FIŞA DISCIPLINEI
I. INFORMAŢII GENERALE
Universitatea
|
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA
|
Facultatea
|
MEDICINA DENTARĂ
|
Domeniul de licenţă
|
SANATATE
|
Programul de studii
|
Tehnică Dentară
|
Denumirea disciplinei |
Odontologie
|
Codul disciplinei
|
TD2104
|
II. STRUCTURA DISCIPLINEI
Nivelul de studii1)
|
Semestrul
|
Tip2) (conţinut)
|
Tip3) (obligativitate)
|
Activităţi normate [ore/săpt.] |
Total ore
[ore/sem] |
Credite4) |
||||
C
|
S |
L |
P |
TOTAL |
||||||
L
|
I, an II
|
DC
|
DI
|
2
|
|
2
|
|
4
|
28 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III. TITULAR DISCIPLINĂ
Numele şi prenumele |
Moraru Alina Iren
|
Instituţia |
Universitatea de Medicină şi Farmacie Craiova |
Catedra/Departamentul |
Departament Medicină Dentară 2 |
Titlul ştiinţific |
Doctor în Medicină |
Gradul didactic |
Sef de lucrari |
Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de baza |
Cadru didactic la disciplina |
|
IV. OBIECTIVELE DISCIPLINEI
Obiective generale: 1. Însuşirea unor noţiuni privind structura şi funcţiile ţesuturilor dure dentare în contextul patologiei odontale și endodontice. 2. Însuşirea noţiunilor privind diagnosticul, formele clinice şi procedeele de diagnostic pozitiv şi diferenţial de carie simplă și complicată. 3. Însuşirea noţiunilor privind patologia ţesuturilor periapicale.( sau diagnosticul, formele clinice şi procedeele de diagnostic pozitiv şi diferenţial de inflamaţie a ţesuturilor periapicale).
Obiective specifice; la finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă): 1. Stabilirea cu certitudine a diagnosticului de carie dentară simplă. 2. Întocmirea unui plan de tratament etapizat. 3. Stabilirea cu certitudine a diagnosticului de inflamaţie pulpară. 4. Stabilirea cu certitudine a diagnosticului de necroză pulpară şi gangrenă pulpară. 5. Stabilirea cu certitudine a diagnosticului de inflamaţie periapicală. |
V. COMPETENŢELE SPECIFICE (vizează competenţele asigurate de programul de studii din care face parte disciplina)
|
La finalizarea cursului studentul va deţine următoarele competenţe: Competenţe cognitive Să-şi dezvolte capacităţile de integrare a etapelor de cabinet în cadrul reconstituirii odontale complexe. Să-şi însuşească obiectivele şi conceptele de reconstituire corono-radiculară complexă. Să stăpânească cunoştinţele necesare pentru înțelegerea diagnosticului și planului de tratament odonto-endodontic. Competenţe tehnice sau profesionale Să dobândească abilităţile de respectare a criteriilor de realizare a restaurărilor odontale și endodontice complexe, individualizate în funcţie de cazul clinic, cu evitarea erorilor şi iatrogeniilor. Competenţe afectiv-valorice Să-şi însuşească abilităţile de comunicare şi lucru în echipă cu medicul dentist |
VI. CONŢINUTUL DISCIPLINEI
VI.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
Semestrul I |
|
1. Ţesuturile dure dentare (smalţ, cement, dentină): Caracteristici topografice, fizice, chimice, structura. Obiectiv operational: la finalul cursului studentul trebuie:
|
1x2 ore
|
2. Caria dentară: generalităţi, forme anatomo-clinice, semne clinice, diagnostic pozitiv şi diferenţial, evoluţie şi complicaţii. Obiectiv operational: la finalul cursului studentul trebuie:
|
1x4 ore
|
3. Uzura dentară: generalități,forme clinice, caracteristici clinice obiective și subiecive, etiopatogenie, diagnostic diferențial Obiectiv operational: la finalul cursului studentul trebuie:
|
1x2 ore
|
4. Tratamentul cariei dentare simple: clasificarea cavităţilor, fazele pregătirii cavităţilor, plan de restaurare. Obiectiv operational: la finalul cursului studentul trebuie:
|
1x4 ore
|
5. Caria secundară şi recidiva de carie: semne clinice, diagnostic pozitiv şi diferenţial, evoluţie şi complicaţii. Obiectiv operational: la finalul cursului studentul trebuie:
|
1x2 ore
|
6. Tratamentul uzurii dentare. Obiectiv operational: la finalul cursului studentul trebuie:
|
1x2 ore
|
7. Morfofiziologia pulpei dentare şi a regiunii apicale. Obiectiv operational: la finalul cursului studentul trebuie:
|
1x2 ore
|
8. Inflamaţia pulpară: generalităţi, forme anatomo-clinice, semne clinice, diagnostic pozitiv şi diferenţial, evoluţie şi complicaţii. Obiectiv operational: la finalul cursului studentul trebuie:
|
1x4 ore
|
9. Necroza şi gangrena pulpară simplă: semne clinice, diagnostic pozitiv şi diferenţial, evoluţie şi complicaţii. Obiectiv operational: la finalul cursului studentul trebuie:
|
1x2 ore
|
10. Inflamaţia ţesuturilor periapicale: generalităţi, forme anatomoclinice, semne clinice, diagnostic pozitiv şi diferenţial, evoluţie şi complicaţii. Obiectiv operational: la finalul cursului studentul trebuie:
|
1x4 ore
|
VI.2 LUCRARI PRACTICE (subiecte/teme)
|
Nr. ore
|
Semestrul I |
|
1. Organizarea cabinetului de medicină dentară. Obiectiv operational: la finalul lucrării practice studentul trebuie:
|
1x2 ore
|
2. Prezentarea instrumentarului de consultaţie. Obiectiv operational: la finalul lucrării practice studentul trebuie:.
|
1x2 ore
|
3. Examenul clinic al pacientului: foaia de observaţie clinică, mijloace de izolare, examene complementare şi teste diagnostice în caria simplă dentară Obiectiv operational: la finalul lucrării practice studentul trebuie:
|
1x4ore
|
4. Măsuri de profilaxie şi prevenţie a cariei dentare simple: fluorizări, sigilări de şanţuri şi fosete. Obiectiv operational: la finalul lucrării practice studentul trebuie:
|
1x2ore
|
5. Prezentarea instrumentarului de tratament în cariologie: freze, pietre, polipanturi, perii dentare, matrici şi portmatrici.Obiectiv operational: la finalul lucrării practice studentul trebuie:
|
1x4 ore
|
6. Reguli generale de preparare a cavităţilor, demonstraţie pe modele. Obiectiv operational: la finalul lucrării practice studentul trebuie:
|
1x8 ore
|
7. Prezentarea instrumentarului de consultaţie şi tratament în endodonţie. Obiectiv operational: la finalul lucrării practice studentul trebuie:
|
1x2 ore
|
8. Crearea accesului în spaţiul endodontic; demonstraţie pe dinţi extraşi. Obiectiv operational: la finalul lucrării practice studentul trebuie:
|
1x4 ore
|
VII. BIBLIOGRAFIE
1. Odontologie, curs pentru tehnica dentara – M.Tuculina, M. Raescu, O.Diaconu, I. Moraru, Ed. Universitaria Craiova 2013 2. Odontoterapie conservatoare şi restauratoare, vol 1, Ţuculina M., Andrei V., Editura Medicală Universitară Craiova 2009 3. Caiet de lucrări practice 4. Instrumente utilizate în realizarea preparaţiilor şi restaurărilor coronare- B. Popa, C. Andreescu, D. Bodnar, Ed. Cerma 1999 5. Curs de odontologie pentru tehnica dentară- C Andreescu, R. Ioniţă, Ed.Cerma, 1995 |
VIII. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
|
Curs
|
prelegere, dezbaterea, problematizarea, analiza, sinteza, compararea, generalizarea, învăţarea interactivă în scopul realizării feedback-ului, explicarea unor probleme evidenţiate de studenţi, consultaţia, prezentări pe videoproiector |
|
Lucrari practice
|
aplicaţii practice, executarea unor manopere tehnice, activitatea în echipă, explicaţia, dezbaterea, prezentarea şi discutarea cazurilor clinice, problematizarea |
|
Studiu individual
|
Tip de activitate
|
Nr ore
|
1. Studiul şi descifrarea notiţelor de curs
|
10
|
|
2. Studiu după ma nual, suport de curs
|
10
|
|
3. Studiul bibliografiei minimale indicate
|
10
|
|
4. Documentare suplimentară în bibliotecă
|
10
|
|
5. Activitate de pregătire specifică seminar/ laborator
|
10
|
|
6. Realizare de referate, eseuri
|
4
|
|
7. Pregătire lucrări/teme de control
|
4
|
|
8. Pregătire prezentări orale
|
2
|
|
9. Pregătire examinare finală
|
10
|
|
10. Consultaţii
|
4
|
|
11. Documentare pe teren
|
6
|
|
12. Documentare pe internet
|
8
|
|
13. Comunicare şi colaborare pe platforme electronice
|
2
|
|
14. Alte activităţi
|
|
IX. PROGRAM DE RECUPERARE
|
|||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
||||
2 |
Disciplină |
La sfârşitul semestrului, ultima săptămână de activitate didactică |
Şef disciplină |
În funcţie de tematica lucrării practice şi de orarul studenţilor |
|||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
|
Disciplină |
Miercuri 8-10 În raport cu solicitările studenţilor |
Şef disciplină |
În funcţie de tematica lucrării practice şi de orarul studenţilor |
||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
|
Disciplină |
Miercuri 8-10 În raport cu solicitările studenţilor |
Şef disciplină |
În funcţie de tematica lucrării practice şi de orarul studenţilor |
||||
|
|||||||||
X. EVALUARE
|
|||||||||
Forma de activitate |
Evaluare (scris, scris şi oral, oral, test, aplicaţie practică, altele) |
Procent din nota finală |
|||||||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
|||||
Curs |
Oral |
Scris |
Scris |
50% |
|||||
Lucrări practice |
Aplicaţie practică |
Aplicaţie practică |
Aplicaţie practică |
50% |
|||||
Examen |
10% |
10% |
80% |
|
|||||
Verificare |
|
|
|
|
|||||
|
|||||||||
XI. PROGRAME DE ORIENTARE ŞI CONSILIERE PROFESIONALĂ
|
|||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
|||||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|||||||
Miercuri 8-10 |
Disciplină |
Şef disciplină |
|||||||
Data avizării în departament:
Şef de departament, NUME PRENUME |
Coordonator program de studii, NUME PRENUME |
Titular disciplină, NUME PRENUME |
Prof. dr. Țuculina Mihaela |
Prof. dr. Veronica Mercuţ |
Sef de lucrari dr. Moraru Alina Iren |
21 septembrie 2016
Notă:
1) Nivelul de studii - se alege una din variantele: L (licenţă)/ M (master)/ D (doctorat).
2) Tip (conţinut) - se alege una din variantele:
- pentru nivelul de licenţă: DF (disciplină fundamentală)/ DD (disciplină din domeniu)/ DS (disciplină de specialitate)/ DC (disciplină complementară);
- pentru nivelul de master: DA (disciplină de aprofundare)/ DS (disciplină de sinteză)/ DCA (disciplină de cunoaştere avansată).
3) Tip (obligativitate) - se alege una din variantele: DI (disciplină obligatorie)/ DO (disciplină opţională)/ DFac (disciplină facultativă).
4) Un credit este echivalent cu 25 – 30 de ore de studiu (activităţi didactice şi studiu individual).
5) Se poate acorda o bonificaţie pentru prezenţă.