FIŞA DISCIPLINEI
ANUL UNIVERSITAR
2022- 2023
1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
MEDICINA DENTARĂ |
1.3 Departamentul |
2 |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
MEDICINĂ DENTARĂ |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
ODONTOTERAPIE RESTAURATOARE II |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
MD 4109 |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Ţuculină Mihaela Jana |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Rîcă Ana-Maria |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Profesor universitar/asistent universitar |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Normă de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu
|
III |
2.8. Semestrul
|
II |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DS |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
7 |
din care: 3.2 curs |
3 |
3.3 seminar/laborator |
4 |
||
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
98 |
din care: 3.5 curs |
42 |
3.6 seminar/laborator |
56 |
||
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
20 |
||||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
10 |
||||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
15 |
||||||
Tutoriat |
|
||||||
Examinări |
4 |
||||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
3 |
||||||
3.7 Total ore studiu individual |
52 |
|
|||||
3.9 Total ore pe semestru |
150 |
||||||
3.10 Numărul de credite4) |
6 |
||||||
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Studenţii trebuie să aibă cunoştinţe de Histologie, Anatomie, Fiziologie, Biochimie si Biofizică, Materiale Dentare |
4.2 de competenţe |
|
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
Sală de curs cu mijloace de proiectare |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
Sală de lucrări practice |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7) |
|
COMPETENŢE PROFESIONALE |
C1 - Identificarea stării de boală şi stabilirea diagnosticului corect al afecţiunii (afecţiunilor). C2 - Terapia restaurativă odontală C5 - Iniţierea şi derularea unei activităţi de cercetare ştiinţifică sau/şi formativă în domeniul sau de competenţă
|
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
C6. Autonomie şi responsabilitate
C7. Interacţiune socială; · să expună pacientului, la nivelul său de înţelegere, modul de tratament al leziunilor odontale · să expună pacientului, la nivelul său de înţelegere, avantajele şi dezavantajele utilizării unui anumit material dentar. · să lucreze în echipă împreună cu asistenta medicală. · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa; C8. Dezvoltare personală şi profesională
|
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
1. Însuşirea şi aprofundarea procedeelor de diagnostic al cariei simple dentare. 2. Aprofundarea aplicării principiului biologic în tratamentul cariei dentare simple. 3. Aplicarea şi aprofundarea tehnicilor convenţionale de tratament ale cariei dentare simple, conform regulilor lui Black, precum şi a tehnicilor moderne de tratament cu materiale aderente (minim invazive). 4. Însușirea metodelor de evaluare, supraveghere şi reabilitare a unei restaurări vechi incorecte precum și a posibilităţilor de rezolvare a acestora. 5. Cunoașterea substratului morfologic al durerii dentinare, a modului sau de manifestare clinica, precum si a metodelor de tratament ale acesteia; 6. Cunoașterea etiologiei, formelor clinice şi a modalităţilor de tratament ale leziunilor coronare necarioase (uzură dentară, leziuni traumatice, leziuni distrofice). 7. Cunoașterea etiologiei, formelor clinice şi a modalităţilor de tratament ale discromiilor dentare 8. Cunoașterea etiologiei, formelor clinice şi a modalităţilor de tratament în traumatismele dentare 9. Tratamentul restaurator al leziunilor coronare la persoanele vârstnice, la cele cu afecţiuni sistemice şi la persoanele cu nevoi speciale. 10. Însușirea noțiunilor privind măsurile de protecţie ale cadrelor medicale, a decontaminării instrumentarului, manipularea deşeurilor, controlul infecţiilor de mediu. 11. Să cunoască elemente de biomecanică specifice aparatului dento-maxilar 12. Să cunoască proprietăţile modificate ale dinţilor trataţi endodontic, ca urmare a alterărilor macro și microstructurale ale țesuturilor dure dentare determinate de tratamentul endodontic 13. Să cunoască concepţia contemporană privind posibilităţile clinice de restaurare coronară sau corono-radiculară a dinţilor devitali: factori, materiale și metode 14. Aprofundarea conceptului de monobloc endodontic 15. Să cunoască sistemele actuale de ancorare corono-radiculară prin utilizarea pivoturilor endodontice; tipuri de pivoturi. |
7.2 Obiectivele specifice |
La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă) să-şi însuşească
ABILITĂŢILE COGNITIVE, care îi vor permite: · să îşi însuşească metodologia culegerii datelor anamnestice pentru formularea unui diagnostic corect şi complet al leziunii carioase simple, al leziunilor cavitare necarioase, al discromiilor, al traumatismelor dentare. · să poată să aplice un management adecvat al leziunilor carioase, în funcţie de gradul de risc carios al pacientului · să îşi însuşească obiectivele, metodele şi materialele necesare tratamentului plăgii dentinare. · să stăpânească cunoştinţele necesare pentru tratamentul chirurgical şi ortopedic al cariei dentare simple · să stăpânească cunoştinţele necesare pentru tratamentul chirurgical şi ortopedic al leziunilor cavitare necariose · să stăpânească cunoştinţele necesare pentru tratamentul chirurgical şi ortopedic al discromie dentare · să stăpânească cunoştinţele necesare pentru tratamentul chirurgical şi ortopedic al traumatismelor odontale · să prezinte abilități diagnostice și prognostice privind posibilitățile de tratament conservator a dinților tratați endodontic · să aibă o abordare sistematică a principiilor, metodelor, tehnicilor și produselor utilizate pentru restaurarea corono-radiculară directă a dinților tratați endodontic · să cunoască ce tipuri și sisteme de pivoturi sunt considerate în prezent a corespunde necesității de restaurare directă corono-radiculară
DEPRINDERI PRACTICE 1. obţinerea informaţiilor clinice - să realizeze corect şi complet anamneza pacientului - să aplice tehnicile de examinare extraorală şi intraorală a pacientului - să precizeze examenele paraclinice complementare necesare şi să le interpreteze - să interpreteze modelele de studiu 2. stabilirea diagnosticului şi elaborarea planului de tratament - să realizeze un management eficient al informaţiei medicale 3. să instituie un program de dispensarizare a pacientului cu carioactivitate crescută şi de educaţie a acestuia în ceea ce priveşte igiena orală 4. să prepare în mod corespunzător principalele tipuri de cavități necesare tratamentului odontal, prin metode convenţionale şi minim invazive 5. să prepare în mod corespunzător principalele tipuri de materiale utilizate la tratamentul odontal - să recunoască toate materialele dentare prezentate în cursul demonstraţiilor practice de laborator - să identifice materialele dentare care pot fi utilizate în anumite situaţii clinice 6. să identifice natura plăgii dentinare şi să aplice un tratament adecvat
APTITUDINI - să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei. - să acorde prioritate acelor opţiuni de tratament care răspund nevoilor individuale ale pacientului - să dovedească o atitudine profesională faţă de pacient - să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă; - să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa; - să instituie şi să menţină un climat de lucru lipsit de pericole - să aplice principiile etice legate de practica medicală dentară - să respecte drepturile pacienţilor - să respecte procedurile juridice, legale, administrative şi direcţiile de conduită în practica medicinei dentare - să cunoască importanţa educaţiei medicale continue pentru a-şi dezvolta capacităţile profesionale fondate pe date ştiinţifice actuale - să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii, - să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale; - să valorifice optim si creativ propriul potential în activităţile colective; - să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării |
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
1. Managementul cariei dentare |
3 |
2. Tratamentul minim invaziv al leziunilor odontale |
3 |
3. Metode neconvenţionale de tratament în odontoterapia restauratoare (laser, aer abraziv, sonoabraziune) |
6 |
4. Tratamentul plăgii dentinare. Materiale utilizate în tratamentul plăgii dentinare |
3 |
5. Adeziunea la structurile dure dentare: principii şi metode de tratament. Hibridizarea plăgii dentinare. Tehnici de hibridizare. Tehnici de restaurare cu materiale estetice bazate pe adeziune amelo-dentinară; restaurări coronare adezive estetice prin tehnici directe. |
3 |
6. Leziunile de uzură dentară: etiologie, forme clinice, diagnostic, principii de tratament |
3 |
7. Discromiile dentare: clasificare, etiologie, forme de manifestare |
3 |
8. Restaurarea funcţiei estetice prin tehnici de albire a dinţilor |
3 |
9. Tratamentul restaurator al leziunilor coronare la persoanele vârstnice, la cele cu afecțiuni sistemice și la persoanele cu nevoi speciale. |
3 |
10. Abordarea principiilor de rezolvare terapeutică în scopul restaurării morfofuncționale a dinților tratați endodontic, în contextul modificărilor macro și microstructurale pe care le determină pierderea vitalității dentare. |
3 |
11. Metodele și tehnicile clinice actuale de restaurare corono-radiculare a dinților tratați endodontic. Sisteme speciale de retenţie, pivoturi endodontice |
3 |
12. Traumatismele dentare: clasificare, etiologie, aspecte clinice, principii de tratament |
3 |
13. Hipersensibilitatea şi hiperestezia dentinară |
3 |
TOTAL |
42 |
BIBLIOGRAFIE
|
|
8.2 Lucrări practice (subiecte/teme) |
|
1. Tratamentul cariei simple dentare executate de student pe dinți de acrilat Activitate față în față la sediul disciplinei, 1grupă/săptămână – 4 ore Aspectele practice ale temei: Aprofundarea tehnicilor de pregătire a cavităților după regulile lui Black modificate. |
12 |
2. Tratamentul minim invaziv al cariei dentare simple Activitate față în față la sediul disciplinei, 1grupă/săptămână – 4 ore Aspectele practice ale temei: Aprofundarea tehnicilor de pregătire a cavităților conform teoriei minim invazive. |
4 |
3. Amalgamul de argint: preparare, tehnica obturării cavităţilor Activitate față în față la sediul disciplinei, 1grupă/săptămână – 4 ore Aspectele practice ale temei: Obturarea cavităților cu amalgam de argint. |
4 |
4. CIS – indicaţii, mod de preparare, protocoale de restaurare Activitate față în față la sediul disciplinei, 1grupă/săptămână – 4 ore Aspectele practice ale temei: Obturarea cavităților cu CIS. Sesiune de întrebări și răspunsuri cu cadrul didactic pe rețeaua Cisco Webex, activitate on-line, în care sunt discutate aspectele teoretice ale temei în cazul unei stări de urgență. |
4 |
5. Materiale compozite: protocoale de restaurare directă Activitate față în față la sediul disciplinei, 1grupă/săptămână – 4 ore Aspectele practice ale temei: Obturarea cavităților cu materiale compozite. |
4 |
6. Tratamentul plăgii dentinare Activitate față în față la sediul disciplinei, 1grupă/săptămână – 4 ore Aspectele practice ale temei: Realizarea tehnicilor de tratament a plăgii dentinare. |
4 |
7. Obturaţia tip „sandwich”. Activitate față în față la sediul disciplinei, 1grupă/săptămână – 4 ore Aspectele practice ale temei: Realizarea obturaţiei de tip „sandwich”. |
4 |
8. Leziuni cavitare necarioase – clinică şi tratament Activitate față în față la sediul disciplinei, 1grupă/săptămână – 4 ore Aspectele practice ale temei: Identificarea și tratarea leziunilor cavitare necarioase. |
4 |
9. Discromii dentare – clinică şi tratament Activitate față în față la sediul disciplinei, 1grupă/săptămână – 4 ore Aspectele practice ale temei: Identificarea și tratarea discromiilor dentare. |
4 |
10. Prezentarea teoretică și demonstrarea practică a procedurilor de albire a dinților vitali / devitali Activitate față în față la sediul disciplinei, 1grupă/săptămână – 4 ore Aspectele practice ale temei: Deprinderea procedurilor de albire a dinților vitali / devitali. |
4 |
11. Tratamentul restaurator al dinţilor devitali. Sisteme speciale de retenţie – ştifturi parapulpare, pulpare Activitate față în față la sediul disciplinei, 1grupă/săptămână – 4 ore Aspectele practice ale temei: Realizarea tratamentelor de restaurare a dinților devitali. |
4 |
12. Traumatismele dentare – clinică şi tratament Activitate față în față la sediul disciplinei, 1grupă/săptămână – 4 ore Aspectele practice ale temei: Identificarea și tratarea traumatismelor dentare. |
4 |
TOTAL |
56
|
BIBLIOGRAFIE 1. Manual pentru rezidențiat sub redacția prof. dr. Ecaterina Ionescu, vol 1, Ed. Universitară ”Carol Davila” București 2021- capitolul 1 Odontoterapie. 2. Odontoterapie conservatoare şi restauratoare, vol 1 – M. Ţuculina, V. Andrei, Ed. Medicală Universitară Craiova, 2009 3. Odontoterapie conservatoare şi restauratoare, vol 2 – M. Ţuculina Ed. Medicală Universitară Craiova, 2009 4. Practical Procedures in Aesthetic Dentistry - Subir Banerji, Shamir B. Mehta, Christopher C.K. Ho, Willey Blackwell, 2017 5. Management of Dental Emergencies in Children and Adolescents Klaus W. Neuhaus, Adrian Lussi, Willey Blackwell, 2019 6. Noncarious Cervical Lesions and Cervical Dentin Hypersensitivity - Paulo Soares, John Grripo, Quintessence Publishing Co, 2017 |
|
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
§ Disciplina de odontotologie restauratoare este o disciplină de specialitate, obligatorie pentru ca un student să devină medic dentist § Cunoştinţele, deprinderile practice şi atitudinile învăţate la această disciplină ofera baza de lucru pentru raţionamentele medicale şi activităţile practice care vor fi detaliate în cadrul disciplinelor clinice şi constituie fundamentul pentru cunoaşterea opţiunilor terapeutice pe care le are la îndemână medicul dentist pentru rezolvarea problemelor stomatologice ale pacienţilor |
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc În cazul apariției unor situații speciale (stări de alertă, stări de urgență, alte tipuri de situații care limitează prezența fizică a persoanelor) activitatea se poate desfășura și online folosind platforme informatice agreate de către Facultate/Universitate (ex. Webex meeting). |
|||||
Curs |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: expunerea în actualitate, conversaţia examinatoare, demonstraţia cu mijloace audio-vizuale |
|||||
Lucrari practice |
Stagiile clinice cuprind o primă parte în care se face o reluare sintetică a elementelor teoretice, astfel încât să se asigure premizele lucrării practice. Stagiul se desfăşoară interactiv, urmărindu-se cointeresarea studentului în rezolvarea unor probleme date. - explicaţia, dezbaterea, prezentarea şi discuţia unor cazuri clinice problemă, demonstraţia, Se folosesc urmatoarele metode combinate: - demonstraţia pe simulatoare, metoda exerciţiului, conversaţia, dezbatere. - aplicaţia practică, activitatea în echipă: completarea fişei de observaţie clinică - executarea tuturor tipurilor de cavități necesare tratamentului cariei simple dentare - executarea a minim 5 manopere terapeutice din tematica lucrărilor practice - în cursul stagiilor efectuate la sediul disciplinei |
|||||
Studiu individual |
Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice |
|||||
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
|
3 |
Sediul disciplinei |
Ultima săptămână a semestrului |
Titular disciplină |
Conform orarului disciplinei |
||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
2ore/săpt |
Sediul disciplinei |
Săptămânal miercurea din lună 1100-1300 |
Titular disciplină |
În raport cu solicitările studenţilor Se urmăresc teme propuse la începutul fiecărui semestru. |
|
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
4ore/sem |
Sediul disciplinei |
Ultimele două săptămâni din semestru |
Titular disciplină |
În raport cu dificultatea temelor relevată de rezultatele evaluărilor |
|
12. EVALUARE |
|
|||||
Tip de activitate |
Forme de evaluare
|
Metode de evaluare |
Pondere din nota finală |
|
||
Curs |
Evaluare formativă prin sondaj în timpul semestrului Sumativă în timpul examenului |
Scris şi oral |
30% |
|
||
Lucrări practice |
Formativa prin sondaj în timpul semestrului Periodică în timpul semestrului, Sumativă în timpul examenului |
Scris şi oral |
50% |
|
||
Verificări periodice |
10% |
|
||||
Evaluarea activității individuale |
10% |
|
||||
Standard minim de performanță |
minim 50% la fiecare componentă a evaluării |
|
||||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
||||
A treia miercuri din lună 1100-1300 |
Sediul disciplinei |
Titular disciplină |
||||
Data avizării în departament: 21.09.2022
Director de departament, Prof. univ Abilit. Dr. ȚUCULINĂ MIHAELA JANA
|
Coordonator program de studii, Conf. univ Dr. Adrian Camen
|
Responsabil disciplină, Prof. univ Abilit. Dr. ȚUCULINĂ MIHAELA JANA |