Universitatea
|
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA
|
Facultatea
|
MEDICINA
|
Domeniul de licenţă
|
SANATATE
|
Programul de studii
|
Medicină
|
Denumirea disciplinei
|
Hematologie clinica-Imunopatologie
|
|
Tip3) (obligativitate)
|
Activităţi normate [ore/săpt.]
|
[ore/sem]
|
Credite4)
|
|||||||
S
|
L
|
P
|
TOTAL
|
|||||||
L
|
I
|
DS
|
DI
|
2 ore
|
2 ore/sem
|
2 re/grupa
|
|
4
|
18
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Numele şi prenumele
|
Gaman Gabriel Dragos
|
Instituţia
|
UMF Craiova
|
Catedra/Departamentul
|
4
|
Titlul ştiinţific
|
Doctor in medicina
|
Gradul didactic
|
Profesor universitar
|
Încadrarea (norma de bază/asociat)
|
Norma de baza
|
Obiective generale;
Obiective specifice; la finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă):
|
V. COMPETENŢELE SPECIFICE(vizează competenţele asigurate de programul de studii din care face parte disciplina)
|
La finalizarea cursului studentul va fi capabil:
1. Să defineasca sindromul anemic, sa clasifice anemiile (morfologic, etiopatogenic, functional, clinic), sa stabileasca si sa argumenteze mecanismele de producere ale diverselor tipuri de anemii (aplastica, feripriva, megaloblastica, posthemoragica acuta, hemolitice);
Sa stabileasca planul de investigatie pentru un sindrom anemic;
Sa efectueze un frotiu de sange periferic; sa recunoasca pe frotiul de sange periferic (FSP) si pe cel de maduva osoasa hematogena (MOH) elementele caracteristice diverselor tipuri de anemii;
Sa analizeze, interpreteze un buletin hematologic la un pacient cu sindrom anemic si sa argumenteze diagnosticul pozitiv si diferential ;
2. Să defineasca si sa clasifice leucemiile acute, leucemiile cronice (LGC,LLC), mielomul multiplu, limfoamele maligne;
Sa identifice factorii de risc si sa stabileasca posibila interventie a acestora in mecanismul fiziopatologic de producere al leucemiei acute mieloblastice, leucemiei acute limfoblastice, leucemiei granulocitare cronice, leucemiei limfocitare cronice, mielomului multiplu si limfoamelor maligne Hodgkiniene si non- Hodgkiniene;
Sa recunoasca pe FSP si pe cel de MOH elementele morfologice caracteristice pentru LAM, LAL, LGC, LLC.
Sa stabileasca planul de investigatie pentru leucemia acuta, LGC, LLC, MM, limfoamele maligne;
Sa analizeze, interpreteze un buletin hematologic la un pacient cu leucemia acuta/LGC/LLC/MM/limfom malign si sa argumenteze diagnosticul pozitiv si diferential;
Sa decida si sa argumenteze stabilirea unor principii fiziopatologice de tratament in diversele tipuri de leucemii acute/cronice,MM, limfoame maligne.
3. Sa defineasca si sa clasifice trombocitopeniile si sindromul de microcoagulare intravasculara diseminata;
Sa stabileasca mecanismul de producere al trombocitopeniilor si al sindromului de microcoagulare intravasculara diseminata (MCIVD);
Sa stabileasca si sa interpreteze planul de investigatie al unui pacient cu sindrom hemoragic/CID/fibrinoliza patologica;
Sa analizeze, interpreteze un buletin hematologic la un pacient cu sindrom hemoragic/CID/fibrinoliza patologica
si argumenteze stabilirea diagnosticului.
Sa decida si sa argumenteze stabilirea unor principii fiziopatologic de tratament in sindromul hemoragic/CID/fibrinoliza patologica.
|
VI.1 Curs(unităţi de conţinut)
|
Nr. ore
|
1. Sindromul anemic
|
4
|
Definirea sindromului anemic.Mecanisme de producere. Clasificarea anemiilor (morfologica, functionala, patogenica, clinica). Anemii produse prin mecanism central ( aplazia medulara, anemia feripriva, anemii megaloblastice, anemia cronica simpla).Anemii produse prin mecanism periferic ( anemia posthemoragica acuta, anemiile hemolitice).Anemii produse prin mecanism mixt. Poliglobuliile- definitie, clasificare, mecanisme de producere. Sindroamele mielodisplazice- definitie, clasificare, mecanisme de producere.
|
|
II. Aplazia medulara
|
2
|
Definire, clasificare, factori de risc, diagnostic pozitiv si diferential, tratamentul simptomatic, tratamentul specific clasic si modern.
|
|
III. Leucemii acute
|
2
|
Definire, clasificare, factori de risc, diagnostic pozitiv si diferential, tratamentul simptomatic, tratamentul specific, notiuni de transplant medular.
|
|
IV. Sindromul mieloproliferativ cronic
|
2
|
Boala de celula stem, etiologie, clasificare, entitati clinice, diagnostic pozitiv si diferential, evolutie, complicatii, prognostic, tratament.
|
|
V. Leucemia limfatica cronica
|
2
|
Etiologie, clasificare, entitati clinice, diagnostic pozitiv si diferential, stadializare,evolutie, complicatii, prognostic, tratament.
|
|
VI.Boala Hodgkin
|
2
|
Etiologie, clasificare, tipuri histologice, stadializare, diagnostic pozitiv si diferential, evolutie, complicatii, prognostic, tratament.
|
|
VI. Limfoame maligne nonHodgkin
|
2
|
Etiologie, clasificari, tipuri histologice, stadializare, diagnostic pozitiv si diferential, evolutie, complicatii, prognostic, tratament.
|
|
VII. Mielomul multiplu
|
2
|
Etiologie, stadializare, diagnostic pozitiv si diferential, evolutie, complicatii, prognostic, tratament.
|
|
VIII.Sindroame hemoragipare. Hemofilia. PTI.
|
2
|
Etiologie, diagnostic pozitiv si diferential, evolutie, complicatii, prognostic, tratament.
|
|
VI.2 LUCRARI PRACTICE (subiecte/teme)
|
|
1. Anemii
|
4
|
Frotiul de sange periferic. Medulograma normala si patologica. Planul de investigatie al anemiilor.
|
2
|
Examinare la microscop FSP si MOH anemii : feripriva, megaloblastice, hemolitice.
Interpretare buletine hematologice.
|
2
|
II. Seria leucocitara
|
4
|
Planul de investigatie al leucemiilor acute. Examinare la microscop FSP si MOH leucemii acute mieloblastice si limfoblastice. Interpretare buletine hematologice
|
2
|
Planul de investigatie al leucemiilor cronice (LGC,LLC) si limfoamelor maligne. Examinare la microscop FSP si MOH leucemii cronice. Interpretare buletine hematologice
|
2
|
III. Sindroame hemoragipare
|
2
|
Planul de investigatie in sindromul hemoragic. Planul de investigatie in CID. Explorarea fibrinolizei patologice. Interpretare buletine hematologice
|
2
|
|
Forme de activitate
|
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme.
|
Curs
|
prelegere
|
Lucrari practice
|
aplicaţii practice si conversaţie euristică
|
Studiu individual
|
Curs predat si bibliografia recomandata
|
IX. PROGRAM DE RECUPERARE
|
|||||||||
Recuperări absenţe
|
Nr. absenţe care se pot recupera
|
Locul desfăşurării
|
Perioada
|
Responsabil
|
Programarea temelor
|
||||
2
|
Clinica Hematologie
Spitalul Municipal Craiova
|
4-15 ian 2013
|
Rotaru Ionela
|
Test numai pentru studentii absenteisti din toate subiectele (cursuri) predate in perioada in care acestia au absentat
|
|||||
Program de consultaţii/
cerc ştiinţific studenţesc
|
Joia, orele 16.00- 18.00 la sediul disciplinei
|
|
|
|
|
||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi
|
Joia, orele 16.00- 18.00 la sediul disciplinei
|
|
|
|
|
||||
|
|||||||||
X. EVALUARE
|
|||||||||
Forma de activitate
|
Evaluare
(scris, scris şi oral, oral, test, aplicaţie practică, altele)
|
Procent din nota finală
|
|||||||
|
Formativă
|
Periodică
|
Sumativă
|
|
|||||
Curs
|
oral
|
scris
|
Scris si oral
|
10%
|
|||||
Lucrări practice
|
oral
|
oral
|
oral
|
10%
|
|||||
Examen
|
oral
|
oral
|
oral
|
70%
|
|||||
Verificare
|
scris
|
scris
|
scris
|
10%
|
|||||
|
|||||||||
XI. PROGRAME DE ORIENTARE :I CONSILIERE PROFESIONALĂ
|
|||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună)
|
|||||||||
Programare ore
|
Locul desfăşurării
|
Responsabil
|
|||||||
Joia 16.00-18.00
|
Clinica de Hematologie
|
Gaman Gabriel
|
Şef de departament,
NUME PRENUME
|
Coordonator program de studii,
NUME PRENUME
|
Titular disciplină,
NUME PRENUME
|