Programa

Programa

 

I. INFORMAŢII  GENERALE

Universitatea

UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA

Facultatea

MEDICINA DENTARĂ

Domeniul de licenţă

SANATATE

Programul de studii

Medicină Dentară

Denumirea disciplinei

Parodontologie

Codul disciplinei

 

Anul de studiu

V

II. STRUCTURA DISCIPLINEI

Nivelul de studii1)

Sem.

Tip2) (conţinut)

Tip3) (obligativitate)

Activităţi normate  [ore/săpt.]

coordonate de cadrele didactice

Activităţi

studiu

individual

ore/săpt

 

Total ore

[săpt/sem]

Credite4)

C

S

L

Total

Sem I

Sem II

Total

 

 

 

 L

II

DS

DI

2

 

3

5

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III. TITULAR DISCIPLINĂ

Numele şi prenumele

Surlin Petra

Instituţia

UMF Craiova-Facultatea Medicina Dentara

Departamentul

2

Titlul ştiinţific

Doctor in stiinte medicale

Gradul didactic

Conferentiar

Încadrarea (norma de bază/asociat)

NB

Colaboratori

 

IV. OBIECTIVELE DISCIPLINEI

 

Obiective generale

 

La finalul cursului, ne propunem ca studentii sa inteleaga relatia de cauzalitate dintre factorul microbian si mecanismele de patogenitate in boala parodontala, precum si rolul favorizant al anumitor factori, prin insusirea unui mod biologic,  medical de abordare a acestora.

 

     

V. COMPETENŢELE SPECIFICE (vizează competenţele asigurate de programul de studii din care face parte disciplina)

V.1Cunoştinţe teoretice

La finalizarea cursului studentul trebuie să:

- cunoască.  interrelatia factor cauzal placa bacteriana si boala parodontala precum si influenta factorilor favorizanti.

 

 

V.2Abilităţi dobândite:

V.2.1. Abilităţi tehnice

La finalizarea cursului studentul trebuie să:

-faca dovada ca au deprins abilitatea de a intocmi FO a bolnavului parodontopat,

-isi formeze deprinderea de a utiliza instrumentarul specific,

-poata  sa aplice mijloacele de preventie in boala parodontala si mijloacele de igienizare ale cavitatii orale

 

 

 

V.2.2. Abilităţi de comunicare.

La finalizarea cursului studentul trebuie să.

-aiba capacitatea de a comunica eficient cu pacientul, sa construiasca o relatie medic-pacient bazata pe incredere, sa utilizeze un limbaj adecvat si sa cunoasca caracteristiciile comportamentale ale pacientului parodontopat

- să lucreze în echipă

- să comunice cu aparţinătorii

 

 

VI. CONŢINUTUL DISCIPLINEI

VI.1  Curs (unităţi de conţinut)

 

        CURS. NR. I   -Introducere.

   - Istoricul parodontologiei.

   -Parodontologia- ramura medico-chirurgicala a stiintelor stomatologice.

   -Stadiul actual al cunostintelor de specialitate. Terminologie actualizata.

 

CURS NR.II.   Embriogeneza tesuturilor pArodontale.

      Formarea mucoasei gingivale

      Formarea radacinii.

      Cementogeneza

      FormareA oaselor alveolare

      Formarea desmodontiului

      Structurarea parodontiului in timpul eruptiei dentare

 

CURS NR. III.   Morfofiziologia parodontiului marginal superficial.

      Epiteliul gingival

      Functiile mucoasei bucale.

      Sistemul ligamentelor supraalveolare

CURS NR. IVMorfofiziologia parodontiului marginal profund. Structura:

    - cementului radicular

    - desmodontiului

    - osului alveolar

 

CURS NR.VVascularizatia si inervatia parodontiului marginal.

 

CURS NR.VI.Notiuni de imunologie la nivelul parodontiului sanatos si in boala parodontala.

 

CURS NR.VII.Dinamica dezvoltarii complexului dento-parodontal.

Relatii functionale intre odonton, musculatura faciala si articulatia temporo-mandibulara.

Rolul parodontiului in dinamica sistemului stomato-gnat.

Atritia si abrazia

 

CURS. VIIIEpidemiologia bolii parodontale.

Indici de evaluare a starii de sanatate parodontala.

 

CURS NR.IX.Etiopatogenia bollii parodontale.

1. Rolul factorilor locali:

    A. Placa bacteriana.

         Argumente privind rolul determinant al placii bacteriene in producerea bolii parodontale

         Placa supragingivala

         Placa subgingivala.

         Mecanisme de patogenitate bacteriana directe si indirecte

Bacterii considerate patogene parodontale.

 

CURS NR.XB. Tartrul dentar.

          Compozitia tartrului

           Formarea tartrului

          Rolul dietei in formarea tartrului

          Rolul tartrului in producerea bolii parodontale

 

CURS NR. XIC. Rolul traumei  ocluzale in producerea bolii parodontale

 

D. Cariile dentare

 

E. Edentatia CURS NR.XII.

 

CONTINUTUl CURSULUI

   Rolul factorilor generali in producerea bolii parodontale. Influenta unor factori generali asupra parodontiului marginal

 

Nr. ore : 2

 

CURS NR.XIII.

 

CONTINUTUL CURSULUI

Examinarea bolnavului parodontopat. Foaia de observatie a bolnavului parodontopat. Examene complementare.

 

CURS NR.XIV

 

CONTINUTUL CURSULUI

Motivarea pacientului pentru intretinerea igienei orale.Tehnici de periaj dentar. Mijloace secundare de intretinere a igienei orale.

 

Nr. ore: 2

 

CURS NR.XV

 

CONTINUTUL CURSULUI

Parodontometria.

Mobilitatea patologica.

Masurarea mobilitatii.

 

 

 

F. Anomaliile dento-maxilare

 

G. Parafunctiile

 

H. Obiceiuri vicioase

 

I. Factorii iatrogeni

 

Nr. ore.:   2 ore

 

.

CURS NR.XII.

 

CONTINUTUl CURSULUI

   Rolul factorilor generali in producerea bolii parodontale. Influenta unor factori generali asupra parodontiului marginal

 

Nr. ore : 2

 

CURS NR.XIII.

 

CONTINUTUL CURSULUI

Examinarea bolnavului parodontopat. Foaia de observatie a bolnavului parodontopat. Examene complementare.

 

CURS NR.XIV

 

CONTINUTUL CURSULUI

Motivarea pacientului pentru intretinerea igienei orale.Tehnici de periaj dentar. Mijloace secundare de intretinere a igienei orale.

 

Nr. ore: 2

 

CURS NR.XV

 

CONTINUTUL CURSULUI

Parodontometria.

Mobilitatea patologica.

Masurarea mobilitatii.

 

Nr. ore: 2

 

                  

 

 

 

Nr. Ore

 

 

2

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

2

 

 

 

2

 

2

 

 

2

 

 

 

 

2

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

2

 

 

2

 

 

VI.2  LUCRARI PRACTICE (subiecte/teme)

LUCRARE PRACTICA  NR.I.

    Prezentarea schemei odontonului facand referiri la morfofiziologia parodontiului marginal.

LUCRARE PRACTICA NR.II.

   Prezentarea instrumentarului de consultatie, a celui de detartraj manual si cu ultrasunete si a celui pentru tratament chirurgical.

LUCRARE PRACTICA NR. III:

Prezentarea instrumentarului de consultatie, a celui de detartraj manual si cu ultrasunete si a celui pentru tratament chirurgical -  Demonstratii pe model a prizei instrumentelor, a pozitiei medicului si a pacientului in timpul executarii actului terapeutic.

LUCRARE PRACTICA NR. IV.

   Studiul de model, interpretarea radiografiilor retroalveolare, a ortopantomografiilor si a rezultatelor altor investigatii paraclinice.Prezentare facuta de cadrul didactic

LUCRARE PRACTICA NR.V.

   Studiul de model, interpretarea radiografiilor retroalveolare, a ortopantomografiilor si a rezultatelor altor investigatii paraclinice.

LUCRARE  PRACTICA NR.VI.

Prezentarea foii de observatie a bolnavului parodontopat. Demonstratie pe pacient facuta de cadrul didactic.

LUCRARE  PRACTICA NR.VII.

Prezenarea foii de observatie a bolnavului parodontopat. Realizarea de foi de observatie pe pacient.

LUCRARE PRACTICA NR.VIII

Punerea in evidenta a placii bacteriene supra si subgingivale.

Determinarea indicilor de sanatate parodontala ( indicele de placa, indicele de tartru, indicele de sangerare gingivala, indicele de sangerare papilara).

Demonstratie pe pacient facuta de cadrul didactic

LUCRARE PRACTICA NR.IX

Punerea in evidenta a placii bacteriene supra si subgingivale.

Determinarea indicilor de sanatate parodontala ( indicele de placa, indicele de tartru, indicele de sangerare gingivala, indicele de sangerare papilara).

Punere in practica pe pacient facuta de studenti

LUCRARE PRACTICA NR.X

Masurarea mobilitatii dentare patologice,

Masurarea adancimii pungilor parodontale.

Parodontometria.

Demonstratii pe pacient facute de cadrul didactic.

LUCRARE PRACTICA NR.XI

Masurarea mobilitatii dentare patologice,

Masurarea adancimii pungilor parodontale.

Parodontometria.

Realizarea de catre studenti a manoperelor pe pacient

LUCRARE PRACTICA NR.XII.

Tehnici corecte de periaj dentar.

Mijlocele secundare de intretinere a igienei bucale.

LUCRARE  PRACTICA NR.XIII.

 Prezentarea tehnicilor de detartraj  manual si cu ultrasunete pe model si pe pacient.

LUCRARE PRACTICA NR. XIV

 Prezentarea tehnicilor de detartraj  manual si cu ultrasunete  pe pacient.

Executarea de catre studenti de manopere de detartraj pe pacienti.

LUCRARE PRACTICA NR. XV

Realizarea de manopere practice incluse in baremul minim de cunostinte practice.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nr. Ore

 

3

 

 

3

 

 

3

 

 

3

 

 

3

 

 

3

 

3

 

3

 

 

 

 

3

 

 

 

 

3

 

 

 

 

3

 

 

 

 

3

 

 

3

 

3

 

3

 

 

VII. BIBLIOGRAFIE

Petra Surlin , - Parodontologie vol I, Ed. Aius, 2009

Newman MG, Takei HH, Carranza’ s Clinical Periodontology, Ed. A11a, Saunders Elsevier,2011

H.T. Dumitriu - Parodontologie, Ed.Viata Medicala Romaneasca,2009

Henderson B, Seymour RM. Periodontal Medicine and Systems Biology, 1st Ed, Wiley Blackwell, 2009

 

 

VIII. REPERE METODOLOGICE

Forme de activitate

Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc.

Curs

prelegere, conversaţie euristică, dezbaterea, problematizarea

Lucrari practice

aplicaţii practice, problematizarea

Studiu individual

Tip de activitate

Nr. ore

1. Studiul şi descifrarea notiţelor de curs

 

2. Studiu după ma nual, suport de curs

 

3. Studiul bibliografiei minimale indicate

 

4. Documentare suplimentară în bibliotecă

 

5. Activitate de pregătire specifică seminar/ laborator

 

6. Realizare de referate, eseuri

 

7. Pregătire lucrări/teme de control

 

8. Pregătire prezentări orale

 

9. Pregătire examinare finală

 

10. Consultaţii

 

11. Documentare pe teren

 

12. Documentare pe internet

 

13. Comunicare şi colaborare pe platforme electronice

 

14. Alte activităţi

 

 
IX. PROGRAM DE RECUPERARE

Recuperări absenţe

Nr. absenţe care se pot recupera

Locul desfăşurării

Perioada

Responsabil

Programarea temelor

3

 

Clinica de Parodontologie

 

Surlin Petra

 

Program de consultaţii/

cerc ştiinţific studenţesc

 

Clinica de Parodontologie

Ultima miercuri din luna

Surlin Petra

 

Program pentru studenţii slab pregătiţi

 

Clinica de Parodontologie

A3a miercuri din luna

 

 

 

X. EVALUARE

Forma de activitate

Evaluare

(scris, scris şi oral, oral, test, aplicaţie practică, altele)

Procent din nota finală

 

Formativă

Periodică

Sumativă

 

Curs

 

scris

scris

20

Lucrări practice

oral

scris

oral

20

Examen

 

 

scris

60

Verificare

 

 

 

 

 

XI. PROGRAME DE ORIENTARE :I CONSILIERE PROFESIONALĂ

Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună)

Programare ore

Locul desfăşurării

Responsabil

 

Clinica de Parodontologie

Surlin Petra

XII DATE SUPLIMENTARE DESPRE DISCIPLINĂ

Discipline similare

 

 

Baza materială

 

 

                     

 

 

 

Data avizării în departament:

                                                                                               

Şef de departament,

NUME PRENUME

Coordonator program de studii,

NUME PRENUME

Titular disciplină,

 NUME PRENUME

 

Prof. univ. dr. Mercuţ Veronica

Decan FMD

 

 

 

 

Notă:

1)         Nivelul de studii - se alege una din variantele: L (licenţă)/ M (master)/ D (doctorat).

2)         Tip (conţinut) - se alege una din variantele:

-         pentru nivelul de licenţă: DF (disciplină fundamentală)/ DD (disciplină din domeniu)/ DS (disciplină de specialitate)/ DC (disciplină complementară);

-         pentru nivelul de master: DA (disciplină de aprofundare)/ DS (disciplină de sinteză)/ DCA (disciplină de cunoaştere avansată).

3)         Tip (obligativitate) - se alege una din variantele: DI (disciplină obligatorie)/ DO (disciplină opţională)/ DFac (disciplină facultativă).

4)         Un credit este echivalent cu 25 – 30 de ore de studiu (activităţi didactice şi studiu individual).

5)         Se poate acorda o bonificaţie pentru prezenţă.

 


 

Actualizat la 08.09.2021, 19:59