Denumirea disciplinei |
Biochimie generala si aplicata |
||||||||||||
Anul de studiu |
III |
Semestrul |
5 |
Tipul de evaluare finala (E/V/C) |
E |
||||||||
Regimul disciplinei |
Ob (Obligatorie) |
Numarul de credite |
6 |
||||||||||
Total ore din planul de invatamânt |
90 |
Total ore de studiu individual |
110 |
Total ore pe semestru |
200 |
||||||||
Titularul disciplinei |
Prof. univ. dr. Catalina Pisoschi Conf.univ.dr. Camelia Stanciulescu |
||||||||||||
Facultatea |
FARMACIE |
Departamentul |
2 |
Profilul |
MEDICAL |
Specializarea |
FARMACIE |
Numarul total de ore (pe semestru) din planul de invatamânt |
||||
Total |
C* |
S |
L |
P |
90 |
45 |
|
45 |
|
*C – curs, S – seminar, L – activitati de laborator, P – proiect
Obiectivele disciplinei |
Obiective generale: deprinderea cunostintelor necesare pentru intelegerea mecanismelor moleculare ale proceselor biochimice in conditii normale si patologice si a mecanismelor de actiune a medicamentelor. Obiective specifice: - acumularea notiunilor necesare pentru intelegerea mecanismelor moleculare ale proceselor biochimice in conditii normale; - acumularea notiunilor pentru intelegerea mecanismelor biochimice ce determina diferite afectiuni metabolice; - dobândirea cunostintelor necesare pentru intelegerea mecanismelor de actiune a medicamentelor; - dobândirea cunostintelor referitoare la alegerea tipului de analize si a metodelor de investigare de laborator corespunzatoare pentru evaluarea corecta a starii de sanatate; - intelegerea importantei realizarii unor analize de laborator sensibile si reproductibile si a interpretarii corecte a rezultatelor obtinute in contextul unei cooperari farmacist – medic – specialist de laborator |
Discipline cu a caror programa se coreleaza: - biologie celulara si genetica, chimie organica, fiziologie, fiziopatologie, farmacologie, bacteriologie, virusologie, imunologie |
Continutul cursului – Programa analitica |
Continut de baza: structura si functiile biomoleculelor (peptide, proteine, enzime, nucleotide, acizi nucleici, vitamine, glicoconjugati etc); notiuni de bioenergetica si metabolism oxidativ, procese metabolice in conditii normale si patologice.
1. Biochimia ca stiinta (1 ora). Obiectul biochimiei, relatia cu alte stiinte biologice si farmaceutice, directii actuale de dezvoltare. 2. Apa si bioelementele (5 ore). Caracteristici structurale, necesar zilnic si importanta biologica a apei, macro- si microelementelor. 3. Aminoacizi, peptide, proteine (9 ore). Clasificare, structura, proprietati fizico-chimice importante biologic, functii biologice. Relatia structura – functie biologica exemplificata pentru colagen, keratine, actina, miozina, elastina, imunoglobuline, hemoglobina. Principiile generale ale studiului proteinelor. Notiuni de proteomica. 4. Enzime (6 ore).
Caracteristicile enzimelor. Repartizarea enzimelor in tesuturi si organe. Localizarea intracelulara. Structura enzimelor. Coenzime. Clasificarea enzimelor. Specificitatea de actiune a enzimelor. Cinetica enzimatica. Factorii care influenteaza viteza reactiilor enzimatice.Mecanisme de actiune enzimatica: enzime digestive, enzime implicate in coagularea sângelui. Inhibitia enzimatica. Medicamentele ca inhibitori enzimatici. Mecanisme biochimice in enzimopatii. Izoenzime. Reglarea activitatii enzimatice. Aplicatii practice ale enzimelor. 5. Vitamine (6 ore). Vitamine hidro- si liposolubile: structura, absorbtie, transport, functii biologice, antagonisti, carente, indicatii terapeutice. Relatia vitamine – enzime. 6. Nucleotide si acizi nucleici (3 ore). Componente structurale si functii biologice ale nucleotidelor. Analogi de sinteza si aplicatiile lor in terapie. Structura primara si secundara a ADN, rolul biochimic. Replicarea ADN. Mutatii. Structura ARN. Tipuri de ARN si rolul lor biochimic. 7. Bioenergetica si metabolism oxidativ (6 ore). Cai generale de transformare a compusilor biologici:catabolism, anabolism, cai amfibolice. Notiuni de bioenergetica. Compusi macroergici. Ciclul Krebs. Lantul transportorilor de protoni si electroni. Fosforilarea oxidativa. 8. Metabolism glucidic (9 ore). Principalele oze si ozide importante pentru organismul uman. Digestia si absorbtia glucidelor. Glicoliza. Calea pentozofosfatilor. Calea acizilor uronici.Gluconeogeneza. Metabolismul glicogenului. Patologia proceselor din metabolismului glucidic: diabet, fructozemie, galactozemie. Glicozaminoglicani.Gliconjugati. |
Continutul laboratorului/seminarului – Programa analitica |
Continut de baza: principiile de baza ale determinarii unor compusi biochimici in lichidele biologice; notiuni despre determinarea activitatii unor enzime cu rol de diagnostic si de monitorizare a terapiei medicamentoase. 1. Principii si procedee fundamentale in laboratorul de biochimie (3 ore)Principalele metode fizico-chimice folosite pentru determinarile biochimice uzuale. Caracterizarea materialelor biologice (sânge, urina, extracte tisulare): compozitie, recoltare si conservare. Factorii ce influenteaza rezultatele analizelor de laborator. Standarde si seruri de control. Valori de referinta. 2. Enzime (9 ore) Efectul catalitic al enzimelor. Specificitatea de actiune a enzimelor. Factorii care influenteaza viteza reactiilor enzimatice. Determinarea KM a unor enzime. Oxidoreductaze. Transferaze. Hidrolaze. Repartitia enzimelor in tesuturi si organe. Enzimograma unui organ. Izoenzime. Importanta diagnosticului enzimatic in infarct miocardic, afectiuni hepatice, musculare, pancreatice, osoase, neoplasme. 3. Aminoacizi, peptide, proteine (12 ore) Aplicatiile reactiilor de identificare a aminoacizilor si proteinelor. Denaturarea proteinelor. Metode de dozare a proteinelor din lichide biologice. Metode de separare si purificare a aminoacizilor si proteinelor (gel-filtrarea, electroforeza in geluri si pe folii de acetat de celuloza, imunoelectroforeza, cromatografia). Aminoacizii si proteinele plasmatice. Disproteinemii. 4. Vitamine (6 ore) Reactii de identificare si metode de dozare a vitaminelor. 5. Explorarea echilibrului acido – bazic (3 ore). Determinarea gazelor sanguine si a pH-ului. Determinarea rezervei alcaline a plasmei. 6. Explorarea echilibrului hidroelectrolitic (6 ore). Semnificatia clinica si determinarea osmolalitatii plasmei. Semnificatia clinica a dozarii unor electroliti:sodiu, potasiu, calciu, magneziu, clor, fosfati. Metode de dozare a unor i7. Explorarea metabolismului glucidic (6 ore). Aplicatiile reactiilor de identificare a monozaharidelor, dizaharidelor si polizaharidelor. Metode de dozare a glucozei si a unor cataboliti glucidici (acid piruvic, acid lactic). Glucide plasmatice: valori normale, variatii. Hemoglobina glicozilata. |
Bibliografie |
1. Pisoschi C., Stanciulescu C., Compendiu de biochimie, Ed. Medicala Universitara Craiova, 2006 2. Pisoschi C., Biochimie vol.I, Ed. Medicala Universitara Craiova, 2003 3. Darie V. si colab., Biochimie medicala – mic tratat, Ed. Sitech Craiova, 2005 4. Mitrea N. si colab., Investigatii biochimice, vol. I, II, III, Ed. Atlas Press Bucuresti, 2005 5. Pisoschi C., Stanciulescu C., Banita M., Biochimie analitica. Caiet de lucrari practice, Ed. Medicala Universitara Craiova, 2003 6. Nelson D.H., Cox M.M., Lehninger’s principles of biochemistry, IIIrd ed., Worth Publisher, New York, 2000 7. Devlin T., Textbook of biochemistry with clinical correlations, 2006 8. Marshall W.J., Bangert S.K., Clinical chemistry, fifth ed., Mosby Elsevier Ltd., Edinburgh, London, New York, 2004 9. Murray K.R. si colab., Harper’s biochemistry, London, Sidney, Toronto, 2006 10. Bishop M. si colab., Clinical chemistry, IInd ed., Lippincott Company Philadelphia, 1992 11. Note de curs 2019-2020 |
Competente |
Cunoasterea metodelor folosite in laboratorul clinic pentru studiul unor compusi biochimici Cunoasterea semnificatiei diagnostice a parametrilor biochimici Cunoasterea proceselor biochimice si a mecanismelor de actiune a medicamentelor |
La stabilirea notei finale se iau in considerare |
Ponderea in notare exprimata in procente (total=100%) |
- evaluarea finala |
75% |
- testarea finala la laborator |
10% |
- testarea periodica prin lucrari de control |
10% |
- testarea continua pe parcursul semestrului |
5% |
- activitati tip referate/eseuri/traduceri/proiecte |
0 |
- alte activitati (cu precizarea acestora) |
0 |
Forma de evaluare finala: Test grila/lucrare scrisa descriptiva/examinare orala |
Test grila + examinare orala |
Estimarea timpului total (ore pe semestru) al activitatilor de studiu individual ce trebuie indeplinite de catre student |
|||
1. Studiul notitelor de curs |
10 |
8. Pregatire prezentari orale |
0 |
2. Studiu dupa manual, suport de curs |
20 |
9. Pregatire examinare finala |
20 |
3. Studiul bibliografiei minimale indicate |
20 |
10. Consultatii |
5 |
4. Documentare suplimentara in biblioteca |
10 |
11. Documentare pe teren |
0 |
5. Pregatire seminar sau laborator |
10 |
12. Documentare pe Internet |
5 |
6. Realizare referate, eseuri, traduceri etc. |
0 |
13. Alte activitati |
0 |
7. Pregatire teste de verificare periodice |
10 |
Total ore studiu individual/semestru |
110 |