Descriere

Descriere

 

FIȘA DISCIPLINEI
 
I. INFORMAŢII GENERALE
Universitatea
UNIVERSITATEA DE MEDICINĂ ȘI FARMACIE DIN CRAIOVA
Facultatea
MEDICINĂ
Domeniul de licenţă
SĂNĂTATE
Programul de studii
Medicină
Denumirea disciplinei
Hematologie clinică-Imunopatologie
Codul disciplinei
 
II. STRUCTURA DISCIPLINEI
Nivelul de studii1)
Semestrul
Tip2) (conţinut)
Tip3) (obligativitate)
Activităţi normate [ore/săpt.]
Total ore
[ore/sem]
Credite4)
C
S
L
P
TOTAL
 L
I
DS
DI
2 ore
2 ore/sem
2 ore/grupa
 
4
18
3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
III. TITULAR DISCIPLINĂ
Numele şi prenumele
Găman Gabriel Dragoș
Instituţia
UMF Craiova
Catedra/Departamentul
4
Titlul ştiinţific
Doctor în medicină
Gradul didactic
Profesor universitar
Încadrarea (norma de bază/asociat)
Norma de bază
IV. OBIECTIVELE DISCIPLINEI
 
Obiective generale:
  1. Însușirea noțiunilor teoretice legate de subiectele dezbătute la curs (anemia feriprivă, anemia megaloblastică, anemia aplastică, anemii hemolitice, leucemii acute, mieloblastice și limfoblastice, leucemia granulocitară cronică, leucemia limfatică cronică, mielomul multiplu, boala Hodgkin, limfoame maligne nonHodgkin, sindroame hemoragipare).
  2. Recunoașterea pe frotiul de sânge periferic a celulelor sangvine normale, recunoașterea celulelor leucemice, recunoașterea principalelor modificări ale sângelui periferic în anemia feriprivă, anemia megaloblastică, anemia aplastică și anemiile hemolitice.
  3. Capacitatea studenților de a stabili un diagnostic pozitiv pe un buletin hematologic.
  4. Cunoașterea constantelor sangvine normale (hemoglobina, leucograma, număr trombocite, număr reticulocite, indici eritrocitari, medulograma normală, VSH, creatinina serică, bilirubinemie totală și fracțiuni, transaminaze, timp Quick, Howell, INR, coagulograma).
  5. Interpretarea constantelor hematologice modificate în afecțiuni nonhematologice.
 
 
Obiective specifice: la finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă):
  1. să execute un frotiu de sânge periferic.
  2. să efectueze o puncție medulară aspirat.
  3. să recunoască pe un frotiu de sânge periferic hematiile normale și hematiile patologice.
  4. să recunoască blastii leucemici pe un frotiu de sânge periferic și pe un frotiu MO.
  5. să recunoască pe un frotiu medular celula Reed-Sternberg și celula mielomatoasă.
  6. să fie capabil să interpreteze în context semnele clinice din bolile hematologice, cu explorările paraclinice ce permit diagnosticul pozitiv și diferențial al acestor afecțiuni.
  7. să fie capabil să efectueze un diagnostic diferențial corect în toate bolile hematologice predate la curs.
  8. să interpreteze o electroforeză și o imunoelectroforeză.
  9. să diferentieze o leucemie acută de o reacție leucemoidă.
  10. să fie capabil să poarte o discuție interactivă cu colegii și cadrul didactic de predare pe temele studiate.
 
 
 
V. COMPETENŢELE SPECIFICE(vizează competenţele asigurate de programul de studii din care face parte disciplina)
La finalizarea cursului studentul va fi capabil:
1. Să defineasca sindromul anemic, să clasifice anemiile (morfologic, etiopatogenic, funcțional, clinic), să stabilească și să argumenteze mecanismele de producere ale diverselor tipuri de anemii (aplastică, feriprivă, megaloblastică, posthemoragică acută, hemolitice);
    Să stabilească planul de investigație pentru un sindrom anemic;
  Să efectueze un frotiu de sânge periferic; să recunoască pe frotiul de sânge periferic (FSP) și pe cel de măduva osoasă hematogena (MOH) elementele caracteristice diverselor tipuri de anemii;
  Să analizeze, interpreteze un buletin hematologic la un pacient cu sindrom anemic și să argumenteze diagnosticul pozitiv și diferențial ;   
2. Să defineasca și să clasifice leucemiile acute, leucemiile cronice (LGC,LLC), mielomul multiplu, limfoamele maligne;
    Să identifice factorii de risc și să stabilească posibila intervenție a acestora în mecanismul fiziopatologic de producere al leucemiei acute mieloblastice, leucemiei acute limfoblastice, leucemiei granulocitare cronice, leucemiei limfocitare cronice, mielomului multiplu și limfoamelor maligne Hodgkiniene și non-Hodgkiniene;
    Să recunoască pe FSP și pe cel de MOH elementele morfologice caracteristice pentru LAM, LAL, LGC, LLC.
    Să stabileasca planul de investigatie pentru leucemia acuta, LGC, LLC, MM, limfoamele maligne;
   Să analizeze, interpreteze un buletin hematologic la un pacient cu leucemia acută/LGC/LLC/MM/limfom malign și să argumenteze diagnosticul pozitiv și diferențial;
   Să decidă și să argumenteze stabilirea unor principii fiziopatologice de tratament în diversele tipuri de leucemii acute/cronice,MM, limfoame maligne.
3. Să definească și să clasifice trombocitopeniile și sindromul de microcoagulare intravasculară diseminată;
  Să stabilească mecanismul de producere al trombocitopeniilor și al sindromului de microcoagulare intravasculară diseminată (MCIVD);
    Să stabilească și să interpreteze planul de investigație al unui pacient cu sindrom hemoragic/CID/fibrinoliza patologică;
  Să analizeze, interpreteze un buletin hematologic la un pacient cu sindrom hemoragic/CID/fibrinoliza patologică și să argumenteze stabilirea diagnosticului.
 Să decida și să argumenteze stabilirea unor principii fiziopatologic de tratament în sindromul hemoragic/CID/fibrinoliza patologică.
 
VI. CONŢINUTUL DISCIPLINEI
VI.1 Curs(unităţi de conţinut)
Nr. ore
1. Sindromul anemic
4
   Definirea sindromului anemic. Mecanisme de producere. Clasificarea anemiilor (morfologică, funcțională, patogenică, clinică). Anemii produse prin mecanism central ( aplazia medulară, anemia feriprivă, anemii megaloblastice, anemia cronică simplă). Anemii produse prin mecanism periferic ( anemia posthemoragică acută, anemiile hemolitice). Anemii produse prin mecanism mixt. Poliglobuliile - definiție, clasificare, mecanisme de producere. Sindroamele mielodisplazice - definiție, clasificare, mecanisme de producere.
 
II. Aplazia medulară
2
Definire, clasificare, factori de risc, diagnostic pozitiv și diferențial, tratamentul simptomatic, tratamentul specific clasic și modern.
 
III. Leucemii acute
2
Definire, clasificare, factori de risc, diagnostic pozitiv și diferențial, tratamentul simptomatic, tratamentul specific, noțiuni de transplant medular.
 
IV. Sindromul mieloproliferativ cronic
 
2
Boala de celulă stem, etiologie, clasificare, entități clinice, diagnostic pozitiv și diferențial, evoluție, complicații, prognostic, tratament.
 
 
V. Leucemia limfatică cronică
 
2
Etiologie, clasificare, entități clinice, diagnostic pozitiv și diferențial, stadializare,evoluție, complicații, prognostic, tratament.
 
 
VI.Boala Hodgkin
 
2
Etiologie, clasificare, tipuri histologice, stadializare, diagnostic pozitiv și diferențial, evoluție, complicații, prognostic, tratament.
 
 
VI. Limfoame maligne nonHodgkin
2
Etiologie, clasificări, tipuri histologice, stadializare, diagnostic pozitiv și diferențial, evoluție, complicații, prognostic, tratament.
 
 
VII. Mielomul multiplu
2
Etiologie, stadializare, diagnostic pozitiv si diferential, evolutie, complicatii, prognostic, tratament.
 
 
VIII.Sindroame hemoragipare. Hemofilia. PTI.
2
Etiologie, diagnostic pozitiv și diferențial, evoluție, complicații, prognostic, tratament.
 
 
VI.2 LUCRĂRI PRACTICE (subiecte/teme)
Nr. ore
1. Anemii
4
Frotiul de sânge periferic. Medulograma normală și patologică. Planul de investigație al anemiilor.
2
Examinare la microscop FSP și MOH anemii : feriprivă, megaloblastice, hemolitice.
Interpretare buletine hematologice.
2
II. Seria leucocitară
4
Planul de investigație al leucemiilor acute. Examinare la microscop FSP și MOH leucemii acute mieloblastice și limfoblastice. Interpretare buletine hematologice.
2
Planul de investigație al leucemiilor cronice (LGC,LLC) și limfoamelor maligne. Examinare la microscop FSP și MOH leucemii cronice. Interpretare buletine hematologice
2
III. Sindroame hemoragipare
2
Planul de investigație în sindromul hemoragic. Planul de investigație în CID. Explorarea fibrinolizei patologice. Interpretare buletine hematologice
2
VII. BIBLIOGRAFIE
  1. Badea M, Bondari M, Badea D – Mielomul multiplu – Ed Sitech, Craiova 1998.
  2. Bădulescu F, Carlig V, Voicu V – Bazele chimioterapiei antineoplazice, Ed. Didactică și Pedagogică, 1998.
  3. Gaman G, Ciurea T, Badea M – Manual de hematologie – Ed. Sitech, 1998.
  4. Gaman G, Gaman A – Bolile celulei stem, Ed. Sitech 2001.
  5. Gaman G, Gaman A – Leucemiile, Ed. Didactică și Pedagogică București, 1997.
  6. Gaman G, Gaman A – Boli limfoproliferative cronice, Ed. Sitech, 2004.
  7. Harrison, ed. 2008.
  8. Basic Hematology – 2008
  9. Mut Popescu Delia – Hematologie clinică, Ed. Medicală, București, 2000.
  10. Paun R – Tratat de medicină internă – Hematologie clinică – vol I și II, ED. Didactică și Pedagogică, București 1998.
  11. Petrov L și colab. – Manual de hematologie, Ed. Casa Cărții de Știință, Cluj, 1998.
 
 
 
 
 
 
 
VIII. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme.
Curs
prelegere
Lucrari practice
aplicaţii practice si conversaţie euristică
Studiu individual
Curs predat si bibliografia recomandata
 
IX. PROGRAM DE RECUPERARE
Recuperări absenţe
Nr. absenţe care se pot recupera
Locul desfăşurării
Perioada
Responsabil
Programarea temelor
2
 
Clinica Hematologie
Spitalul Municipal Craiova
4-15 ian 2013
Rotaru Ionela
Test numai pentru studenții absenteiști din toate subiectele (cursuri) predate în perioada în care aceștia au absentat
Program de consultaţii/
cerc ştiinţific studenţesc
Joia, orele 16.00- 18.00 la sediul disciplinei
 
 
 
 
Program pentru studenţii slab pregătiţi
Joia, orele 16.00- 18.00 la sediul disciplinei
 
 
 
 
 
X. EVALUARE
Forma de activitate
Evaluare
(scris, scris şi oral, oral, test, aplicaţie practică, altele)
Procent din nota finală
 
Formativă
Periodică
Sumativă
 
Curs
oral
scris
Scris si oral
10%
Lucrări practice
oral
oral
oral
10%
Examen
oral
oral
oral
70%
Verificare
scris
scris
scris
10%
 
XI. PROGRAME DE ORIENTARE :I CONSILIERE PROFESIONALĂ
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună)
Programare ore
Locul desfăşurării
Responsabil
Joia 16.00-18.00
Clinica de Hematologie
Găman Gabriel
Data avizării în departament:
                                                                                             
Şef de departament,
NUME PRENUME
Coordonator program de studii,
NUME PRENUME
Titular disciplină,
 NUME PRENUME
 
Notă:
1)         Nivelul de studii - se alege una din variantele: L (licenţă)/ M (master)/ D (doctorat).
2)         Tip (conţinut) - se alege una din variantele:
-         pentru nivelul de licenţă: DF (disciplină fundamentală)/ DD (disciplină din domeniu)/ DS (disciplină de specialitate)/ DC (disciplină complementară);
-         pentru nivelul de master: DA (disciplină de aprofundare)/ DS (disciplină de sinteză)/ DCA (disciplină de cunoaştere avansată).
3)         Tip (obligativitate) - se alege una din variantele: DI (disciplină obligatorie)/ DO (disciplină opţională)/ DFac (disciplină facultativă).
4)         Un credit este echivalent cu 25 – 30 de ore de studiu (activităţi didactice şi studiu individual).
5)       Se poate acorda o bonificaţie pentru prezenţă.
Actualizat la 14.03.2024, 12:03