FIŞA DISCIPLINEI
ANUL UNIVERSITAR
2015- 2016
1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
Farmacie |
1.3 Departamentul |
Farmacie II |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
Farmacie |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
TEHNOLOGIE FARMACEUTICĂ |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
FAR4102 |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Sevastre Ani-Simona |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Sevastre Ani-Simona, Mocanu Gabriela |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Şef Univ. Dr. |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu
|
IV |
2.8. Semestrul
|
VII |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DS |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
5 |
din care: 3.2 curs |
2 |
3.3 seminar/laborator |
3 |
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
70 |
din care: 3.5 curs |
28 |
3.6 seminar/laborator |
42 |
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
30 |
||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
1o |
||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
15 |
||||
Tutoriat |
- |
||||
Examinări |
10 |
||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
10 |
||||
3.7 Total ore studiu individual |
75 |
||||
3.8 Total ore pe semestru |
150 |
||||
3.9 Numărul de credite4) |
6 |
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Chimie Fizică, Chimie Farmaceutică, Farmacognozie, Farmacologie |
4.2 de competenţe |
- |
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
|
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
Pregătirea prin studiu individual a laboratorului |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)
COMPETENŢE PROFESIONALE |
SE ALEG DINTRE COMPETENTELE DE MAI JOS (EXISTENTE ÎN SUPLIMENTUL LA DIPLOMA) CELE LA CARE SE INCADREAZA DISCIPLINA CP1. Proiectarea, formularea, prepararea şi condiţionarea medicamentelor, suplimentelor alimentare, cosmeticelor şi a altor produse pentru sănătate. CP2. Depozitarea, conservarea, distribuţia medicamentelor, suplimentelor alimentare, cosmeticelor şi a altor produse pentru sănătate. CP3. Eliberarea medicamentelor, suplimentelor alimentare, cosmeticelor şi a altor produse pentru sănătate şi asistenţă farmaceutică. |
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
CT1 Autonomie şi responsabilitate
CT2 Interacţiune socială · să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; · să dezvolte abilităţi de lucru în echipă; · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute; · să se implice în acţiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii. CT3. Dezvoltare personală şi profesională
|
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
- dobândirea cunoştinţelor referitoare la medicamente ca formă farmaceutică de la formulare, preparare, conservare şi controlul calităţii formelor farmaceutice. - dobândirea de atitudini, abilităţi şi valori necesare practicii în domeniul medico-farmaceutic. |
7.2 Obiectivele specifice |
- dobândirea cunoştinţelor despre formularea, prepararea, conservarea şi controlul calităţii formelor farmaceutice. - acumularea cunoştinţelor cu privire la prepararea formelor farmaceutice solde de uz intern şi extern. |
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
Semestrul I |
28 ore |
1. Forme farmaceutice sterile. Medicamente injectabile. (8 ore) Administrarea parenterala a medicamentelor. Influenta caii de administrare asupra biodisponibilitatii medicamentelor parenterale. Clasificarea medicamentelor parenterale. Solutii injectabile. Formularea solutiilor injectabile (substante active, solventi, alte substante auxiliare). Recipiente. Conditii de calitate pentru solutiile injectabile (izotonia, izohidria, sterilitatea, absenta pirogenelor). Prepararea solutiilor injectabile. Amenajarea spatiului de lucru si a recipientelor. Prepararea solutiilor. Înfiolarea. Sterilizarea. Metode de sterilizare. Controlul calitatii solutiilor injectabile. Alte medicamente injectabile. Preparate farmaceutice injectabile cu eliberare modificata. Suspensii injectabile, latexuri, emulsii injectabile. Forme farmaceutice parenterale de transport si eliberare la tinta. Seruri si vaccinuri. Obiectivele învăţării. Studentul trebuie să: - definească şi să clasifice formele farmaceutice sterile, - descrie etapele ce trebuie parcurse la prepararea formelor farmaceutice sterile - menţioneze influenţa căii de administrare asupra biodisponibilitatii medicamentelor parenterale - relateze informaţiile referitoare la formulare: de la substanţele active utilizate, la substanţe auxiliare, - menţioneze condiţiile de conservare a formelor farmaceutice sterile |
8 ore |
2. Forme farmaceutice sterile – Perfuzii (6 ore) Generalitati. Asemanari si deosebiri între perfuzii si medicamente injectabile. Clasificarea perfuziilor. Exemple: perfuzii pentru restabilirea echilibrului hidro-electrolitic, perfuzii cu substante energetice, perfuzii folosite în metabolismul reconstituant, perfuzii cu solutii coloidale înlocuitoare de plasma, perfuzii medicamentoase. Solutii pentru dializa peritoneala si solutii pentru hemodializa. Conditii de calitate si controlul calitatii perfuziilor. Conditionare. Obiectivele învăţării. Studentul trebuie să: -menţioneze asemănările şi deosebirile între perfuzii şi medicamentele perfuzabile, - clasifice perfuziile, - menţioneze conditii de calitate si controlul calitatii perfuziilor, -menţioneze condiţiile de conditionare. |
6 ore |
3. Forme farmaceutice sterile – Preparate oftalmologice (6 ore) Factorii de care depinde toleranta si biodisponibilitatea picaturilor pentru ochi. Stabilitatea chimica a solutiilor oftalmice. Sterilitatea preparatelor oftalmice. Vâscozitatea. Agenti de marire a vâscozitatii. Prepararea solutiilor oftalmice. Conditionarea si controlul picaturilor pentru ochi. Alte preparate oftalmice: bai oculare, solutii pentru lentile de contact, unguente oftalmice. Obiectivele învăţării. Studentul trebuie să: - indice factorii de care depinde toleranţa şi biodisponibilitatea picaturilor pentru ochi, - menţioneze condiţiile de preparare a solutiilor oftalmice, - indice substanţele auxiliare utilizate, -indice şi să descrie alte prearate oftalmice: bai oculare, solutii pentru lentile de contact, unguente oftalmice. |
6 ore |
4. Preparate farmaceutice obtinute prin extractie (8 ore) Generalitati privind extractia. Procedee de extractie. Factorii care influenteaza extractia din produse vegetale. Metode de extractie: macerarea, turboextractia, vibroexetractia, percolarea si modificari ale percolarii. Preparate obtinute prin extractie cu apa: macerate, infuzii, decocturi. Preparate obtinute prin extractie cu alcool: Tincturi. Preparare, control, conservarea tincturilor. Exemple. Extracte. Prepararea extractelor fluide si a extractelor uscate. Controlul si conservarea extractelor. Tigarete medicinale. Obiectivele învăţării. Studentul trebuie să: -definească şi să clasifice preparatele farmaceutice obtinute prin extractie, - descrie etapele ce trebuie parcurse la procedeele de extracţie, - relateze informaţiile referitoare la formulare: de la substanţele active utilizate, la substanţe auxiliare, -indice şi să descrie factorii care influenteaza extractia din produse vegetale , -indice şi să descrie reparatele obtinute prin extractie cu apa şi cu alcoolul, - detalieze prepararea extractelor fluide si a extractelor uscate. |
8 ore |
BIBLIOGRAFIE 1. 1. Popovici Iuliana, Lupuleasa D.: Tehnologie farmaceutica. Vol. 1 şi 2. Colectia Bios, Editura Polirom 2. S. Leucuţa – Tehnologia formelor farmaceutice industriale, Ed. 3. *** - Handbook of Pharmaceutical Manufacturing Formulations Six Volume Set, Informa HealthCare, 2836 pages, April 27, 2004 4.*** Farmacopeea Română, ediţia a X-a, Ed. Medicală,Bucuresti, 1993; 5.*** Farmacopeea Română, ediţia a X-a, Supliment 2000, Ed. Medicală, 2000; 6.*** Farmacopeea Română, ediţia a X-a, Supliment 2001, Ed. Medicală, 2002; 7.*** Farmacopeea Română, ediţia a X-a, Supliment 2004, Ed. Medicală, 2004; 8.*** Farmacopeea Română, ediţia a X-a, Supliment 2006, Ed. Medicală, 2006;
|
|
8.2 Lucrări practice (subiecte/teme) |
|
Semestrul I |
|
Tema 1 – Modificari fizice în solutie (3 ore) Salefiere, precipitare, exemple. Obiectivele învăţării. Studentul trebuie să: - recunoască situaţiile de incompatibilitate fizică, - indice regulile practice ce trebuiesc respectate la prepararea formelor farmaceutice lichide pentru a rezolva problemele de incompatibilitate fizică - să adnoteze, să prepare, să descrie exemple de reţete magistrale în care apar incompatibilităţi fizice |
3 ore |
Tema 2 – Modificari chimice în solutie (3 ore) Hidroliza, oxidoreducere, reactii de dublu schimb. Exemple. Obiectivele învăţării. Studentul trebuie să: - recunoască situaţiile de incompatibilitate chimică, - indice regulile practice ce trebuiesc respectate la prepararea formelor farmaceutice lichide pentru a rezolva problemele de incompatibilitate chimică - să adnoteze, să prepare, să descrie reţetele magistrale în care apar incompatibilităţi de natură chimică (hidroliză, oxidoreducere, reacţii de dublu schimb) |
3 ore |
Tema 3 –Preparate parenterale (9 ore) Medicamente injectabile si perfuzii. Recipiente si sisteme de închidere pentru preparate parenterale. Tipuri de sticle, materiale plastice. Avantajele si dezavantajele recipientelor pentru conditionarea preparatelor parenterale. Spalarea si metode de umplere a recipientelor. Controlul calitatii. Descrierea blocului aseptic. Medicamente injectabile. Definitie. Formulare. Vehicule. Apa distilata. Calitatea apei pentru injectii. Alte vehicule utilizate la prepararea medicamentelor injectabile. Izotonia, ajustarea pH-ului, stabilizarea chimica si microbiologica. Sterilizarea. Metode de sterilizare prevazute de farmacopee. Conditionare. Controlul calitatii. Solutii injectabile cu substante greu solubile. Solutia injectabila de adrenalina 0.1%. Solutia injectabila de gluconat de calciu. Solutia injectabila de fenobarbital 10%. Solutii injectabile cu vitamine: de acid ascorbic 10%. Solutia injectabila de riboflavina 0.5%. Solutii injectabile cu saruri de alcaloizi. Solutie injectabila de sulfat de atropina 0.1%. Solutia injectabila de clorhidrat de papaverina 4%. Solutii injectabile uleioase. Uleiul de floarea soarelui neutralizat si sterilizat. Neutralizarea uleiului de floarea soarelui. Solutia injectabila de ergocalciferol. Obiectivele învăţării. Studentul trebuie să: - dobândească cunoştinţele din Farmacopeea Română ediţia a X –a referitoare la preparate injectabile, - recunoască recipientele şi sistemele de închidere pentru preparate parenterale, - menţioneze avantajele si dezavantajele recipientelor pentru conditionarea preparatelor parenterale, - specifice condiţiile pentru spalarea si metodele de umplere a recipientelor, - prepare, să descrie, să specifice condiţiile de conservare şi întrebuinţările pentru prearatele injectabile, - prepare ulei de flarea soarelui neutralizat. |
9 ore |
Tema 4 – Perfuzii (6 ore) Definitie, exprimarea concentratiei. Prepararea, conditionarea si conservarea perfuziilor. Controlul calitatii. Perfuzii cu electroliti. Solutie perfuzabila de clorura de sodiu. Solutie perfuzabila Ringer. Alte exemple oficinale. Perfuzii pentru restabilirea echilibrului acido-bazic. Solutia perfuzabila de hidrogenocarbonat de sodiu. Perfuzii cu substante energetice. Solutia perfuzabila de glucoza. Perfuzii cu înlocuitori de plasma. Perfuzii cu dextrani. Perfuzii medicamentoase. Solutie perfuzabila de metronidazol. Solutii pentru hemodializa. Obiectivele învăţării. Studentul trebuie să: - dobândească cunoştinţele din Farmacopeea Română ediţia a X –a referitoare la prearatele perfuzabile, - prepare, să descrie, să specifice condiţiile de conservare pentru perfuzii, - realizeze controlul calităţii pentru perfuzii. |
6 ore |
Tema 5 – Preparate oftalmice (9 ore) Formulare. Vehicule, adjuvanti pentru picaturi de ochi. Solutii oftalmice oficinale. Picaturi pentru ochi cu azotat de argint 1%. Picaturi pentru ochi cu rezorcina 1%. Picaturi pentru ochi cu sulfat de zinc 0.25%. Picaturi cu cloramfenicol 0.5%. Picaturi cu sulfat de atropina 1%. Picaturi cu nitrat de pilocarpina 2%. Colire magistrale. Picaturi pentru ochi cu compusi coloidali de argint si vitamine. Bai oculare. Solutii pentru lentile de contact. Colire uleioase. Obiectivele învăţării. Studentul trebuie să: - prepare, să descrie, să specifice condiţiile de conservare pentru picăturile pentru ochi - dobândească cunoştinţele din Farmacopeea Română ediţia a X –a referitoare la picăturile pentru ochi, - prepare, să descrie, să specifice condiţiile de conservare pentru picăturile pentru ochi |
3 ore |
Tema 6 – Preparate farmaceutice obtinute prin extractie (12 ore) Preparate farmaceutice obtinute prin extractie cu apa. Macerate. Infuzii. Decocturi. Macerat de radacina de Altheea. Infuzie de flori de tei. Infuzie de flori de musetel. Infuzie de radacina de valeriana. Decoct de specii pectorale. Decoct de radacina de Primula. Exemple de solutii magistrale având ca vehicule solutii extractive apoase. Preparate farmaceutice obtinute prin extractie cu alcool. Tincturi si extracte. Tinctura de Balsam de Tolu. Tinctura de coji de portocale. Tinctura de beladona. Tinctura de valeriana. Tinctura de valeriana eterata. Obiectivele învăţării. Studentul trebuie să: - să obţină preparate farmaceutice prin extracţie cu apa (macerate, infuzii, decocturi) - să obţină preparate farmaceutice prin extracţie cu alcool (tincturi şi extracte) - să descrie, să menţioneze condiţiile de conservare pentru preparatele farmaceutice obţinute prin extracţie |
12 ore |
Recuperari |
3 ore |
Colocviu |
3 ore |
|
42ore |
BIBLIOGRAFIE 1. Dumitru Lupuleasa, Ionela Belu - Îndreptar practic pentru prepararea medicamentelor vol. 1, Ed. Medicala Universitara Craiova, 2003 2. Howard C. Ansel - Pharmaceutical Calculations, Lippincott Williams & Wilkins; Thirteenth, North American Edition edition (January 29, 2009) 3.*** Farmacopeea Română, editia a X-a, Ed. Medicală,București, 1993; 4.*** Farmacopeea Română, editia a X-a, Supliment 2000, Ed. Medicală, 2000; 5.*** Farmacopeea Română, editia a X-a, Supliment 2001, Ed. Medicală, 2002; 6.*** Farmacopeea Română, editia a X-a, Supliment 2004, Ed. Medicală, 2004; 7.*** Farmacopeea Română, editia a X-a, Supliment 2006, Ed. Medicală, 2006; |
|
§ 9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
§ Cunoştinţele dobândite la disciplina de tehnologie farmaceutică conferă sprijin pentru un viitor farmacist pentru a putea aplica în practică noţiunile teoretice privind formularea, prepararea/fabricarea, depozitarea, eliberarea şi evaluarea biofarmaceutică a medicamentelor, ca forme farmaceutice, § Disciplina de tehnologie farmaceutică este o disciplină fundamentală, obligatorie pentru ca un student să devină farmacist. Cunoştinţele, deprinderile practice şi atitudinile învăţate la această disciplină ofera baza de studiu pentru conceperea şi prepararea de noi medicamente; pentru rezolvarea problemelor legate de stabilitatea preparatelor farmaceutice si condiţionarea medicamentelor, pentru evaluarea biodisponibilităţii medicamentelor si controlul calităţii formelor farmaceutice. |
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
Curs |
Prelegere, sinteză, învăţare interactivă în scopul realizării feedback-ului, explicarea unor probleme evidenţiate de studenţi Prezentări power-point, proiectare filme |
Lucrari practice |
Explicaţia, dezbaterea, demonstraţia şi prepararea diferitelor forme farmaceutice Rezolvarea unor probleme de formulare a medicamentelor Calcularea dozelor maxime pentru adult şi copil aplicate diferitelor soluţii farmaceutice |
Studiu individual |
Studiul bibliografiei, exerciţii, elaborare de referate |
11. PROGRAM DE RECUPERARE
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
3 |
Laboratorul de tehnologie farmaceutică Sala 411 |
Penultima săptămână din semestru |
Cadrele didactice de la disciplină |
În funcţie de temele la care s-a absentat |
|
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
|
Laboratorul de tehnologie farmaceutică Sala 411 |
Marţi – 1100-1300
|
Şef lucr.dr. Ani Simona Sevastre |
În funcţie de necesităţile studenţilor |
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
|
Laboratorul de tehnologie farmaceutică Sala 411 |
Marţi – 1100-1300
|
Şef lucr.dr. Ani Simona Sevastre |
În funcţie de necesităţile studenţilor |
12. EVALUARE
Forma de activitate |
Evaluare
|
Procent din nota finală |
||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
Curs |
Oral |
Scris |
Test grilă+scris |
5% |
Lucrări practice |
Oral |
Scris |
Aplicatie practică(colocviu)+ Scris |
10% |
Examen |
|
|
Test grilă+scris |
65% |
Verificările periodice |
|
|
Scris |
10% |
Prezenţa la curs |
|
|
|
10% |
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
Ultima zi de vineri a fiecarei luni |
Laboratorul de tehnologie farmaceutică |
Şef lucr. dr. Ani-Simona Sevastre |
Data avizării în departament:
Director de departament, Prof. Univ. Dr. Cătălina Pisoschi |
Coordonator program de studii, Prof. dr. Johny Neamţu
|
Titular disciplină, Şef lucr. dr. Ani-Simona Sevastre
|