1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
DE MOAȘE ȘI ASISTENȚĂ MEDICALĂ |
1.3 Departamentul |
1 |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
ASISTENTA MEDICALA |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
ANATOMIE PATOLOGICĂ |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
MED31203 |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Prof. univ. dr. Claudiu Mărgăritescu |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Conf univ. Dr. Raluca Ciurea, Șef Lucrări univ. dr. Alex Emilian Stepan |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
profesor, conferențiar, șef lucrări |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu 2015-2016 |
|
2.8. Semestrul
|
II |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DF |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
1 |
din care: 1 curs |
1 |
1 seminar/laborator |
2 |
|
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
56 |
din care: 1 curs |
28 |
1 seminar/laborator |
28 |
|
Distribuţia fondului de timp ore |
|
|||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
20 |
|||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
16 |
|||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
28 |
|||||
Tutoriat |
4 |
|||||
Examinări |
8 |
|||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
22 |
|||||
3.7 Total ore studiu individual |
96 |
|
||||
3.9 Total ore pe semestru |
152 |
|||||
3.10 Numărul de credite4) |
8 |
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Studenţii trebuie să aibă cunoştinţe solide de Anatomie, Histologie, Biochimie, Fiziologie, Fiziopatologie, Imunologie. |
4.2 de competenţe |
- |
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
- |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
Pregătirea în prealabil, prin studiu individual al noțiunilor predate in cadrul cursului |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7) |
|
COMPETENŢE PROFESIONALE |
C1 - Să identifice starea de boala si să stabileasca diagnosticul corect al afectiunii (afectiunilor). C4 – Să abordeze problemele de santate/boala din perspectiva particularitatilor comunitatii, in relatie directa cu conditiile sociale, economice sau/si culturale proprii acelei colectivitati. C5 – Sa initieze si sa deruleze o activitate de cercetare stiintifica sau/si formativa in domeniul sau de competente |
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
. C6. Autonomie şi responsabilitate · dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii; · să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale; · să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei. C7. Interacţiune socială; · să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; · să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă; · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa; · să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii. C8. Dezvoltare personală şi profesională · să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii, · să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale; · să valorifice optim si creativ propriul potential în activităţile colective; · să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării. |
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
Dobândirea cunoştiinţelor de patologie generală privind procesele fundamentale la diferite nivele structurale; Dobândirea competenţelor specifice unităţii de competenţă corespunzătoare modulului de anatomie patologică;. |
7.2 Obiectivele specifice |
La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă) să-şi însuşească
ABILITĂŢILE COGNITIVE, care le vor permite:
DEPRINDERI PRACTICE · Însuşirea corectă a terminologiei medicale · Recunoaşterea leziunilor elementare patologice · Descrierea microscopică și macroscopică a leziunilor · Să stabilească legăturile existente între leziunile observate · Analizarea şi coroborarea datelor anatomopatologice cu cele clinice și cu rezultatele explorărilor complementare
ATITUDINI · să fie deschişi spre dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii; · să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale; · să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei. · să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; · să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă; · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa; · să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii. · să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii, · să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale; · să valorifice optim si creativ propriul potential în activităţile colective; · să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării; · să aibă iniţiativă, să se implice în activităţole educative şi ştiinţifice ale disciplinei
|
8. CONŢINUTURI
|
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
|
Tema 1: Introducere. Agresiunile şi posibilităţile reacţionale ale organismului |
1 |
|
Incadrarea anatomiei patologice în contextul ştiinţelor biomedicale; obiectul de studiu, evoluţia istorică şi importanţa morfopatologiei ; metode de lucru în morfopatologie; Generalităţi. factori patogeni. căi de agresiune; reacţii patologice generale ale ţesuturilor şi organelor la diverse agresiuni (tulburări de dezvoltare, tulburări metabolice, tulburări circulatorii, procese inflamatorii, creşteri anormale, procese tumorale). |
|
|
Tema 2: Leziuni elementare ale celulelor |
1 |
|
Răspunsul celular la agresiune – dinamica agresiunii celulare; privire analitică a leziunilor elementare ale celulei şi modificările patologice celulare ce rezultă din perturbările celor trei mari funcţii celulare (metabolism, reproducere şi diferenţiere celulară) Modificări patologice cantitative: atrofia şi hipertrofia Modificări patologice calitative: degenerescenţa celulară |
|
|
Tema 3: Leziuni elementare ale spaţiilor intercelulare |
1 |
|
Metamorfoza, impregnarea, matricei extracelulare, degenerescenţa hialină, amiloidă, fibrinoidă r |
|
|
Tema 4: Leziuni elementare ale ţesuturilor |
1 |
|
Hipertrofia şi hiperplazia, atrofia, metaplazia, displazia, apoptoza şi necroza |
|
|
Tema 5: Leziuni prin tulburarea metabolismului glucidic şi lipidic |
1 |
|
Glicogenoze, mucoviscidoza, diabetul zaharat Steatoza şi lipomatoza, ateromatoza |
|
|
Tema 6: Leziuni prin tulburarea metabolismului proteic, mineral şi pigmenţilor |
1 |
|
Leziuni prin tulburarea metabolismului aminoacizii, guta Leziuni prin tulburarea metabolismului pigmenţi endo şi exogeni Leziuni prin tulburarea metabolismului calciu, fier |
|
|
Tema 7: Tulburările circulaţiei sanguine |
1 |
|
Tulburările de volum şi distribuţie a sângelui : hiperemie şi congestia, hemoragii; |
|
|
Tema 8: Tulburările circulaţiei sanguine |
1 |
|
Tulburări circulaţiei de natură obstructivă: tromboza, embolia, ischemia, infarctul. |
|
|
Tema 9: Tulburările circulatorii |
1 |
|
Tulburările circulaţiei limfatice Tulburările circulaţiei lichidelor din spaţiile interstiţiale – edemele |
|
|
Tema 10: Inflamaţia, Inflamaţia acută |
1 |
|
Generalităţi, istoric, definiţie, terminologie Inflamaţia acută: dinamica inflamatiei acute (modificări vasculare, fenomene celulare, mediatorii chimici ai inflamaţiei); varietăţi morfologice ale inflamaţiei acute: catarală, seroasă, fibrinoasă, purulentă, hemoragică, necrotizantă; evoluţia inflamaţiei acute |
|
|
Tema 11: Inflamaţia cronică |
1 |
|
Dinamica inflamatiei cronice (infiltrarea cu mononucleare, refacerea ţesuturilor prin fibroză); varietăţi morfologice ale inflamaţiei cronice (difuză, granulomatoasă); tuberculoza (patogenie, dinamica inflamaţiei tuberculoase, aspecte macroscopice); |
|
|
Tema 12: Inflamația |
1 |
|
Procesul de regenerare şi reparare-organizare: regenerarea, reparare/organizare, varietăţi morfologice ale vindecării |
|
|
Tema 13: Neoplazia |
1 |
|
Generalităţi, limite, definiţie, terminologie, clasificare Tumori benigne: terminologie, caractere biomorfologice (macroscopie, microscopie, evolutie) |
|
|
Tema 14: Tumori maligne |
1 |
|
Terminologie, caractere biomorfologice (macroscopie, microscopie, evolutie), evoluţia procesului canceros (iniţierea procesului canceros, faza de extindere locală şi regională, faza de diseminare şi metastazare), etiopatogenia cancerelor Clasificarea tumorilor. Principalele tipuri de tumori: tumori epiteliale, tumori mezenchimale, tumori nervoase, tumori ale sistemului melanocitar, tumori disembrioplazice, tumori cu histogeneza nesigura |
|
CONŢINUTUL LUCRĂRILOR PRACATICE: PROGRAMA ANALITICĂ |
||
F1. LP1. Introducere în Morfopatologie; generalităţi. Metode de lucru în Anatomia patologică: citologia; histopatologia; examenul extemporaneu; imunohistochimia; |
1 |
|
F1. LP2. Necropsia (I): Moartea (definiţie, semnele morţii), demonstraţie |
1 |
|
F1. LP3. Necropsia (II): protocolul de necropsie- diagnosticul anatomo-patologic; cauzele morţii; certificatul constatator al morţii - completare; semiologie anatomo-patologică; clasificarea leziunilor.. |
1 |
|
.F1. LP4. Leziuni elementare celulare, interstiţiale, tisulare (i): degenerescenţa granulară şi granulo-vacuolară – hepatocit, epiteliu tubular renal; necroza tubulară acută; glicogenoza - ficat; steatoza - ficat; hemosideroza - ficat; boala gaucher - splină; boala niemann pick - splină; ateromatoza |
1 |
|
F1. LP5. Leziuni elementare celulare, interstiţiale, tisulare (II): cheloid-tegument; degenerescenţa hialină: corp albicans-ovar; pielonerfită cronică; leiomiofibrom uterin); amiloidoza-rinichi; degenerescenţă fibrinoidă-nodul reumatoid; necroza de coagulare- infarct recent rinichi, miocard; necroza de lichefacţie - abces hepatic; citosteatonecroza-pancreas; necroza de cazeificare- tuberculoză pulmonară, necroza tumorală. |
1 |
|
F1. LP6. Aspecte macroscopice ale leziunilor elementare: hipertrofia şi atrofia tisulară; ateromatoza.. |
1 |
|
F1. LP7. Leziuni inflamatorii (I): inflamaţie acută fibrinoasă- pericardita acută fibrinoasă; inflamaţie acută supurată- meningită acută purulentă; inflamaţie acută supurată circumscrisă- abces hepatic. |
1 |
|
F1. LP8. Leziuni inflamatorii (II): inflamaţie cronică difuză- salpingită cronică xantomatoasă; ţesutul de granulaţie; inflamaţie cronică granulomatoasă- granulom de corp străin; granulomul tuberculos |
|
|
F1. LP9. Aspecte macroscopice ale unor leziuni inflamatorii. |
1 |
|
F1. LP10. Leziuni circulatorii (I): edem pulmonar acut; ficat de stază; plămân de stază tromb arterial organizat – artera coronară |
1 |
|
F1. LP11. Leziuni circulatorii (II): infarct miocardic recent; infarct miocardic pe cale de organizare; infarct miocardic cicatricial; infarct renal recent; infarct pulmonar recent |
|
|
F1. LP12. Diferite aspecte macroscopice ale leziunilor circulatorii în diferite ţesuturi şi organe |
1 |
|
F1. LP13. Leziuni tumorale benigne aspecte microscopice si macroscopice (neoplazia)(I): polip rectal; papilom cutanat; tumora mixtă a glandelor salivare (adenomul pleomorf); leiomiom uterin; fibroadenom mamar; lipom hemangiom arteriolar cutanat. |
1 |
|
F1. LP14. Leziuni tumorale maligne aspecte microscopice si macroscopice (neoplazia)(II): carcinomul "in situ"; microcarcinomul – col uterin; carcinomul scuamos - plămân; carcinomul bazocelular - tegument adenocarcinom de colon; fibrosarcom; leiomiosarcom; metastază ganglionara de carcinom. |
1 |
|
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
Curs |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegerea, dezbaterea, problematizarea |
Lucrari practice |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: aplicaţii practice, studiu de caz, proiecte |
Studiu individual |
Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice |
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
|||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
||||
3 |
Disciplina de Morfopatologie, Corpul B, UMF Craiova |
Ultima saptamana a semestrului |
Asistentul de grupă |
Cronologic, 2 teme/zi |
|||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
2 ore/saptamana/cadru didactic |
Disciplina de Morfopatologie, Corpul B, UMF Craiova |
Saptamanal |
Toate cadrele didactice |
Tema din saptamana respectiva |
||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
2 ore/săptamana |
Disciplina de Morfopatologie, Corpul B, UMF Craiova |
Saptamanal |
Toate cadrele didactice |
Tema din saptamana respectiva |
||||
|
|||||||||
12. EVALUARE |
|||||||||
Forma de activitate |
Evaluare
|
Procent din nota finală |
|||||||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
|||||
Curs |
- |
- |
X |
50% |
|||||
Lucrări practice |
X |
X |
X |
25% |
|||||
Examen |
|
|
X |
|
|||||
Verificările periodice |
|
- |
- |
20% |
|||||
Prezenţa la curs |
|
|
|
5% |
|||||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
|||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
|||||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|||||||
Ultima zi de vineri a fiecarei luni |
Disciplina de Morfopatologie, Corpul B, UMF Craiova |
Toate cadrele didactice |
|||||||