FIŞA DISCIPLINEI
ANUL UNIVERSITAR
2015- 2016
1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
FARMACIE |
1.3 Departamentul |
FARMACIE II |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
FARMACIE |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
INTRODUCERE IN TEHNOLOGIA SI LEGISLATIA FARMACEUTICA |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
FAR1106 |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Călina Cornelia Daniela |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Călina Cornelia Daniela |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Şef lucrări |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu
|
I |
2.8. Semestrul
|
I |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DS DS |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
A. SEMESTRUL V
3.1 Număr de ore pe săptămână |
1
|
din care: 3.2 curs |
1 |
3.3 seminar/laborator |
|
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
14 |
din care: 3.5 curs |
14 |
3.6 seminar/laborator |
|
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
25 |
||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
5 |
||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
|
||||
Tutoriat |
- |
||||
Examinări |
10 |
||||
Alte activităţi: consultaţii, cercuri studentesti |
10 |
||||
3.7 Total ore studiu individual |
50 |
||||
3.8 Total ore pe semestru |
14 |
||||
3.9 Numărul de credite4) |
2 |
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
- |
4.2 de competenţe |
- |
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
- |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
|
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE
COMPETENŢE PROFESIONALE |
CP1. Proiectarea, formularea, prepararea şi condiţionarea medicamentelor, suplimentelor alimentare, cosmeticelor şi a altor produse pentru sănătate. CP2. Depozitarea, conservarea, distribuţia medicamentelor, suplimentelor alimentare, cosmeticelor şi a altor produse pentru sănătate. CP3. Eliberarea medicamentelor, suplimentelor alimentare, cosmeticelor şi a altor produse pentru sănătate şi asistenţă farmaceutică.
|
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
CT1. Autonomie şi responsabilitate
CT2. Interacţiune socială; · să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; · să dezvolte abilităţi de lucru în echipă; · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute; · să se implice în acţiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii. CT3. Dezvoltare personală şi profesională
|
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
Noţiuni generale despre medicamente.Clasificarea medicamentelor, prescrierea şi eliberarea medicamentelor. - Forme farmaceutice destinate căii orale, căi parenterale şi forme farmaceutice de uz extern. |
7.2 Obiectivele specifice |
Dobândirea primelor cunoştinţe cu privire la medicament - Însuşirea noţiunilor de bază cu privire la prepararea şi eliberarea medicamentelor necesare pentru practica farmaceutica din primii ani de studiu |
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
|
|
SEMESTRUL I |
|
|
|
1.Introducere. Definiţia şi obiectul tehnicii farmaceutice. Noţiuni generale despre medicamente.Clasificarea medicamentelor. Mod de prescriere şi eliberare a medicamentelor.Doze |
2 ore |
||
2.Forme farmaceutice destinate căii orale.Noţiuni generale privind prepararea şi conservarea formelor farmaceutice: - Lichide: soluţii, siropuri, soluţii extractive apoase, emulsii, suspensii - Solide: pulberi şi granule, pilule, comprimate, comprimate acoperite,capsule |
2 ore |
||
3.Forme farmaceutice destinate căii parenterale - Noţiuni generale; - Medicamente injectabile. Perfuzii. |
2 ore |
||
4. Preparate de uz extern cu aplicaţie specială - Preparate oftalmologice. Generalităţi privind picăturile pentru ochi şi alte preparate oftalmice. - Preparate pentru ureche. Preparate pentru nas. - Preparate pentru aplicare buco-faringiană. |
2 ore |
||
5.Forme farmaceutice destinate căii cutanate.Unguente - Definiţie. Clasificare. Baze de unguent. Preparare. - Proprietăţi. Conservare. Exemple. |
2 ore |
||
6. Forme farmaceutice distinate căii rectale - Supozitoare rectale. Alte preparate rectale. - Supozitoare vaginale şi alte preparate vaginale. |
2ore |
||
7.Produse chirurgicale şi de pansat - (1/2 oră) - Catgut. Vată. Faşă şi comprese. 8.Materiale de ambalaj utilizate în practica medicală - (1/2 oră) 9.Legislaţie farmaceutică - (1 oră) - Reguli de bună practică farmaceutică |
2 ore |
||
BIBLIOGRAFIE Mariana Aciu – Introducere în tehnica farmaceutică, Ed. Plus, Craiova, 2002 * * * Farmacopeea Romana. Editia a X-a. Suplimentele I-IV. Editura Medicala Bucuresti,2002-2006. Stanescu V.: Tehnica farmaceutica. Editura Medicala Bucuresti, 1983 Matei Ioana, Mermeze Gh.: Propedeutica farmaceutica. Editura Imprimeria de Vest Oradea,1998. |
|
|
|
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
La finalizarea studiilor de Introducere în tehnologia şi legislaţia farmaceutică, studentul va fi capabil să: - clasifice medicamentele, să identifice modul de prescriere şi eliberare a acestora, să calculeze dozele terapeutice maxime ale unei substanţe toxice sau puternic active dintr-o reţetă prescrisă - cunoască noţiuni generale privind prepararea şi conservarea a diferitelor forme farmaceutice - să descrie materialele de ambalaj utilizate în practica medico-farmaceutică - să cunoască Legislaţia farmaceutică, regulile de bună practică farmaceutică
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
|
Curs |
Prelegere, sinteză, învăţare interactivă în scopul realizării feedback-ului, explicarea unor probleme evidenţiate de studenţi Prezentări power-point, proiectare filme |
|
Lucrari practice |
Studiul bibliografiei |
|
Studiu individual |
|
|
11. PROGRAM DE RECUPERARE
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera/semestru |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
||||
Forma de activitate |
Evaluare
|
Procent din nota finală |
|||||||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
|||||
Curs |
Oral |
Oral |
|
95% |
|||||
Lucrări practice |
|
|
|
|
|||||
Examen |
|
|
|
|
|||||
Verificările periodice |
|
|
|
|
|||||
Prezenţa la curs |
|
|
Bonificaţie |
5% |
|||||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|
|
|
Data avizării în departament:
Director de departament, Prof. dr. Cătălina Pisoschi
|
Coordonator program de studii, Prof. dr. Johny Neamţu
|
Titular disciplină, Sef lucrări dr. Călina Daniela |