1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
FACULTATEA DE MOASE SI ASISTENTA MEDICALA |
1.3 Departamentul |
1 |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
ASISTENTA MEDICALA |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
MEDICINA DE FAMILIE |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
AMIV105 |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Dr. DUMITRESCU ELENA MADALINA |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
DUMITRESCU ELENA MADALINA |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Sef lucrari |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de baza |
|||||||
2.7. Anul de studiu
|
IV |
2.8. Semestrul
|
I |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DS |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
2 |
din care: 3.2 curs |
1 |
3.3 seminar/laborator |
1 |
||
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
28 |
din care: 3.5 curs |
14 |
3.6 seminar/laborator |
14 |
||
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
18 |
||||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
14 |
||||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
24 |
||||||
Tutoriat |
3 |
||||||
Examinări |
3 |
||||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
22 |
||||||
3.7 Total ore studiu individual |
84 |
|
|||||
3.9 Total ore pe semestru |
112 |
||||||
3.10 Numărul de credite4) |
4 |
||||||
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Cunostinte solide de fiziologie normală şi patologică, epidemiologie, biofizică, biochimie, nursing general, psihologia dezvoltării, |
4.2 de competenţe |
|
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
- |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
Studiul individual |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7) |
|
COMPETENŢE PROFESIONALE |
C1- Dobândirea cunoaşterii adecvate a ştiinţelor ce stau la baza îngrijirilor generale, cuprinzând o cunoaştere suficientă a organismului, a funcţiilor fiziologice şi a comportamentului în condiţii de sănătate şi boală, cât şi a relaţiilor existente între starea de sănătate şi mediul fizic şi social. C2 - Dobândirea cunoaşterii suficiente a profilului şi eticii profesionale şi a principiilor generale ale stării de sănătate şi ingrijirii. C3 - Dobândirea experienţei clinice adecvate, dobândite sub îndrumarea unui personal de îngrijire calificat, în instituţii în care importanţa personalului de îngrijire şi echipamentului sunt adecvate pentru activităţile de îngrijire. C4 - Dobândirea capacităţii de participare la formarea personalului sanitar şi a unei experienţe de colaborare optimă cu restul personalului. C5 - Dobândirea experienţei de colaborare cu alţi profesionişti ai sectorului sanitar.
|
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
. C6. Autonomie şi responsabilitate
C7. Interacţiune socială; · să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; · să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă; · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa; · să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii. C8. Dezvoltare personală şi profesională
|
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
La sfarsitul activitatilor desfasurate la disciplina medicina de familie, studentii vor fi capabili: · Să recunoască locul şi rolul asistentei medicale în cadrul echipei de medicină de familie · Să asigure un mediu sigur de practicare a profesiei · Să dezvolte relaţii de parteneriat cu pacientul şi familia acestuia, cu alti ofertanti de servicii medicale · Să manifeste atitudini şi comportamente de lucru cu pacientul în propriul său context şi în cadrul comunităţii acestuia · Să asiste pacientul şi familia să se adapteze la provocările vieţii · Să îngrijească pacientul în oricare dintre perioadele vieţii – copilul, adolescentul, adultul, batranul, femeia în perioada reproductiva · Să asigure continuitatea îngrijirilor din perspectiva holistică · Să demonstreze calităţi de vizionar, bun comunicator, mentor, facilitator · Să apere interesele pacienţilor |
7.2 Obiectivele specifice |
La finalizarea cursului şi lucrărilor practice studentul va fi capabil: Să evalueze starea de sănătate
Să diagnosticheze starea de sănătate
Să planifice îngrijirea şi să implementeze tratamentul
Să coordoneze şi să negocieze îngrijiri în cadrul sistemului
Să monitorizeze şi să asigure condiţii de calitate pentru practicarea profesiei
Să educe pacientul şi membri familiei sau voluntari
Să dezvolte, să menţină şi să susţină relaţia de parteneriat cu pacientul şi familia
Să exercite rolul profesional
|
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
MF. C1. Categorii de competenţe în concordanţă cu definiţia, caracteristicile şi domeniile specialităţii medicină de familie |
1 |
MF. C2. Organizarea specifică a activităţii în medicina de familie – mediu suport pentru desfaşurarea procesului de îngrijire |
1 |
MF. C3. Îngrijirea centrată pe pacient – particularităţile consultaţiei în medicina de familie |
1 |
MF. C4. Familia, mediu de formare, cicluri evolutive, funcţii şi roluri |
1 |
MF. C5. Sarcinile familiei în influenţarea stării de sănătate a individului |
1 |
MF. C6. Comunicarea eficace cu pacientul de orice vârstă, sex sau alte caracteristici ale persoanei |
1 |
MF. C7. Relaţia de parteneriat cu pacientul şi familia acestuia, cu alţi furnizori de servicii de sănătate, cu comunitatea, cu instituţii implicate în îngrijirea sănătăţii şi educaţie |
1 |
MF. C8 Îngrijirea continuă în medicina familiei – copilăria |
1 |
MF. C9. Îngrijirea continuă în medicina familiei – adolescenţa |
1 |
MF. C10. Îngrijirea continuă în medicina de familie – persoanele vârstnice |
1 |
MF. C11. Îngrijiri speciale acordate femeii în perioada reproductivă, supravegherea gravidei cu risc scazut |
1 |
MF. C12. Consultaţia la domiciliu a femeii gravide, lehuzei, nou-născutului, pacienţilor cu probleme speciale |
1 |
MF. C13. Promovarea şi protejarea a sănătăţii, prevenirea dezvoltării afecţiunilor acute şi cronice şi a agravărilor unor afecţiuni deja instalate indiferent de vârstă, sex sau alte caracteistici ale persoanei |
1 |
MF. C14. Vaccinările |
1 |
|
|
BIBLIOGRAFIE
|
|
8.2 Lucrări practice (subiecte/teme) |
|
MF. LP1. Prezentarea cabinetului. Instructaj de protecţie a muncii în cabinet si a regulamentului disciplinei. Sarcini şi servicii ale nursei- asistentei medicale generaliste în medicina de familie |
1 |
MF. LP2. Identificarea condiţiilor de practică în siguranţă a profesiei în relaţie cu specificul medicinei de familie – studiu de caz |
1 |
MF. LP3. Îngrijirea centrată pe pacient. Anamneza în medicina de familie. Evaluarea contextului bio-psiho-social. |
1 |
MF. LP4. Evaluarea mediului de viata .– studiu de caz |
1 |
MF. LP5. Factori de risc in familie. Educaţie pentru diminuarea riscurilor – studiu de caz |
1 |
MF. LP6. Condiţii de asigurare a confidenţialităţii, ascultare activă. |
1 |
MF. LP7. Condiţii de construire şi menţinere de parteneriate cu pacientul şi familia acestuia, cu alţi furnizori de servicii de sănătate, cu comunitatea, cu instituţii implicate în îngrijirea sănătăţii şi educaţie. feedback– studiu de caz |
1 |
MF. LP8. Îngrijiri pentru o alăptare eficientă şi alimentaţie complementară. |
1 |
MF. LP9. Utilizarea instrumentelor de evaluare a cresterii şi dezvoltarii copilului de la nastere pana la 18 ani ( fişe de evaluare, grafice de crestere, scala Tanner, chestionare preformate) |
1 |
MF. LP10. Monitorizarea îngrijirii pacienţilor cu cele mai frecvente boli cronice. |
1 |
MF. LP11. Supravegherea gravidei cu risc scăzut – aplicaţii practice |
1 |
MF. LP12. Întocmirea unui plan de actiune pentru ingrijiri la domiciliu. Vizita la ieşirea din maternitate a nou-născutului. |
1 |
MF. LP13. Evaluări periodice. Calculul riscului SCORE. Evaluarea riscului cardiovascular global. Catagrafie. Screening |
1 |
MF. LP14. Elaborarea unui plan de intervenţie pentru imbunătăţirea statusului vaccinal şi inregistrarea datelor. |
1 |
|
|
BIBLIOGRAFIE
|
|
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare: Cursuri interactive, vizionări de filme cu caracter didactic, aplicaţii practice, studii de caz, vizite la domiciliul pacientului, teme pentru acasa, lectură, studiu individual, prelegere, reflecţie materiale, resurse: laptop, videoproiector, flipchart, coli de flipchart, coli A4, modele de formulare şi chestionare specifice în evaluarea factorilor de risc, fişe cu intrebări preformate, teste grilă, CD-uri cu filme didactice, sisteme de operare utilizate în cabinet, pulsoximetru, peakflow-metre, spacer, tensiometru, stetoscop, alte instrumente de evaluare a stării de sănătate a pacienţilor sau de tratament necesare activităţii de medicina de femilie, chestionare de evaluare a cursului şi a lucrărilor practice, handbook |
Curs |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegere, conversaţie euristică, studii de caz, demonstraţia, dezbaterea, problematizarea, reflecţie |
Lucrari practice |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: brainstorming, lucru în grup, lucru în perechi, observaţie directă, învăţare prin descoperire, învăţare prin acţiune, joc de rol, studiu de caz, discuţii plenare, studiu individual, prelegere, seminar, vizite de lucru , lectură, proiect, reflecţie |
Studiu individual |
analiza critică articole de specialitate; protocoale, standarde, ghiduri de bună practică, teme de casa, proiect - înainte de fiecare curs şi lucrare practică |
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
|||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
||||
1 |
Cabinetul de medicina de familie |
Ultima saptamana din semestru |
Cadrul didactic de la grupa |
Cronologic, 2 teme zilnic |
|||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
1 ore/cadru didactic/saptamana |
Cabinetul de medicina de familie |
Saptamanal |
Cadrul didactic de la grupa |
Tema din saptamana respectiva |
||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
1 ore/cadru didactic/saptamana |
Cabinetul de medicina de familie |
Saptamanal |
Cadrul didactic de la grupa |
Tema din saptamana respectiva |
||||
|
|||||||||
12. EVALUARE |
|||||||||
Forma de activitate |
Evaluare Scris, oral, aplicaţii practice |
Procent din nota finală |
|||||||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
|||||
Curs |
- |
X |
X |
70% |
|||||
Lucrări practice |
X |
X |
X |
30% |
|||||
Examen |
|
|
X |
|
|||||
Verificările periodice |
|
|
|
20% |
|||||
Prezenţa la curs |
|
|
|
5% |
|||||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
|||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
|||||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|||||||
Ultima zi de vineri a fiecarei luni |
Cabinetul de medicina de familie |
Toate cadrele didactice |