1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
DE MOAȘE ȘI ASISTENȚĂ MEDICALĂ |
1.3 Departamentul |
2 |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
Asistenta Medicala |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
CHIRURGIE |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
|
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Prof. univ. dr. Mercut Dorin |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Prof. univ. dr. . Mercut Dorin, Sef.Lucr.Univ dr. Trasca Emil |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Prof. univ, Sef Lucr. univ |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu 2015-2016 |
|
2.8. Semestrul
|
II |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DF |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
4 |
din care: 3.2 curs |
2 |
3.3 seminar/laborator |
2 |
||
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
60 |
din care: 3.5 curs |
30 |
3.6 seminar/laborator |
30 |
||
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
20 |
||||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
16 |
||||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
30 |
||||||
Tutoriat |
- |
||||||
Examinări |
8 |
||||||
Alte activităţi: consultaţii, cercuri studentesti |
22 |
||||||
3.7 Total ore studiu individual |
96 |
|
|||||
3.9 Total ore pe semestru |
160 |
||||||
3.10 Numărul de credite4) |
4 |
||||||
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Studenţii trebuie să aibă cunoştinţe solide de Anatomie, Biochimie, Fiziologie, Fiziopatologie, Morfopatologie, Imunologie |
4.2 de competenţe |
- |
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
Punctualitatea studentilor: obligatorie |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
Pregătirea în prealabil, prin studiu individual al noțiunilor predate in cadrul cursului (studentul va aplica practic la stagiu, noțiunile predate la curs; obligativitatea cunoașterii noțiunilor predate la cursurile anterioare) Tinuta obligatorie (specifica activitatilor spital-uniforma spital) |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7) |
|
COMPETENŢE PROFESIONALE |
C1 - Să identifice simptomele și semnele bolilor; să recunoască starea de boala si le încadreze corect în sindromul aferent C2 – Să abordeze problemele de santate/boala din perspectiva particularitatilor comunitatii, in relatie directa cu conditiile sociale, economice sau/si culturale proprii acelei colectivitati. C3 – Sa initieze si sa deruleze o activitate de cercetare stiintifica sau/si formativa in domeniul sau de competente |
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
. C6. Autonomie şi responsabilitate · dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii; · să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale; · să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei.
C7. Interacţiune socială; · să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; · să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă; · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa; · să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii.
C8. Dezvoltare personală şi profesională · să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii, · să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale; · să valorifice optim si creativ propriul potential în activităţile colective; · să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării. |
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
Obiectivul disciplinei de CHIRURGIE GENERALĂ este de a oferi studenţilor din anul II FMAM, suportul informational si logistic necesar pentru a înţelege simptomele și semnele bolilor, pentru a putea recunoaște sindroamele majore din patologia chirurgicala. Dorim să pregătim asistenți medicali competitivi pe piața muncii, cu abilități profesionale deosebite. Dorim ca studenții să abordeze o ținută adecvată, să utilizeze un limbaj medical corect. Dorim ca studenții să fie capabili să lucreze eficient într-o echipă, astfel încât actul medical oferit pacienților să fie calitativ superior. Studenții trebuie să fie capabili să empatizeze cu omul bolnav, să înțeleagă suferința generată de o boală și prin comportamentul lor să contribuie la creșterea încrederii în actul medical. Studenții trebuie să învețe să aibă un limbaj adecvat în fața pacienților și să învețe să contribuie la respectarea rigorilor activităților dintr-o unitate medicală. Dorim ca studenții să învețe să aibă un comportament adecvat față de toți membrii echipei de îngrijire. |
7.2 Obiectivele specifice |
Prin curricula adaptată la standardele europene de calitate, prin metodele de predare şi de evaluare utilizate, prin implicarea studenţilor în activităţi de cercetare şi de evaluare a pacienţilor, disciplina de CHIRURGIE GENERALĂ urmăreşte să formeze aptitudini cognitive, deprinderi şi atitudini care să stea la baza oricărui act medical preventiv, de diagnostic, curativ sau recuperator. La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă) să-şi însuşească și să dobândească: Abilităţile cognitive, care le vor permite:
DEPRINDERI PRACTICE · Însuşirea corectă a terminologiei medicale · Recunoaşterea semnelor vitale şi a simptomelor şi semnelor bolilor · Însuşirea tehnicii şi metodologiei efectuării unei anamneze (interviu) · Dobândirea cunoştinţelor necesare efectuării unui examen obiectiv · complet · Dobândirea cunoştinţelor necesare identificării sindroamelor majore · din patologia chirurgicala · Însuşirea deprinderilor practice în efectuarea explorărilor complementare · Analizarea şi coroborarea simptomelor şi semnelor clinice cu rezultatele explorărilor complementare · Să organizeze efectuarea lucrării practice: să formeze o echipă, să · Să împartă sarcinile, să colaboreze, să comunice cerinţele, să efectueze o anamneză corectă
APTITUDINI · să fie deschişi spre dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii; · să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale; · să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei. · să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; · să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă; · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa; · să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii. · să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii, · să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale; · să valorifice optim si creativ propriul potential în activităţile colective; · să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării; · să aibă iniţiativă, să se implice în activităţole educative şi ştiinţifice ale disciplinei
|
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
Tema 1: Patologia chirurgicalã a tiroidei– 2 ORE
|
2 |
- Gușa - Hipertiroidiile - Cancerul tiroidian - Tiroiditele |
|
Tema 2: Patologia chirurgicalã a glandei mamare– 2 ORE - tumori benigne - tumori maligne
|
2 |
|
|
Tema 3: Patologia chirurgicalã a esofagului– 2 ORE
|
2 |
- diverticulii - stenozele postcaustice - cardiospasmul - cancerul esofagian |
|
Tema 4 Patologia chirurgicalã a stomacului și duodenului– 2 ORE
|
2 |
- ulcerul gastric - ulcerul duodenal - cancerul gastric |
|
Tema 5: . Patologia apendicului – 2 ORE |
2 |
- Apendicita - Diverticulul Mekel |
|
Tema 6: Patologia chirurgicalã a colonului și rectului– 2 ORE
|
2 |
- diverticuloza colicã - bolile inflamatorii ale colonului și rectului - tumorile colonului - tumorile rectului |
|
Tema 7: Patologia chirurgicalã a regiunii ano-perianale – 4 ORE
|
4 |
- boala hemoroidalã - supurații ano-perianale |
|
Tema 8: Patologia chirurgicalã a ficatului– 4 ORE |
4 |
- chistul hidatic - abcesele - cancerul hepatic - sindromul de hipertensiune portalã |
|
Tema 9: Patologia chirurgicalã a cãilor biliare externe – 2 ORE |
2 |
- patologia colecistului: litiaza și cancerul - patologia cãii biliare principale: litiaza și cancerul
|
|
Tema 10: Patologia chirurgicalã a pancreasului și splinei– 2 ORE |
2 |
- pancreatita acutã - pseudochistele pancreatice - cancerul pancreatic - traumatismele splinei tumorile splenice |
|
Te Tema 11: Abdomenul acut chirurgical – generalitãți – 2 ORE |
2 |
- definiţie - clasificare -simptomatologie - examene paraclinice
|
|
Tema 12: Hemoragiile digestive. Hemoperitoneul – 2 ORE - hemoragia digestivã superioarã - hemoragia digestivã inferioarã - hemoragia intraperitonealã Tema 13: Peritonitele – 2 ORE
- peritonite generalizate - peritonite localizate Tema 14: Ocluziile intestinale -2ORE - ocluzii mecanice - ocluzii funcționale Te Tema15: Complicațiile chirurgicale- 2 ORE
|
2 2 |
BIBLIOGRAFIE Bibliografie obligatorie 1) SEMIOLOGIE CHIRURGICALĂ - CURS, EDITURA SITECH , 2007, Autor: DORIN MERCUT 2) NURSING CHIRURGICAL: - LUCRĂRI PRACTICE, EDITURA MEDICALA UNIVERSITARA CRAIOVA , 2007, Autori: DORIN MERCUT 3) CHIRURGIE – VOL. II SEMIOLOGIE CHIRURGICALĂ, EDITURA SITECH, 4) 2012, Autor: FANE GHELASE, DORIN MERCUT 5) CHIRURGIE – VOL. III PATOLOGIE CHIRUGICALĂ, EDITURA SITECH, 2013, Autor: FANE GHELASE, DORIN MERCUT 6) CHIRURGIE – VOL. I PROPEDIUTICĂ ŞI TEHNICI DE BAZĂ, EDITURA SITECH, 2012, Autor: FANE GHELASE, DORIN MERCUT
|
|
CONŢINUTUL LUCRĂRILOR PRACATICE: PROGRAMA ANALITICĂ |
|
F1. LP1 Examenul clinic general și pe aparate Examenul local Investigațiile paraclinice Diagnosticul pozitiv Diagnosticul diferențial
|
2 |
F1. LP2. Principii de tratament chirurgical: - indicația operatorie - pregãtirea preoperatorie - intervenția chirurgicalã - îngrijirile postoperatorii |
2 |
F1. LP3. Schema generalã de prezentare de caz
|
2 |
.F1. LP4 Topografia clinicã, examinarea și patologia gâtului, inclusiv tiroida
|
2 |
F1. LP5. Topografia clinicã, examinarea și patologia toracelui
|
2 |
F1. LP6. Topografia clinicã, examinarea și patologia glandei mamare |
2 |
F1. LP7. Topografia clinicã, examinarea și patologia chirurgicalã a abdomenului și pelvisului – perete și viscere (stomac, duoden, intestin subțire și gros, ficat și cãi biliare externe, pancreas și splinã)
|
2 |
F1. LP8 Topografia clinicã, examinarea și patologia regiunii ano-perianale
|
2 |
F1. LP9. Topografia clinicã, examinarea și patologia arterelor, venelor și limfaticelor |
2 |
F1. LP10. Principiile diagnosticului precoce și ale tratamentului chirurgical în cancer |
2 |
F1. LP11 Prezentarea cazurilor din Clinica de Chirurgie la toate stagiile
|
2 |
BIBLIOGRAFIE 1. SEMIOLOGIE CHIRURGICALĂ - CURS, EDITURA SITECH , 2007, Autor: DORIN MERCUT 2. NURSING CHIRURGICAL: - LUCRĂRI PRACTICE, EDITURA MEDICALA UNIVERSITARA CRAIOVA , 2007, Autori: DORIN MERCUT 3. CHIRURGIE – VOL. II SEMIOLOGIE CHIRURGICALĂ, EDITURA SITECH,2012, Autor: FANE GHELASE, DORIN MERCUT 4. CHIRURGIE – VOL. III PATOLOGIE CHIRUGICALĂ, EDITURA SITECH, 2013, Autor: FANE GHELASE, DORIN MERCUT 5. CHIRURGIE – VOL. I PROPEDIUTICĂ ŞI TEHNICI DE BAZĂ, EDITURA SITECH, 2012, Autor: FANE GHELASE, DORIN MERCUT
|
|
|
|
I. General clinical examination and on devices
local exam laboratory investigations positive diagnosis differential diagnosis |
2 |
|
|
II. Principles of surgical treatment : - Indication for surgery
- Preoperative
- Surgery
- Postoperative care
|
2 |
III General Scheme of a case |
1 |
iv. Topography clinical examination and neck pathology including thyroid |
2 |
V. Topography clinical pathology examination and chest |
2 |
VI. Topography clinical breast examination and pathology |
2 |
VII. Topography clinical and surgical pathology examination of the abdomen and pelvis - wall and viscera ( stomach, duodenum , small and large intestines , liver and biliary tract external , pancreas and spleen ) |
1 |
VIII. Topography clinical pathology examination and ano- perianal region |
1 |
IX. Topography clinical examination and pathology of arteries, veins and lymphatics |
2 |
X. Principles of early diagnosis and surgical treatment of cancer |
1 |
XI. Presentation of cases at all stages Surgery |
2 |
|
|
BIBLIOGRAFIE
|
|
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
Curs |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegerea, dezbaterea, problematizarea |
Lucrari practice |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: aplicaţii practice, studiu de caz, proiecte |
Studiu individual |
Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice |
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
||||||||||||||||||||||||||
3 |
Spitalul de Urgenta Militar Craiova |
Ultima saptamana a semestrului |
Asistentul de grupă |
Cronologic, 2 teme/zi |
|||||||||||||||||||||||||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
2 ore/saptamana/cadru didactic |
Spitalul de Urgenta Militar Craiova |
Saptamanal |
Toate cadrele didactice |
Tema din saptamana respectiva |
||||||||||||||||||||||||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
2 ore/săptamana |
Spitalul de Urgenta Militar Craiova |
|
Toate cadrele didactice |
Tema din saptamana respectiva |
||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
12. EVALUARE
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|||||||||||||||||||||||||||||
Ultima zi de vineri a fiecarei luni |
Spitalul de Urgenta Militar Craiova |
Toate cadrele didactice |
|||||||||||||||||||||||||||||