ANUL UNIVERSITAR
2022- 2023
1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
MEDICINA DENTARĂ |
1.3 Departamentul |
2 |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
MEDICINĂ DENTARĂ |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
ODONTOTERAPIE RESTAURATOARE I |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
MD 3210 |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Ţuculina Mihaela Jana |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Rica Ana-Maria |
|||||||
2.5. Gradul didactic |
Profesor / Asistent universitar |
|||||||
2.6. Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Normă de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu
|
III |
2.8. Semestrul
|
II |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DS |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
7 |
din care: 3.2 curs |
3 |
3.3 seminar/laborator |
4 |
||
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
98 |
din care: 3.5 curs |
42 |
3.6 seminar/laborator |
56 |
||
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
22 |
||||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
10 |
||||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
10 |
||||||
Tutoriat |
|
||||||
Examinări |
5 |
||||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
5 |
||||||
3.7 Total ore studiu individual |
52 |
|
|||||
3.9 Total ore pe semestru |
150 |
||||||
3.10 Numărul de credite4) |
6 |
||||||
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Studenţii trebuie să aibă cunoştinţe de Histologie, Anatomie, Fiziologie, Biochimie si Biofizică, Materiale Dentare |
4.2 de competenţe |
|
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
- Sală de curs dotată cu mijloace de proiectare |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
- Sală de lucrări practice |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7) |
|
COMPETENŢE PROFESIONALEE |
C1 - Identificarea stării de boală şi stabilirea diagnosticului corect al afecţiunii (afecţiunilor). C2 - Terapia conservativă odontală
|
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
. C6. Autonomie şi responsabilitate ·să prepare singur în mod corespunzător principalele tipuri de cavități necesare tratamentului cariei simple dentare ·să prepare singur în mod corespunzător principalele tipuri de materiale utilizate la restaurarea odontală a cariilor simple dentare ·să recunoască toate tipurile de cavități necesare tratamentului cariei simple dentare ·să recunoască toate materialele dentare prezentate în cursul demonstraţiilor practice de laborator C7. Interacţiune socială; ·să expună pacientului, la nivelul său de înţelegere, modul de tratament al cariilor simple dentare ·să expună pacientului, la nivelul său de înţelegere, avantajele şi dezavantajele utilizării unui anumit material dentar. ·să lucreze în echipă împreună cu asistenta medicală. ·să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa; C8. Dezvoltare personală şi profesională ·să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii, ·să aibă capacitatea de a culege informaţiile ştiinţifice necesare legate de tratamentul cariei simple dentare, din diferite surse documentare ·să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării. |
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
1.Însuşirea unor noţiuni privind structura şi funcţiile ţesuturilor dure dentare în contextul patologiei odontale şi al odontoterapiei conservatoare. 2.Înţelegerea cariei dentare simple ca o boală multifactorială, în vederea combaterii factorilor cauzali într-un cadru individualizat. 3.Însuşirea importanţei caracterului reversibil al demineralizării smalţului pentru păstrarea integrităţii sale morfologice prin tratament neinvaziv, în cariile incipiente necavitare. 4.Însuşirea noţiunilor privind diagnosticul, formele clinice şi procedeele de diagnostic pozitiv şi diferenţial de carie simplă. 5.Însuşirea principiului biologic în tratamentul cariei simple. 6.Însuşirea tehnicilor convenţionale de tratament ale cariei simple (conform regulilor Iui Black). 7. Însuşirea valorilor eticii medicale şi umane, a normelor etice de îngrijire a pacienţilor şi a metodelor de relaţionare cu pacienţii, cu familiile acestora sau cu alte persoane implicate în îngrijirea lor, dezvoltarea de abilităţi de a lucra în echipă |
7.2 Obiectivele specifice |
La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă) să-şi însuşească ABILITĂŢILE COGNITIVE, care îi vor permite: 1. Să identifice un pacient cu risc de carie crescut. 2. Să stabilească cu certitudine un diagnostic de carie dentară simplă. 3. Să diferenţieze dentina alterată de dentina sănătoasă sau de cea recuperabilă prin tratament adecvat al plăgii pulpo-dentinare. 3. Să întocmească un plan de tratament etapizat. 4. Să poată alege metoda de tratament adecvată, pentru o pregătire convenţională a preparaţiei şi să o aplice corect. 5. Să folosească corect tehnicile de restaurare adezive sau neadezive 6. Să stăpânească şi să utilizeze tehnologia contemporană a informaţiei în scopul formării medicale continue şi al procesării informaţiei 7. Să aibă o atitudine critică, ştiinţifică şi eficientă în achiziţionarea şi folosirea informaţiei DEPRINDERI PRACTICE 1. obţinerea informaţiilor clinice - să realizeze corect şi complet anamneza pacientului - să aplice tehnicile de examinare extraorală şi intraorală a pacientului - să precizeze examenele paraclinice complementare necesare şi să le interpreteze - să interpreteze modelele de studiu 2. stabilirea diagnosticului şi elaborarea planului de tratament - să realizeze un management eficient al informaţiei medicale 3. să instituie un program de dispensarizare a pacientului cu carioactivitate crescută şi de educaţie a acestuia în ceea ce priveşte igiena orală 4. să prepare în mod corespunzător principalele tipuri de cavități necesare tratamentului cariei simple dentare 5. să prepare în mod corespunzător principalele tipuri de materiale utilizate la tratamentul cariei simple dentare - să recunoască toate materialele dentare prezentate în cursul demonstraţiilor practice de laborator - să identifice materialele dentare care pot fi utilizate în anumite situaţii clinice
APTITUDINI - să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei. - să acorde prioritate acelor opţiuni de tratament care răspund nevoilor individuale ale pacientului - să dovedească o atitudine profesională faţă de pacient - să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă; - să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa; - să instituie şi să menţină un climat de lucru lipsit de pericole - să aplice principiile etice legate de practica medicală dentară - să respecte drepturile pacienţilor - să respecte procedurile juridice, legale, administrative şi direcţiile de conduită în practica medicinei dentare - să cunoască importanţa educaţiei medicale continue pentru a-şi dezvolta capacităţile profesionale fondate pe date ştiinţifice actuale - să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii, - să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale; - să valorifice optim si creativ propriul potential în activităţile colective; - să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării |
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
1. Ţesuturile dure dentare (smalţ, cement, dentină): caracteristici topografice, fizice, chimice, structura şi implicaţiile lor clinice |
3 |
2. Caria simplă dentară: generalităţi, evoluţia concepţiilor etiopatogenetice, teorii clasice (externe, interne). Concepţia etiopatogenetică contemporană: structurile dure dentare, lichidul bucal, placa microbiană dentară, substratul metabolic oral. |
3 |
3. Epidemiologia şi profilaxia cariei simple dentare. |
2 |
4. Carie simplă dentară: morfopatologie . Cunoașterea aspectelor morfofuncționale ale complexului pulpo-dentinar, a capacității sale de adaptare și reparare |
1 |
5. Carie simplă dentară: semne clinice, diagnostic pozitiv şi diferenţial, forme anatomo-clinice, evoluţie şi complicaţii |
3 |
6. Radiodiagnosticul cariei dentare |
3 |
7. Principii generale de tratament al cariei simple dentare: plan de tratament, timpi operatori, nomenclatură, clasificarea cavităţilor, principiile şi etapele pregătirii cavităţilor. |
3 |
8. Controlul infecţiei / contaminării în cursul tratamentului de carie simplă (echipamentul de protecţie, igiena mâinilor, decontaminarea instrumentarului și a suprafețelor, manipularea deșeurilor, controlul infecțiilor de mediu). |
3 |
9. Izolarea câmpului operator în odontoterapia restauratoare. |
3 |
10. Prepararea cavităţilor pentru restaurare cu amalgam, modalităţi de restaurare (inclusiv sisteme speciale de retenţie) |
3 |
11. Prepararea cavităţilor pentru restaurare cu materiale aderente estetice, modalităţi de restaurare. |
3 |
12. Clasificarea materialelor de restaurare coronară; materiale provizorii: compoziţie, mecanism şi reacţie de priză, proprietăţi, implicaţii clinice. |
1 |
13. Materiale de obturaţie de durată neestetice (nefizionomice): amalgamele dentare (compoziţie, mecanism şi reacţie de priză, proprietăţi, implicaţii clinice), tehnici de restaurare cu amalgam . |
2 |
14. Materiale de obturaţie de durată estetice (fizionomice): materiale compozite, cimenturi cu ionomeri de sticlă, compomeri, ormoceri, giomeri (compoziţie, mecanism şi reacţie de priză, proprietăţi, implicaţii clinice). |
3 |
15. Caria secundară şi recidiva de carie: semne clinice, diagnostic pozitiv şi diferenţial, evoluţie şi complicaţii |
3 |
16. Noțiuni de imunologie a cariei simple dentare |
3 |
TOTAL |
42 |
BIBLIOGRAFIE 1. Suport curs online pe platforma student-UMFCV 2. 0dontoterapie conservatoare şi restauratoare, vol 2 - Ţuculină M., Ed. Medicală Universitară Craiova, 2009. 3. Curs de Odontoterapie conservatoare şi restauratoare vol I, Autori: Ţuculină Mihaela, Moraru Iren Alina, Ed. Sitech Craiova, 2014. 4. Detection, assessment, diagnosis, and monitoring of caries - Nigel Pitts, 2009. 5. Ghid de practică în prevenția oro-dentară. Ghid de practică în ergonomie în cabinetele de medicină dentară, București 2013. |
|
8.2 Lucrări practice (subiecte/teme) |
|
1. Organizarea cabinetului de medicina dentara (echipamentul de protectie, igiena mainilor, igiena mediului) |
4 |
2. Prezentarea instrumentarului de consultatie si tratament, pozițiile de lucru, funcționarea și modul de utilizare a unitului dentar in odontoterapia conservativa |
4 |
3. Examenul clinic al pacientului : foaia de observație clinică, examene complementare și teste diagnostice în caria simpla. |
4 |
4. Demonstrarea pozițiilor de lucru si de sprijin, modalități de utilizare a instrumentarului pentru tratamentul cariei simple la pacient. Morfologia coronară - recapitulare. |
4 |
5. Reguli generale de preparare a cavităților |
4 |
6. Teste grila din materia predata |
4 |
7. Tratamentul cariei dentare simple – cavitățile de clasa I-a |
4 |
8. Tratamentul cariei dentare simple – cavitățile de clasa II-a |
4 |
9. Tratamentul cariei dentare simple – cavitățile de clasa III-a si clasa IV-a |
4 |
10. Tratamentul cariei dentare simple – cavitățile de clasa V-a |
4 |
11. Tratamentul cariei dentare simple – cavitățile de clasa VI-a |
4 |
12. Prezentarea materialelor de restaurare coroana provizorie, demonstrații practice și executarea de către studenți a unor obturații pe dinți extrași sau pe model |
4 |
13. Prezentarea materialelor de restaurare coronara de durata, demonstrații practice si executarea de către studenți a unor obturații de durata pe dinți extrași sau pe model |
4 |
14. Metode de izolare a câmpului operator în odontoterapia restauratoare. |
4 |
TOTAL |
56 |
BIBLIOGRAFIE 1. Curs de Odontoterapie conservatoare şi restauratoare vol I, Autori: Ţuculină Mihaela, Moraru Iren Alina, Ed. Sitech Craiova, 2014. 2. “Manual de Odontoterapie Restauratoare (vol.II): Instrumentar utilizat în odontoterapia restauratoare” – Marcov E.C. (coord.); Ed. Ars Docendi – Universitatea din Bucureşti, 2012. 3. Sturdevant’s Art and Science of Operative Dentistry - André V. Ritter, Lee W. Boushell, Ricardo Walter, Elsevier 2019 4. Preservation and Restoration of Tooth Structure Third Edition - Graham J. Mount et all, Willey Blackwell, 2016 |
|
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
§ Disciplina de odontoterapie 1 este o disciplină de specialitate, obligatorie pentru ca un student să devină medic dentist § Cunoştinţele, deprinderile practice şi atitudinile învăţate la această disciplină ofera baza de lucru pentru raţionamentele medicale şi activităţile practice care vor fi detaliate în cadrul disciplinelor clinice şi constituie fundamentul pentru cunoaşterea opţiunilor terapeutice pe care le are la îndemână medicul dentist pentru rezolvarea problemelor stomatologice ale pacienţilor |
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc În cazul apariției unor situații speciale (stări de alertă, stări de urgență, alte tipuri de situații care limitează prezența fizică a persoanelor) activitatea se poate desfășura și online folosind platforme informatice agreate de către Facultate/Universitate (ex. Webex meeting). |
Curs |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: expunerea în actualitate, conversaţia examinatoare, demonstraţia cu mijloace audio-vizuale |
Lucrări practice |
Stagiile clinice cuprind o primă parte în care se face o reluare sintetică a elementelor teoretice, astfel încât să se asigure premizele lucrării practice. Stagiul se desfăşoară interactiv, urmărindu-se cointeresarea studentului în rezolvarea unor probleme date. - explicaţia, dezbaterea, prezentarea şi discuţia unor cazuri clinice problemă, demonstraţia, Se folosesc următoarele metode combinate: Demonstraţia pe simulatoare, metoda exerciţiului, conversaţia dezbatere. - aplicaţia practică, activitatea în echipă: completarea fişei de observaţie clinică - executarea tuturor tipurilor de cavități necesare tratamentului cariei simple dentare |
Studiu individual |
Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice |
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
|||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
3 |
Sediul disciplinei |
Ultimele doua săptămâni ale semestrului |
titular disciplină |
Conform orarului de la disciplina |
|
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
2ore/sapt. |
Sediul disciplinei |
Săptamânal |
titular disciplină |
Conform orarului de la disciplina |
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
4ore/sem. |
Sediul disciplinei |
Ultimele doua saptamani |
titular disciplină |
Conform orarului de la disciplina |
12. EVALUARE |
||||||
Tip de activitate |
Forme de evaluare
|
Metode de evaluare |
Pondere din nota finală |
|||
Curs |
Evaluare formativă prin sondaj în timpul semestrului Sumativă în timpul examenului |
Examen scris |
30% |
|||
Lucrări practice |
Formativa prin sondaj în timpul semestrului Periodică în timpul semestrului, Sumativă in timpul examenului |
Examen scris si aplicatie practica |
50% |
|||
Verificări periodice |
Test grila dupa cursul 6 |
10% |
||||
Evaluarea activității individuale |
10% |
|||||
Standard minim de performanță |
minim 50% la fiecare componentă a evaluării |
|||||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
||||
A treia miercuri a fiecarei luni |
Sediul disciplinei |
Titular disciplină |
||||
Data avizării în departament: 21.09.2022
Director de departament, Prof. univ Abilit. Dr. ȚUCULINĂ MIHAELA JANA
|
Coordonator program de studii, Conf. univ Dr. Adrian Camen
|
Responsabil disciplină, Prof. univ Abilit. Dr. ȚUCULINĂ MIHAELA JANA
|