Programa

Programa

 1. DATE DESPRE PROGRAM

1.1 Instituţia de învăţământ superior

UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA

1.2 Facultatea

MOAȘE ȘI ASISTENȚĂ MEDICALĂ

1.3 Departamentul

1

1.4 Domeniul de studii

SĂNĂTATE

1.5 Ciclul de studii1

LICENŢĂ

1.6 Programul de studii/Calificarea

 

2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ

2.1 Denumirea disciplinei

DERMATO-VENERLOGIE

2.2. Codul disciplinei 

AM2211

2.3 Titularul activităţilor de curs

Conf. univ. Dr. Simona Ianosi

2.4 Titularul activităţilor de seminar

Asist. Univ. dr. Alina Maria Vîlcea

2.5.Gradul didactic    

 

2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat)

 

2.7. Anul de studiu

 

 

2.8. Semestrul

 

I

2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2)

DF

2.10. Regimul disciplinei        (obligativitate)3)

DI

                 

3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)

3.1 Număr de ore pe săptămână

2

din care: 3.2 curs

1

3.3 seminar/laborator

1

3.4 Total ore din planul de învăţământ

30

din care: 3.5 curs

15

3.6 seminar/laborator

15

Distribuţia fondului de timp ore

 

Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe

 

Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren

 

Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri

 

Tutoriat

 

Examinări

 

Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti

 

3.7 Total ore studiu individual

 

 

3.9 Total ore pe semestru

 

3.10 Numărul de credite4)

 

4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)

4.1 de curriculum

Studentii trebuie sa aiba cunostinte solide de anatomie, histologie, fiziopatologie, medicina interna

4.2 de competenţe

 

5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)

5.1. de desfăşurare a cursului

-

5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului

Pregatirea in prealabil, prin studiu individual al laboratorului

 

 

6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)

COMPETENŢE PROFESIONALE

C1 - Să identifice starea de boala si să stabileasca diagnosticul corect al afectiunii (afectiunilor).

C4 – Să abordeze problemele de santate/boala din perspectiva particularitatilor comunitatii, in relatie directa cu conditiile sociale, economice sau/si culturale proprii acelei colectivitati.

C5 – Sa initieze si sa deruleze o activitate de cercetare stiintifica sau/si formativa in domeniul sau de competente

COMPETENŢE TRANSVERSALE

. C6. Autonomie şi responsabilitate

         ·            dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii;

         ·            să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale;

         ·            să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei.

C7. Interacţiune socială;

          ·           să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate;

          ·           să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă;

          ·           să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa;

          ·           să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii.

 

C8. Dezvoltare personală şi profesională

         ·            să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii,

         ·            să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale;

         ·            să valorifice  optim si creativ propriul potential  în activităţile colective;

         ·            să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării.

7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)

7.1 Obiectivul general al disciplinei

Obiective generale:

·         dezvoltarea aptitudinilor studentului pentru a observa critic manifestările cutanate din bolile dermatologice studiate;

·         compararea limbajului dermatologic cu cel însuşit la alte discipline pentru identificarea termenilor specifici, în vederea relatării clare şi corecte a datelor obţinute de la bolnavul cu patologie cutanată;

·         distingerea elementelor esenţiale din datele obţinute prin anamneză şi examen dermatologic;

·         formularea corectă de către student a diagnosticului pentru patologia cutanată comună cuprinsă în curriculum şi dezvoltarea capacităţii de a decide care dintre aceşti bolnavi trebuie să ajungă la dermatolog şi care pot fi trataţi de medicul de familie;

·         dezvoltarea la fiecare student a capacităţii de deducere, prin observaţie, anamneză şi chestionare, a impactului bolii dermatologice asupra calităţii vieţii pacientului şi planificarea de intervenţii pentru diminuarea suferinţei, redarea optimismului realist şi a încrederii în actul medical, sustragerea de la stresul provocat de boală.

 

7.2 Obiectivele specifice

Prin curricula adaptată la standardele europene de calitate, prin metodele de predare şi de evaluare utilizate, prin implicarea studenţilor în activităţi de cercetare şi de evaluare a pacienţilor, disciplina de dermatologie urmăreşte să formeze aptitudini cognitive, deprinderi şi atitudini care să stea la baza oricărui act medical preventiv, de diagnostic, curativ sau recuperator.  La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă) să-şi însuşească

ABILITĂŢILE COGNITIVE, care le vor permite:

·         să recunoască structura pielii şi a anexelor pe imaginile obţinute prin microscopie optică şi electronică;

·         să relateze funcţiile pielii şi să distingă elementele care le individualizează;

·         să efectueze corect anamneza şi examenul clinic dermatologic;

·         să identifice leziunile elementare cutanate;

·         să analizeze critic participarea factorilor externi în carcinogeneza cutanată;

·         să identifice elementele clinice şi paraclinice pentru elaborarea diagnosticului afecţiunilor cutanate comune, cuprinse în curriculum;

·         să identifice măsurile de profilaxie a infecţiilor sexual transmisibile şi să propună intervenţii concrete în focar.

 

DEPRINDERI PRACTICE:

  • să distingă dermatozele contagioase de cele necontagioase;
  • să recunoască formele grave de urticarie, eczeme, eritem polimorf, dermatoze buloase autoimune, psoriazis;
  • să deducă, prin anamneză, examen dermatologic şi explorări paraclinice, potenţialul de agravare a formelor obişnuite de boală;
  • să specifice la ce nivel de servicii medicale (medicul de familie, ambulatoriul de specialitate, spital) trebuie tratat un bolnav cu afecţiuni cutanate, în funcţie de gravitatea dermatozei;
  • să-i comunice bolnavului şi să-i argumenteze măsurile de prevenire a precancerelor şi cancerelor cutanate;
  • să recunoască primele manifestări ale infecţiilor sexual-transmisibile şi să fomuleze măsurile pentru prevenirea complicaţiilor acestora;
  • să argumenteze fiecare recomandare dată bolnavului, care vizează prevenirea infecţiilor sexual-transmisibile.

 

ATITUDINI

         ·            să fie deschişi spre dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii;

         ·            să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale;

         ·            să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei.

         ·            să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate;

         ·            să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă;

         ·            să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii.

         ·            să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii,

         ·            să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale;

         ·            să valorifice  optim si creativ propriul potential  în activităţile colective;

         ·            să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării;

să aibă iniţiativă, să se implice în activităţole educative şi ştiinţifice ale disciplinei

8. CONŢINUTURI

8.1  Curs (unităţi de conţinut)

Nr. ore

C.1. Elemente de embriologie a organului cutanat. Anatomia şi histologia cutanată. Fiziologia pielii

1

C.2. Diagnosticul afecţiunilor dermatologice. Noţiuni generale de terapeutică dermatologică

1

C.3. Dermatoze provocate de paraziţi animali: scabia pediculoze. Micoze cutaneo-mucoase

1

C.4. Piodermite. Tuberculoze cutanate. Lepră. Afecţiuni cutanate determinate de virusuri

1

C.5. Dermatoze cu substrat imuno-alergic: urticarii. eczeme, prurigouri. Dermatoze ocupaţionale                                        

1

C.6. Boli autoimune ale ţesutului conjunctiv (lupus eritematos, sclerodermii,dermatomiozită)

1

C.7. Dermatoze buloase autoimune: pemfigusuri, pemfigoid bulos. Dermatita herpetiformă Duhring-Brocq.                                                    Eritemul polimorf

1

C.8. Psoriazis. Lichen.

1

C.9. Manifestări cutanate cauzate de insuficienţa venoasă cronică.

1

C.10.Tumori cutanate benigne. Precancere cutanate.

1

C.11. Sifilisul: etiopatogenie, manifestări clinice, diagnostic, tratament                                                                                     

1

C.12.Infecţia gonococică. Uretrite non-gonococice. Trichomoniaza uro-genitală

1

C.13. SIDA: epidemiologie, căi de transmitere, grupe epidemiologice de risc, manifestări cutanate. Profilaxia şi combaterea infecţiilor sexual-transmisibile Cancere

1

C.14. cutanate (carcinomul bazocelular, carcinomul spinocelular, melanomul)

1

BIBLIOGRAFIE

1. VIRGIL PATRASCU - BOLI DERMATOLOGICE ŞI BOLI SEXUAL-TRANSMISIBILE DIAGNOSTIC; TRATAMENT, Editia a II-a, Ed. Sitech, Craiova 2012, ISBN 978-606-11-2125-0

 

 

8.2  Lucrări practice (subiecte/teme)

 

LP1. Anamneza şi examenul clinic la bolnavii cu afecţiuni dermatologice

1

LP 2. Recunoaşterea leziunilor elementare primitive                                   

1

LP 3. Recunoaşterea leziunilor elementare secundare                                

1

LP 4. Investigaţii paraclinice în vederea diagnosticului: biopsie cutanată, examen micologic, bacteriologic, parazitologic                                            

1

LP 5. Tratamentul topic - tipuri de preparate dermatologice                    

Mijloace fizice de tratament: electrocoagulare, crioterapie, fototerapie                 

1

LP 6. Diagnosticul şi tratamentul bolnavilor cu scabie, pediculoze, micoze Prezentare de cazuri clinice                                                                    

1

LP 7. Diagnosticul şi tratamentul bolnavilor cu piodermite: prezentare de cazuri clinice                                                                                                      

1

LP 8. Diagnosticul şi tratamentul dermatozelor virale: veruci, herpes zoster, herpes simplex: prezentare de cazuri clinice                                                              

1

LP 9. Diagnosticul şi tratamentul bolnavilor cu urticarii, eczeme: prezentare de cazuri clinice                                                                                           

1

LP 10. Diagnosticul şi tratamentul bolnavilor cu dermatoze buloase autoimune, eritem polimorf: prezentare de cazuri clinice 

1

LP 11. Diagnosticul şi tratamentul bolnavilor cu colagenoze, psoriazis, lichen: prezentare de cazuri clinice                             

1

LP 12. Diagnosticul şi tratamentul bolnavilor cu insuficienţă venoasă cronică a bolnavilor cu acnee şi alopecie areata (peladă): prezentare de cazuri clinice 

1

LP 13. Diagnosticul şi tratamentul tumorilor benigne, precancerelor si cancerelor cutanate

1

LP 14. Diagnosticul şi tratamentul bolnavilor cu infecţii sexual transmisibile: prezentare de cazuri clinice

1

BIBLIOGRAFIE

1. VIRGIL PATRASCU - BOLI DERMATOLOGICE ŞI BOLI SEXUAL-TRANSMISIBILE DIAGNOSTIC; TRATAMENT, Editia a III-a, Ed. Sitech, Craiova 2014, ISBN 978-606-11-2125-0

 

9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI

  • Disciplina de dermatologie este o disciplină fundamentală, obligatorie
  • Cunoştinţele, deprinderile practice şi atitudinile învăţate la această disciplină ofera posibilitatea identificarii elementelor clinice şi paraclinice pentru elaborarea diagnosticului afecţiunilor cutanate comune si realizarea de corelatii cu alte specialitati clinice.

10. REPERE METODOLOGICE

Forme de activitate

Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc.

Curs

Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegerea, dezbaterea, problematizarea

Lucrari practice

Se folosesc urmatoarele metode combinate: aplicaţii practice, studiu de caz, proiecte

Studiu individual

Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice

 

11. PROGRAM DE RECUPERARE

Recuperări absenţe

Nr. absenţe care se pot recupera

Locul desfăşurării

Perioada

Responsabil

Programarea temelor

 

2

Clinica Dermatologie

Ultima saptamana a semestrului

Asistentul de grupa

Cronologic, 2 teme/zi

Program de consultaţii/

cerc ştiinţific studenţesc

2ore/saptamana/cadru didactic

Clinica Dermatologie

Saptamanal

Toate cadrele didactice

Tema din saptamana respectiva

Program pentru studenţii slab pregătiţi

2 ore/săptamana

Clinica Dermatologie

Saptămânal

Toate cadrele didactice

Tema din saptamana respectiva

 

12. EVALUARE

Forma de activitate

Evaluare

 

Procent din nota finală

 

Formativă

Periodică

Sumativă

 

Curs

-

-

X

50%

Lucrări practice

X

X

X

25%

Examen

 

 

X

 

Verificările periodice

 

-

-

20%

Prezenţa la curs

 

 

 

5%

13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ

Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună)

Programare ore

Locul desfăşurării

Responsabil

Ultima zi de vineri a fiecarei luni

Clinica Dermatologie

Toate cadrele didactice

                   

 

Actualizat la 09.09.2021, 10:14