CONŢINUTUL DISCIPLINEI
CURS |
Nr. ore |
1.Evoluţia filogenetică a elementelor componente ale aparatului dento-maxilar şi implicaţiile ei în patologia ortodontică Obiectivele învăţării. Studentul trebuie: - să înţeleagă şi să definească conceptul de evoluţie filogenetică şi de evoluţie ontogenetică; - să cunoască teorii şi concepte filogenetice; - fenomene progresive care au loc la nivelul aparatului dento-maxilar; - fenomene regresive care pot avea loc la nivelul aparatului dento-maxilar.
|
2 |
2.Dezvoltarea ontogenetică a aparatului dento-maxilar. Obiectivele învăţării. Studentul trebuie: - să definească evoluţia ontogenetică; - să cunoască primele stadii ale ontogeniei; - să cunoască perioada de organizare branhială
|
2 |
3. Formarea principalelor elemente componente ale aparatului dento-maxilar. Obiectivele învăţării. Studentul trebuie: - să cunoască şi să descrie formarea gurii primitive, mugurilor faciali, a arcadei maxilare şi mandibulare; - să cunoască şi să descrie formarea limbii, a buzelor, a obrajilor, a palatului primar şi secundar; - să cunoască şi să descrie formarea sistemului dentar şi a ţesutului muscular şi osos.
|
2 |
4.Creşterea şi dezvoltarea aparatului dento-maxilar. Obiectivele învăţării. Studentul trebuie: - să definească creşterea şi dezvoltarea aparatului dento-maxilar; - să cunoască tipuri de creştere şi dezvoltare a aparatului dento-maxilar.
|
2 |
5.Rolul funcţiilor, parafuncţiilor şi a obiceiurilor vicioase în dezvoltarea aparatului dento-maxilar. Funcţiile normale ale aparatului dento-maxilar. Obiectivele învăţării. Studentul trebuie: - să înţeleagă ce înseamnă masticaţia normală şi să cunoască stereotipurile umane de masticaţie precum şi rolul fiecărei grupe de dinţi în procesul de masticaţie; - să înţeleagă ce este şi să descrie mecanismul de producere a respiraţiei normale; - să definească şi să cunoască timpii deglutiţiei normale precum şi mecanismul de realizare a acesteia; - să definească fonaţia şi mecanismul de producere a acesteia.
|
2 |
6.Funcţiile patologice ale aparatului dento-maxilar. Obiectivele învăţării. Studentul trebuie: - să cunoască clasificarea după Bassigni a funcţiilor patologice ale aparatului dento-maxilar; - să înţeleagă modalitatea prin care alimentaţia artificială şi masticaţia leneşă pot determina apariţia anomaliilor dento-maxilare; - să înţeleagă ce este respiraţia orală şi modificările morfologice şi funcţionale pe care le poate produce la nivelul aparatului dento-maxilar; - să definească deglutiţia infantilă şi să cunoască anomaliile dento-maxilare pe care le poate produce aceasta; - să definească fonaţia defectuoasă şi să cunoască influenţa acesteia asupra aparatului dento-maxilar; - să cunoască parafuncţiile şi influenţa acestora asupra dezvoltării aparatului dento-maxilar, precum şi rolul lor în producerea anomaliilor dento-maxilare.
|
2 |
7.Examenele paraclinice în ortodonţie. Obiectivele învăţării. Studentul trebuie: - să cunoască modul de realizare a examenului fotostatic, interpretarea acestuia şi rolul acestuia în ortodonţie; - să cunoască metodele de analiză şi să interpreteze fotografia de faţă şi de profil; - să cunoască rolul examenului antropometric în ortodonţie; - să interpreteze şi să cunoască rolul radiografiei cu film retro-alveolar în diagnosticarea anomaliilor dento-maxilare; - să interpreteze şi să cunoască rolul radiografiei cu film muşcat în diagnosticarea anomaliilor dento-maxilare; - să interpreteze şi să cunoască rolul ortopantomogramei în diagnosticarea anomaliilor dento-maxilare; - să interpreteze şi să cunoască rolul radiografiei pumnului în evaluarea vârstei osoase.
|
2 |
8.Examenele paraclinice în ortodonţie. Tipurile antropologice din țara noastră. Obiectivele învăţării. Studentul trebuie: - să cunoască tipurile de teleradiografii şi metode de interpretare ale acestora; - să cunoască punctele cefalometrice care se marchează pe teleradiografii; - să cunoască planurile de referinţă din ortotonţie; - să cunoască analiza după Ricketts a teleradiografiei de profil; - să cunoască analiza după Steiner a teleradiografiei de progfil; - să cunoască analiza după Tweed a teleradiografiei de profil. - să cunoască tipurile antropologice rasiale din ţara noastră; - să cunoască tipurile constituţionale ţinându-se cont de raportuldintre înălţime şi greutate; - să cunoască tipurile constituţionale ţinându-se cont de aspectul neuro-craniului; - să cunoască tipurile constituţionale din punct de vedere al structurii osoase.
|
2 |
9.Profilaxia anomaliilor dento-maxilare. Obiectivele învățării. Studentul trebuie: - să cunoască profilaxia prenatală în ortodonție; - să cunoască profilaxia postnatală în ortodonție; - să dețină informații despre dispensarizare ca metodă de profilaxia a anomaliilor dento-maxilare. |
2 |
10.Aparatele ortodontice. Aparatele ortodontice mobilizabile. Obiectivele învăţării. Studentul trebuie: - să cunoască clasificarea aparatelor ortodontice; - să definească aparatele ortodontice mobilizabile; - să cunoască avantajele şi dezavantajele aparatelor ortodontice mobilizabile; - să cunoască elementele componente ale aparatelor ortodontice mobilizabile şi acţiunea elementelor active ale acestora; - să cunoască elementele de ancorare ale plăcilor ortodontice.
|
2 |
11.Aparatele funcţionale. Obiectivele învăţării. Studentul trebuie: - să cunoască definiţia aparatelor ortodontice; - să cunoască clasificarea aparatelor ortodontice; - să cunoască indicaţiile, avantajele şi dezavantajele activatorului Andresen; - să cunoască elementele componente ale activatorului Andresen.
|
2 |
12.Activatoarele modificate. Aparatele ortodontice fixe. Aparatele de contenţie. Recidiva în ortodonție. Obiectivele învăţării. Studentul trebuie: - să cunoască elementele componente şi indicaţiile bionatorului Balters; - să cunoască elementele componente şi indicaţiile activatorului Klammt - să cunoască elementele componente şi indicaţiile activatorului Karwetzky; - să cunoască elementele componente şi indicaţiile activatorului Van Thiel; - să cunoască elementele componente şi indicaţiile aparatului Bimler; - să cunoască elementele componente şi indicaţiile aparatului Frankel; - să cunoască elementele componente şi indicaţiile aparatului Twin Block; - să cunoască elementele componente, avantajele şi dezavantajele aparatelor ortodontice fixe; - să cunoască elementele componente, avantajele şi dezavantajele aparatelor ortodontice de contenţie; - să cunoască factorii și cauzele care intervin în apariția recidivei în ortodonție; - să cunoască factorii de recidivă în funcție de anomaliile dento-maxilare tratate.
|
2 |
13.Estetica în ortodonţie. Obiectivele învăţării. Studentul trebuie: - să cunoască valoarea estetică a surâsului în ortodonţie; - să cunoască timpii care apar în instalarea unui surâs(după Aboucaya); - să cunoască tipurile de surâsuri(după Aboucaya); - să deţină noţiuni despre linia surâsului şi curba zâmbetului.
|
2 |
14.Microestetica şi aspectul dinţilor. Obiectivele învăţării. Studentul trebuie: - să cunoască coordonatele microesteticii; - să cunoască proporţiile dinţilor anteriori stabilite de Ricketts; - să cunoască indicaţiile tratamentului orto-cosmetic; - să cunoască procedeele utilizate în estetica dentară.
|
2 |
LUCRARI PRACTICE
|
Nr. ore
|
Studentul trebuie: - să realizeze anamneza în ortodonţie.
|
8 |
Studentul trebuie: - să pregătească materialele de amprentă folosite în ortodonţie.
|
4 |
Studentul trebuie: - să amprenteze corect.
|
4 |
Studentul trebuie: - să efectueze examenul clinic al modelelor.
|
16 |
Studentul trebuie: - să pună un diagnostic de ocluzie şi de anomalie dento-maxilară.
|
12
|
Studentul trebuie: - să analizeze teleradiografia de profil după Steiner.
|
4 |
Studentul trebuie: - să analizeze teleradiografia de profil după Ricketts.
|
4 |
Studentul trebuie: - să analizeze teleradiografia de profil după Tweed.
|
4 |
BIBLIOGRAFIE
|