Programa

Programa

 FIŞA DISCIPLINEI

 

I. INFORMAŢII  GENERALE

Universitatea

UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA

Facultatea

MEDICINA DENTARĂ

Domeniul de licenţă

SANATATE

Programul de studii

Tehnică Dentară

Denumirea disciplinei

Odontologie

Codul disciplinei

TD2104

II. STRUCTURA DISCIPLINEI

Nivelul de studii1)

Semestrul

Tip2) (conţinut)

Tip3) (obligativitate)

Activităţi normate  [ore/săpt.]

Total ore

[ore/sem]

Credite4)

C

S

L

P

TOTAL

L

I, an II

DC

DI

2

 

2

 

4

28

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III. TITULAR DISCIPLINĂ

Numele şi prenumele

 Moraru Alina Iren

Instituţia

 Universitatea de Medicină şi Farmacie Craiova

Catedra/Departamentul

 Departament Medicină Dentară 2

Titlul ştiinţific

 Doctor în Medicină

Gradul didactic

 Sef de lucrari

Încadrarea (norma de bază/asociat)

 Norma de baza

Cadru didactic la disciplina

 

IV. OBIECTIVELE DISCIPLINEI

Obiective generale:

1. Însuşirea unor noţiuni privind structura şi funcţiile ţesuturilor dure dentare în contextul patologiei odontale și endodontice. 2. Însuşirea noţiunilor privind diagnosticul, formele clinice şi procedeele de diagnostic pozitiv şi diferenţial de carie simplă și complicată.

3. Însuşirea noţiunilor privind patologia ţesuturilor periapicale.( sau diagnosticul, formele clinice şi procedeele de diagnostic pozitiv şi diferenţial de inflamaţie a ţesuturilor periapicale).

 

Obiective specifice; la finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă):

1. Stabilirea cu certitudine a diagnosticului de carie dentară simplă.

2. Întocmirea unui plan de tratament etapizat.

 3. Stabilirea cu certitudine a diagnosticului  de inflamaţie pulpară.

 4. Stabilirea cu certitudine a diagnosticului  de necroză pulpară şi gangrenă pulpară.

 5. Stabilirea cu certitudine a diagnosticului  de inflamaţie periapicală.

V. COMPETENŢELE SPECIFICE (vizează competenţele asigurate de programul de studii din care face parte disciplina)

La finalizarea cursului studentul va deţine următoarele competenţe:

Competenţe cognitive

       Să-şi dezvolte capacităţile de integrare a etapelor de cabinet în cadrul reconstituirii odontale complexe.

       Să-şi însuşească obiectivele şi conceptele de reconstituire corono-radiculară complexă.

Să  stăpânească cunoştinţele necesare pentru înțelegerea diagnosticului și planului de tratament odonto-endodontic.

Competenţe tehnice sau profesionale

Să dobândească abilităţile de respectare a criteriilor de realizare a restaurărilor odontale și endodontice complexe, individualizate în funcţie de cazul clinic, cu evitarea erorilor şi iatrogeniilor.

Competenţe afectiv-valorice

Să-şi însuşească abilităţile de comunicare şi lucru în echipă cu medicul dentist

VI. CONŢINUTUL DISCIPLINEI

VI.1  Curs (unităţi de conţinut)

Nr. ore

Semestrul I

 

1. Ţesuturile dure dentare (smalţ, cement, dentină): Caracteristici topografice, fizice, chimice, structura.

Obiectiv operational:  la finalul cursului studentul trebuie:

  • Să cunoască anatomia dentară si noțiuni de histologia țesuturilor dure dentare.

1x2 ore

 

2. Caria dentară: generalităţi, forme anatomo-clinice, semne clinice, diagnostic pozitiv şi diferenţial, evoluţie şi complicaţii.

Obiectiv operational:  la finalul cursului studentul trebuie:

  • Să cunoască noţiunile de bază referitoare la formele de carie dentară.
  • Să cunoască semnele clinice și cum să stabilească diagnosticul pozitiv în caria simplă.

1x4 ore

 

3. Uzura dentară: generalități,forme clinice, caracteristici clinice obiective și subiecive, etiopatogenie, diagnostic diferențial

Obiectiv operational:  la finalul cursului studentul trebuie:

  • Să cunoască noţiunile de bază referitoare la formele de uzură dentară.
  • Să poate diagnostica forme diferite de uzură dentară.

1x2 ore

 

4. Tratamentul cariei dentare simple: clasificarea cavităţilor, fazele pregătirii cavităţilor, plan de restaurare.

Obiectiv operational:  la finalul cursului studentul trebuie:

  • Să cunoască ce tipuri de cavități se realizează în funcție de topografie.
  • Să înţeleagă etapele de pregătire a cavităților

1x4 ore

 

5. Caria secundară şi recidiva de carie: semne clinice, diagnostic pozitiv şi diferenţial, evoluţie şi complicaţii.

Obiectiv operational:  la finalul cursului studentul trebuie:

  • Să cunoască noţiunile de bază referitoare la caria secundară și recidiva de carie.
  • Să înțeleagă semnele clinice în caria secundară și recidiva de carie și importanța diagnosticării și tratării precoce.

1x2 ore

 

6. Tratamentul uzurii dentare.

Obiectiv operational:  la finalul cursului studentul trebuie:

  • Să cunoască metodele de tratament în uzura dentară

1x2 ore

 

7. Morfofiziologia pulpei dentare şi a regiunii apicale.

Obiectiv operational:  la finalul cursului studentul trebuie:

  • Să cunoască noţiunile de bază referitoare la morfologia pulpei dentare.
  • Să cunoască anatomia endodontică și raporturile dintre acesta și spațiul periapical

1x2 ore

 

8. Inflamaţia pulpară: generalităţi, forme anatomo-clinice, semne clinice, diagnostic pozitiv şi diferenţial, evoluţie şi complicaţii.

Obiectiv operational:  la finalul cursului studentul trebuie:

  • Să cunoască noţiunile de bază referitoare la inflamația pulpei dentare.
  • Să înțeleagă importan’a stabilirii diagnosticului corect și a complicațiilor ce pot apare în inflamația pulpară

1x4 ore

 

9. Necroza şi gangrena pulpară simplă: semne clinice, diagnostic pozitiv şi diferenţial, evoluţie şi complicaţii.

Obiectiv operational:  la finalul cursului studentul trebuie:

  • Să cunoască semnele clinice în necroa și gangrena pulpară
  • Să prezinte evoluția și complicațiile necrozei și gangrenei pulpare

1x2 ore

 

10. Inflamaţia ţesuturilor periapicale: generalităţi, forme anatomoclinice, semne clinice, diagnostic pozitiv şi diferenţial, evoluţie şi complicaţii.

Obiectiv operational:  la finalul cursului studentul trebuie:

  • Să cunoască formele anatomo-clinice de inflamație periapicală
  • Să definească evoluția și complicațiile ce pot apare

1x4 ore

 

VI.2  LUCRARI PRACTICE (subiecte/teme)

Nr. ore

Semestrul I

 

1. Organizarea cabinetului de medicină dentară.

Obiectiv operational:  la finalul lucrării practice studentul trebuie:

  • Să cunoască modul în care este organizat un cabinet de medicină dentară

1x2 ore

 

2. Prezentarea instrumentarului de consultaţie.

Obiectiv operational:  la finalul lucrării practice studentul trebuie:.

  • Să deprindă modul de manevrare a intrumentarului de consultație
  • Să cunoască etapele clinice în care se utilizează intrumentarul prezentat.

1x2 ore

 

3. Examenul clinic al pacientului: foaia de observaţie clinică, mijloace de izolare, examene complementare şi teste diagnostice în caria simplă dentară

Obiectiv operational:  la finalul lucrării practice studentul trebuie:

  • Să cunoască modul de examinare al pacientului .
  • Să urmeze etapele de examinare și să cunoască examenele complementare necesare

1x4ore

 

4. Măsuri de profilaxie şi prevenţie a cariei dentare simple: fluorizări, sigilări de şanţuri şi fosete.

Obiectiv operational:  la finalul lucrării practice studentul trebuie:

  • Să definească tipurile de medode profilactice în odontologie.
  • Să cunoască metode de prevenșie a cariei dentare generale și locale

1x2ore

 

5. Prezentarea instrumentarului de tratament în cariologie: freze, pietre, polipanturi, perii dentare, matrici şi portmatrici.Obiectiv operational:  la finalul lucrării practice studentul trebuie:

  • Să cunoască piesele cu care se lucrează la pacient
  • Să diferenșieze tipurile de freze în funcșie de tipul de piesa și materialul din care sunt confecționate

1x4 ore

 

6. Reguli generale de preparare a cavităţilor, demonstraţie pe modele.

Obiectiv operational:  la finalul lucrării practice studentul trebuie:

  • Să poată prepara fiecare tip de cavitate prezentat
  • Să cunoască etapele de preparare a cavităților
  • Să realizeze câte o cavitate din fiecare tip cunoscut

1x8 ore

 

7. Prezentarea instrumentarului de consultaţie şi tratament în endodonţie.

Obiectiv operational:  la finalul lucrării practice studentul trebuie:

  • Să cunoască intrumentarul manual și rotativ utilizat în endodonșie
  • Să definească secvența de utilizare a instrumentarului endodontic

1x2 ore

 

8. Crearea accesului în spaţiul endodontic; demonstraţie pe dinţi extraşi.

Obiectiv operational:  la finalul lucrării practice studentul trebuie:

  • Să înțeleagă modul de aplicare a tratamentului chemo-mecanic în funcție de patologia endodontică
  • Să prepare endodontic dinți extrași mono și pluri-radiculari

1x4 ore

 

VII. BIBLIOGRAFIE

1.       Odontologie, curs pentru tehnica dentara – M.Tuculina, M. Raescu, O.Diaconu, I. Moraru, Ed. Universitaria Craiova 2013

2.       Odontoterapie conservatoare şi restauratoare, vol 1, Ţuculina M., Andrei V., Editura Medicală Universitară Craiova 2009

3.       Caiet de lucrări practice la ODONTOTERAPIE CONSERVATOARE  ŞI  RESTAURATOARE. Autor: Ţuculină Mihaela, Ed. Medicală Universitară Craiova, ISBN 978-973-106-118-4, 2009, 92 pag.

4.       Instrumente utilizate în realizarea preparaţiilor şi restaurărilor coronare- B. Popa, C. Andreescu, D. Bodnar, Ed. Cerma 1999

5.       Curs de odontologie pentru tehnica dentară- C Andreescu, R. Ioniţă, Ed.Cerma, 1995

 
VIII. REPERE METODOLOGICE

Forme de activitate

Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc.

Curs

prelegere, dezbaterea, problematizarea, analiza, sinteza, compararea, generalizarea, învăţarea interactivă în scopul realizării feedback-ului, explicarea unor probleme evidenţiate de studenţi, consultaţia, prezentări pe videoproiector

Lucrari practice

aplicaţii practice, executarea unor manopere tehnice, activitatea în echipă, explicaţia, dezbaterea, prezentarea şi discutarea cazurilor clinice, problematizarea

Studiu individual

Tip de activitate

Nr ore

1. Studiul şi descifrarea notiţelor de curs

10

2. Studiu după ma nual, suport de curs

10

3. Studiul bibliografiei minimale indicate

10

4. Documentare suplimentară în bibliotecă

10

5. Activitate de pregătire specifică seminar/ laborator

10

6. Realizare de referate, eseuri

4

7. Pregătire lucrări/teme de control

4

8. Pregătire prezentări orale

2

9. Pregătire examinare finală

10

10. Consultaţii

4

11. Documentare pe teren

6

12. Documentare pe internet

8

13. Comunicare şi colaborare pe platforme electronice

2

14. Alte activităţi

 

 

 

IX. PROGRAM DE RECUPERARE

Recuperări absenţe

Nr. absenţe care se pot recupera

Locul desfăşurării

Perioada

Responsabil

Programarea temelor

2

Disciplină

La sfârşitul semestrului, ultima săptămână de activitate didactică

Şef disciplină

În funcţie de tematica lucrării practice şi de orarul studenţilor

Program de consultaţii/

cerc ştiinţific studenţesc

 

Disciplină

Miercuri 8-10

În raport cu solicitările studenţilor

Şef disciplină

În funcţie de tematica lucrării practice şi de orarul studenţilor

Program pentru studenţii slab pregătiţi

 

Disciplină

Miercuri 8-10

În raport cu solicitările studenţilor

Şef disciplină

În funcţie de tematica lucrării practice şi de orarul studenţilor

 

X. EVALUARE

Forma de activitate

Evaluare

(scris, scris şi oral, oral, test, aplicaţie practică, altele)

Procent din nota finală

 

Formativă

Periodică

Sumativă

 

Curs

Oral

Scris

Scris

50%

Lucrări practice

Aplicaţie practică

Aplicaţie practică

Aplicaţie practică

50%

Examen

10%

10%

80%

 

Verificare

 

 

 

 

 

XI. PROGRAME DE ORIENTARE ŞI CONSILIERE PROFESIONALĂ

Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună)

Programare ore

Locul desfăşurării

Responsabil

Miercuri 8-10

Disciplină

Şef disciplină

                   

Data avizării în departament:

                                                                                               

Şef de departament,

NUME PRENUME

Coordonator program de studii,

NUME PRENUME

Titular disciplină,

 NUME PRENUME

Prof. dr. Țuculina Mihaela

  Prof. dr. Veronica Mercuţ

Sef de lucrari dr. Moraru Alina Iren

21 septembrie 2016

 

Notă:

1)         Nivelul de studii - se alege una din variantele: L (licenţă)/ M (master)/ D (doctorat).

2)         Tip (conţinut) - se alege una din variantele:

-         pentru nivelul de licenţă: DF (disciplină fundamentală)/ DD (disciplină din domeniu)/ DS (disciplină de specialitate)/ DC (disciplină complementară);

-         pentru nivelul de master: DA (disciplină de aprofundare)/ DS (disciplină de sinteză)/ DCA (disciplină de cunoaştere avansată).

3)         Tip (obligativitate) - se alege una din variantele: DI (disciplină obligatorie)/ DO (disciplină opţională)/ DFac (disciplină facultativă).

4)         Un credit este echivalent cu 25 – 30 de ore de studiu (activităţi didactice şi studiu individual).

5)         Se poate acorda o bonificaţie pentru prezenţă.

 

Actualizat la 09.09.2021, 09:52