |
1 |
5. Traumatologia medico-legala generala.Clasificarea agentilor traumatici, leziunile traumatice primare. |
1 |
6. Mecanismele de producere a leziunilor traumatice |
1 |
7. Traumatologie topografica: Traumatismele cranio-cerebrale |
1 |
8. Traumatismele gitului, traumatismele toracelui |
1 |
9. Traumatisme abdomino-pelvine, traumatismele membrelor |
1 |
10. Traumatisme produse prin accidente de trafic rutier, prin arme de foc si prin agenti fizici |
1 |
11. Toxicologie medico-legala |
1 |
12. Problemele medico-legale ale graviditatii, nasterii si avortului |
1 |
13. Notiuni de etica, deontologie medicala si drept medical |
1 |
14. Probleme specifice ale raspunderii medicale |
2 |
|
|
|
|
8.2 Lucrari practice (subiecte/teme) |
Nr. ore |
1. Tanatologie medico-legala.Expertiza medico-legala a cadavrului |
1 |
2. Autopsie demonstrativa |
3 |
3. Traumatologie medico-legala generala. Leziunile traumatice primare: descrierea conform normelor semiologiei medico-legale |
2 |
4. Actele medicale si medico-legale |
2 |
5. Expertiza medico-legala a persoanelor |
1 |
6. Examinarea persoanei vii: certificatul medico-legal. |
1 |
7. Examinarea persoanei in vederea stabilirii intoxicatiei acute etilice |
1 |
8. Expertiza medico-legala a graviditatii, nasterii si avortului. Pruncuciderea |
2 |
9. Aspecte de deontologie si malpractica medicala. |
1 |
10. Responsabilitatea juridica a personalului medical |
1 |
BIBLIOGRAFIE
1. Beliş V., sub red. – Tratat de medicină legală, vol. I,II; Ed. Medicală, Bucureşti, 1995. 2. Dermengiu D., Curcă G. C., Gheorghiu V., Popescu I., Gorun G., Bărbări L. - Curs de medicină legală, Ed. Tehnoplast Company, Bucureşti, 2005 3. Groza I.L., Zăvoi R., Marinescu A.M., Stanca L. – Medicina legală; Ed. Medicală Universitară, Craiova, 2002. 4. Zăvoi R. – Curs de medicină legală; Ed. Medicală Universitară, Craiova, 2007
|
|
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
Curs |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegere, dezbaterea, problematizarea |
Lucrari practice |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: aplicaţii practice, problematizarea |
Studiu individual |
|
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
|||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
||||
4
|
IML Craiova |
presesiune |
asistentul de grupa |
Cronologic,2 teme/zi |
|||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
2 ore /sapt |
IML Craiova |
Vineri/săpt. |
Stanca Liliana |
|
||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
2 ore /sapt |
IML Craiova |
Marti/săpt. |
Stanca Liliana |
|
||||
|
|||||||||
12. EVALUARE |
|||||||||
Forma de activitate |
Evaluare
|
Procent din nota finală |
|||||||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
|||||
Curs |
|
|
X |
70% |
|||||
Lucrări practice |
|
X |
X |
20% |
|||||
Examen |
|
|
X |
|
|||||
Verificările periodice |
|
|
|
10% |
|||||
Prezenţa la curs |
|
|
|
|
|||||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
|||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
|||||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|||||||
Ultima zi de vineri a fiecarei luni |
IML Craiova |
Stanca Liliana |