Programa

Programa

 

1. DATE DESPRE PROGRAM

1.1 Instituţia de învăţământ superior

UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA

1.2 Facultatea

DE MOAȘE ȘI ASISTENȚĂ MEDICALĂ

1.3 Departamentul

1

1.4 Domeniul de studii

SĂNĂTATE

1.5 Ciclul de studii1

LICENŢĂ

1.6 Programul de studii/Calificarea

ASISTENȚĂ MEDICALĂ GENERALĂ

2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ

2.1 Denumirea disciplinei

TEHNICI DE EXPLORARE PARACLINICA

2.2. Codul disciplinei 

 

2.3 Titularul activităţilor de curs

Prof univ. dr. Letiţia Streba

2.4 Titularul activităţilor de seminar

Prof. univ. dr. Letiţia Streba

2.5.Gradul didactic    

Prof. univ

2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat)

Norma de bază

2.7. Anul de studiu

2013-2014

 

2.8. Semestrul

 

I

2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2)

DD

2.10. Regimul disciplinei        (obligativitate)3)

D0

                 

3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)

3.1 Număr de ore pe săptămână

1

din care: 3.2 curs

1

3.3 seminar/laborator

-

3.4 Total ore din planul de învăţământ

14

din care: 3.5 curs

14

3.6 seminar/laborator

-

Distribuţia fondului de timp ore

 

Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe

10

Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren

10

Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri

12

Tutoriat

 

Examinări

 

Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti

12

3.7 Total ore studiu individual

50

 

3.9 Total ore pe semestru

64

3.10 Numărul de credite4)

2

4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)

4.1 de curriculum

Studenţii trebuie să aibă cunoştinţe solide de Anatomie, Biochimie, Fiziologie, Fiziopatologie, Morfopatologie, Imunologie.

4.2 de competenţe

-

 

5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)

5.1. de desfăşurare a cursului

-

5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului

-

 

6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)

COMPETENŢE PROFESIONALE

C1 - Să identifice starea de boala si să stabileasca diagnosticul corect al afectiunii (afectiunilor).

C4 – Să abordeze problemele de santate/boala din perspectiva particularitatilor comunitatii, in relatie directa cu conditiile sociale, economice sau/si culturale proprii acelei colectivitati.

C5 – Sa initieze si sa deruleze o activitate de cercetare stiintifica sau/si formativa in domeniul sau de competente

COMPETENŢE TRANSVERSALE

. C6. Autonomie şi responsabilitate

  • dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii;
  • să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale;
  • să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei.

 

C7. Interacţiune socială;

          ·            să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate;

          ·            să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă;

          ·            să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa;

          ·            să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii.

 

C8. Dezvoltare personală şi profesională

  • să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii,
  • să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale;
  • să valorifice  optim si creativ propriul potential  în activităţile colective;
  • să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării.

7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)

7.1 Obiectivul general al disciplinei

Obiectivul disciplinei este de a oferi studenţilor din anul II, suportul informational si logistic necesar pentru a înţelege tehnica explorărilor paraclinice, tipurile de explorări, interpretarea și coroborarea explorărilor paraclinice cu datele clinice

Dorim să pregătim asistenți medicali competitivi pe piața muncii, cu abilități profesionale deosebite. Dorim ca studenții să abordeze o ținută adecvată, să utilizeze un limbaj medical corect. Dorim ca studenții să fie capabili să lucreze eficient într-o echipă, astfel încât actul medical oferit pacienților să fie calitativ superior. Studenții trebuie să fie capabili să empatizeze cuomul bolnav, să înțeleagă suferința generată de o boală și prin comportamentul lor să contribuie la creșterea încrederii în actul medical. Studenții trebuie să învețe să aibă un limbaj adecvat în fața pacienților și să învețe să contribuie la respectarea rigorilor activităților dintr-o unitate medicală. Dorim ca studenții să învețe să aibă un comportament adecvat față de toți membrii echipei de îngrijire.

7.2 Obiectivele specifice

Prin curricula adaptată la standardele europene de calitate, prin metodele de predare şi de evaluare utilizate, prin implicarea studenţilor în activităţi de cercetare şi de evaluare a pacienţilor, disciplina urmăreşte să formeze aptitudini cognitive, deprinderi şi atitudini care să stea la baza oricărui act medical preventiv, de diagnostic, curativ sau recuperator.  La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă) să-şi însuşească

Însuşirea corectă a terminologiei medicale

ABILITĂŢILE COGNITIVE, care le vor permite:

    • Fixarea şi aprofundarea unor noţiuni fundamentale din tehnica explorărilor paraclinice
    • Dobândirea cunoştinţelor necesare efectuării  unor explorări paraclinice
    • Însuşirea metodologiei necesare efectuării explorărilor paraclinice
    • Însuşirea deprinderilor practice în efectuarea explorărilor complementare

 

DEPRINDERI PRACTICE

  • să fie deschişi spre dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii;
  • să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale;
  • să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei.
  • să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate;
  • să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă;
  • să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa;
  • ale disciplinei

 

8. CONŢINUTURI

8.1  Curs (unităţi de conţinut)

Nr. ore

TEMA 1: EXPLORAREA APARATULUI RESPIRATOR (1)

1

Explorarea funcţională respiratorie. Noţiuni introductive

  • Ventilaţia
  • Perfuzia
  • Difuziunea

Explorarea Ventilaţiei

  • Spirometria/spirografia: Indicaţii/Contraindicaţii
  • Tehnica efectuării
  • Valori normale: volue şi debite pulmonare

Analiza gazelor respiratorii în sângele arterial

 

Tema 2:  EXPLORAREA APARATULUI RESPIRATOR (2)

1

Toracocenteza

  • Indicaţii
  • Contraindicaţii
  • Complicaţii
  • Materiale necesare
  • Pregătirea pacientului
  • Descrierea tehnicii
  • Examenul de laborator al lichidului pleural

Examenul sputei 

  • Metode de recoltare (examen macroscopic, examinări de laborator)

Explorări endoscopice (Bronhoscopia, alte explorări endoscopice)

Examenul radiologic

 

Tema 3: EXPLORAREA FUNCŢIONALĂ A APARATULUI CARDIOVASCULAR

1

Electrocardiograma

  • Noţiuni introductive
  • Tipuri de derivaţii
  • Tehnica efectuării EKG
  • Traseul EKG
  • EKG de efort
  • Electrocardiograma ambulatorie (Holter)

Ecocardiografia

Examenul radiologic

Mijloace invazive (noţiuni generale)

  • Explorarea electrofiziologică endocavitară

Cateterismul cardiac

 

Tema 4: EXPLORAREA BOLILOR REUMATOLOGICE

1

Tipuri de explorări în bolile reumatologice (biochimice, imunologice, imagistice, artrocenteze, biopsia)

Tehnica generală de recoltare

Particularităţi ale tehnicii de recoltare

·         Reactantii fazei acute

·         Electroforeza proteinelor serice

·         Explorări imunologice

Tehnici imagistice

Biopsia cutanată

 

Tema 5: EXPLORAREA BOLILOR HEMATOLOGICE

1

Noţiuni introductive

Tehnica de recoltare-Hemoleucograma completă

·         Specimen recoltat

·         Recipient de recoltare

·        Cantitate recoltata

·        Respingere a probei

·        Prelucrare necesara dupa recoltare

Parametri, constante şi indici eritrocitari

Modificări cantitative ale leucocitelor

Modificări cantitative ale seriei trombocitare

Examenul măduvei osoase (aspirare, biopsie)

·         Noţiuni introductive

·        Tehnica de recoltare : descrierea procedurilor

 

Tema 6:  EXPLORAREA APARATULUI DIGESTIV

1

Explorarea tubului digestiv superior

·         Examenul radiologic

·         EDS (endoscopia digestiva superioara)

-   Indicaţii

-   Pregatirea pentru examinare

-   Tehnica de efectuare

·         Biopsia

·         pH-metria esofagiană

Explorarea intestinului

·         Examenul radiologic al intestinului subţire 

·         Examenul radiologic al colonului

·         Explorarea endoscopică a intestinului gros (colonoscopia)

Paracenteza (puncţia peritoneală)

Explorări complementare în bolile hepaticehepatice

 

Tema 7:  EXPLORAREA APARATULUI URINAR

1

Tehnica efectuării explorărilor (pregătire pacient, tehnici de recoltare, indicaţii)

·         Explorarea filtratului glomerular

·         Explorarea fluxului plasmatic renal

·         Explorarea imagistică a rinichiului

·         Sedimentul urinar minutat Addis-Hamburger

·         Examenul bacteriologic al urinii

 

TOTAL ORE LUCRĂRI PRACTICE

1

Bibliografie

 

1.      STREBA LETIŢIA. Semiologie Medicală. Editura Medicală Universitară, 2013

2.      STREBA LETITIA: Demersul diagnostic. Sinteze de Semiologie Medicală, 2007, Ed. SITECH

3.      BORUNDEL CORNELIU. NOŢIUNI DE SEMIOLOGIE MEDICALĂ în Manual de Medicină Internă pentru cadre medii, ed. ALL, 2002.

4.      Analize de laborator si alte explorari diagnostice Editura Medicart 2007

5.      LUCRETIA TITIRCA BREVIAR DE EXPLORARI FUNCTIONALE SI INGRIJIRI SPECIALE ACORDATE BOLNAVULUI, ed. Viaţa Medicală Romanească, 2008.

6.      DAVIDS JACOBS. Laboratory Test Handbook, 1994.

 

9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI

  • Disciplina Tehnici de explorare paraclinică este o disciplină opțională
  • Cunoştinţele, deprinderile practice şi atitudinile învăţate la această disciplină ofera baza de studiu pentru  celelalte discipline clinice din domeniul medicinei interne, constituind fundamentul pentru înţelegerea şi învăţarea oricărui act medical preventiv, de diagnostic, curativ sau recuperator.

10. REPERE METODOLOGICE

Forme de activitate

Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc.

Curs

Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegerea, dezbaterea, problematizarea

Lucrari practice

Se folosesc urmatoarele metode combinate: expunerea

Studiu individual

Pe tot parcursul semestrului

 

11. PROGRAM DE RECUPERARE

Recuperări absenţe

Nr. absenţe care se pot recupera

Locul desfăşurării

Perioada

Responsabil

Programarea temelor

 

-

-

-

-

Program de consultaţii/

cerc ştiinţific studenţesc

-

 

 

 

 

Program pentru studenţii slab pregătiţi

-

 

 

 

 

 

12. EVALUARE

Forma de activitate

Evaluare

 

Procent din nota finală

 

Formativă

Periodică

Sumativă

 

Curs

-

-

X

 

Lucrări practice

 

 

 

-

Examen

 

 

X

90%

Verificările periodice

 

-

-

-

Prezenţa la curs

 

 

 

10%

13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ

Programe de orientare şi consiliere profesională (1 ora/lună)

Programare ore

Locul desfăşurării

Responsabil

Ultima zi de vineri a fiecarei luni

Spitalul Clinic Municipal Filanropia, Clinica medicală I

Prof. univ. dr. Letitia Streba

Actualizat la 09.09.2021, 10:19