BIOLOGIE CELULARĂ ŞI MOLECULARĂ. GENETICĂ
I. INFORMAŢII GENERALE
Universitatea |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
Facultatea |
FARMACIE |
Domeniul de licenţă |
SĂNĂTATE |
Programul de studii |
Farmacie |
Denumirea disciplinei |
BIOLOGIE CELULARA SI MOLECULARA. GENETICA |
Codul disciplinei |
FAR2205 |
II. STRUCTURA DISCIPLINEI
Nivelul de studii1) |
Semestrul |
Tip2) (conţinut) |
Tip3) (obligativitate) |
Activităţi normate [ore/săpt.] |
Total ore[ore/sem] |
Credite4) |
||||
C |
S |
L |
P |
TOTAL |
||||||
L |
III |
DS |
DI |
2 |
- |
2 |
- |
4 |
56 |
6 |
III. TITULAR DISCIPLINĂ
Numele şi prenumele |
STĂNOIU BOGDAN PETRE |
Instituţia |
U.M.F. CRAIOVA |
Catedra/Departamentul |
Ştiinţe morfologice / I |
Titlul ştiinţific |
Doctor în medicină |
Gradul didactic |
Şef de lucrări |
Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de bază |
IV. OBIECTIVELE DISCIPLINEI
Obiective generale Dobândirea de către studenţi a noţiunilor generale despre celule, bazele moleculare ale organizării celulare (structura şi ultrastructura celulei eucariote) şi ale mecanismelor celulare fiziologice şi patologice, transmiterea caracterelor genetice, farmacogenetica.
Obiective specifice Familiarizarea studenţilor cu noţiuni şi tehnici moderne de biologie celulară şi moleculară: microscopie optică şi electronică, culturi de celule, metode de fracţionare celulară, spectrofotometrie, tehnologie ADN-ARN (PCR, secventiere, Real-Time PCR), interpretarea unui arbore genealogic, analiza unui raport de analiză simplu pentru ADN-ul şi cromozomi. |
V. COMPETENŢELE SPECIFICE |
Competenţe cognitive Studentul trebuie să dobândească pe parcursul studiilor o cultură generală în domeniul biologiei celulare şi moleculare si geneticii, să aibă cunoştinţe fundamentale asupra structurii şi organizării celulei, alcătuirii şi funcţiilor membranei celulare, organizării matrixului extracelular, citoscheletului celular, semnalizării celulare, nucleului, replicaţiei ADN, transcripţiei, translaţiei, traficului moleculelor în celule, organitelor celulare, sa recunoască trăsăturile clinice ale unor boli monogenice, trăsăturile clinice ale bolilor cromozomiale, factorii genetici asociaţi cu predispoziţia pentru cancer Competenţe tehnice sau profesionale Studentul trebuie să fie capabil să aplice diversele cunoştinţe dobândite, să utilizeze microscopul optic, să recunoască imagini de microscopie electronică, să utilizeze aparatura din laborator, să izoleze şi să evalueze acizii nucleici, să interpreteze rezultatele PCR, Real-Time PCR, ASO, RFLP, să interpreteze electroforeza ADN în gel de agaroză şi în gel de poliacrilamidă, să recunoască şi să clasifice anomaliile congenitale, să recunoască modul de transmitere al unei boli genetice, să obţină un istoric familial complet şi să realizeze un arbore genealogic adecvat Competenţe afectiv-valorice Flexibilitate şi adaptabilitate la munca de echipă, participarea la cercul studenţesc.
|
VI. CONŢINUTUL DISCIPLINEI
VI. 1 CURS (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
Originea si evoluţia celulelor eucariote. Teoria evoluţionista a originii vieţii. Sintezele prebiotice. Apariţia sistemului genetic precelular. Apariţia primelor celule. Organizarea generala a celulelor eucariote. |
2 |
Componentele moleculare ale celulei. Bazele chimice ale alcătuirii moleculelor mici din celula. Structura si funcţiile macromoleculelor proteice. Structura acizilor nucleici. |
2 |
Arhitectura moleculara a membranei celulare. Invelisul celular. Structura moleculara a plasmalemei. Structurile specializate ale membranei celulare. Joncţiunile celulare |
2 |
Funcţia de transport a membranei celulare. Transportul mediat de proteinele “carrier”. Transportul mediat de proteinele canal. Transportul transmembranar al macromoleculelor. Endocitoza mediata de receptori |
2 |
Semnalizarea celulara. Rolul hormonilor in semnalizarea celulara. Receptorii care activeaza adenilat-ciclaza. Rolul AMP ciclic in reglarea metabolismului celular. Ionii de calciu, inozitol fosfatii si diacil glicerolul ca mesageri secunzi. Receptorii catalitici. Semnalizarea paracrina si autocrina. Receptorii intracelulari pentru hormonii liposolubili. |
2 |
Citoscheletul celular. Microtubulii. Structura si proprietăţi. Transportul intracelular mediat de microtubuli. Structura si proprietăţile cililor si flagelilor. Centriolul si corpii bazali. Microfilamentele de actina. Filamentele intermediare. |
2 |
Matricea extracelulara. Masa polizaharidica si gligoproteica a matricei. Acidul hialuronic si proteoglicanii. Proteinele fibroase multifunctionale ale matricei. Colagenul. Proteinele de adezivitate ale matricei. Laminina şi Fibronectina. |
2 |
Nucleul celular. Structura. Organizarea ADN in nucleu. Functii. Replicatia ADN. Transcriptia si sinteza ARN in celula eucariota. Sinteza ARN ribozomal. Biogeneza ribozomilor. Translatia. Sinteza proteinelor. |
2 |
Conversia energiei. Mitocondria. Rolul mitocondriilor in catabolismul glucidelor si lipidelor. Lantul transportor de electroni. Biogeneza mitocondriilor. |
2 |
Cromozomii umani. Subunitatea structurala a cromatinei nucleozomul. Morfogeneza cromozomilor metafazici. Morfologia cromozomului metafazic. Cariotipul uman normal. Anomaliile cromozomiale numerice. Anomaliile structural cromozomiale. |
2 |
Variabilitatea genetică. Recombinarea genetică. Migraţiile. Mutaţiile genice: substituţia, deleţia, inserţia. Mutaţiile dinamice. |
2 |
Transmiterea caracterelor ereditare. Legile mendeliene ale eredităţii. Transmiterea caracterelor monogenice. Transmiterea autozomal dominantă. Transmiterea autozomal recesivă. Transmiterea recesivă X-linkată. Transmiterea dominantă legată de X. |
2 |
Boli monogenice. Boli autozomal dominante: sindromul Marfan, hipercolesterolemia familială, osteogeneza imperfectă, neurofibromatoza tip I. Boli autozomal recesive: albinism, fenilcetonuria, galactozemia, boala Gaucher, fibroza chistica, sindromul Kalman, sindromul Kartagener. Boli X-linkate recesive: distrofia musculara Duchenne, hemofilia A, hemofilia B. Boli X-linkate dominante: Hipofosfatazemia, Sindromul Rett. |
2 |
Noţiuni fundamentale privind farmacogenetica. |
2 |
|
|
VI.2 LUCRARI PRACTICE (subiecte/teme) |
Nr. ore |
Principiile microscopiei optice. Microscopul optic obişnuit |
2 |
Prepararea celulelor pentru examinarea la microscopul optic. Tipuri de microscopie optică. |
2 |
Microscopul electronic. Principii, construcţie, funcţionare. Prepararea celulelor pentru examinarea la microscopul electronic. |
2 |
Culturile de celule |
4 |
- Tehnici de izolare si purificare ADN şi ARN. Metode de evaluare a concentraţiei, purităţii şi gradului de fragmentare a acizilor nucleici anterior PCR. |
2 |
- Tehnici de amplificarea ADN/ARN. Tehnica PCR. Variante |
2 |
- Electroforeza ADN-ului în geluri de agaroză şi poliacrilamidă. Variante şi aplicaţii. Tehnica PCR în medicina legală - amprentarea ADN. |
2 |
- Aplicaţii ale tehnicii PCR. Detectarea mutaţiilor. Tehnici moleculare în diagnosticul şi monitorizarea bolilor cu etiologie infecţioasă. Depistarea şi evaluarea ADN/ARN infecţios în probele biologice umane. |
2 |
Efectuarea preparatelor cromozomiale. Morfologia cromozomilor umani; tipuri morfologice şi particulare |
2 |
Cariotipul uman normal |
2 |
Bandarea cromozomilor. Tehnici de citogenetică moleculară |
2 |
Aberaţii cromozomiale; exemple clinice. |
2 |
Studiul arborelui genealogic; exemple clinice. Sfatul genetic |
2 |
VII. BIBLIOGRAFIE
1.Principii fundamentale de biologie moleculară, F. Mixich, A. Ardelean, Ed. Medicală Universitară, 2002; 2. Noţiuni fundamentale de biologie celulară şi moleculară, Elena Buteică, B. Stănoiu, Ed. Universitaria, 2002; 3. Molecular Biology of the Cell, Alberts, Bruce; Johnson, Alexander; Lewis, Julian; Raff, Martin; Roberts, Keith; Walter, Peter New York and London: Garland Science; c2008. 4. Mircea Covic, Dragos Stefanescu, Ionel Sandovici. Genetică Medicală, Editura Polirom, 2011, Editia a II a. 5. Elena Buteică. Noţiuni de Genetică Medicală, Editura Medicală Universitară, Craiova, 2008 6. Elena Buteică, F.Burada. Genetică Umană. Caiet de lucrări practice , Editura Sitech, 2007. 7. Emery and Rimoin's. Principles and Practice of Medical Genetics. Churchill Livingstone; 5 edition , 2006 |
VIII. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
Curs |
Prezentare power point, animaţii demonstrative |
Lucrări practice |
Activităţi “hands on”, prezentare power point, animaţii demonstrative, exerciţii pe baza noţiunilor teoretice învăţate |
Studiu individual |
Studiul bibliografiei, exerciţii, elaborare de referate |
IX. PROGRAM DE RECUPERARE |
|||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
||||
5 |
Laboratorul de Biologie celulară şi moleculară |
Penultima săptămână din semestru |
Cadrele didactice de la disciplină |
În funcţie de temele la care s-a absentat |
|||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
|
Laboratorul de Biologie celulară şi moleculară |
Săptămânal
|
Şef lucr. dr. Bogdan Stănoiu |
În funcţie de cerinţele studenţilor |
||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
|
Laboratorul de Biologie celulară şi moleculară |
Săptămânal
|
Şef lucr. dr. Bogdan Stănoiu |
În funcţie de necesităţile studenţilor |
||||
|
|||||||||
X. EVALUARE |
|||||||||
Forma de activitate |
Evaluare (scris, scris şi oral, oral, test, aplicaţie practică, altele) |
Procent din nota finală |
|||||||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
|||||
Curs |
- |
- |
Scris |
20% |
|||||
Lucrări practice |
Aplicaţii practice |
Oral |
Oral |
20% |
|||||
Examen |
|
|
Scris + Oral |
60% |
|||||
Verificare |
|
|
|
|
|||||
|
|||||||||
XI. PROGRAME DE ORIENTARE ŞI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
|||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
|||||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|||||||
Ultima vineri din fiecare lună, orele 1000-1200 |
Laboratorul de Biologie celulară şi moleculară |
Şef lucr. dr. Bogdan Stănoiu |
|||||||