Ortodontie anul V

Ortodontie anul V

 

CONŢINUTUL DISCIPLINEI

CURS

Nr. ore

1.Evoluţia filogenetică a elementelor componente ale aparatului dento-maxilar şi implicaţiile ei în patologia ortodontică

Obiectivele învăţării. Studentul trebuie:

-         să înţeleagă şi să definească conceptul de evoluţie filogenetică şi de evoluţie ontogenetică;

-         să cunoască teorii şi concepte filogenetice;

-         fenomene progresive care au loc la nivelul aparatului dento-maxilar;

-         fenomene regresive care pot avea loc la nivelul aparatului dento-maxilar.

 

 

 

 

 

2

2.Dezvoltarea ontogenetică a aparatului dento-maxilar.

Obiectivele învăţării. Studentul trebuie:

-         să definească evoluţia ontogenetică;

-         să cunoască primele stadii ale ontogeniei;

-         să cunoască perioada de  organizare branhială

 

 

 

 

2

3. Formarea principalelor elemente componente ale aparatului dento-maxilar.

 Obiectivele învăţării. Studentul trebuie:

-         să cunoască şi să descrie formarea gurii primitive, mugurilor faciali, a arcadei maxilare şi mandibulare;

-         să cunoască şi să descrie formarea limbii, a buzelor, a obrajilor, a palatului primar şi secundar;

-         să cunoască şi să descrie  formarea sistemului dentar şi a ţesutului muscular şi osos.

 

 

 

 

2

4.Creşterea şi dezvoltarea aparatului dento-maxilar.

Obiectivele învăţării. Studentul trebuie:

-         să definească creşterea şi dezvoltarea aparatului dento-maxilar;

-         să cunoască tipuri de creştere şi dezvoltare a aparatului dento-maxilar.

 

 

 

2

5.Rolul funcţiilor, parafuncţiilor şi a obiceiurilor vicioase în dezvoltarea aparatului dento-maxilar. Funcţiile normale ale aparatului dento-maxilar.

Obiectivele învăţării. Studentul trebuie:

-         să înţeleagă ce înseamnă masticaţia normală şi să cunoască stereotipurile umane de masticaţie precum şi rolul fiecărei grupe de dinţi în procesul de masticaţie;

-         să înţeleagă ce este şi să descrie mecanismul de producere a respiraţiei normale;

-         să definească şi să cunoască timpii deglutiţiei normale precum şi mecanismul de realizare a acesteia;

-         să definească fonaţia şi mecanismul de producere a acesteia.

 

 

 

 

2

6.Funcţiile patologice ale aparatului dento-maxilar.

Obiectivele învăţării. Studentul trebuie:

-         să cunoască clasificarea după Bassigni a funcţiilor patologice ale aparatului dento-maxilar;

-         să înţeleagă modalitatea prin care alimentaţia artificială şi masticaţia leneşă pot determina apariţia anomaliilor dento-maxilare;

-         să înţeleagă ce este respiraţia orală şi modificările morfologice şi funcţionale pe care le poate produce la nivelul aparatului dento-maxilar;

-         să definească deglutiţia infantilă şi să cunoască anomaliile dento-maxilare pe care le poate produce aceasta;

-         să definească fonaţia defectuoasă şi să cunoască influenţa acesteia asupra aparatului dento-maxilar;

-         să cunoască parafuncţiile şi influenţa acestora asupra dezvoltării aparatului dento-maxilar, precum şi rolul lor în producerea anomaliilor dento-maxilare.

 

 

 

 

 

2

7.Examenele paraclinice în ortodonţie.

Obiectivele învăţării. Studentul trebuie:

-         să cunoască modul de realizare a examenului fotostatic, interpretarea acestuia şi rolul acestuia în ortodonţie;

-         să cunoască metodele de analiză şi să interpreteze fotografia de faţă şi de profil;

-         să cunoască rolul examenului antropometric în ortodonţie;

-         să interpreteze şi să cunoască rolul radiografiei cu film retro-alveolar în diagnosticarea anomaliilor dento-maxilare;

-         să interpreteze şi să cunoască  rolul radiografiei cu film muşcat în diagnosticarea anomaliilor dento-maxilare;

-         să interpreteze şi să cunoască rolul ortopantomogramei în diagnosticarea anomaliilor dento-maxilare;

-         să interpreteze şi să cunoască rolul radiografiei pumnului în evaluarea vârstei osoase.

 

 

 

 

 

 

2

8.Examenele paraclinice în ortodonţie. Tipurile antropologice din țara noastră.

Obiectivele învăţării. Studentul trebuie:

-         să cunoască tipurile de teleradiografii şi metode de interpretare ale acestora;

-         să cunoască punctele cefalometrice care se marchează pe teleradiografii;

-         să cunoască planurile de referinţă din ortotonţie;

-         să cunoască analiza după Ricketts a teleradiografiei de profil;

-         să cunoască analiza după Steiner a teleradiografiei de progfil;

-         să cunoască analiza după Tweed a teleradiografiei de profil.

-         să cunoască tipurile antropologice rasiale din ţara noastră;

-         să cunoască tipurile constituţionale ţinându-se cont de raportuldintre înălţime şi greutate;

-         să cunoască tipurile constituţionale ţinându-se cont de aspectul neuro-craniului;

-         să cunoască tipurile constituţionale din punct de vedere al structurii osoase.

 

 

 

 

 

 

 

2

9.Profilaxia anomaliilor dento-maxilare.

Obiectivele învățării. Studentul trebuie:

- să cunoască profilaxia prenatală în ortodonție;

- să cunoască profilaxia postnatală în ortodonție;

- să dețină informații despre dispensarizare ca metodă de profilaxia a anomaliilor dento-maxilare.

 

 

 

 

2

10.Aparatele ortodontice. Aparatele ortodontice mobilizabile.

Obiectivele învăţării. Studentul trebuie:

-         să cunoască clasificarea aparatelor ortodontice;

-         să definească aparatele ortodontice mobilizabile;

-         să cunoască avantajele şi dezavantajele aparatelor ortodontice mobilizabile;

-         să cunoască elementele componente ale aparatelor ortodontice mobilizabile şi acţiunea elementelor active ale acestora;

-         să cunoască elementele de ancorare ale plăcilor ortodontice.

 

 

 

 

 

 

2

11.Aparatele funcţionale.

Obiectivele învăţării. Studentul trebuie:

-         să cunoască definiţia aparatelor ortodontice;

-         să cunoască clasificarea aparatelor ortodontice;

-         să cunoască indicaţiile, avantajele şi dezavantajele activatorului Andresen;

-         să cunoască elementele componente ale activatorului Andresen.

 

 

 

 

 

 

2

12.Activatoarele modificate. Aparatele ortodontice fixe. Aparatele de contenţie. Recidiva în ortodonție.

Obiectivele învăţării. Studentul trebuie:

-         să cunoască elementele componente şi indicaţiile bionatorului Balters;

-         să cunoască elementele componente şi indicaţiile activatorului Klammt

-         să cunoască elementele componente şi indicaţiile activatorului Karwetzky;

-         să cunoască elementele componente şi indicaţiile activatorului Van Thiel;

-         să cunoască elementele componente şi indicaţiile aparatului Bimler;

-         să cunoască elementele componente şi indicaţiile aparatului Frankel;

-         să cunoască elementele componente şi indicaţiile aparatului Twin Block;

-         să cunoască elementele componente, avantajele şi dezavantajele aparatelor ortodontice fixe;

-         să cunoască elementele componente, avantajele şi dezavantajele aparatelor ortodontice de contenţie;

-         să cunoască factorii și cauzele care intervin în apariția recidivei în ortodonție;

-         să cunoască factorii de recidivă în funcție de anomaliile dento-maxilare tratate.

 

 

 

 

 

 

 

 

2

13.Estetica în ortodonţie.

Obiectivele învăţării. Studentul trebuie:

-         să cunoască valoarea estetică a surâsului în ortodonţie;

-         să cunoască timpii  care apar în instalarea unui surâs(după Aboucaya);

-         să cunoască tipurile de surâsuri(după Aboucaya);

-         să deţină noţiuni despre linia surâsului şi curba zâmbetului.

 

 

 

 

 

2

14.Microestetica şi aspectul dinţilor.

Obiectivele învăţării. Studentul trebuie:

-         să cunoască coordonatele microesteticii;

-         să cunoască proporţiile dinţilor anteriori stabilite de Ricketts;

-         să cunoască indicaţiile tratamentului orto-cosmetic;

-         să cunoască procedeele utilizate în estetica dentară.

 

 

 

 

 

2

LUCRARI PRACTICE

Nr. ore

Studentul trebuie:

-         să realizeze anamneza în ortodonţie.

 

 

8

Studentul trebuie:

-         să pregătească materialele de amprentă folosite în ortodonţie.

 

 

4

Studentul trebuie:

-         să amprenteze corect.

 

 

4

Studentul trebuie:

-         să efectueze examenul clinic al modelelor.

 

 

16

Studentul trebuie:

-         să pună un diagnostic de ocluzie şi de anomalie dento-maxilară.

 

 

12

 

Studentul trebuie:

-         să analizeze teleradiografia de profil după Steiner.

 

 

4

Studentul trebuie:

-         să analizeze teleradiografia de profil după Ricketts.

 

 

4

Studentul trebuie:

-         să analizeze teleradiografia de profil după Tweed.

 

 

4

BIBLIOGRAFIE

 

  1. Cursul disciplinei
  2. Cuţui M., Rauten Anne-Marie. Caiet de lucrări practice de ortodonţie. Ed Med. Univ. Craiova, 2008
  3. Boboc G. Anomaliile dentomaxilare. Ed Med. Bucureşti 1971.
  4. Dorobăţ Valentina, Stanciu D. Ortodonţie şi ortopedie dento-facială. Ed Medicală, 2003.
  5. Ionescu Ecaterina. Anomaliile dentare. Ed. Cartea Univ. Bucureşti, 2005.
  6. Glăvan Florica, Moise M., Bratu Cristina. Ortodonţie şi Ortopedie Dento-Facială. Ed. Eubeea, 2008;
  7. Aurel V. Fratu, Ortodonție. Diagnostic, clinică și tratament. Ed. Vasiliana, Iași, 2002.

 

 

 

 

 

 

Actualizat la 08.09.2021, 19:59